Tips för dig och din elbil

Så laddar du din elbil bäst

Här får du tips om hur du laddar din elbil på ett bra och säkert sätt. Vi berättar vilken slags laddutrustning du ska ha för att minska risken för skador samt var och när det lönar sig bäst att ladda bilen.

Du kan ladda både billigare och mer miljösmart om du planerar din laddning. För att maximera användningen av förnyelsebar energi, så kan du ladda din elbil när det finns överskott av sol- och vindkraft. Elen brukar också vara billigare när det finns överskott. Att ladda hemma ger också ett lägre pris än att ladda publikt.

Det är annorlunda att hantera en elbil som drivs på batteri jämfört med en bil med förbränningsmotor. Med våra tips får du koll på hur du laddar elbilen säkert.
Elbilar kan ha högre inköpskostnader än fossildrivna bilar. För att få en så billig driftskostnad som möjligt är det bästa att ladda elbilen hemma.

Ladda elbil hemma

När du köper din elbil bör du också investera i en säker laddstation för hemmet. Att ladda elbilen hemma är bättre för plånboken och du slipper besväret att åka till laddstationer.

Förutsättningarna för att installera en laddplats är oftast goda om du har ett garage, en carport eller en parkeringsplats nära ditt hus. Allt du behöver är elektricitet och en laddbox eller en laddstolpe med ett eller flera ladduttag. En laddbox monterad på garagets vägg är det mest prisvärda alternativet. En laddstolpe kan kräva markarbeten som kostar lite mer.

Om du har timpris genom din elleverantör kan du få ned kostnaden ännu mer genom att ladda när elen är som billigast, till exempel på natten när belastningen på elnätet är som lägst. Ju bättre vi blir på att fördela laddning över tid desto mer hjälper vi till att undvika belastningstoppar där vi behöver täcka upp elförsörjningen med fossila bränslen.

Ladda elbil på laddstation

Laddar du på en laddstation blir elpriset högre. Ju snabbare laddaren är desto högre dyrare är priset. Flera laddoperatörer har olika abonnemang för att kunna erbjuda lägre laddkostnad.

Högre effekt ger högre pris och det kan också skilja mellan olika laddoperatörer. Generellt brukar man prata om ett intervall mellan 3 kronor per kWh och 8-10 kronor per kWh. För snabbladdning brukar effekten vid laddstationer ligga mellan 50 kW och 149 kW. Supersnabbladdare har en effekt på 150-350 kW.

Om du ska ut på långresa kan det löna sig att kolla upp laddstationer i förväg, så att du kan planera laddning vid stationer med bättre priser.

Jämförelse kostnad att ladda hemma eller på laddstation

Priset för en laddning kan variera mycket beroende på var du laddar bilen. Ibland kan det handla om flera hundralappar eller till och med över 500 kr för en laddning. Ladda hemma är billigare, ladda vid publik laddstation är dyrare.

Exempel på kostnad för en bil med batterikapacitet på 80 kWh som laddas fullt

  • Ladda hemma 2 kr/kWh – Cirka 160 kronor (2 kr/kWh motsvarar privatpersoners genomsnittliga elpris under ett år)
  • Ladda publikt 5 kr/kWh – Cirka 400 kronor
  • Ladda publikt 8 kr/kWh – Cirka 640 kronor

Kan jag ladda elbilen gratis?

Det går ofta att ladda elbil gratis vid laddstolpar vid till exempel köpcentrum, hotell eller liknande. Effekten brukar vara låg vid gratisladdning, mellan 3,7 kW-22 kW. Det handlar mest om en långsam stödladdning på några procent.

En del arbetsplatser kan också erbjuda laddning utan kostnad.

Har du förmånen att ha solceller hemma, så är det ett sätt att spara in på kostnader för elförbrukning.

Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning av elbil i vanliga vägg- och motorvärmaruttag. Gamla eller felaktiga kopplingar och kabelförgreningar i fastigheten kan orsaka varmgång och brand. Låt ett elinstallationsföretag göra en kontroll innan du börjar ladda din bil säkert.

Du kan jämföra laddning i ett vanligt vägguttag med ett reservhjul – använd bara i nödfall. Detta gäller även laddhybrid. Elbilar brinner inte oftare än bilar som drivs på fossila bränslen. Problematiken handlar mer om i fall att det börjar brinna i ett elbilsbatteri och att det då inte går att släcka branden.

