Checklista innan du reser

Viktigt att veta före avresan

På din semester ska du kunna slappna av och ta ledigt från vardagen. Det gör du allra bäst om du kollar igenom vår checklista innan du reser – så att du kan känna dig trygg om något skulle hända.

Här kan du också ta del av våra tips så att du kan njuta av din semester utan problem, under resans gång. Vi tipsar också om smarta säkerhetsprodukter som kan vara bra att ha när du semestrar utomlands.
En viktig del i att undvika skador utomlands är att resa väl förberedd. Här ser du vår checklista på saker du bör gå igenom innan du åker.

Är du och familjen rätt försäkrad?

Alla våra hemförsäkringar innehåller ett bra skydd när du reser och har du vår stora hemförsäkring ingår dessutom ett utökat reseskydd. Utökat reseskydd går även att teckna om du har andra hemförsäkringar i Folksam. Ska du vara borta längre än 45 dagar behöver du en särskild reseförsäkring.

Våra hemförsäkringar – reseskydd upp till 45 dagar

Utökat reseskydd – ingår i Hemförsäkring Stor

Reseförsäkring – borta längre än 45 dagar

Ta alltid med bevis på att du är försäkrad

För att bevisa att du är försäkrad genom din hemförsäkring behöver du ett resebevis som du skapar hos oss.

Reser du inom EU och behöver vård ska du använda ditt EU-kort som du beställer genom Försäkringskassan (varje familjemedlem behöver ett eget EU-kort). Med EU-kortet betalar du lika mycket för sjuk-och tandvård som landets invånare. I vissa länder är vård helt kostnadsfri eller mindre än reseskyddets självrisk på 1.500 kronor.

Skapa resebevis – bevis att du är försäkrad

Beställ EU-kortet – om du reser inom EU

Medicinsk förhandsbedömning - om du är sjuk eller skadad innan resan

Du som är kroniskt sjuk, behandlas eller nyligen behandlats för en sjukdom eller skada kan behöva göra en medicinsk förhandsbedömning innan du reser utomlands.

Reseskyddet gäller inte för vårdkostnader, resekostnader eller hemtransporter som uppstår efter symtom du har haft och sökt vård för de senaste tre månaderna innan avresan – utan endast vid plötsliga och oförutsedda sjukdomar och olycksfall under resan.

Den kostnadsfria förhandsbedömningen ger dig svar om du kommer att omfattas av din försäkring, om du är sjuk eller skadad innan du reser - så att du kan känna dig trygg.

Kostnadfri medicinsk förhandsbedömning

Vaccinationer

Beroende på ditt resmål kan du och din familj behöva vaccinera er. Tänk på att göra det i god tid innan resan.

Vaccinationsbehovet varierar mellan länder och regioner, beroende på om det pågår tillfälliga epidemier, hur länge du ska vara bort – och vad du ska göra.

Du hittar Vårdguidens rekommendationer, uppdelat per land genom länken nedan.

Vårdguidens rekommendationer per land

Kontrollera läget i landet

Vi rekommenderar att alltid läsa på om vad som gäller i landet du ska resa till. Tex klimat, föda, trafik, sjukdomar - men också det politiska säkerhetsmässiga läget. Det är alltid bättre att vara förberedd och förutseende!

Det kan till exempel handla om bra saker att tänka på när det gäller klimat, föda, trafik, sjukdomar – men också om det politiska och säkerhetsmässiga läget.

Här nedan länkar vi till Vårdguiden som kan ge dig en bra bild kring de förstnämnda faktorerna medan Sveriges Ambassader kan ge dig en bild kring säkerheten.

Reseråd för olika länder från Vårdguiden

Reseinformation per land från Sveriges Ambassader

Ladda ner UD:s app för reseinformation

Försäkringsbevis för bilen

I en del länder behöver du ett Grönt kort som bevis på att ditt fordon är trafikförsäkrat.

