Förlust, stöld eller skada

Vad gäller din anmälan?

Att tänka på

Spärra ditt abonnemang OCH telefonen via din operatör för att undvika att någon obehörig kan använda den.

Är det värt att göra en anmälan?

Cyklar förlorar en del i värde så det kan vara bra att veta om du kan få någon ersättning eller inte. Om din cykel är fem år eller äldre ersätter vi den med 20 procent av dagens nypris för en motsvarande cykel. Tänk på att din självrisk dras från ersättningen innan utbetalning sker.

Om du har fått skada på din värmeanläggning, exempelvis värmepump, varmvattenbererdare, solfångare med mera ska du anmäla din skada här.

Anmäl maskinskada >

Bra att ha till hands när du gör din anmälan

  • Försäkringstagarens personnummer eller kundnummer
  • Kvitto, kontoutdrag eller andra dokument
  • Polisanmälan om en sådan är gjord

Bra att ha till hands vid en bilskada

Stenskott eller annan glasskada på din bil

Du behöver inte anmäla din skada till oss utan du kan direkt välja en verkstad bland de vi har avtal med. Verkstaden sköter därefter kontakten direkt med oss. 
  
Sök verkstad här

Båt

För närvarande kan du tyvärr inte anmäla båtskador på webben, beroende på att vi vill ge dig bästa möjliga service. Ring oss istället, så hjälper vi dig.
0771 - 950 950

Måndag – söndag, 07.30 – 17:00

Är det värt att göra en anmälan?

Cyklar förlorar en del i värde så det kan vara bra att veta om du kan få någon ersättning eller inte. Om din cykel är fem år eller äldre ersätter vi den med 20 procent av dagens nypris för en motsvarande cykel. Tänk på att din självrisk dras från ersättningen innan utbetalning sker.

Trafikolycka

För närvarande kan du tyvärr inte anmäla trafikolyckor på webben, beroende på att vi vill ge dig bästa möjliga service. Ring oss istället, så hjälper vi dig.
0771-950 950

Vardagar 07.30–17.00

I den här broschyren står vad du behöver göra om du blivit skadad i samband med en trafikolycka.

Bra att ha till hands när du gör din anmälan

  • Försäkringstagarens personnummer eller kundnummer
  • Kvitto eller kontoutdrag eller andra dokument
  • Polisanmälan om en sådan är gjord

Verkstad för reparation

Du kan söka efter godkänd verkstad för ditt bilmärke genom vårt verkstadssök

Om du blir allvarligare skadad eller sjuk och behöver vård ska du kontakta någon av våra larmcentraler direkt – innan du vänder dig till en vårdgivare.

SOS International
+46-8-13 60 60
Öppet dygnet runt

Falck Global Assistance
+46-8-587 717 76
Öppet dygnet runt.

Om du blir allvarligare skadad eller sjuk och behöver vård ska du kontakta någon av våra larmcentraler direkt – innan du vänder dig till en vårdgivare.

SOS International
+46-8-13 60 60
Öppet dygnet runt

Falck Global Assistance
+46-8-587 717 76
Öppet dygnet runt.

När kan jag få ersättning för försenat bagage?

Tre saker gäller för att du ska kunna få ersättning:

  • Bagaget är incheckat/polletterat vid avresa med allmänt färdmedel. Det gäller inte på resa till hemorten.
  • Du är bosatt i Sverige.
  • Ditt bagage är försenat i mer än 8 timmar.

Bra att känna till:

  • Försäkringen kan ge ersättning för försenat bagage när du reser till utlandet. Men den ersätter inte bagageförsening när du reser hem till Sverige.
  • Du betalar ingen självrisk när vi betalar ut ersättningen.

Har du hyrt sportutrustning på grund av förseningen?

Har du Hemförsäkring Stor eller tillägget Resklar kan du ha rätt till ersättning för dina utlägg. Kontakta våra skadereglerare så hjälper vi dig via telefon istället.

Du får ersättning om du avbokar vid:

  • Olycksfall, akut sjukdom eller dödsfall som drabbat dig eller någon närstående person, ditt resesällskap eller den person du tänkt besöka.
  • Någonting allvarligt har hänt här hemma som orsakat skada på din egendom, till exempel en brand, och som gör att du inte kan genomföra resan.

Tre saker gäller för att du ska kunna få ersättning:

  • Försök först avboka resan hos arrangören
  • Ordna ett läkarintyg eller annan styrkande handling
  • Kontakta oss för att anmäla

0771-950 950

Öppet 07.30–17.00

Här kan du läsa mer ingående om hur du ska gå till väga
Så här gör du - om du råkat ut för något utomlands

Bra att ha till hands när du gör din anmälan

  • Försäkringstagarens personnummer eller kundnummer
  • Kvitto eller kontoutdrag eller andra dokument

Logga in för att göra din anmälan
Här anmäler du kostnader för veterinärbesök eller receptbelagd medicin.

