Kontakta oss med e-post

Här kan du kontakta oss genom e-post. Om du vill ha ett snabbt svar – ring i första hand till vår kundservice.

Frågor om försäkringar, sparande eller villkor

Vi erbjuder e-faktura till dig som betalar dina försäkringar per kvartal, halvår och helår. Betalar du per månad har du möjlighet att betala via autogiro.

Det är enkelt att anmäla dig till e-faktura. Anmäl dig via din internetbank, så övergår alla dina fakturor som du har på papper till e-faktura.

Hör av dig till oss så hjälper vi dig. Du kan skriva brev till Folksam 106 60 STOCKHOLM, ringa oss på telefon 0771-950 950 eller skicka e-post ovan.

Vi drar pengarna den sista bankdagen varje månad. Saknas det täckning, så drar vi dubbelt belopp månaden efter.

Ja, du som har hemförsäkring hos oss får tio procents samlingsrabatt på en mängd av våra försäkringar och tillägg – se efter vilka rabatter du kan få.

Nej, det behöver du inte vara. Om du inte gör ett aktivt val erbjuds du för närvarande SEB Världen som är en blandfond med inriktning mot Sverige och övriga världen. Den placerar huvudsakligen i aktier och aktierelaterade instrument, samt i ränterelaterade instrument. Normalt placeras omkring 70 procent av fondens medel i aktier och aktierelaterade instrument och resterande 30 procent utgörs av svenska räntebärande instrument.

En gruppförsäkring är ett avtal mellan Folksam och din fackliga organisation. Genom detta samarbete kan vi på ett förmånligt och enkelt sätt öka din och din familjs trygghet, efter här om ditt förbund finns med.

Telefonnumret 08-642 91 13 tillhör oss och används när vi ringer upp våra kunder, till exempel för att gå igenom deras försäkringsskydd.

Om du upplever problem, eller har några frågor kring detta så kontakta oss gärna på 0771-352 570, eller genom e-post.

Du kan skicka in post till oss på adressen Folksam, 106 60 STOCKHOLM.

Nej, försäkringen gäller endast från det att den tecknas.

Frågor till kundservice

0771 - 950 950

Mån-fre 7.30-21, Lör-sön 9-19

Om du råkat ut för en förlust, stöld eller skada

Vardagar 8-17 ringer du 0771-960 960 för att tala med en skadehandläggare - eller så anmäler du händelsen här. På helger och kvällar ringer du vår jour på telefon 020-45 00 00 om du har en akut skada.

Vi kan behöva fråga dig när och var händelsen inträffade och vad som blivit skadat. Gäller det föremål behöver vi veta ålder och pris på det som är skadat. Är ett fordon inblandat behöver vi registreringsnummer.

Ofta kan vi lösa ersättningsfrågan i telefonen direkt när du anmäler eller med e-post om du anmält via webben.

När vi fått all information vi behöver beslutar vi om ersättning. Du får besked via telefon, e-post eller per brev.

Här kan du läsa om hur du gör när du inte är nöjd med vårt beslut i ditt ärende.

Försäkringen ersätter vattenskador på huset till följd av till exempel skyfall eller snösmältning – då vattnet kommer in i huset genom ventiler, fönster eller dörröppningar – eller upp genom avloppsledningar inomhus, så kallad baktrycksskada.

Du som bor i villa eller eget radhus behöver en hemförsäkring för dina saker och en villaförsäkring för byggnaden och tomtmarken. Läs mer om våra hemförsäkringspaket.

Hemförsäkringen ger inte ersättning vid konkurser. Vi har heller inte någon tilläggsförsäkring som ersätter bokade resor. Ta del av Konsumentverkets information om att du ska kontakta konkursförvaltaren när du har krav för flygbiljetter.

Har du betalat resan med kreditkort ska du kontakta din bank. Charterresor och paketresor ersätts enligt paketreselagen och för det ska du kontakta researrangören.

Vid förlust, stöld eller skada

0771-960 960

Vardagar 07.30–17.00

Folksam Jour

020-45 00 00

Öppet dygnet runt

SOS International

+45-70 10 50 50

Skador utomlands (ej motor)

Motorskada utomlands

+46-771 45 00 00

Vid akuta skador utanför kontorstid

Falck Global Assistance

+46-8-587 717 76

Skador utomlands

Då är det bra att kontakta oss genom e-post

  • Vissa tider är det många som ringer till oss och det kan bli lång telefonkö. Då kan du använda dig av e-postformuläret ovan. Se här vilka dagar och tider då det är lättare att komma fram.

    Därför har vi obligatoriska uppgifter
    För snabbare service behöver du ibland fylla i till exempel personnummer. Vi använder endast uppgifterna till ditt ärende.