Elin, prisanalytiker

Hej Elin, berätta om ditt jobb som prisanalytiker!

Jag jobbar som prisanalytiker inom affärsområde Sak här på Folksam, i första hand med våra boendeförsäkringar. Oftast jobbar jag med etablerade modelleringsmetoder, men det finns också utrymme att testa nya metoder.

Mina analyser har som syfte att sätta rätt pris på en försäkring. Rätt pris för Folksam och rätt pris för kunden. Här märks det verkligen att Folksam är ett ömsesidigt bolag som ägs av våra kunder. Vår strävan är inte att sätta ett så högt pris som möjligt för en försäkring, utan ett pris som är nödvändigt.

Hur kommer det sig att du började på Folksam?

Tidigare har jag jobbat som analytiker i andra branscher, både inom privat och offentlig sektor. Jag ville fortsätta utvecklas som analytiker och samtidigt jobba med produkter som inte tär på vår planet. Försäkringar gör inte det. Och eftersom Folksam dessutom jobbar aktivt med frågor om miljö och hållbarhet kändes det som ett bra val.

Mitt första jobb på Folksam var som CRM-analytiker. Efter ett par år dök chansen upp att byta jobb internt och sedan dess jobbar jag som prisanalytiker.

Vad är det som gör att du trivs på Folksam?

Det jag jobbar med känns viktigt och har stor betydelse för både Folksam och våra kunder. Jag gillar också kombinationen av ett individuellt jobb där det samtidigt finns stort utrymme för samarbete. Som prisanalytiker jobbar du ofta tillsammans med aktuarier, produktutvecklare, produktledare och IT-utvecklare. Alla har sina olika perspektiv och roller, men tillsammans blir det en bättre helhet.

På Folksam är alla generösa att dela med sig av sina kunskaper och vi jobbar som ett lag. Och även om det i perioder är högt tempo med mycket jobb så finns det möjlighet till återhämtning under andra perioder.
Det är faktiskt är mycket roligare med försäkring än vad många tror!

Vad vill du säga till en analytiker som är nyfiken på försäkringsbranschen?

Att det faktiskt är mycket roligare med försäkring än vad många tror! Försäkringsbranschen är också av tradition analystung. Som analytiker blir du lyssnad på och du har många kollegor som jobbar med liknande frågor. Och så finns det mycket data – tänk bara att Folksam är ett gammalt bolag med fyra miljoner kunder.