Gå vidare

Vill du hellre prata med oss?
Ring 0771-950 950 så hjälper vi dig.
Vardagar 07.30–17.00


Har din hund avlidit, försvunnit eller råkat ut för en trafikolycka?
Om du inte har kostnader utan ska anmäla en händelse som ovan behöver du fylla i en blankett och skicka in den till oss.
Ladda ner blanketten

Mejla till:
djurskador@folksam.se

Adress:
Folksam Ömsesidig Sakförsäkring
Djurskador
Box 90345
120 25 Stockholm

Logga in för att göra din anmälan
Här anmäler du kostnader för veterinärbesök eller receptbelagd medicin.

Gå vidare

Vill du hellre prata med oss?
Ring 0771-950 950 så hjälper vi dig.
Vardagar 07.30–17.00

Har din katt avlidit, försvunnit eller råkat ut för en trafikolycka?
Om du inte har kostnader utan ska anmäla en händelse som ovan behöver du fylla i en blankett och skicka in den till oss.
Ladda ned blanketten

Mejla till:
djurskador@folksam.se

Adress:
Folksam Ömsesidig Sakförsäkring
Djurskador
Box 90345
120 25 Stockholm

Det flesta skador klarar vi av snabbt och smidigt via telefonen, ring oss så hjälper vi dig. Du kan också skicka din anmälan till oss via mejl eller post.

0771-950 950

Vardagar 07.30–17.00

Har din häst avlidit, försvunnit eller råkat ut för en trafikolycka?
Om du inte har kostnader utan ska anmäla en händelse som ovan behöver du fylla i en blankett och skicka in den till oss.
Ladda ned blanketten

Mejla till:
djurskador@folksam.se

Adress:
Folksam Ömsesidig Sakförsäkring
Djurskador
Box 90345
120 25 Stockholm

Bra att ha till hands innan du gör din anmälan

  • Underlag från veterinär eller annan behandlingsklinik
  • Medicinkvitton

Veterinärbesök i mobilen

Kom ihåg att du kan boka ett videosamtal med FirstVets veterinärer genom veterinärbesök i mobilen.

Inskickande av kvitton

Kvitton på utlägg skickas till:

Folksam Djurskador Box 90345 120 25 Stockholm

Är du i behov av vård?

För dig som har en sjukvårdsförsäkring och behöver vård - kontakta vår rådgivning och få hjälp direkt

Vardagar 08.00–21.00
Helger och helgdagar 08.00-17.00
Tidsbokning till vårdgivare kan göras på vardagar mellan 08.00-17.00


Frågor?

Om du har frågor gällande sjukvårdsförsäkring - ring oss så hjälper vi dig.

Vardagar 07.30–21.00
Helg 09.00-19.00

Överfall

För närvarande kan du tyvärr inte anmäla överfallsskada på webben, beroende på att vi vill ge dig bästa möjliga service. Ring oss i stället, så hjälper vi dig!
0771-950 950

Måndag – fredag, 7.30 – 17

Trafikolycka

För närvarande kan du tyvärr inte anmäla trafikolyckor på webben, beroende på att vi vill ge dig bästa möjliga service. Ring oss istället, så hjälper vi dig.
0771-950 950

Vardagar 07.30–17.00

I den här broschyren står vad du behöver göra om du blivit skadad i samband med en trafikolycka.

Dödsfall

För närvarande kan du tyvärr inte anmäla dödsfall på webben, beroende på att vi vill ge dig bästa möjliga service. Ring oss istället, så hjälper vi dig.
0771-950 950

Vardagar 07.30–17.00

Kontakta oss om ditt skadeärende

Vid förlust, stöld eller skada

0771-950 950

Vardagar 07.30–17.00

Folksam Jour

0771-45 00 00

Öppet dygnet runt

SOS International

+46-8-13 60 60

Skador utomlands (ej motor)

Motorskada utomlands

+46-771 45 00 00

Vid akuta skador utanför kontorstid

Falck Global Assistance

+46-8-587 717 76

Skador utomlands

Vardagar 07.30-17.00 ringer du 0771-950 950 för att tala med en skadehandläggare - eller så anmäler du händelsen på webben här. På helger och kvällar ringer du vår jour på telefon 020-45 00 00 om du har en akut skada.

Vi kan behöva fråga dig när och var händelsen inträffade och vad som blivit skadat. Gäller det föremål behöver vi veta ålder och pris på det som är skadat. Är ett fordon inblandat behöver vi registreringsnummer.

Ofta kan vi lösa ersättningsfrågan i telefonen direkt när du anmäler eller med e-post om du anmält via webben.

När vi fått all information vi behöver beslutar vi om ersättning. Du får besked via telefon, e-post eller per brev.