Du kan beställa Grönt kort på olika sätt: Kostnadsfritt genom att logga på Mina Sidor och klicka på den bilförsäkring det gäller - eller för 200 kronor på vår webb, på ett kontor eller genom telefon.

Beställ ett Grönt kort

Viktiga kontaktuppgifter

När du vistas utomlands är det bra om du har sparat viktiga telefonnummer i förväg.

Förutom kontaktuppgifter till oss om något skulle hända så rekommenderar vi att du sparar telefonnumret till en anhörig som "ICE – in case of emergency". Då vet sjukvårdspersonal hur de ska komma i kontakt med anhöriga.

Inom EU är larmnumret alltid 112 – besöker du ett land utanför EU, ta för vana att lära dig det larmnummer som gäller.

Skadenummer

+46-771-950 950

Ordinarie skadeanmälan vardagar 07.30–17.00
Resterande nummer är öppna dygnet runt.


Sjuk eller skadad på resa

Falck Global Assistance:+46-8-587 717 76
SOS International:+46-8-13 60 60

Bilskada utomlands

Motorskador:+46-771-45 00 00
Falck Global Assistance:+46-8-587 717 76

Skadeanmälan på webben (ej akut)

När du väl kommit i väg på resan finns det också några saker du kan tänka på under tiden.

Något av det vanligaste som kan drabba turister är stöld och ficktjuveri, men också olyckor i trafiken. Här följer några tips för att minimera riskerna.

Dela upp din reskassa i minst två delar (ha helst bara dagsbehovet med dig) och om du har passet med dig, lämna körkortet i värdeboxen. Använd gärna ett extra kreditkort som inte är anslutet till ditt lönekonto så att du kan kontrollera fakturan i efterhand.

Lägg in spärrnummer för alla dina kort i mobilen så att du kan agera snabbt om något skulle hända. Uppsök alltid ett växlingskontor och försök aldrig att växla på gatan.

Skriv upp pass-, kort-, telefonnummer och telefonens IMEI-kod men förvara inte uppgifterna i plånboken. Blir du av med ditt pass - kontakta direkt en svensk ambassad eller ett svenskt konsulat. När det gäller övriga handlingar kan du läsa om hur du ska göra på SSF:s webbplats.

Hitta kontaktuppgifter till Sveriges ambassader

Checklista vid förlorade id-handlingar (SSF)

Ha koll på hotellets värdeboxar och utrymningsvägar, gärna också var brandsläckare placerats. Lämna inte värdeföremål framme i ditt rum utan lås i stället in dem. Tänk på att även bilnycklar av nyare modell kan vara stöldbegärliga.

Kortbetalning med chipkort är relativt säkert nu för tiden, men lämna inte ifrån dig kortet utan uppsikt. På stranden kan du använda en vattentät behållare så att du kan ta med dig värdesaker ut i vattnet. Se till att ha lagom mycket pengar med dig.

Det är svårt att låta bli att dela med sig, men försök att vara försiktig med dina uppdateringar så att inte fel personer får reda på att du är bortrest.

Med hjälp av UD:s app kan du få kontinuerliga uppdateringar om läget i landet du besöker. Du hittar och kan ladda ner appen genom länken nedan.

UD:s app för reseinformation i mobilen

Se till att prata med dina grannar, släktingar eller vänner. Kom överens om att de tömmer posten, vattnar blommorna och tänder eller släcker en lampa då och då så att det ser ut som att någon är hemma. Förvara redskap och stegar som kan underlätta ett inbrott inlåsta i ett förråd.

Trafiken står för en stor del av de allvarliga olyckor som turister råkar ut för. Därför är en av de största hälsoriskerna på en resa att hyra bil, moped eller motorcykel.

Det kan vara enklare att hyra fordon genom en resebyrå i Sverige för att få tydlig information om vad som gäller. Läs på i förväg om regler och beteenden i trafiken så att det inte blir en överraskning.

