
Års- och hållbarhetsrapport 2022
Trygghet i en hållbar värld

”Att Folksam är ömsesidigt är en styrka i tider av prövningar. Affärsmodellen innebär att överskottet går tillbaka till våra kunder och tillåter en flexibilitet över tid. Vi är särskilt måna om att ge våra kunder, som också är våra ägare, konkret nytta och är stolta över att kunna erbjuda dem en attraktiv återbäringsränta i Folksam Liv och en rekordhög återbäring i Folksam Sak.”
Ylva Wessén, vd Folksam
-
Premier
64
miljarder kronor -
Förvaltat kapital
527
miljarder kronor -
Fondförsäkringstillgångar
209
miljarder kronor -
Antal heltidsanställda
3 399
medarbetare
Folksams riktning framåt
-
Sammanhållen kundupplevelse
Som kund möter du ett Folksam, var du än träffar oss. Vi ser dig och finns här för dig.
-
Lönsam tillväxt
Vi fortsätter utvecklingen med gruppförsäkring, tjänstepension, försäkringar och sparande.
-
Effektivitet i vardagen
Vi är ett Folksam med gemensam kultur som präglas av ständigt lärande, tillit och öppenhet.
Våra målområden inom hållbarhet
Människa & samhälle, Klimat & miljö
Vårt hållbarhetsarbete är integrerat i erbjudanden och i vår affär inom liv- och sakförsäkring. Vi har valt att fokusera vårt hållbarhetsarbete på hur vi påverkar samhälle och miljö.
-
Hållbara erbjudanden
Våra försäkringar för bil, hem, villa och fritidshus har märkningen Bra Miljöval. Kundfokus och hållbarhet är viktigt i alla led.
-
Ansvarsfull kapitalförvaltning
Våra kunders premieinbetalningar och långsiktiga sparande ska ge god avkastning och bidra till ett mer hållbart samhälle.
-
Vår egen verksamhet
Vi vill att våra medarbetare ska växa och utvecklas. Vi jobbar för att att våra kontor och resor ska ha minimal miljöpåverkan.