
Ring oss för bäst service
0771-950 950
Skadeärenden
Övriga ärenden
Vardagar 7.30–21, helger 9–19Vid akut skada övrig tid
Bärgning/assistans
Sjuk eller skadad på resa
Bilskada utomlands
Vanliga frågor och svar
Förlust, stöld eller skada
Hur anmäler jag en förlust, stöld eller skada?
Vardagar 07.30-17.00 ringer du 0771-950 950 för att tala med en skadehandläggare - eller så anmäler du händelsen på webben här. På helger och kvällar ringer du vår jour på telefon 020-45 00 00 om du har en akut skada.
Vad händer efter att jag har gjort min anmälan?
De uppgifter du lämnar samlas i ditt skadeärende. Vi kan behöva fråga dig mer om när och var händelsen inträffade och vad som blivit skadat. Gäller det till exempel föremål behöver vi veta ålder och pris på det som är skadat. Är ett fordon inblandat behöver vi registreringsnummer.
Ditt ärende får ett unikt skade-/ärendenummer. Det finns i de flesta fall med i bekräftelsen på din skadeanmälan.
Övriga ärenden
Måste jag anmäla till er om jag flyttar?
Nej, adressändring meddelas automatisk via Skatteverket till Folksam. (Har du inte anmält din flytt till Skatteverket ännu, adressändra på deras webbplats.) Om det har skett förändringar i ditt försäkringsbehov, till exempel vid flytt från lägenhet till villa eller bostadsrätt; ring oss så hjälper vi dig med detta.
Hur säger jag upp min försäkring?
Hör av dig till oss så hjälper vi dig med uppsägning av din försäkring. Du kan skicka brev till Folksam 106 60 STOCKHOLM, ringa oss på telefon 0771-950 950 eller skriva till oss via vår chatt.
Jag hade ingen täckning på kontot när pengarna skulle dras, vad händer nu?
Vi drar pengarna den sista bankdagen varje månad. Saknas det täckning, så drar vi dubbelt belopp månaden efter. (Gäller för privatpersoner).
Kan jag betala med e-faktura?
Vi erbjuder e-faktura till dig som betalar dina försäkringar per kvartal, halvår och helår. Betalar du per månad har du möjlighet att betala via autogiro.
Det är enkelt att anmäla dig till e-faktura. Anmäl dig via din internetbank, så övergår alla dina fakturor som du har på papper till e-faktura.
Vad är en gruppförsäkring?
En gruppförsäkring är ett avtal mellan Folksam och din fackliga organisation. Genom detta samarbete kan vi på ett förmånligt och enkelt sätt öka din och din familjs trygghet. Kolla här om ditt förbund finns med.
Har ni ringt mig från ett 010-nummer?
De här telefonnumren tillhör oss på Folksam och används när vi ringer upp våra kunder, till exempel för att gå igenom deras försäkringsskydd.
Om du upplever problem, eller har några frågor kring detta så kontakta oss gärna på 0771-950 950, eller genom e-post.
Komplettera anmäld skada
Har du frågor om eller vill komplettera en redan anmäld skada?
- För att ställa en fråga här måste du ha anmält skadan först och fått ett skadenummer. Vill du göra en skadeanmälan gör du det lättast via vår webbanmälan.
*Personnummer
- För en säkrare identifiering av dig och en bättre hantering av ditt ärende så kan du ange ditt personnummer.
Skicka e-post om allmänna frågor
Du kan mejla oss om allmänna frågor
-
För att skydda dina personuppgifter kan vi inte svara på specifika frågor om dina försäkringar via mejl. Du är självklart välkommen att mejla allmänna frågor till oss. Ta gärna en titt under Vanliga frågor och svar först.
Om du har personliga frågor får du bäst service om du ringer oss på telefon 0771-950 950.
Vill du göra en skadeanmälan gör du det lättast via vår webbanmälan.
*Personnummer
- För en säkrare identifiering av dig och en bättre hantering av ditt ärende så kan du ange ditt personnummer.
Om du vill skicka brev till oss
Om du har allmänna frågor och vill skicka brev till oss är adressen:
106 60 Stockholm
Om du har ett pågående skadeärenden:
Om du inte har fått ett brev eller är osäker på vilken adress du ska använda – ring oss på 0771-950 950 (vardagar 7.30-17).
Kom ihåg att alltid ange ditt skadenummer i de handlingar du skickar in till oss.