Det är härligt att resa iväg med barnen på längre resor, men det kräver också en hel del förberedelser och annat att ta hänsyn till.
Barn är mer känsliga än vuxna. Därför är det viktigt att de får mycket vätska och är ordentligt skyddade mot solen vid varma resmål. Ha gärna ett boende med luftkonditionering och packa med vätskeersättning för säkerhets skull.

Om resan går mellan flera tidszoner är det bra att resa på natten. Då är det lättare att hålla fast vid rutiner och förhoppningsvis får både föräldrar och barn sova.

Färgglada kläder är bra!

  • Att klä ditt barn i färgglada kläder kan vara en smart grej vid resan. I vimlet på stationen, flygplatsen eller marknaden kan en hel del stress undvikas om du råkar tappa bort ditt barn. Då kan den där knallröda solhatten och rosa skjortan vara guld värd!

Flyga med barn

Flygbolag är vana vid att ha små barn som resenärer. På de flesta långflygningar finns babyvaggor (även kallade basinetter) där små barn kan ligga. Annars brukar barn upp till två år få sitta hos ena föräldern med specialbälte.

Vid såväl korta som långa flygresor är det bra att packa ett resekit för de små barnen: ett par ombyten, våtservetter, en tom pipmugg och något som underlättar tryckutjämningen.

Tryckutjämning för barn

En del barn tycker det är väldigt jobbigt med tryckutjämning - framför allt mindre barn. Små barn kan pröva att suga på napp, flaska eller att tugga på majskrokar. När barnen bli äldre kan de lära sig tryckutjämna själva eller tugga tuggummi.

Det är även bra att ge nässprej innan start och landning då det underlättar tryckutjämningen.

Inför flygningen

  • Mat 
    Många flygbolag erbjuder barnmat vid beställning men du kan även ta med egen barnmat.
  • Vätskor i handbagage 
    Det finns olika begränsningar för vad som är tillåtet i handbagaget. Ta reda på vad som gäller för flygning utanför EU.
  • Packning 
    Ta gärna med extra kläder för barnen i handbagaget.
null
Vissa resmål kräva vaccin som inte ingår i det allmänna vaccinationsprogrammet.

Vaccinationer för barn inför resan

Genom det allmänna vaccinationsprogrammet får barn i Sverige flera vaccinationer mot en utvald grupp sjukdomar redan vid tre månaders ålder.

Vissa resmål kräver dock vaccin som inte ingår i det allmänna vaccinationsprogrammet. Därför är det bra att kontakta en vaccinationsmottagning i god tid innan resan.

Har ditt barn gått igenom vaccinationsprogrammet?

  • Har ditt barn ännu inte gått igenom hela vaccinationsprogrammet? Då kan barnet ibland behöva få en dos av ett visst vaccin tidigare än det annars skulle ha fått. Barnet kan dessutom behöva få vaccin mot en sjukdom som inte ingår i vaccinationsprogrammet - precis som en vuxen.

    Kontakta BVC eller en vaccinationsmottagning för råd i god tid innan avresan.

Försök avboka resan hos arrangören

Kontakta din researrangör och ta reda på hur mycket av resekostnaden du eventuellt kan få tillbaka.

Varför? De flesta researrangörer betalar tillbaka hela eller vissa delar av resan beroende på hur tidigt den avbokas. Även flygskatten kan återbetalas av flygbolaget.

Ordna ett läkarintyg

Träffa en läkare för att få ett intyg där det framgår varför läkaren avråder från din resa.

Varför? Enligt våra försäkringsvillkor så är det läkaren som ska avråda från resan och vi behöver även veta att resan inte bokats trots läkares avrådan.

Kontakta oss för att anmäla

Anmäl skadan till oss och uppge om du har något mer avbeställningsskydd.

