Folksam testar

Arton populära cykelhjälmar för vuxna

Till testresultatet
Det finns stora skillnader mellan cykelhjälmar – både när det gäller hur bra de skyddar och hur mycket de kostar. Samtidigt är priset inte avgörande för hur bra en hjälm är.

Efter våra tuffa tester – som går längre än lagkraven – står fem hjälmar ut som vinnare. Det är dessa hjälmar vi kan rekommendera och kalla för ett Bra val.

Läs vårt pressmeddelande

Folksams cykelhjälmtest 2015 forskningsrapport

Folksam bicycle helmet test 2015 research

Vårt test av cykelhjälmar 2015

Urval av hjälmar

När vi valde ut hjälmar att testa ville vi hitta de arton vanligaste hjälmarna på den svenska marknaden men också hjälmar som utmärker sig för att ha annorlunda design. Vi tittade på utbudet i de vanligaste cykel-, sport- och webbbutikerna samt rådfrågade personal i sportbutiker.

Alla hjälmar i testet är CE-märkta, i enlighet med den europeiska säkerhetsstandarden CE-EN 1078.

MIPS

  • Ett MIPS-system (Multi-directional Impact Protection System) finns till för att minska huvudets rotation vid ett islag. Rotationsvåld orsakar det förlopp som hjärnan är allra mest känslig för. Skyddet bygger på ett extra skal med låg friktion på insidan av hjälmen som därför kan glida på hjälmens insida.

    Sju av hjälmarna i testet har MIPS-systemet, till exempel alla vi rekommenderar som ett Bra Val - bortsett från Hövding 2.0 som bygger på en egen krockkudde-teknik.

Hjälmar vi valt för att de utmärker sig

  • Carrera Foldable – för att den har ett mer flexibelt ytterskal än de övriga hjälmarna
  • Yakkay – för att den finns med finns överdrag i valfitt mönster och färg – i testet med en färgglad hatt!
  • Smith Forefront – ska vara extremt stöttålig och lätt eftersom materialet i hjälmen delvis är av bikakestruktur
  • Limar Ultralight – för att den marknadsförs som världens lättaste hjälm
  • Abus S-Force Peak – eftersom den är den officiella Vasaloppshjälmen
  • Hövding 2.0 – för att den bygger på en unik krockkudde-teknologi

Så gick testet till

Våra tester visar resultat av slag mot huvudet vid en cykelolycka. Vi har gjort fyra tester per hjälm. Ett som motsvarar ett rakt islag av huvudet vid 20 kilometer i timmen (som också ingår i lagkravet när det gäller hjälmar).

Slag mot huvudet vid cykelolycka
Tre tester som speglar sneda islag med olika träffpunkter och rotationsriktningar. Just rotation av huvudet vid islag, vet man är kritiskt för hjärnskador.Testerna genomfördes med en träffhastighet på 22 km/h.

Under filmer från testet kan du se mer om hur simuleringarna fungerat.

Datorsimuleringar

De krafter som uppmättes i krockdockans huvud användes som underlag för datorsimuleringar utifrån hjärnans toleransnivåer. På så sätt kan vi avgöra vilka kraftnivåer från de olika hjälmtesterna som är skadliga.

Datasimulering ut
Genom att testa hjälmens egenskaper i fler situationer, gynnas de hjälmar som inte bara är framtagna för att klara lagkravet.

Endast lagkraven räcker inte i våra tester

Alla hjälmar som ingår i testet uppfyller lagkraven som ställs på en cykelhjälm. Men lagkraven inkluderar inte rotationsvåld. Våra tester visar att få av hjälmarna ger ett bra skydd mot sneda slag med rotation.

