Hjälp vid id-stöld

Ingår nu i alla våra hemförsäkringar!

Allt som krävs för att någon ska kunna ta lån, teckna dyra mobilabonnemang eller beställa varor i ditt namn är i många fall bara ditt personnummer.
Ofta tar det ett tag innan du märker att din identitet blivit kapad, och det kan bli ett riktigt detektivarbete att upptäcka och begränsa skadorna.

Som första försäkringsbolag i Sverige kan vi erbjuda dig omfattande hjälp, om du skulle råka ut för en id-stöld. Med våra hemförsäkringar får du dygnet runt-hjälp med att begränsa de skador som kan uppkomma.

Dessutom ingår juridisk hjälp för att bli av med oriktiga pengakrav och att radera oriktiga betalningsanmärkningar.

Hur tecknar jag id-stöld?

Hjälp vid id-stöld ingår alltid med våra hemförsäkringar. Hos oss har du dessutom möjlighet att välja mellan olika hemförsäkringspaket och välja det som passar just ditt hem!

Som första försäkringsbolag i Sverige kan vi erbjuda dig omfattande hjälp, om du skulle råka ut för en id-stöld.

Med våra hemförsäkringar får du dygnet runt-hjälp med att begränsa de skador som kan uppkomma. Dessutom ingår juridisk hjälp för att bli av med oriktiga pengakrav och att radera oriktiga betalningsanmärkningar.

Vad är identitetsstöld?

  • Att få identiteten kapad innebär att en bedragare med hjälp av stulna personuppgifter köper dyra varor och tjänster i ditt namn och för dina pengar.

Det kan exempelvis handla om att någon i ditt namn

  • Öppnar ett bankkonto
  • Ansöker om kreditlån
  • Registrerar telefonabonnemang
  • Belånar fastigheten genom att först kapa lagfarten
Här kan du läsa om vad som ingår i skyddet. Ytterligare information finns att läsa i villkoret för vår hemförsäkring.

Du får tillgång till telefonassistans 24 timmar om dygnet för att förebygga, upptäcka och begränsa skadeomfattningen vid identitetsstöld. Ring oss dygnet runt på 0771-190 001

Om du lämnar nödvändiga fullmakter så hjälper vi dig att anmäla identitetsstölden till polisen och att informera betalkortutgivare och banker

Försäkringen täcker juridisk hjälp med upp till 100.000 kronor per identitetsstöldshändelse

Du får hjälp att avvisa oriktiga pengakrav och radera oriktiga betalningsanmärkningar

Du betalar ingen självrisk

Lina drabbades av id-stöld - men blev hjälpt av Folksams hemförsäkring.

Så drabbades en av våra kunder

När Lina nekades att beställa ett nytt internetabonnemang på grund av att hon inte var kreditvärdig förstod hon att något var fel. Det visar sig att identitetstjuvar har stulit post från henne, och fått tag i hennes personnummer.

Bedragarna har sedan adresserat om Linas post och beställt varor på kredit i hennes namn. Räkningarna för varorna är inte betalda och har därför gått till inkasso. Dessutom har flera kreditkort beställts och använts i hennes namn.

Med vår hemförsäkring fick Lina hjälp att upptäcka de 27 inkassoärenden som fanns i hennes namn. Det fanns även fler obetalda räkningar som inte hade gått till inkasso. Lina gav oss fullmakt att kontakta alla fordringsägare för att få kraven strukna och betalningsanmärkningarna borttagna. Dessutom valde Lina att få hjälp med kreditspärr och spärr för adressändring.

Tips för att undvika id-stöld

  • Lämna inte ut ditt personnummer utan att veta vad det ska användas till.
  • Riv sönder papper som innehåller personuppgifter innan du slänger dem.
  • Riv bort dina personuppgifter från papper som du lämnar till återvinning.
  • Lämna inte ut personliga uppgifter via telefon, internet eller e-post om du inte med säkerhet vet vem du har att göra med.
  • Skriv in den webbadress du vill besöka istället för att klicka på länkar som skickas i e-post.
  • Byt till en låsbar brevlåda.
  • Reser du bort en längre tid är det bäst att eftersända eller be en vän ta in din post.
  • Lämna inte ut alltför detaljerad information om dig själv på Facebook och liknande sociala nätverk.
Här får du några råd om vad du kan göra för att undvika att någon utomstående kommer över dina personliga uppgifter och utnyttjar dem för att till exempel ta lån eller beställa varor i ditt namn.
  • Lämna inte ut ditt personnummer utan att veta vad det ska användas till
  • Riv sönder papper som innehåller personuppgifter innan du slänger dem
  • Riv bort dina personuppgifter från papper som du lämnar till återvinning
  • Lämna inte ut personliga uppgifter via telefon, internet eller e-post om du inte med säkerhet vet vem du har att göra med
  • Skriv in den webbadress du vill besöka istället för att klicka på länkar som skickas i e-post
  • Byt till en låsbar brevlåda
  • Reser du bort en längre tid är det bäst att eftersända eller be en vän ta in din post
  • Lämna inte ut alltför detaljerad information om dig själv på Facebook och liknande sociala nätverk
Här kan du ladda hem försäkringsvillkoren för ID-stöld. Där kan du läsa i detalj vad som gäller för försäkringen. För att vi ska kunna hjälpa dig att upptäcka och begränsa konsekvenserna av identitetsstölden behöver vi din fullmakt. Kontakta oss så skickar vi hem fullmakten till dig.

När vi fått din fullmakt kan vi agera!

  • Vi hjälper dig med att anmäla identitetsstölden till polisen och att underrätta betalkortutgivare och banker
  • Vi hjälper dig med att upptäcka och begränsa konsekvenserna av identitetsstöld genom att inhämta upplysningar från olika instanser och vidtar nödvändiga åtgärder åt dig

Ditt ansvar som kund

  • Anmäla till oss så snart en identitetsstöld upptäcks
  • Kunna visa bekräftelse på polisanmälan
Med våra hemförsäkringar kan du känna dig trygg med att hjälp vid id-stöld alltid ingår, oavsett om du köper försäkring för din hyresrätt, bostadsrätt eller villa.

Genom länken nedan kan du läsa mer om våra olika paket du kan välja mellan. Du kan också ringa till oss på telefon 0771-950 950 så hjälper vi dig.

Hur bor du?