Kattkullsförsäkring

Köp försäkringen
Kattkullsförsäkring hos Folksam
Ibland behövs mer än nio liv. Som kattuppfödare har du mycket att tänka på. Med vår dolda fel-försäkring för kattkull slipper du oroa dig för dolda och medfödda fel hos kattungar som du har sålt.
  • Ett bra skydd om kattungen du sålt har dolda fel
  • Veterinärvård vid dolda fel
  • Livförsäkring vid dödsfall
När du tecknar vår dolda fel-försäkring får du även en vanlig kattförsäkring från att ungarna är sex veckor fram till att de är 14 veckor gamla. Dessutom får du bonus om kattungens nya ägare köper försäkring hos oss!

Det här innehåller försäkringen

Här nedan ser du innehållet i korthet. För att läsa mer i detalj vad som ingår kan du se efter i försäkringsvillkoret.

Försäkringen ger dig ett bra skydd om dolda fel upptäcks på en kattunge som du har sålt. Den gäller tills katten uppnår 39 månaders ålder. Försäkringen gäller endast för kattungar som är födda i Sverige.

Om en kattunge behöver veterinärvård på grund av ett dolt fel, betalar vi kostnaderna.

Skulle det vara så illa att en kattunge dör eller måste avlivas på grund av ett dolt fel, betalar vi lika mycket som om du skulle ha sålt kattungen.

Du får även detta

Tecknar du Kattkull kan du få både försäkring och bonus.

När du tecknar dolda fel-försäkringen får du kostnadsfritt även en vanlig kattförsäkring, dvs en liv och veterinärvårdsförsäkring för kattungarna från sex veckors ålder.

Försäkringen gäller tills den dag då kattungarna blir 14 veckor gamla, dock längst till leveransdagen. Därefter måste köparen teckna egen försäkring.

Om du har kattkullen försäkrad hos oss, får du bonus om du förmedlar vår kattförsäkring till dina köpare. För varje förmedlad kattförsäkring minskas priset för din dolda fel-försäkring med 100 kronor. Det innebär att dolda fel-försäkringen kan bli helt gratis.

Gör så här:
  • Skicka in ansökan om dolda fel-försäkring eller kontakta något av våra ombud. Efter några dagar får du ett försäkringsbrev utan krav på betalning.
  • Premien påverkas av hur många av dina köpare som fortsättningsförsäkrar sin kattunge hos oss.
  • Slutpremien bestäms när kattungarna är 14 veckor.
Här kan du ladda hem försäkringsvillkor och viktig och samlad information om försäkringen. Där kan du läsa i detalj vad som gäller för försäkringen. Det behöver du till exempel göra innan du tecknar försäkringen och när du har drabbats av en skada.

Viktig och samlad information om försäkringen 2016

Viktig och samlad information om försäkringen 2014

Villkor kattförsäkring 2016

Villkor kattförsäkring 2015

Här kan du läsa svaren på de vanligaste frågorna om försäkringen

Du tecknar försäkringen för hela kattkullen när kattungarna är 1-14 veckor gamla senast på leveransdagen.

Försäkringen träder i kraft tidigast när kattungarna är sex veckor gamla. Observera att kattkullsförsäkringen endast kan tecknas för kattungar födda i Sverige.

När du som uppfödare säljer en kattunge till en konsument ansvarar du för fel som kattungen kan ha.

 • Konsumentköplagen - gäller när en näringsidkare säljer till en privatperson. Den som föder upp katter räknas normalt som näringsidkare. Lagen är tvingande och kan inte avtalas bort. När du som uppfödare säljer en kattunge har du ett ansvar för de fel som kattungen kan ha.

 • Köplagen - gäller vid köp mellan två näringsidkare eller två privatpersoner. Till skillnad från konsumentköplagen kan köplagens bestämmelser avtalas bort. Om inget annat avtalats gäller att du ansvarar för de fel som kattungen kan ha.