Det är ett skydd vi premierar i våra tester eftersom ett snett slag mot skallen kan orsaka svåra skador, som till exempel hjärnskakning med medvetslöshet som följd.
Typ av test Det här görs i testet Testhastighet
Rakt islag Test av hjälmens stötupptagning. 20 km/h
Snett i slag mot ovandelen av hjälmen Test av hjälmens skyddsförmåga vid ett snett islag. Slaget träffar på hjälmens ovandel. 22 km/h
Snett i slag mot tinning Test av hjälmens skyddsförmåga vid ett snett islag. Hjälmen träffas på sidan. 22 km/h
Snett slag mot bak - huvud Test av hjälmens skyddsförmåga vid ett snett islag. Slaget träffar på bakre delen av hjälmen. 22 km/h
Simulering För att avgöra om de uppmätta värdena i dockhuvudet är skadliga har vi använt en matematisk datasimuleringsmodell av hjärnan.  
Vanligaste felanvändningen – att man sätter hjälmen för högt uppe i pannan och att man inte drar åt remmarna.

För att uppnå maximal skyddsförmåga, välj rätt storlek så att den täcker huvudet och upplevs skön. Hjälmen skall sitta så att den täcker pannan, bakhuvud och hjässa. Den får inte glida ner i nacken.

Innan du börjar använda hjälmen justera eventuellt nackvred och remmar. Remmarna skall dras så att de kommer fritt från öronen. Hakbandet är lagom spänt om du får in ett finger mellan bandet och hakan. Det är viktigt att hjälmen sitter stadigt.
Exempel på hur du ska, och inte ska, sätta på cykelhjälmen.

Hur länge kan man ha en hjälm?

  • Det är svårt att ge någon exakt rekommendation eftersom det beror på vad hjälmen utsatts för och hur frekvent den använts. Om hjälmen varit utsatt för yttre våld – köp en ny!

Tips när du köper en hjälm

Alla hjälmar som säljs i Sverige är testade och godkända enligt Konsumentverkets CE-normer och EU:s krav, EN1078 . Tänk på att prova hjälmen innan du köper den. Om du köper till ett barn: köp inte en för stor hjälm som barnet ska växa i. Hjälmen ska sitta så att den inte kan trilla av eller skjutas bakåt. Den ska också täcka panna, hjässa och bakhuvud.

Lagen om cykelhjälm – barn under 15 år

  • Barn och ungdomar under 15 år ska enligt lagen använda hjälm när de cyklar eller blir skjutsade på cykel.

    Barn och ungdomar under 15 år som inte använder hjälm kan stoppas av polisen men inte bötfällas. Föräldrar eller andra personer som fyllt 15 år kan däremot bötfällas, om de på sin cykel skjutsar ett barn som inte har cykelhjälm.

Simulering av snett islag / rotation

Så här såg det ut när vi testade arton av landets vanligaste cykelhjälmar. I fallen illustreras sneda islag som skapar en rotation av huvudet – vilket man i sin tur vet är kritiskt för hjärnskador – med hastigheten 22 kilometer i timmen. Vi visar vad som sker i slow motion mellan traditionella hjälmar och en av testets bästa hjälmar - Hövding 2.0.
Traditionell hjälm – här testar vi ett snett islag mot ovandelen av hjälmen
Traditionell hjälm – här testar vi ett snett islag mot bakre delen av hjälmen
Test med Hjälmen Hövding 2.0 - krockkuddeteknologi – snett islag mot sidan
Det här testet motsvarar ett rakt islag av huvudet vid 20 kilometer i timmen.

Datasimulering utifrån testresultat

En datasimulering har gjorts för att beräkna risken för svåra skador på hjärnan utifrån testresultaten.

I datasimuleringen har en modell av människohjärnan använts, framtagen av forskare vid Kungliga Tekniska högskolan. Rött innebär hög och blå låg belastning.
Sämst hjälm: Datasimulering på hur hjärnan påverkas av ett av testets sämsta hjälmar
Bäst hjälm: Datasimulering på hur hjärnan påverkas av ett av testets bästa hjälmar

Möt vår trafiksäkerhetsforskare Helena Stigson

Vi är ett kundägt företag - när vi möter en kund möter vi en ägare. Vi engagerar oss i det som är viktigt för dig. Det gör vi bland annat genom att rekommendera säkra hjälmar eller andra bra och miljövänliga produkter. Vi tycker att det bidrar till en tryggare tillvaro.

Varför håller ett försäkringsbolag på och testar hjälmar hela tiden?
– Det är många av våra kunder som får skallskador i onödan, det ser vi i skadestatistiken. Sedan engagerar vi oss för att ge bättre konsumentinformation om hjälmars skyddsförmåga och för att påverka hjälmtillverkare att skapa bättre produkter.

