Allt du inte visste om Folksam

Alla känner väl till Folksam? Ett av Sveriges största försäkringsbolag som försäkrar nästan halva svenska folket. Men vi tror att det finns en hel del fakta som gör att du blir ännu mer nyfiken på oss. Kolla får du se!

Folksam på fem minuter

Folksam grundades 1908 och vi är i dag cirka 4 000 medarbetare. Könsfördelningen är så jämn den kan bli med hälften män och hälften kvinnor. Vi försäkrar flest hem i Sverige. Dessutom försäkrar vi 900 000 bilar.

Att bry sig om, hjälpa, förändra och förbättra är det vi bryr oss mest om. Vi vill helt enkelt att alla ska ha det så bra som möjligt och inte råka ut för skador som går att undvika genom skadeförebyggande åtgärder – något som vi gärna tipsar om. Det är det som är grunden för all vår verksamhet inom försäkring och långsiktigt sparande.

Folksamgruppen är Sveriges största aktör inom livförsäkring och den tredje största inom sakförsäkring, sett till premievolym.

Vi har en bred verksamhet och finns på flera orter runt om i Sverige. Här finns många olika karriärvägar och vi kan möta våra kunder på flera olika sätt beroende på deras önskemål och behov.

Folksamgruppen omfattar två moderbolag - Folksam Sak och Folksam Liv. Båda moderbolagen har flera dotterbolag som erbjuder olika slags produkter. På så sätt kan vi täcka kundernas hela försäkringsbehov och hjälpa dem att känna sig trygga. Känner du kanske till KPA Pension och Folksam LO Pension? De är en del av oss.

Vi ägs av våra kunder

Istället för att dela ut vinsten till aktieägare går den tillbaka till våra ägare, kunderna, i form av återbäring, premiesänkningar och ännu bättre erbjudanden.

Vårt mål är att ha branschens mest nöjda kunder

För att lyckas med målet behöver vi vara finansiellt stabila för långsiktighet, lönsamma för att hela tiden kunna förbättra våra villkor och ledande när det gäller ansvar och hållbarhet eftersom det är viktigt för våra kunder och för oss alla.

Vi finns med vid vartannat köksbord

Folksam är en viktig men lite anonym medlem i miljoner svenska familjer, vilket är bra. När allt går som det ska så tänker ingen på oss. Men om något händer så finns vi där.

Styrkan att påverka, ansvaret att vara försiktig

Vår verksamhet, ömsesidighet och storlek medför ett ansvar. Vi förvaltar mer än 450 miljarder kronor för våra kunder. Det är pengar som gör skillnad. Vi har möjlighet att påverka, vara långsiktiga och bidra till hållbar utveckling. Därför gör vi affärer som ökar tryggheten för våra kunder samtidigt som vi värnar om människa och miljö.

Precis lika coola som du tror

Försäkringsbolag är inte kända för att vara spännande och coola. Det finns flera skäl till att det måste vara så. Vi arbetar faktiskt med livet som insats. Det som människor vill skydda, spara till och ta hand om är vårt ansvar. Vi fördelar risken så att alla kan få hjälp den dag de behöver det. Det är därför vår tagline är ”För allt du bryr dig om”.

Vi testar, forskar och rekommenderar

Varje år genomför vi flera miljö- och säkerhetstester samt bedriver egen forskning inom en rad områden. Vi testar bland annat cykelhjälmar, ridhjälmar och barnstolar och publicerar rapporter om de säkraste och mest miljövänliga bilarna.

Vi försäkrar idrotten

Det finns ett bra skäl till att du så ofta ser Folksams logotyp i samband med stora sporthändelser i Sverige. Vi är idrottens försäkringsbolag och alla som är medlemmar i en klubb som är ansluten till Riksidrottsförbundet är försäkrade hos oss under träning och tävling.

Fackens försäkringsbolag

Vi försäkrar till exempel alla i LO-kollektivet med gruppförsäkringar som skyddar och tryggar vanliga människor i vardagen om något händer.

Du gör karriär i ett ansvarstagande företag

Vi vill alltid vara en attraktiv arbetsplats där vi arbetar modernt och effektivt. Vi har engagerade chefer och ledare som skapar ett bra samarbetsklimat och stöttar medarbetarnas utveckling. För att stimulera samarbete, kreativitet och lärande jobbar vi aktivitetsbaserat och digitalt.

Folksams värderingar

  • Personliga – Hej på dig!
    Vi visar omtanke och utgår alltid från vår kund. Vi för alltid en dialog med våra kunder.
  • Engagerade – Hur går det för dig?
    Vi är aktiva och tar initiativ för att hjälpa våra kunder. Vi ser möjligheter och är lösningsinriktade.
  • Ansvarstagande – Det här fixar vi!
    Vi är kunniga inom försäkring och pensionssparande. Vi hjälper kunderna att agera långsiktigt och är pålitliga.