Motverka penningtvätt och finansiering av terrorism

Enligt den svenska penningtvättslagen måste vi, precis som andra försäkringsbolag och banker, ha god kännedom om alla våra kunder, även de som sparar i pensionsprodukter.

Tillsammans förhindrar vi att du utnyttjas av brottslig verksamhet. Därför ber vi dig att svara på några frågor i vårt digitala frågeformulär (Bank-id krävs).

Vi hanterar din information och dina svar enligt dataskyddsförordningen GDPR. Du hittar mer information om det här:
Så behandlar vi dina personuppgifter

Svara på frågorna

Vi ber dig som är behörig företrädare för företaget att fylla i frågeformuläret. Förbered gärna nedanstående uppgifter innan du börjar fylla i det digitala frågeformuläret, då det inte finns möjlighet att spara och fortsätta senare. När du fyllt i och skickat in det digitala frågeformuläret får du ett mejl från Folksam, där du ombeds bekräfta lämnade uppgifter med ditt Bank-id. Om du hellre vill fylla i en blankett och skicka in uppgifterna till oss med brev hittar du blanketten här.

Vem eller vilka är verkliga huvudmän?

Med verklig huvudman avses den eller de fysiska personer som, ensam eller tillsammans med närstående, innehar mer än 25 procent av andelarna eller rösterna i företaget eller på annat sätt utövar den yttersta kontrollen över företaget. Om verklig huvudman saknas ska en ledande befattningshavare inom den juridiska personen utses istället. Verklig huvudman behöver inte utredas för bolag som är noterade på en reglerad marknad.

Det är viktigt att de uppgifter du lämnar till oss stämmer överens med de uppgifter du har lämnat till Bolagsverkets register över verkliga huvudmän. Om uppgifterna hos Bolagsverket inte längre är aktuella, kan du uppdatera dem på Bolagsverkets hemsida.

Om verklig huvudman är utlandsbosatt eller saknar svenskt personnummer ska en vidimerad kopia av giltigt pass skickas in till Folksam. Du hittar en blankett för det här.

Vi frågar också om följande uppgifter

För individer frågar vi om namn, samt personnummer eller födelsedatum. Vi ställer också frågor om adress, medborgarskap och var individen är skattskyldig, samt att vi frågar om individen är i en så kallad politiskt utsatt ställning (PEP) eller om hen är familjemedlem eller nära medarbetare till någon som är i en sådan ställning. Därutöver frågar vi om kontaktuppgifter, e-postadress och telefonnummer, till dig som är behörig företrädare. 

Ytterligare förklaringar till begreppen finns i det digitala frågeformuläret, samt i blanketten som du hittar här. 

Om du inte har Bank-id kan du istället ladda ner blanketten nedan, fylla i dina svar och skriva ut den. Du kan också skriva ut blanketten och fylla i den för hand. Tänk på att fylla i alla fält på blanketten så att ditt svar ska bli komplett.

Om du inte har Bank-id behöver vi också en vidimerad kopia av din id-handling för att säkerställa din identitet. Du hittar blanketten nedan. I blanketten står det hur du ska fylla i den.

Underteckna och lägg de ifyllda blanketterna i ett kuvert och skicka dem till nedanstående frisvarsadress. Du behöver inte sätta på frimärke inom Sverige, där står vi för portot.

Privat (fysisk person samt enskild näringsidkare)

Företag (juridisk person)

Skicka till denna adress:

  • Folksam Liv 1020
    Box 90346
    120 25 Stockholm 

Skaffa Bank-id

Bank-id är en e-legitimation som förenklar när du ska identifiera dig på webben. Du kan skaffa Bank-id enkelt via din internetbank. Genom länken nedan hittar du mer information om hur du gör.

Så här skaffar du Bank-id

Enligt lag får vi får inte tillhandahålla tjänster utan att ha god kundkännedom. För att kunna fortsätta att använda våra produkter och tjänster behöver du svara på våra frågor. Om du inte svarar kan det hända att vi måste avsluta eller begränsa ditt sparande. Tack för att du bidrar till att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism.

BankID skaffar du enkelt genom din internetbank. Här kan du läsa mer om hur du skaffar ett.

Lagen kräver att vi måste veta vem du är och måste förstå syftet med ditt sparande hos oss. Vi måste också veta varifrån dina pengar som du sätter in hos oss kommer ifrån och vad de ska användas till. Det betyder inte att vi misstänker dig för någonting.

Anledningen till att vi ställer frågor är att vi har en skyldighet enligt lag att göra det. Genom detta bidrar vi till att bekämpa samhällsproblem som penningtvätt och finansiering av terrorism. Mer information om penningtvättslagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism, hittar du hos Svensk Försäkring eller Finansinspektionen.

Vi frågar dig bland annat: • Var kommer pengarna som du sätter in hos oss ifrån? • Vilket är syftet med dina inbetalningar och ditt sparande?

Vi kan behöva ställa frågor vid olika tillfällen, om dig som person och frågor kopplade till hur du använder våra produkter och tjänster. Vi ställer frågorna kontinuerligt så att uppgifterna om dig alltid ska vara uppdaterade.

Enligt lagen får vi får inte tillhandahålla tjänster utan att ha god kundkännedom. För att kunna fortsätta att använda våra produkter och tjänster behöver du svara på våra frågor. Om du inte svarar kan det hända att vi måste avsluta eller begränsa ditt sparande.

Kundinformationen måste hållas uppdaterad och aktuell, därför ställer vi dessa frågor regelbundet för att säkerställa att informationen vi har om dig är korrekt.

Penningtvätt är när någon försöker få illegala pengar från brottslig verksamhet att verka legala så att de ska kunna redovisas öppet. Pengarnas ursprung kan komma från skattefusk, rån, stöld, narkotikahandel, människosmuggling, vapenhandel, bedrägeri med mera. Penningtvätt döljer och försvårar pengarnas ursprung.

Finansiering av terrorism är att samla in, tillhandahålla eller ta emot pengar eller annan egendom i syfte att stödja terrorism. Det handlar således om ekonomiskt stöd till terrorism som kan komma både från legitima inkomstkällor och från brottslig verksamhet.

Vill du veta mer?

Mer information om penningtvättslagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism, hittar du hos Svensk Försäkring eller Finansinspektionen.

Därför måste försäkringsbolaget ställa frågor - Svensk Försäkring

Penningtvätt - Finansinspektionen