Boka rådgivning

Prata pensionssparande med oss

Våra personliga rådgivare finns för att hjälpa och vägleda dig. De kan dessutom hjälpa dig med själva flytten – enkelt och krångelfritt för dig.

Ring och boka tid eller klicka nedan och fyll dina uppgifter så kontaktar vi dig.
Boka en rådgivning - det är enkelt. Fyll bara i ditt namn, telefonnummer och personnummer så kontaktar vi dig! Vi kan hjälpa dig med lösning som passar just dina behov.
Pensionssparande handlar om förbättrade framtidsmöjligheter. Men det finns många omständigheter att ta hänsyn till redan när man tittar på traditionell eller fondanknuten förvaltning. Det kan vara krångligt att sätta sig in i allt detta.

Därför är det viktigt att de som hjälper dig verkligen är experter och att du kan lita på rådgivningen. När du bokat din rådgivare får du träffa en människa som kan prata så att du förstår och som:
  • Har dokumenterad kompetens
  • Kan hjälpa dig med både ekonomiska och juridiska frågor
  • Är skyldiga att avråda från olämpliga affärer
  • Hjälper dig att förstå placeringens möjligheter och risker
  • Ser helheten i din ekonomiska situation
  • Ska skriftligt dokumentera varje möte med dig. Det är en säkerhet både för dig och för oss. Ord ska aldrig behöva stå mot ord om du blir missnöjd

Certifiering genom Finanskompetens

För att få en riktigt god kvalitet på våra rådgivningar krävs god grundkunskap hos våra rådgivare. En del av det arbetet har vi tillgodosett genom att anlita Finanskompetens. Vi använder sedan början av 2012 deras koncept för certifiering av finansiella rådgivare i enlighet med lagen om finansiell rådgivning samt föreskrifter från Finansinspektionen.

Läs mer om Finanskompetens

Zara Ansari är en av Folksams många kunniga rådgivare. Här berättar hon mer om hur ett möte med oss kan gå till.
I vilka situationer kommer man till er?
Det kan röra sig om allt från sparande och försäkringar i allmänhet till att ens livspartner har dött och man har utbetalningar från livförsäkringar som man vill placera långsiktigt. Eller så kanske det har skett en skada och någon ska få invaliditetsersättning.
Behöver man förbereda sig för ett möte?
Det är bra om man tänker lite i förväg. Gäller det sparande, frågar jag alltid hur personen vill att pensionsutbetalningar ska se ut i framtiden. Jag tittar på familjesituationen, vem ska få pengar den dag man inte längre finns? Vad har man för årsinkomst och vad finns det för sparutrymme? Hur gammal är kunden och hur gillar han eller hon att leva? Tillsammans måste vi tänka långsiktig planering och placering, så att kunden får den framtid den vill ha utan att behöva kompromissa.
Hur går ett möte till?
Vi brukar oftast ses här på Folksam, men kan också boka möte någon annanstans där det passar kunden. Vi samtalar om vad som är bäst för kunden och hur vi skapar det allra bästa försäkringsskyddet utifrån hans eller hennes situation. Vi ger även en ekonomisk rådgivning för att kunna titta på helheten hos kunden. Ett möte brukar oftast ta mellan en halvtimme och en timme.