Går det att utläsa några framtidstrender i resultaten – vad kommer vi ha på knoppen framöver?
– Till exempel visar testerna att ett extra glidande lager kan läggas utanpå hjälmen för att ge ett bra rotationsskydd, som den hattliknande hjälmen Yakkay.
Tillverkarna borde tänka mer på att lagkraven inte räcker, de är för lågt ställda och tar inte höjd för rotationsvåld. Helena Stigson, trafiksäkerhetsforskare.
Tycker du att våra tester ger några resultat bland tillverkarna - påverkar vi?
– Allt fler hjälmar får skydd mot rotationsvåld, vilket är glädjande. Vi tror att våra tester haft en stor inverkan på det viset. Vi tycker oberoende konsumenttester är oerhört viktigt, eftersom de grundläggande lagkraven är relativt lågt ställda.

Går det att utläsa några framtidstrender i resultaten – vad kommer vi ha på knoppen framöver?
– Till exempel visar testerna att ett extra glidande lager kan läggas utanpå hjälmen för att ge ett bra rotationsskydd, som den hattliknande hjälmen Yakkay.

Hövding 2.0 – hur funkar en hjälm med krockkudde?

  • Hövding 2.0 är en cykelhjälm i form av en krage som cyklisten bär runt halsen. Kragen innehåller en krockkudde som blåses upp och skyddar huvudet om en olycka sker.

    Cyklistens rörelser registreras kontinuerligt med hjälp av sensorer och gyron och om ett onormalt rörelsemönster upptäcks kommer den att blåsas upp – på en tiondels sekund.

    Trycket i krockkudden hålls konstant under flera sekunder och hjälmen skall därför skydda huvudet mot flera slag under samma olycka. När vi testat hjälmen har den varit uppblåst, vi har därför inte testat och verifierat Hövdings förmåga att upptäcka en olycka.

    Vi har däremot tidigare genomfört en demonstration för att visa hur Hövding fungerar och använde då en stuntman som körde in i en stolpe och på så sätt aktiverade den. Vid utvecklingen av produkten har också företaget själva gjort krocktester på SP och VTI för att se att den aktiveras. SP har även utfört oberoende tester av aktivering vid CE-märkningen. Under dessa moment har de använt såväl krockdockor som stuntmän.

    En begränsning med Hövding är att den inte skyddar när huvudet träffas direkt av ett föremål under cykling, alltså utan att du faller av cykeln. Det kan exempelvis ske om huvudet träffar en gren eller skylt under cykelturen – dessa olyckor är dock ovanliga.
Hej!
helena-stigson-email

Ställ en fråga direkt till vår forskare Helena Stigson

Testresultatet - alla hjälmar

Så här läser du testet

  • Abus S-Force Peak Vasaloppet

    Pris: 700–900 kr
    Vikt: 330 gram
    Storlek (cm): 52–58, 58–62
    Kommentar: Speciellt framtagen som den officiella Vasaloppshjälmen! Hårt material och saknar rotationsskydd.
    Totalbetyg: 2
  • Bell Stoker MIPS

    Pris: 1.000–1.400 kr
    Vikt: 330 gram
    Storlek (cm): 52–56, 55–59, 58–62
    Kommentar: Rotationsskydd som fungerar bra.
    Totalbetyg: 4
  • Biltema Cykelhjälm

    Pris: 100 kr
    Vikt: 270 gram
    Storlek (cm): 52–57, 55–61
    Kommentar: Billigaste hjälmen. Har inget rotationsskydd.
    Totalbetyg: 2
  • Carrera Foldable

    Pris: 700–900 kr
    Vikt: 360 gram
    Storlek (cm): 55–58, 58–61
    Kommentar: Flexibel hjälm som kan fällas ihop. Har inget rotationsskydd. Höga mätvärden i alla tester.
    Totalbetyg: 1
  • Casco Active-TC

    Pris: 700 kr
    Vikt: 380 gram
    Storlek (cm): 52–58, 57–61
    Kommentar: Har inget rotationsskydd. Medel i rakt islag.
    Totalbetyg: 1
  • Giro Savant MIPS

