Bild: Susanne, försäkringsmedicinsk riskbedömare

Susanne, försäkringsmedicinsk riskbedömare

Hej Susanne! Berätta om ditt jobb på Folksam.

Jag jobbar som försäkringsmedicinsk riskbedömare. Det är vi som utreder och bedömer nya försäkrings- och ändringsansökningar för Folksams personförsäkringar. Vi gör en retroaktiv riskbedömning utifrån ansöknings- och journalhandlingar som vi ibland tar in från kundens vårdgivare. Det blir en bedömning utifrån kundens hälsoläge just nu, hur det har sett ut tidigare och vilken prognos man kan tänka sig framåt.

I många av ärendena kan jag ta ett beslut direkt genom kundens ansökan, medan andra kräver en mer omfattande utredning. Vi stämmer ofta av ärenden med varandra i teamet och har också hjälp av försäkringsmedicinsk rådgivare.

Hur kommer det sig att du jobbar med försäkringsmedicinsk riskbedömning?

Min bakgrund finns inom vården. Jag har jobbat som sjuksköterska i 18 år inom bland annat akutvård och på vårdcentral. 2016 kände jag att det var dags att testa något nytt och kom då in på det här spåret.

I början var det mycket nytt, men idag känner jag att jag hamnat helt rätt. I det här jobbet kan jag kombinera min medicinska kompetens med helt andra frågor än inom vården och samtidigt ha kvar kundkontakten.

Vi strävar mot samma mål och har alltid kundens bästa i fokus.

Vad gör att du trivs på Folksam?

Det märks på riktigt att Folksam är ett ömsesidigt bolag och att vi verkligen vill ge kunden den bästa möjliga försäkringen – ett bolag med stort hjärta. Jag gillar också att vi inom försäkringsmedicinsk riskbedömning jobbar nära andra delar av Folksam såsom skadereglering och kundservice. Även om Folksam är ett stort bolag känns det som att jag kan påverka och min röst blir hörd. 

Jag trivs också väldigt bra med mina kollegor! Vi är ett ganska litet team men med olika erfarenheter som gör att vi kompletterar varandra. Vi strävar mot samma mål och har alltid kundens bästa i fokus. Det märks genom att vi hela tiden jobbar med ständiga förbättringar så att det ska bli enklare för kunden med en snabbare handläggning. 

Hur är en bra dag på jobbet?

En bra dag har jag haft diskussioner med mina kollegor som gjort att vi kommit fram till bra lösningar för både kunden och Folksam. Vi har också jobbat med att utveckla våra processer och arbetssätt.