A-traktor och säkerhet

A-traktorer har blivit ett allt vanligare inslag på svenska vägar, särskilt bland ungdomar. Med deras ökande popularitet har också antalet olyckor där dessa fordon är inblandade stigit. Folksams senaste undersökning belyser både riskerna och möjligheterna för att förbättra säkerheten för dessa unga förare.

Antalet A-traktorer har mer än fördubblats sedan 2019 då Transportstyrelsen ändrade kraven för A-traktorer, vilket har gjort det enklare att konvertera en modern bil. Idag finns det över 50 000 registrerade fordon i Sverige. (Transportstyrelsens siffror 2023). 

Denna ökning har också medfört en uppgång i antalet olyckor där A-traktorer är inblandade. Mellan 2016 och 2019 rapporterades 100-150 olyckor per år, men 2021 steg antalet till 369 olyckor med 547 skadade personer.

Enkätstudie med föräldrar till A-traktorförare

Folksam genomförde under hösten 2023 en enkätstudie med 1 266 föräldrar till ungdomar som kör A-traktor. Enkäten, tillsammans med Folksams egna trafikforskning, visar att det är en stor skillnad mellan vad föräldrar tror är farligast mot hur olyckorna faktiskt sker. 

– Vi vill kartlägga och öka kunskapen kring olyckor för att ge föräldrar och ungdomar rätt förutsättningar att agera på ett trafiksäkert sätt. Bara för att man sitter i ett långsamt gående fordon innebär det inte att man inte kan råka ut för olyckor. Att veta vilka de vanligaste olyckorna är och vad man kan göra för att förhindra dem är grundläggande, säger Maria Klingegård, trafiksäkerhetsforskare på Folksam.

Under hösten 2023 genomförde Folksam en enkätstudie med 1 266 föräldrar till ungdomar som kör A-traktor. Denna studie, i kombination med Folksams trafikforskning, belyser ett betydande kunskapsglapp mellan föräldrarnas uppfattningar om farorna och hur olyckorna faktiskt inträffar. 

Resultaten visar att många föräldrar har felaktiga föreställningar och kunskapsglapp om vad som är farligast för deras barn i trafiken, något som kan få konsekvenser för säkerheten på vägarna, både för ungdomar och andra trafikanter.

Långsamt gående fordon kan köra på framförvarande fordon

Exempelvis tror en tredjedel av alla som svarat att det är vanligast att en A-traktor blir påkörd bakifrån. Endast 1 % tror att det är A-traktorn som kör på framförvarande bil. 

Folksams olycksanalys från 2022 visar tvärtom att det i de flesta fallen, hela 77 %, är A-traktorn som orsakar olyckor genom att köra in i framförvarande fordon.

Andra trafikanter är inte största hotet

En annan vanlig missuppfattning är att föräldrarna ser andra trafikanter som det största hotet mot sina ungdomar. Hela 70 % av föräldrarna oroar sig mest för att andra trafikanter inte kör säkert, medan verkligheten visar att ungdomarna själva är vållande i 90 % av olyckorna. 

Många föräldrar tror också att singelolyckor, som att köra av vägen, är den vanligaste olyckstypen, vilket till viss del stämmer. Dock visar rapporten att dessa olyckor ofta beror på bristande erfarenhet och körvana, särskilt under de första månaderna av körning.

Trimning

När det gäller trimning underskattar många föräldrar hur vanligt det är att deras ungdomar manipulerar sina A-traktorer för att köra snabbare än tillåtet. Trots att 68 % av föräldrarna uppger att de kontrollerar fordonet regelbundet, visar annan forskning att ungdomarna är mer medvetna om trimningsmöjligheter än vad föräldrarna tror. 

Folksams olycksanalys (2022) visade också att de olyckor som lett till de allvarligaste personskador är singelolyckor (med trimmade A-traktorer), vilket bara 20 % av respondenterna tror är den allvarligaste olyckan.

A-traktorn skapar olyckssituationer då mer fortgående fordon behöver köra om A-traktorn

I utredningen och i förslaget om att höja hastigheten för A-traktorer lyftes det att A-traktorer skapar omkörningsolyckor och detta har även lyfts av trafikpoliser. 

Folksams studie visar att omkörande fordon är sällan i olycka men de upplevs skapa riskfyllda situationer. Resultatet från enkätundersökning visar att 60% av respondenterna anger att föraren berättat om omkörande fordon som hamnat i en riskfylld situation. 

Men endast 4% säger att det hänt en eller flera gånger att omkörande fordon hamnat i en trafikolycka. 

Folksams forskning visar att bristen på körerfarenhet är en av de största riskfaktorerna för ungdomar som kör A-traktor. Vår olycksanalys visar att mer än hälften (54 %) av alla olyckor sker under de tre första månaderna efter att ha föraren fått sitt AM-körkort. 