Varför? Många har – ibland ovetandes – flera olika avbeställningsskydd, till exempel genom kortet du betalat resan med. I sådant fall kommer de olika bolagen att dela på kostnaden enligt en överenskommelse i försäkringsbranschen. Du kan inte få ersättning från flera bolag samtidigt, utan blir då återbetalningsskyldig.

Kontakta oss

+46-771-950 950

Öppet 07.30–17.00

Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna vi får om att resa.

För dig som försäkringstagare. Din ordinarie och huvudsakliga bostadsort är i Sverige och ska gälla under hela resan. För att omfattas som medförsäkrad, ska du ingå/ha gemensamt hushåll och vara folkbokförd på samma adress. Barn under 18 år och skrivna på annan adress omfattas endast av din försäkring om annat Reseskydd saknas.

Inlagd på sjukhus mer än halva planerade resan. Skriftligen ordinerats vila inomhus av opartisk och behörig läkare på vistelseorten mer än halva planerade resan och vara motiverad av medicinska skäl. Avbrutit resan pga av medicinska skäl under resans första hälft och godkänt av Falck Global Assistance eller SOS International. Momentet Ersättningsresa ingår endast i tillägget Resklar eller Hemförsäkring Stor

Inlagd på sjukhus eller skriftligen ordinerats vila inomhus av opartisk och behörig läkare på vistelseorten och vara motiverad av medicinska skäl. Om det gäller ett barn under 12 år ersätter vi även en vuxen.

Reseskyddet i hemförsäkringen gäller vid akut sjukdom och olycksfall. Är du inte i stabil i din kroniska och/eller allvarliga sjukdom eller nyligen sökt vård eller behandlats kanske inte reseskyddet gäller för din diagnos på resan. Det finns begränsningar i villkoret varför vi erbjuder våra kunder att göra en medicinsk förhandsbedömning för att få klara besked hur Reseskyddet gäller på kommande resa.

Du, nära anhörig, resesällskapet eller resesällskapets nära anhörig ska ha drabbats av akut sjukdom, olycksfall eller dödsfall. Övriga händelser som ingår är om din privata egendom förstörs t ex stor vattenskada eller brand i hus. Eller om ditt djur som är försäkrat i Folksam akut behöver veterinärvård och okänt vid bokningstillfället. Momentet ingår endast i tillägget Resklar eller Hemförsäkring Stor.

Viktigt är att få med läkarintyg och kvitton i original, resehandlingar med ut och hemresedatum. Vid omfattande behandling vill vi även ha medicinska journaler för att kunna bedöma vilken ersättning som kan vara aktuell.

Kontakta försäkringskassan och ansök om ersättning. Om du inte får tillbaka allt kan Reseskyddet ersätta den del som överstiger din självrisk. EU kortet ger rätt till offentlig vård och privat vård som är ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet. Kan även ersätta tandvård och vård orsakad av kronisk sjukdom.

Hemförsäkringens reseskydd omfattar inte konkurser och kan inte ersätta förseningar, merkostnader för att komma iväg på planerad resa eller att ta sig hem under pågående resa. Avbeställningsskyddet i Resklar kan inte heller ersätta något då den endast omfattar akut sjukdom och olycksfall.

Vi hänvisar till Konsumentverket. Läs gärna på deras hemsida Hallå Konsument, där finns bra information om vad som gäller vid konkurs.

Försening vid strejk: om du blir försenad i mer än åtta timmar på grund av strejk, lämnar vi ersättning med schablonbeloppet 500 kr för varje påbörjad 24-timmarsperiod, upp till 5 000 kronor. Du måste ha lämnat hemorten före strejkvarslet.

Personförsening: om färdmedlet du ska åka med är försenat och du anländer mer än sex timmar för sent lämnar vi ersättning med schablonbeloppet 600 kronor. För var tolfte timme utöver det lämnar vi ytterligare 600 kronor och maximalt 5 000 kronor. Ingår endast med tillägget Resklar och i Hemförsäkring Stor.

