Om du vill skriva till oss

Om du undrar över något kan du först se om du hittar ditt svar i Vanliga frågor och svar här nedan. Har du personliga frågor om försäkringar är det alltid bäst att du ringer oss på: 0771-950 950. Du kan också skriva till oss genom e-post eller vanligt brev, men tänk på att vi enligt lag bara får svara på allmänna frågor via mejl.

0771-950 950

In other languages

Om du har specifika frågor om just dina försäkringar eller vill ha hjälp att köpa rätt försäkring får du bäst service om du ringer vår kundservice eller chattar med oss här på webben. På mejl kan vi bara hjälpa dig med allmänna frågor.

Förlust, stöld eller skada

Vardagar 07.30-17.00 ringer du 0771-950 950 för att tala med en skadehandläggare - eller så anmäler du händelsen på webben här. På helger och kvällar ringer du vår jour på telefon 020-45 00 00 om du har en akut skada.

De uppgifter du lämnar samlas i ditt skadeärende. Vi kan behöva fråga dig mer om när och var händelsen inträffade och vad som blivit skadat. Gäller det till exempel föremål behöver vi veta ålder och pris på det som är skadat. Är ett fordon inblandat behöver vi registreringsnummer.

Ditt ärende får ett unikt skade-/ärendenummer. Det finns i de flesta fall med i bekräftelsen på din skadeanmälan.

Övriga ärenden

Nej, adressändring meddelas automatisk via Skatteverket till Folksam. (Har du inte anmält din flytt till Skatteverket ännu, adressändra på deras webbplats.) Om det har skett förändringar i ditt försäkringsbehov, till exempel vid flytt från lägenhet till villa eller bostadsrätt; ring oss så hjälper vi dig med detta.

Hör av dig till oss så hjälper vi dig med uppsägning av din försäkring. Du kan skicka brev till Folksam 106 60 STOCKHOLM, ringa oss på telefon 0771-950 950 eller skriva till oss via vår chatt.

Vi drar pengarna den sista bankdagen varje månad. Saknas det täckning, så drar vi dubbelt belopp månaden efter. (Gäller för privatpersoner).

Vi erbjuder e-faktura till dig som betalar dina försäkringar per kvartal, halvår och helår. Betalar du per månad har du möjlighet att betala via autogiro.

Det är enkelt att anmäla dig till e-faktura. Anmäl dig via din internetbank, så övergår alla dina fakturor som du har på papper till e-faktura.

En gruppförsäkring är ett avtal mellan Folksam och din fackliga organisation. Genom detta samarbete kan vi på ett förmånligt och enkelt sätt öka din och din familjs trygghet. Kolla här om ditt förbund finns med.

De här telefonnumren tillhör oss på Folksam och används när vi ringer upp våra kunder, till exempel för att gå igenom deras försäkringsskydd.

Om du upplever problem, eller har några frågor kring detta så kontakta oss gärna på 0771-950 950, eller genom e-post.

Har du frågor om eller vill komplettera en redan anmäld skada?

  • För att ställa en fråga här måste du ha anmält skadan först och fått ett skadenummer. Vill du göra en skadeanmälan gör du det lättast via vår webbanmälan.
Tänk på att vi endast kan svara på allmänna frågor via e-post. Vi kan svara på personliga frågor via telefon eller brev.

Du kan mejla oss om allmänna frågor

  • För att skydda dina personuppgifter kan vi inte svara på specifika frågor om dina försäkringar via mejl. Du är självklart välkommen att mejla allmänna frågor till oss. Ta gärna en titt under Vanliga frågor och svar först.

    Om du har personliga frågor får du bäst service om du ringer oss på telefon 0771-950 950.

    Vill du göra en skadeanmälan gör du det lättast via vår webbanmälan.

Om du har allmänna frågor och vill skicka brev till oss är adressen:

Folksam
106 60 Stockholm

Om du har ett pågående skadeärenden:

Vi har olika postadresser för olika skadeärenden. Du som har anmält en skada och fått ett brev av oss hittar rätt adress i vårt brev. Där finns även namn och telefonnummer till din handläggare.

Om du inte har fått ett brev eller är osäker på vilken adress du ska använda – ring oss på 0771-950 950 (vardagar 7.30-17).

Kom ihåg att alltid ange ditt skadenummer i de handlingar du skickar in till oss.