    Pris: 1.000–1.300 kr
    Vikt: 270 gram
    Storlek (cm): 51–55, 55–59, 59–63
    Kommentar: Rotationsskydd som fungerar bra.
    Totalbetyg: 4
  • Giro Sutton MIPS

    Pris: 1.000 kr
    Vikt: 380 gram
    Storlek (cm): 51–55, 55–59, 59–63
    Kommentar: Bra i rotationstest men sämre än medelhjälmen i rakt islag. Bra täckning av huvudet.
    Totalbetyg: 2
  • Hövding 2.0

    Pris: 2.700 kr
    Vikt: 670 gram
    Storlek (cm): Halsomkrets <37 cm: small - halsomkrets >37 cm: medium
    Kommentar: Bäst uppmätta värden i alla tester. Den skiljer sig rejält mot hur de andra hjälmarna fungerar – läs mer under forskarintervju ovan.
    Totalbetyg: 4
  • Limar Ultralight

    Pris: 1.200–1.500 kr
    Vikt: 210 gram
    Storlek (cm): 53–57, 57–61
    Kommentar: Lättaste hjälmen i testet. Har inget rotationsskydd.
    Totalbetyg: 2
  • Melon Urban Active

    Pris: 600 kr
    Vikt: 310 gram
    Storlek (cm): 46–52, 52–58, 58–62
    Kommentar: Magnetspänne som minimerar klämrisken. Lätt och täcker huvudet bra. Har inget rotationsskydd.
    Totalbetyg: 2
  • Occano U MIPS Helmet

    Pris: 500 kr
    Vikt: 350 gram
    Storlek (cm): 58–62
    Kommentar: Hårt material. Rotationsskydd som fungerar bra.
    Totalbetyg: 3
  • Occano Urban Helmet

    Pris: 350 kr
    Vikt: 320 gram
    Storlek (cm): 58–62
    Kommentar: Hårt material. Har inget rotationsskydd. Höga mätvärden i alla tester.
    Totalbetyg: 1
  • POC Octal

    Pris: 2.700 kr
    Vikt: 230 gram
    Storlek (cm): 50–56, 54–60, 56–62
    Kommentar: Tjockare stötupptagandematerial. Näst bäst i det raka islaget.
    Totalbetyg: 3
  • POC Octal AVIP MIPS

    Pris: 3.500 kr
    Vikt: 260 gram
    Storlek (cm): 50–56, 54–60, 56–62
    Kommentar: Dyrast! Rotationsskydd som fungerar bra.
    Totalbetyg: 4
  • Scott Stego MIPS

    Pris: 1.700 kr
    Vikt: 240 gram
    Storlek (cm): 51–55, 55–59, 59–61
    Kommentar: Har rotationsskydd men trots det uppmättes höga värden.
    Totalbetyg: 2
  • Smith Forefront

    Pris: 2.000 kr
    Vikt: 330 gram
    Storlek (cm): 51–55, 55–59, 59–63
    Kommentar: Sämst i test! Innovativ bikakestruktur men tyvärr för hård.
    Totalbetyg: 1
  • Spectra Urbana MIPS

    Pris: 650 kr
    Vikt: 270 gram
    Storlek (cm): 54–60
    Kommentar: Rotationsskydd som fungerar bra. Något sämre täckning av huvudet.
    Totalbetyg: 4
  • YAKKAY

    Pris: 600 kr
    Vikt: 300 gram
    Storlek (cm): 51–56, 55–59, 58–61
    Kommentar: Överdraget fungerar som rotationsskydd. Sämst i rakt islag, totalt sett sämre än medelhjälmen. Hårt material.
    Totalbetyg: 1
  • YAKKAY+överdrag

    Pris: 900 - 1.000 kr
    Vikt: 300 gram
    Storlek (cm): Överdraget fungerar som rotationsskydd. Sämst i rakt islag, totalt sett sämre än medelhjälmen. Hårt material.
    Kommentar: Överdraget fungerar som rotationsskydd. Sämst i rakt islag, totalt sett sämre än medelhjälmen. Hårt material.
    Totalbetyg: 2