Sjukvårdssystemet i USA är både speciellt och kostsamt. Om du råkar ut för sjukdom eller skada ska du alltid kontakta våra larmcentraler direkt, de kan hänvisa dig till rätt vårdställe Convenience Care Clinic eller Walk in Clinic om det inte är akut.

Larmcentralen förhandlar oftast om priset direkt med sjukhuset (vilket är en lång process i USA), men fakturan skickas ofta från ett externt bolag utanför sjukhuset. För att du ska slippa få fakturor hem och eventuella påminnelser måste faktureringsadress till larmcentral bli rätt från början.

Kontakta oss direkt på telefon 0771-950 950 om du får påminnelser trots allt och känner dig osäker.

De här länderna kräver ett särskilt intyg på att du har giltig reseförsäkring. Om du ska resa till ett av dessa länder behöver du beställa "Intyg om reseförsäkring" av oss – ring oss på 0771-950 950.

Befinner du dig på resa ska läkaren på vistelseorten ge ordination om vilken behandling som är nödvändig. Vi godkänner i dessa fall inte anmälningar via appar eller webdoktorer. Blir du däremot sjuk innan avresa i Sverige likställer vi dessa tjänster med läkarbesök.

Om du ska åka till något av följande länder så behöver du ha ett Grönt kort: Albanien, Bosnien Hercegovina, Iran, Israel, Makedonien, Marocko, Moldavien, Ryssland, Serbien och Montenegro, Tunisien, Turkiet, Ukraina och Vitryssland. Du kan beställa ett grönt kort här.

Du ska ha med dig ett resebevis. Detta är ett bevis på att du är försäkrad. Du hittar det i ditt hem- eller villaförsäkringsbrev.

Skulle du behöva ett nytt kan du beställa ett resebevis här eller kontakta oss. Saknar du hemförsäkring? Ring oss på 0771-950 950 så hjälper vi dig!

Försäkringen gäller inte för kostnader som har samband med graviditet och förlossning efter vecka 28, även om det finns flygbolag som accepterar att man reser senare i graviditeten.

Om det uppstår en naturkatastrof, smittspridning eller terrorhandling utomlands ersätter vi nödvändiga och skäliga merkostnader för att ta sig till säkrare plats, högsta ersättning är 10 000 kronor.

Skaffa My Kit Resklar

Ett praktiskt litet kit som är perfekt att ha med sig i bilen eller i väskan. Innehåller olika typer av plåster, servetter och nödvändiga krämer.

Vi rekommenderar: My Kit Resklar

Ladda ner UD:s app för reseinformation

Utrikesdepartementet har tagit fram en reseapp som du kan ladda ner från deras hemsida. Den ger bra info, bland annat om läget i landet och var du kan vända dig för hjälp.

Ladda ner appen här

Spärra allt med ett samtal

SSF Spärrtjänst är vår spärrtjänst och gör hela skillnaden om du skulle tappa bort eller bli bestulen på dina ägodelar. Du kan genom vår spärrtjänst spärra betalkort, ID-handlingar och mobiltelefon med ett enda samtal.

Vi rekommenderar: Spärrservice från SSF

Stöldmärk med DNA-märkning!

DNA-märkning är ett modern sätt att stöldskyddsmärka ägodelar. Blandningen består av syntetiskt framställt DNA som görs synligt när det belyses med UV-ljus.

Vi rekommenderar: DNA-märkning från SSF

MärkDNA från Smartwater

Registrera dina värdesaker

I SSF Stöldskyddsregister dokumenterar du dina värdeföremål. De medföljande dekalerna fäster du på dina värdesaker och din ytterdörr, vilket ger en tydlig signal om att dina värdeföremål är registrerade, vilket gör föremålen mindre attraktiva att stjäla eftersom de blir spårbara för polisen och svårare att sälja vidare.

Vi rekommenderar: SSF Stöldskyddsregister