Använd alltid laddbox i första hand (som är utrustad med Typ-2 don) eftersom den klarar högre belastning under längre tid. Har du även lastbalansering, så får du ännu större möjlighet att skydda säkringarna.

Lastbalansering innebär att laddaren mäter strömmen som används i huset samtidigt som bilen står på laddning. Den ger mindre effekt till elbilen när till exempel spis, tvättmaskin, torktumlare, dammsugare och annat är i gång samtidigt. På så vis skyddas säkringarna från hög belastning. Det finns laddboxar där du kan få med lastbalansering.

Att tänka på när du laddar bilen hemma

  • Dra ut laddkabeln när du har laddat bilen. Se över laddsladden då och då och kolla så att den inte är skadad.
  • Använd inte förlängningssladd eftersom det finns risk att säkringen inte skyddar på rätt sätt.
  • Använder du tillfälligt ett vanligt vägguttag bör laddströmmen i bilen ställas ned till högst åtta till tio Ampere.
  • Ladda aldrig bilen vid åska.
  • Om du har behov och vill ladda elbilen fortare hemma kan du skaffa en trefasladdare. Då kan du få en effekt upp till 11 kW.
  • Om batteriet i din elbil börja brinna, gå inte nära och försök inte släcka branden själv eftersom röken är giftig. Larma i stället 112.

Precis som att du inte kör din fossilbränsledrivna bil till en bensinstation för att tanka några liter då och då behöver du inte ladda elbilen i onödan. Kör du bara korta sträckor varje dag kanske du bara behöver ladda en gång i veckan, så att batteriet ligger på 50-80 procent. Det finns ingen nackdel att ladda dagligen heller, t ex upp till 80 procent om du har satt det som laddningsgräns.

Om du inte ska i väg på långfärd ska du aldrig ladda till mer än 80 procent. Ett bilbatteri mår som allra bäst när det är laddat mellan 20 och 80 procent. De sista 20 procenten går alltid mycket långsammare att ladda än de 80 första.

Att ladda fullt behövs så klart om du ska köra en längre resa och det är inget batteriet tar stryk av. Spara därför att ladda fullt till när det ska bli en längre resa. Låt heller inte elbilen stå en längre tid med låg laddnivå.

Hur lång tid det tar att ladda en elbil beror på flera saker – batteristorlek/kapacitet, vilken effekt laddaren har och vilken laddnivå batteriet redan har.

Laddningstid med laddbox kan variera, men brukar ligga omkring fyra till åtta timmar från tomt till fullt batteri, lite beroende laddeffekt och vilken effekt bilen kan ta emot.

Snabbladdning vid laddstation ger snabbare laddning. Beroende på bilmodell och laddstationens effekt kan det ta mellan 30 minuter och en timme att ladda upp till 80 procent. Sista 20 procenten tar lite längre tid.

Laddning i vanligt vägguttag ger långsam laddning och ska endast användas som en tillfällig lösning. Beroende på bil, så kan det ta upp till ett dygn att ladda batteriet fullt.

Hur lång tid tar det att ladda en laddhybrid?

Alla laddhybrider har en begränsad laddkapacitet och precis som för en bil som helt går på el, så varierar laddtiden beroende på batteristorlek/kapacitet, laddarens effekt och laddnivå på batteriet.

En laddhybridbil kan inte ta emot laddning i samma utsträckning som den helt eldrivna bilen och laddas därför långsammare. Laddningstid med laddbox varierar, men den ger snabbare laddning och tiden för fulladdat batteri brukar ligga omkring två till fyra timmar, beroende på bil, men ungefär två mil per timme.

Snabbladdning vid laddstation är i första hand anpassade till rena elbilar och har därför en högre effekt. Då fungerar i stället vanliga, billigare publika laddare som brukar ha en lägre laddeffekt.

Laddning i vanligt vägguttag ger långsammare laddning och ska endast användas som en tillfällig lösning. Beroende på bil så tar det omkring fyra till åtta timmar att ladda fullt.

Vad skiljer en elbil från en laddhybrid?

