Tips när du ska bilda familj

En guide till det största engagemanget i ditt liv

Att vänta barn och att bli förälder är stort steg in i en ny härlig tid. För att du och din bebis ska må bra under graviditeten finns det en del saker du behöver tänka på.
När du blir förälder kan du behöva stöd och tips om vardagen med barn. Vad bör du exempelvis tänka på under graviditeten och efteråt? Vi har listat några av de vanligaste funderingarna som kan uppstå inför förlossningen och under ditt barns första år i livet.

Att tänka på under graviditeten

Om du har blivit gravid och väntar barn så väntar ett stort äventyr framför dig. Grattis! Men vägen dit är runt nio månader lång - och på den vägen finns det en del du behöver tänka på.

Vad får jag äta som gravid?

För att ditt barn ska växa och utvecklas under graviditeten behöver du mer näring än vanligt. Det innebär till exempel att äta mer vitaminer och mineraler än tidigare. För att barnet i din mage ska växa och utvecklas behöver du mer näring än annars.

Men i motsats till talesättet ”nu ska du äta för två” behöver du inte öka mängden mat så mycket. Ofta behövs bara en liten ökning när det gäller mat i början av graviditeten medans det från vecka 28, den så kallade sista trimestern, krävs mer. Viktigast är kosten där du bör försöka undvika socker och mat med mycket kalorier men lite näring.

Exempel på vad du inte ska äta:

  • Opastöriserad mjölk (finns till exempel i Mögelostar, Kittostar och Färskost)
  • Rått kött (kan innehålla Toxoplasma)
  • Rökt och gravad fisk (kan innehålla Listeriabakterier)
  • Lax, öring och strömming från Östersjön (max 2-3 ggr/år på grund av miljögifter)

Illamående under graviditeten

För vissa blir graviditeten en resa där de under perioder, eller i vissa fall hela tiden, är illamående. Det är dock vanligast att vara illamående under graviditeten under ett par månader. Att må dåligt under graviditeten beror oftast på att hormonnivåerna i kroppen förändras.
Nedan listar vi några enkla tips på vad du kan prova för att må bättre. Mår du däremot så illa att du går ned i vikt ska du kontakta din mödravårdscentral för att få hjälp.

Så kan du påverka måendet:

  • Undvik stress då detta påverkar illamåendet
  • Ändra kost och försök äta lite men ofta. Kokt mat utan mycket kryddor rekommenderas.
  • Pröva att avstå från kaffe
  • Ät mellanmål med mycket kolhydrater, till exempel frukt eller smörgås

Åka bil under graviditeten

Hur är det egentligen med bilbälte under graviditeten? Vad händer om man krockar? Skadas fostret och finns det risker för allvarliga skador? Svaret är det råder inga som helst tvivel om att mamma och foster är bättre skyddade med bälte och att de kan råka ut för ännu större skada obältade.

Läs mer om att vara Gravid och åka bil

Tobak och alkohol

De flesta av oss vet att alkohol och tobak är farligt, både för barnet i magen och för mamman.

Alkohol går dels via moderkakan direkt till fostret, dels ut i fostervattnet som omger barnet. Fostrets lever kan inte bryta ned alkohol och därför påverkas fostret mer och under längre tid än mamman och riskerar bestående skador.

Om du har tänkt sluta röka

  • Då är det en bra tid att göra det när du är gravid. När du röker eller snusar får du i dig många skadliga ämnen som tas upp av blodet och når fostret via moderkakan och navelsträngen. Om du har svårt att sluta kan du få hjälp bland annat genom din barnmorska.

Inför förlossningen

Att se sitt barn födas är ett av de starkaste ögonblicken i livet som du kommer att få uppleva. Mödravården och din barnmorska är ett bra stöd inför förlossningen. Men det finns också mycket praktiska saker som är bra att kolla upp inför resan till BB.

Vi har sammanställt en enkel lista på allt som behövs:
  • Kamera
  • MVC-journalen
  • ID-kort
  • Födelseplanen. Ta med en kopia även om om den redan är inskickad till förlossningen .
  • Kläder till er nyfödda bebis. Gärna flera ombyten.
  • Sköna bekväma kläder till mamma och pappa, ta gärna med ombyte
  • Mobilen
  • Mellanmål eller annan mat
  • Hårsnodd
  • Tandborste
  • En filt till ditt barn som mamman sovit med. Detta ifall att ditt barn av någon anledning separeras från mamma. Då är filten med mammas doft en trygghet.
  • Patientbricka
  • Hygienartiklar
  • Hårborste
  • Dator och musik
  • Tidsfördriv – ifall förlossningen skulle dra ut på tiden och det inte går att sova kan det vara bra att ha med en bok, en tidning eller ett spel
  • Bilbarnstol för hemfärden
  • Varma kläder för ditt barns hemfärd
  • Mat – ta med något som du vet att du alltid kan äta. Det är viktigt att äta för att få energi till förlossningen. T ex Dextrosol eller godis.
  • Dricka – saft, juice eller läsk
  • Amningsbehå
  • Bra tröja för amning
  • Läppbalsam
Källhänvisningar för denna sida: 1177.se, Folksam

Våra barnförsäkringar

För små busiga barn är hela världen en spännande lekplats. Som förälder vill du skydda dem från allt ont och med en bra barnförsäkring kan du känna dig tryggare.