Motverka penningtvätt och finansiering av terrorism
Enligt den svenska penningtvättslagen måste vi, precis som andra försäkringsbolag och banker, ha god kännedom om alla våra kunder, även de som sparar i pensionsprodukter.
Tillsammans förhindrar vi att du utnyttjas av brottslig verksamhet. Därför ber vi dig att svara på några frågor i vårt digitala frågeformulär (Bank-id krävs).
Vi hanterar din information och dina svar enligt dataskyddsförordningen GDPR. Du hittar mer information om det här:
Så behandlar vi dina personuppgifter
Svara på frågorna
Företagskund – Förbered uppgifter om ditt företag
Vem eller vilka är verkliga huvudmän?
Det är viktigt att de uppgifter du lämnar till oss stämmer överens med de uppgifter du har lämnat till Bolagsverkets register över verkliga huvudmän. Om uppgifterna hos Bolagsverket inte längre är aktuella, kan du uppdatera dem på Bolagsverkets hemsida.
Om verklig huvudman är utlandsbosatt eller saknar svenskt personnummer ska en vidimerad kopia av giltigt pass skickas in till Folksam. Du hittar en blankett för det här.
Vi frågar också om följande uppgifter
För individer frågar vi om namn, samt personnummer eller födelsedatum. Vi ställer också frågor om adress, medborgarskap och var individen är skattskyldig, samt att vi frågar om individen är i en så kallad politiskt utsatt ställning (PEP) eller om hen är familjemedlem eller nära medarbetare till någon som är i en sådan ställning. Därutöver frågar vi om kontaktuppgifter, e-postadress och telefonnummer, till dig som är behörig företrädare.
Ytterligare förklaringar till begreppen finns i det digitala frågeformuläret, samt i blanketten som du hittar här.
Hur gör jag om jag inte har något Bank-id?
Om du inte har Bank-id kan du istället ladda ner blanketten nedan, fylla i dina svar och skriva ut den. Du kan också skriva ut blanketten och fylla i den för hand. Tänk på att fylla i alla fält på blanketten så att ditt svar ska bli komplett.
Om du inte har Bank-id behöver vi också en vidimerad kopia av din id-handling för att säkerställa din identitet. Du hittar blanketten nedan. I blanketten står det hur du ska fylla i den.
Underteckna och lägg de ifyllda blanketterna i ett kuvert och skicka dem till nedanstående frisvarsadress. Du behöver inte sätta på frimärke inom Sverige, där står vi för portot.
Privat (fysisk person samt enskild näringsidkare)
Företag (juridisk person)
Skicka till denna adress:
-
Folksam Liv 1020
Box 90346
120 25 Stockholm
Skaffa Bank-id
Bank-id är en e-legitimation som förenklar när du ska identifiera dig på webben. Du kan skaffa Bank-id enkelt via din internetbank. Genom länken nedan hittar du mer information om hur du gör.
Vad händer om jag inte svarar på frågorna?
Enligt lag får vi får inte tillhandahålla tjänster utan att ha god kundkännedom. För att kunna fortsätta att använda våra produkter och tjänster behöver du svara på våra frågor. Om du inte svarar kan det hända att vi måste avsluta eller begränsa ditt sparande. Tack för att du bidrar till att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism.
Vanliga frågor och svar
Hur skaffar jag ett BankID?
BankID skaffar du enkelt genom din internetbank. Här kan du läsa mer om hur du skaffar ett.
Vad menas med att ni måste ha kundkännedom?
Lagen kräver att vi måste veta vem du är och måste förstå syftet med ditt sparande hos oss. Vi måste också veta varifrån dina pengar som du sätter in hos oss kommer ifrån och vad de ska användas till. Det betyder inte att vi misstänker dig för någonting.
Varför måste jag svara på era frågor?
Anledningen till att vi ställer frågor är att vi har en skyldighet enligt lag att göra det. Genom detta bidrar vi till att bekämpa samhällsproblem som penningtvätt och finansiering av terrorism. Mer information om penningtvättslagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism, hittar du hos Svensk Försäkring eller Finansinspektionen.
Vad handlar frågorna om?
Vi frågar dig bland annat: • Var kommer pengarna som du sätter in hos oss ifrån? • Vilket är syftet med dina inbetalningar och ditt sparande?
Varför kan jag behöva svara på frågorna flera gånger?
Vi kan behöva ställa frågor vid olika tillfällen, om dig som person och frågor kopplade till hur du använder våra produkter och tjänster. Vi ställer frågorna kontinuerligt så att uppgifterna om dig alltid ska vara uppdaterade.
Vad händer om jag inte svarar på frågorna?
Enligt lagen får vi får inte tillhandahålla tjänster utan att ha god kundkännedom. För att kunna fortsätta att använda våra produkter och tjänster behöver du svara på våra frågor. Om du inte svarar kan det hända att vi måste avsluta eller begränsa ditt sparande.
Jag har varit kund länge i Folksam, varför måste jag svara på dessa frågor nu?
Kundinformationen måste hållas uppdaterad och aktuell, därför ställer vi dessa frågor regelbundet för att säkerställa att informationen vi har om dig är korrekt.
Penningtvätt och finansiering av terrorism
Finansiering av terrorism är att samla in, tillhandahålla eller ta emot pengar eller annan egendom i syfte att stödja terrorism. Det handlar således om ekonomiskt stöd till terrorism som kan komma både från legitima inkomstkällor och från brottslig verksamhet.
Vill du veta mer?
Därför måste försäkringsbolaget ställa frågor - Svensk Försäkring