Våra krock- och säkerhetsfilmer

Vilka är de mest säkra och hållbara bilarna under 2021, vilka vinterdäck ska jag välja? Varför är det viktigt att låta ditt barn åka bakåtvänd och hur lastar man bilen på bäst sätt?

Här nedan hittar du svaren på frågorna och en hel del annat relaterat om bilsäkerhet. Du kan också se krockfilmer från olika tester vi genomfört.
Vår trafikforskare Anders Ydenius kommenterar resultatet när vi testat säkra och bränslesnåla bilar 2019
Här kan du se alla Folksams filmer om bilsäkerhet.

Dubbdäck eller dubbfritt? Välj rätt vinterdäck

Dubbdäck eller dubbfritt? Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam rekommenderar dig vilka däck du ska använda beroende på vad du bor.

Whiplash

Whiplashtest av bilmodellen Mitsubishi Colt som resulterar i betyget "Dåligt".

Antisladdsystem

Bil med takbox i 60 kilometer i timmen. Utan (höger bild) och med (vänster bild) antisladdsystem.

Krockkudde och bilbälte

Bälte och krockkudde i aktion. Toyota Yaris från 2008 i möte med en 13 år gammal Volvo 945.
I Sverige är vi bra på att skydda våra barn i bilen bland annat tack vare våra bakåtvända bilbarnstolar.

I filmen nedan kan du lära dig mer om varför det är viktigt för dina barn att åka bakåtvänt. Grundläggande är att små barn ska åka bakåtvänt åtminstone till och med fyra års ålder, eller så länge det går.
I Sverige är vi bra på att skydda våra barn i bilen bland annat tack vare våra bakåtvända bilbarnstolar. Se filmen om hur du skyddar ditt barn.
ENGLISH. In Sweden, we are good at protecting children in cars thanks to rear-facing car seats. In this video we show the best way in how to protect your child.
På semestern tar många med extra bagage i bilen. Då är det viktigt att du packar bilen rätt. Packning plus passagerare gör att bilen betydligt lättare kommer i obalans och börjar sladda.

Våra sladdtester visar på dramatiska skillnader med och utan last, särskilt i bil utan antisladdsystem.

Film 1: Bilar utan antisladdsystem

Den ena med endast förare och ingen last. Den andra bilen har fyra åkande, lastad takbox och fyllt bagageutrymme.

Film 2: Bilar med och utan antisladdsystem

Båda med fyra åkande, lastad takbox och fyllt bagageutrymme. Bilen utan antisladd snurrar av vägbanan. Även den med antisladdsystem får problem, men sladden är hanterbar.
Test i hög fart mellan en stor, 13 år gammal bil med krockkudde (Volvo 945), och en relativt ny småbil av säkraste klass (Toyota Yaris -08). Här ser du resultatet.

Bil mot betongbarriär i 80 km/h

Bilen träffar betongbarriären i 45 graders vinkel. Krocken blir mycket kraftig, bilen deformeras rejält och slungas upp i luften vid träffen. Risken är stor att de åkande får allvarliga eller dödande personskador.

Bil mot vajerräcke i 80 km/h

Bilen träffar vajerräcket i 45 graders vinkel och fångas upp av räcket utan att ge stora belastningar på de åkande eller stora deformationer på bilen. I denna kollision klarar sig bilens åkande utan risk för skador.

Bil mot vajerräcke i 110 km/h

Bilen kör in i ett vajerräcke med 20 graders infallsvinkel. Bilen stannar inte utan fortsätter ut ur räcket och välter i ett senare skede. Krocken sker utan att de åkande utsätts för höga belastningar.

Bil mot stålbalksräcke i 80 km/h

Bilen träffar räcket i 45 graders vinkel. Bilen bromsas upp relativt odramatiskt på ca 2 meter. Detta ger låga belastningar på de åkande, som inte riskerar att få svåra skador.

Bil mot stålbalksräcke i 110 km/h

Bilen krockas mot ett räcke med 20 graders infallsvinkel. Bilen ändrar riktning i krocken och fortsätter ut från räcket i hög hastighet. De åkande utsätts inte för några stora belastningar och riskerar inte att skadas i träffen.
Här kan du se alla filmer från studierna när vi krocktestar mc:s med vanliga motortyp och så kallad boxermotor tillsammans med olika sorters vägräcken.

Krocktesterna har genomförts med tio graders kollisionvinkel och i 60 kilometer i timmen.

Vanlig MC in i ett standard w-räcke

Vanlig MC in i ett konventionellt W-räcke, upprät kollision med 10° kollisionsvinkel i 60 km/h.

MC med boxermotor in i ett standard w-räcke

MC med boxer-motor in i ett konventionellt W-räcke, upprät kollision med 10° kollisionsvinkel i 60 km/h.

MC med boxermotor in i ett w-räcke med MPS

MC med boxer-motor in i ett W-räcke med Motorcyclist Protection System (MPS, sk underglidningsskydd), upprätt kollision med 10° kollisionsvinkel i 60 km/h

MC med boxermotor in i ett w-räcke med MPS samt med prototyp av överglidningsskydd

MC med boxer-motor in i ett W-räcke med MPS samt en prototyp av ”överglidningsskydd”, upprät kollision med 10° kollisionsvinkel i 60 km/h.