Skadeanmälan stängd under helgen

Från fredag 22/2 klockan 16.30 till måndag 25/2 klockan 09.00 gör vi tekniska uppdateringar. Det betyder att du inte kan göra en skadeanmälan under denna period. Vi ber om överseende för detta. 

Om du har ett akut skadeärende under helgen hittar du våra journummer nedan. 

Journummer och vanliga frågor

Vid förlust, stöld eller skada

0771-950 950

Vardagar 07.30–17.00

Folksam Jour

0771-45 00 00

Öppet dygnet runt

SOS International

+46-8-13 60 60

Skador utomlands (ej motor)

Motorskada utomlands

+46-771 45 00 00

Vid akuta skador utanför kontorstid

Falck Global Assistance

+46-8-587 717 76

Skador utomlands

Vardagar 07.30-17.00 ringer du 0771-950 950 för att tala med en skadehandläggare - eller så anmäler du händelsen på webben här. På helger och kvällar ringer du vår jour på telefon 020-45 00 00 om du har en akut skada.

Vi kan behöva fråga dig mer om när och var händelsen inträffade och vad som blivit skadat. Gäller det föremål behöver vi veta ålder och pris på det som är skadat. Är ett fordon inblandat behöver vi registreringsnummer. Uppgifterna samlas i ditt skadeärende och får ett unikt skadenummer/ärendenummer som du även får i med din bekräftelse på skadeanmälan.

Ofta kan vi lösa ersättningsfrågan i telefonen direkt när du anmäler eller med e-post om du anmält via webben.

När vi fått all information vi behöver beslutar vi om ersättning. Du får besked via telefon eller per brev.

Du kan skicka in post till oss på adressen:
Folksam
106 60 Stockholm

Vid skadeärenden skickar du post till:
Folksam Ömsesidig Sakförsäkring
Box 90345
120 25 Stockholm

Här kan du läsa om hur du gör när du inte är nöjd med vårt beslut i ditt ärende.

Försäkringen ersätter vattenskador på huset till följd av till exempel skyfall eller snösmältning – då vattnet kommer in i huset genom ventiler, fönster eller dörröppningar – eller upp genom avloppsledningar inomhus, så kallad baktrycksskada.

Du som bor i villa eller eget radhus behöver en hemförsäkring för dina saker och en villaförsäkring för byggnaden och tomtmarken. Läs mer om våra hemförsäkringspaket.

För dig som försäkringstagare. Din ordinarie och huvudsakliga bostadsort är i Sverige och ska gälla under hela resan. För att omfattas som medförsäkrad, ska du ingå/ha gemensamt hushåll och vara folkbokförd på samma adress. Barn under 18 år och skrivna på annan adress omfattas endast av din försäkring om annat Reseskydd saknas.

Inlagd på sjukhus mer än halva planerade resan. Skriftligen ordinerats vila inomhus av opartisk och behörig läkare på vistelseorten mer än halva planerade resan och vara motiverad av medicinska skäl. Avbrutit resan pga av medicinska skäl under resans första hälft och godkänt av Falck Global Assistance eller SOS International. Momentet Ersättningsresa ingår endast i tillägget Resklar eller Hemförsäkring Stor

Inlagd på sjukhus eller skriftligen ordinerats vila inomhus av opartisk och behörig läkare på vistelseorten och vara motiverad av medicinska skäl. Om det gäller ett barn under 12 år ersätter vi även en vuxen.

Reseskyddet i hemförsäkringen gäller vid akut sjukdom och olycksfall. Är du inte i stabil i din kroniska och/eller allvarliga sjukdom eller nyligen sökt vård eller behandlats kanske inte reseskyddet gäller för din diagnos på resan. Det finns begränsningar i villkoret varför vi erbjuder våra kunder att göra en medicinsk förhandsbedömning för att få klara besked hur Reseskyddet gäller på kommande resa.

Du, nära anhörig, resesällskapet eller resesällskapets nära anhörig ska ha drabbats av akut sjukdom, olycksfall eller dödsfall. Övriga händelser som ingår är om din privata egendom förstörs t ex stor vattenskada eller brand i hus. Eller om ditt djur som är försäkrat i Folksam akut behöver veterinärvård och okänt vid bokningstillfället. Momentet ingår endast i tillägget Resklar eller Hemförsäkring Stor.

Viktigt är att få med läkarintyg och kvitton i original, resehandlingar med ut och hemresedatum. Vid omfattande behandling vill vi även ha medicinska journaler för att kunna bedöma vilken ersättning som kan vara aktuell.

Kontakta försäkringskassan och ansök om ersättning. Om du inte får tillbaka allt kan Reseskyddet ersätta den del som överstiger din självrisk. EU kortet ger rätt till offentlig vård och privat vård som är ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet. Kan även ersätta tandvård och vård orsakad av kronisk sjukdom.

Hemförsäkringens reseskydd omfattar inte konkurser och kan inte ersätta förseningar, merkostnader för att komma iväg på planerad resa eller att ta sig hem under pågående resa. Avbeställningsskyddet i Resklar kan inte heller ersätta något då den endast omfattar akut sjukdom och olycksfall.

Vi hänvisar till Konsumentverket. Läs gärna på deras hemsida Hallå Konsument, där finns bra information om vad som gäller vid konkurs.

Försening vid strejk: om du blir försenad i mer än åtta timmar på grund av strejk, lämnar vi ersättning med schablonbeloppet 500 kr för varje påbörjad 24-timmarsperiod, upp till 5 000 kronor. Du måste ha lämnat hemorten före strejkvarslet.

Personförsening: om färdmedlet du ska åka med är försenat/inställt och du anländer mer än sex timmar för sent till planerade ankomstorten lämnar vi ersättning med schablonbeloppet 600 kronor. För var tolfte timme utöver det lämnar vi ytterligare 600 kronor och maximalt 5 000 kronor. Ingår endast med tillägget Resklar och i Hemförsäkring Stor.

Sjukvårdssystemet i USA är både speciellt och kostsamt. Om du råkar ut för sjukdom eller skada ska du alltid kontakta våra larmcentraler direkt, de kan hänvisa dig till rätt vårdställe Convenience Care Clinic eller Walk in Clinic om det inte är akut.

Larmcentralen förhandlar oftast om priset direkt med sjukhuset (vilket är en lång process i USA), men fakturan skickas ofta från ett externt bolag utanför sjukhuset. För att du ska slippa få fakturor hem och eventuella påminnelser måste faktureringsadress till larmcentral bli rätt från början.

Kontakta oss direkt på telefon 0771-950 950 om du får påminnelser trots allt och känner dig osäker.