Med dolt fel menas fel som har funnits före leveransen, men som inte har upptäckts vid veterinärbesiktningen. De vanligaste dolda felen är medfödda.

Som uppfödare ansvarar du för dolda fel under tre år från varje kattunges leveransdag.

Innan du tecknar försäkringen är det bra om du läser igenom nedanstående information som bland annat tydliggör din ångerrätt och försäkringens pris.

Vi behöver ditt personnummer för att registrera försäkringen. Med hjälp av personnumret hämtar vi uppgifter om var du är bosatt (län, kommun, församling). Uppgifterna kan kompletteras med uppgifter från registerkällor som folkbokförings­register, fastighetsregister och kreditupplysningsregister.

Genom att du lämnar ditt personnummer samtycker du till detta. Vill du inte lämna ditt personnummer så kan du kontakta oss.

Kontakta kundservice

Folksams verksamhet står under tillsyn av Finansinspektionen och marknadsföringen följer svensk lag. Folksam Sak tillhandahåller i huvudsak försäkring för dig som person, boende, motorfordon, djur och båtar.

Omfattningen av din försäkring framgår av försäkringsvillkoret. Om inte annat avtalats är försäkringstiden ett år. All kommunikation mellan dig och oss sker på svenska.

Försäkringsrådgivare
Folksam ömsesidig sakförsäkring (Folksam Sak)

Organisationsnummer

502006-1619

Adress
106 60 Stockholm

Telefon
0771-960 960

Försäkringens pris

Priset för din försäkring framgår av försäkringsbesked och premiefaktura eller av den offert du fått. Har priset lämnats i en offert gäller prisuppgiften enligt vad som sägs i offerten eller annars avtalats. Betalningsvillkoren framgår av dina försäkringsvillkor.

Ångerrätt

När du har tecknat gruppförsäkring har du möjlighet att ångra försäkringsavtalet inom 30 dagar från det att du fått försäkringshandlingarna (försäkringsbeskedet) från oss. Om du ångrar dig måste du meddela oss detta inom dessa 30 dagar. Under försäkringstiden kan du säga upp försäkringsavtalet när som helst.

Vi har alltid rätt att kräva premie för den tid försäkringen varit gällande.

Uppsägning av försäkringen i förtid

Du kan säga upp försäkringen under försäkringstiden om det föreligger viss anledning som anges i försäkringsavtalslagen, till exempel om behovet av försäkringen upphör eller liknande omständighet inträffar. Du kan också säga upp försäkringen vid skada att upphöra inom 14 dagar.

Från vår sida kan vi säga upp försäkringen under försäkringstiden bara om det föreligger viss anledning som anges i försäkringsavtalslagen, till exempel att du grovt åsidosatt dina förpliktelser mot oss.

Om försäkringen sagts upp av dig eller oss, får du tillbaka den del av premien som du har rätt till.

Klagomål

Missförstånd eller oenigheter kan oftast klaras upp på ett enkelt sätt, till exempel genom ett telefonsamtal. Ta först kontakt med den som handlagt ditt ärende.

Om du efter omprövning ändå inte skulle bli nöjd med vårt beslut kan du kontakta Kundombudsmannen Folksam som gör en opartisk bedömning av ditt ärende. Du kan även vända dig till Allmänna reklamationsnämnden som prövar de flesta tvister angående privatpersoners försäkringar. Tingsrätt kan pröva din tvist med Folksam enligt svensk lag.

Om du inte är nöjd med vårt beslut

Vi äger Folksam tillsammans

Det är du som äger Folksam, tillsammans med våra andra kunder. Vi ser till att tryggheten följer med i livets alla skeden. Det är vårt jobb.

Vi är kundägda

För en hållbar framtid

Genom att placera pengar ansvarsfullt vill vi påverka de företag vi investerar i att ta ett aktivt ansvar. Så här jobbar vi med ansvarsfullt ägande.

Ansvarsfullt ägande