Du kan skicka in post till oss på adressen:
Folksam
106 60 Stockholm

Vid skadeärenden skickar du post till:
Folksam Ömsesidig Sakförsäkring
Box 90345
120 25 Stockholm

Här kan du läsa om hur du gör när du inte är nöjd med vårt beslut i ditt ärende.

Försäkringen ersätter vattenskador på huset till följd av till exempel skyfall eller snösmältning – då vattnet kommer in i huset genom ventiler, fönster eller dörröppningar – eller upp genom avloppsledningar inomhus, så kallad baktrycksskada.

Du som bor i villa eller eget radhus behöver en hemförsäkring för dina saker och en villaförsäkring för byggnaden och tomtmarken. Läs mer om våra hemförsäkringspaket.

För dig som försäkringstagare. Din ordinarie och huvudsakliga bostadsort är i Sverige och ska gälla under hela resan. För att omfattas som medförsäkrad, ska du ingå/ha gemensamt hushåll och vara folkbokförd på samma adress. Barn under 18 år och skrivna på annan adress omfattas endast av din försäkring om annat Reseskydd saknas.

Inlagd på sjukhus mer än halva planerade resan. Skriftligen ordinerats vila inomhus av opartisk och behörig läkare på vistelseorten mer än halva planerade resan och vara motiverad av medicinska skäl. Avbrutit resan pga av medicinska skäl under resans första hälft och godkänt av Falck Global Assistance eller SOS International. Momentet Ersättningsresa ingår endast i tillägget Resklar eller Hemförsäkring Stor

Inlagd på sjukhus eller skriftligen ordinerats vila inomhus av opartisk och behörig läkare på vistelseorten och vara motiverad av medicinska skäl. Om det gäller ett barn under 12 år ersätter vi även en vuxen.

Reseskyddet i hemförsäkringen gäller vid akut sjukdom och olycksfall. Är du inte i stabil i din kroniska och/eller allvarliga sjukdom eller nyligen sökt vård eller behandlats kanske inte reseskyddet gäller för din diagnos på resan. Det finns begränsningar i villkoret varför vi erbjuder våra kunder att göra en medicinsk förhandsbedömning för att få klara besked hur Reseskyddet gäller på kommande resa.

Du, nära anhörig, resesällskapet eller resesällskapets nära anhörig ska ha drabbats av akut sjukdom, olycksfall eller dödsfall. Övriga händelser som ingår är om din privata egendom förstörs t ex stor vattenskada eller brand i hus. Eller om ditt djur som är försäkrat i Folksam akut behöver veterinärvård och okänt vid bokningstillfället. Momentet ingår endast i tillägget Resklar eller Hemförsäkring Stor.

Viktigt är att få med läkarintyg och kvitton i original, resehandlingar med ut och hemresedatum. Vid omfattande behandling vill vi även ha medicinska journaler för att kunna bedöma vilken ersättning som kan vara aktuell.

Kontakta försäkringskassan och ansök om ersättning. Om du inte får tillbaka allt kan Reseskyddet ersätta den del som överstiger din självrisk. EU kortet ger rätt till offentlig vård och privat vård som är ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet. Kan även ersätta tandvård och vård orsakad av kronisk sjukdom.

Hemförsäkringens reseskydd omfattar inte konkurser och kan inte ersätta förseningar, merkostnader för att komma iväg på planerad resa eller att ta sig hem under pågående resa. Avbeställningsskyddet i Resklar kan inte heller ersätta något då den endast omfattar akut sjukdom och olycksfall.

Vi hänvisar till Konsumentverket. Läs gärna på deras hemsida Hallå Konsument, där finns bra information om vad som gäller vid konkurs.

Försening vid strejk: om du blir försenad i mer än åtta timmar på grund av strejk, lämnar vi ersättning med schablonbeloppet 500 kr för varje påbörjad 24-timmarsperiod, upp till 5 000 kronor. Du måste ha lämnat hemorten före strejkvarslet.

Personförsening: om färdmedlet du ska åka med är försenat och du anländer mer än sex timmar för sent lämnar vi ersättning med schablonbeloppet 600 kronor. För var tolfte timme utöver det lämnar vi ytterligare 600 kronor och maximalt 5 000 kronor. Ingår endast med tillägget Resklar och i Hemförsäkring Stor.

Sjukvårdssystemet i USA är både speciellt och kostsamt. Om du råkar ut för sjukdom eller skada ska du alltid kontakta våra larmcentraler direkt, de kan hänvisa dig till rätt vårdställe Convenience Care Clinic eller Walk in Clinic om det inte är akut.

Larmcentralen förhandlar oftast om priset direkt med sjukhuset (vilket är en lång process i USA), men fakturan skickas ofta från ett externt bolag utanför sjukhuset. För att du ska slippa få fakturor hem och eventuella påminnelser måste faktureringsadress till larmcentral bli rätt från början.

Kontakta oss direkt på telefon 0771-950 950 om du får påminnelser trots allt och känner dig osäker.