Råd och Vård för idrottsskador

Ring fysioterapeuterna på 020-44 11 11

Vanliga idrottsskador hos växande barn

Övningar som hjälper vid smärta

Här har vi samlat några vanliga idrottsskador som uppstår bland idrottande barn och ungdomar, samt tips på övningar och hjälpmedel för att komma tillbaka och fortsätta träna.

Barn mellan 8–15 år växer så det knakar. Om de dessutom idrottar mycket kan det uppstå skador eller smärtor som antingen kommer plötsligt eller smygande. Benhinneinflammation, hälsmärtor och Schlatter (knäproblem) är vanliga skador hos växande och idrottande barn. Med rätt övningar och hjälpmedel går de att förebygga eller åtgärda för att komma tillbaka till träningen.

Prata med en specialist

Om problemet inte ger med sig kan du som ledare, förälder eller idrottare ringa våra fysioterapeuter på Råd och Vård för idrottsskador och boka en telefontid, 020-44 11 11.

Råd och Vård för idrottsskador är en kostnadsfri tjänst som ingår i idrottsförsäkringen för många av de idrottsförbund vi samarbetar med. Här kan du se vilka förbund som har tjänsten.
Om ditt barn är högaktivt och idrottande mellan 8–15 år som fått ont i ett knä ska du inte vara orolig. Det kan vara Schlatterknä – ett mycket vanligt problem hos växande och idrottande barn och ungdomar.

Oftast upptäcker man Schlatter under och efter fysisk aktivitet, men det kan även dyka upp i vardagen som exempelvis när man går trappor. Schlatter går över av sig själv över tid och det kan ta ca 1–2 år.

Tips och råd

  • Minska belastningen för det området som gör ont. Gör alternativ träning, det är smärtan som styr hur mycket som kan belastas.
  • Försök hitta en balans och anpassa träningen med smärtfria aktiviteter. Försök variera övningarna och avstå från sådant som gör ont.
  • Använd schlatterband eller tejpa över knäskålssenan för att avlasta det onda området.
  • Successiv återgång till full träning är av stor vikt även om det kan ta lite tid.
  • Oavsett smärta eller inte så är det bra att göra förebyggande muskeluppbyggande övningar som du hittar på knakontroll.se.
De flesta som har idrottat eller motionerat har någon gång fått ont eller varit öm i smalbenen. Detta kallas oftast för benhinneinflammation, men har även det medicinska namnet medialt tibiassyndrom.

Oftast får man benhinneinflammation efter en längre period av hög träningsbelastning. Man kan också få det efter byte av underlag så som inomhus/utomhusträning eller att träningsmängden ökat för snabbt. Andra saker som kan öka risken är ökad rörlighet fotleden, plattfot eller felaktiga skor.

Smärtan kommer efter överansträngning av musklerna och senorna som sitter på baksidan/insidan av skenbenet. Men med rätt träning går det att bli av med sin benhinneinflammation.

Tips och råd

  • Vila helt från träning som gör ont. Lyssna på kroppen.
  • Stretcha musklerna på fram- och undersida av underbenet
  • Lågintensiv styrketräning för underbenet/vaden.
  • Undvik löpning till förmån för cykling/simning.
  • Byt skor eller använd skoinlägg.
Hälsmärta är vanligt bland idrottande barn och ungdomar mellan 8–15 år. Smärtan beror på ömhet i tillväxtbrosket i bakre delen av hälbenet och kommer ofta av hög repetitiv belastning, byte av underlag men även av odämpade skor.

Smärtan kan komma både under- och efter träningsaktivitet. Det är heller inte ovanligt att smärtan dyker upp på morgonen eller efter man har använt skor som tryckt på bakre delen av hälen. Hälsmärtan kan pågå under flera månader men avtar efter tillväxtspurt.

Tips och råd

  • Anpassa träningsmängden och avlasta det område som gör ont.
  • Rehabiliterande träning riktas mot eventuell stelhet eller nedsatt styrka kring underben och fot
  • Hälkoppar har visat god effekt och de drabbade har kunnat fortsätta träning
  • Hälkopparna används under hela dagen i alla skor.
  • Använd även skor inomhus.

Projekt Knäkontroll

Varje år drabbas många unga tjejer av svåra knäskador som orsakar lidande och kostar stora belopp. Med ett enkelt träningsprogram så minskar risken för allvarliga skador väsentligt.

Träningsprogrammet knäkontroll

Förebyggande idrottsforskning

I fyra av fem populära lagidrotter dominerar knän bland de skador som leder till bestående besvär. Läs mer i vår studie baserad på en unik idrottsskadedatabas.

Idrotterna som är mest skadedrabbade