Så här laddar du bilen på bästa sätt

  • Förvärm eller kyl ner bilen innan du ska ut och åka. Det går att ställa in många bilar på att antingen kylas när det varmt eller värmas när det är kallt under tiden de står och laddar. Då slipper du använda bilens batteri eller starta förbränningsmotorn för att kyla eller värma vid starten.
  • För att batteriet ska hålla länge bör du inte ladda elbilen till mer än 80 procent regelbundet. Låt heller inte elbilen stå en längre tid med låg laddnivå.
  • För att alltid ha tillräcklig räckvidd är det bättre och billigare att ladda hemma. Använd publik laddning främst vid längre resor då du behöver snabbladdningsförmåga. När du laddar hemma kan du dessutom välja att ladda vid tider när elpriserna är lägre.
  • Vill du ladda elbilen fortare hemma och din bil kan ta emot en högre effekt kan du skaffa en trefasladdare som ger en effekt upp till 11 kW.
  • Vid långkörning är det lämpligt att snabbladda när du har 10-20 procent laddning kvar och sällan mer än till 80 procent laddnivå. De sista 20 procenten tar mycket längre tid att ladda. Det kan gå fortare att ladda fler gånger till 80 procent än en gång till 100 procent.
  • Ha koll på operatörer och priser när du reser. Det finns ett stort antal operatörer för snabbladdning med egna betalsystem och laddkort och pris per kWh kan skilja sig en hel del mellan elleverantörer. Det finns tjänster som samordnar betalningen till flera operatörer med ett och samma laddkort, men kostnaden blir högre än att betala direkt till aktuell operatör.
  • För att få en bra miljövinst och ekonomi med en laddhybrid är det nödvändigt att du kan ladda bilen hemma. Merparten av laddhybriderna går inte att snabbladda och laddningen går relativt långsamt, ca två till fyra mil per timme.
  • Hur du kör påverkar batteriet. Ett elbilsbatteri håller längre om du har en mjuk körning. Kraftiga accelerationer förbrukar mer energi och minskar räckvidden.
  • När det är kallare kan det vara bra att ha lite mer batterimarginal än i vanliga fall, eftersom batteriet förbrukar betydligt mer el när det är kallare.
  • Om du själv byter hjul på bilen, så är det viktigt att du har koll på var du får lyfta bilen så att du inte råkar skada batteriet. Är du osäker, kontakta en verkstad.
  • Om du till krockar med bilen är det viktigt att en verkstad så snabbt som möjligt kan kontrollera att batteriet som driver bilen inte har fått några skador.

Räckvidden på batteriet är en av skillnaderna mellan elbil och laddhybrid. Ta gärna del av våra tips när du ska köpa en laddbar bil.

Laddbara bilar och listan på vilka som utsetts som Bra val

Om du får skador eller fel på bilbatteriet reglerar vi dem genom bilförsäkringens maskinskadeförsäkring. Du kan få ersättning för:

  • Hybrid- och elbilsbatteri 
  • Batteri till hybridsystemet, förutom bilens eller lätta lastbilens startbatteri. 
  • Batteri för drift av elbil, plug-in eller laddhybridbil samt bränslecellsbil.  
  • Laddintag för plug-in och el, förutom extern laddenhet. Portabel laddare räknas som ett biltillbehör och ersätts av bilförsäkringen. 
  • OBC (on-bord charger) laddsystem för batterier. 
  • Kylsystem för högvoltsbatteri. 
  • Omvandlare för DC (likström) AC (växelström).

 Vi ersätter inte:

Laddningsstolpen ses som ett tillbehör till fastigheten om den är fast monterad på garaget eller fastighetsväggen och ersätts inte av bilförsäkringen. Kolla i stället vad som gäller i din villaförsäkring. Laddsladden omfattas däremot av bilförsäkringen. 

Hur gäller min villaförsäkring vid brand eller kortslutning orsakad av min elbil?

Du måste vara försiktig när du laddar bilen och följa elbilsleverantörens rekommendationer. Om din elbil trots det orsakar en brand eller kortslutning gäller villaförsäkringen för skador som uppstår på byggnaden. Bilen och dess tillbehör ersätts inte av villaförsäkringen. Anmäl i stället dessa skador på din bilförsäkring.

Här finns information om innehållet i vår bilförsäkring

Vår bilförsäkring

Vår bilförsäkring har det du behöver för att vara trygg på vägen. Vi har försäkrat bilar sedan 1925 och har i dag mer än 900.000 bilar trygga hos oss. Välkommen du också!