null

Charlotte, skadereglerare inom Skador Direkt

Hej Charlotte, vad gör du på ditt jobb?

— Jag jobbar på Skador Direkt i Sundsvall och reglerar och ersätter skador som täcks av fordonsförsäkringen.

Samtalen jag får handlar om både nya skador och pågående ärenden, det är högt tempo och inget samtal är det andra likt. Det kan gälla allt från stulna bilar och bränder till trafikolyckor eller stopp efter vägen då kunden är på resa.

Vad är det för skillnad på att jobba på Skador Direkt jämfört med en ”vanlig” roll som skadereglerare?

På Skador Direkt har vi första kontakten med kunden och jag avgör själv hur långt jag hanterar ärendet. Är kunden villig att vänta i telefonen medan jag löser ett mer komplext ärende så kan jag göra så mycket det går. Vissa ärenden som är mer tidskrävande och då kunden inte kan vänta hanteras av vår back office. De jobbar mer administrativt och sitter inte lika mycket i telefon.

Vad är särskilt kul och utmanande med ditt jobb?

Det roligaste är variationen av samtal, eftersom det händer olika saker för våra kunder. Jag brinner för kommunikationen med kunderna, det ger så mycket att kunna hjälpa dem som drabbats av något. En utmaning är att ta snabba korrekta beslut enligt våra villkor – ingen skada är den andra lik.

Hur ska man vara för att göra ett bra jobb inom Skador Direkt?

Flexibel, gilla kundkontakt och tycka det är roligt att prata i telefon. Engagemang är viktigt och att kunna visa förståelse och empati. När du fått informationen som behövs gäller det att vara noggrann och kunna fatta snabba, korrekta beslut enligt våra försäkringsvillkor.
Jag brinner för kommunikationen med kunderna.

Hur bidrar du till att göra Folksams kunder nöjda?

Jag brukar tänka på att behandla kunden som jag själv vill bli behandlad. Det är viktigt att sätta sig in i kundens situation och visa förståelse men ändå vara tydlig. Jag behöver också säkra att jag har uppfattat allt rätt och att kunden har förstått nästa steg och vad vi har pratat om. Att ge rätt förväntningar redan i första samtalet är viktigt, det är bättre att förbereda kunden direkt om det lutar åt ett mindre roligt besked. Det kan handla om ett vållande eller att kunden inte har den försäkring som krävs för en viss skada.

Hur trivs du på jobbet?

Jag trivs jättebra på Folksam, stämningen är bra och jag har fantastiska kollegor. Cheferna är lyhörda och bryr sig om oss medarbetare, det är en viktig del för mig.

Vad tror du att du jobbar med om tre år?

Om tre år är jag kvar på Folksam och jobbar fortfarande med skador – jag trivs så bra här. Men jag vill gärna utvecklas och bredda min kompetens även inom andra områden. Djurskador är en framtidsdröm!

Slutligen – vad är det absolut bästa med Folksam som arbetsplats?

Folksam är en trygg och bra arbetsgivare. Och ett företag med stort kundfokus – det är viktigt för mig.