Ett stort problem i detta är att det endast går att övningsköra efter att AM-körkortsbehörighet införskaffats. Ungdomar som skaffar ett AM-körkort övningskör med trafikskolor på moped och får ingen erfarenhet av att köra en stor personbil.

Övningskörning och riskhantering kan förebygga olyckor

43 % av alla föräldrar som svarat på Folksams enkät uppger att de övningskört mindre än sex gånger med sina barn, 5 % att de aldrig gjort det. Resterande hade kört mer än tio gånger vilket är positivt. Men av alla som övningskör gör bara 44 % detta i mörker och 52 % på landsväg. 

Just mörkerkörning och vägar med hastighetsgräns på 70 km/h är vanliga för A-traktor i vår olycksrapport. Vidare ses brister i bedömningsförmåga där A-traktor till exempel kört ut i korsning utan att se sig för eller köra på fordon bakifrån. 

Vid övningskörning är det därför av vikt att öva riskbedömning utöver manövrering av fordon vid övningskörning. Att övningsköra i mörker och på landsväg kan ytterligare förebygga vanliga olyckor.

Övningskör med riskbedömning

För att ge ungdomar den erfarenhet de behöver och förbättra deras säkerhet på vägarna är det därför viktigt att öva i realistiska situationer som de kommer att möta i vardagen. Öva på att bedöma avstånd, hastighet och att förutsäga andra förares beteende. Kör även i mörker och på landsvägar med hastighetsgränser då detta är vanligt för A-traktorer. 

Övningskörning som innehåller riskbedömning kan minska risken för olyckor, särskilt under de första månaderna efter att de fått sitt AM-körkort.

Folksams skadestatistik från 2022 visar att risken för personskador är dubbelt så hög i en A-traktor jämfört med en vanlig personbil. Detta beror på flera faktorer. Trimning och att sitta obältad har ett tydligt samband med allvarliga olyckor. Fler förare i A-traktorer satt även ofta obältade innan lagändringen 31 augusti 2023, vilket kraftigt ökade risken för allvarliga skador vid en kollision. 

En annan faktor är att A-traktorer i allmänhet är ombyggda från äldre bilar som inte har samma moderna säkerhetsfunktioner som dagens personbilar, vilket ytterligare bidrar till ökad risk tillsammans med bristande övningskörning. 

Föräldrar vill se en ökad hastighet

Trots de säkerhetsutmaningar som finns anser 82 % av föräldrarna att hastighetsgränsen för A-traktorer borde höjas från 30 km/h till 45 km/h. 

Denna önskan speglar en frustration över den nuvarande låga hastigheten i dagens trafikmiljö, särskilt eftersom jämnåriga förare av mopedbilar får köra i 45 km/h. 

Frågan kräver dock fortsatt forskning för att avgöra om en sådan förändring skulle kunna minska olyckor eller leda till fler, särskilt med tanke på de redan befintliga säkerhetsbristerna.

Lagstiftningen kring A-traktorer 2019 gör det enklare att konvertera en modern bil till en A-traktor. Men det kommer med en baksida. Det är lättare att manipulera fordonet för att ta bort hastighetsbegränsning och på så sätt köra snabbare än lagstadgade 30 km/h. 

I vår olycksanalys visas att en betydande del av de allvarliga olyckor som involverar A-traktorer sker i fordon som har manipulerats. De flesta som skadas svårt har dessutom kört obältade.

Vad enkäten visat

Enkätstudien visar att många föräldrar är medvetna om riskerna med trimning och aktivt motarbetar det. 68 % uppgav att de kontrollerar fordonet regelbundet. Tyvärr visar även enkäten att en betydande andel föräldrar (18 %) inte anser att de behöver motverka trimning för att de litar på sitt barn eller för att de inte ser det som ett problem. 

- Det här påvisar betydelsen av att införa tekniska lösningar som kan motverka trimning. Det finns redan idag system som kan övervaka och rapportera fordonets hastighet och därmed se till att rätt hastighet följs, säger Maria Klingegård på Folksam.

Föräldrar har också intresse för en liknande lösning. 39 % av de tillfrågade uppgav att en uppkopplad tjänst som övervakar hastighet, Samtidigt ser hela 82 % i undersökningen att tillåten hastighet bör höjas till 45 km/h – samma hastighet som tillåts för mopeder/mopedbilar

Utvecklingen av lagar och regler kring A-traktorer har varit nödvändig i takt med att dessa fordon blivit allt vanligare på svenska vägar. Med en snabb ökning i antalet A-traktorer sedan 2020 med antal olyckor har lagstiftningen skärpts för att förbättra säkerheten.

Skärpta regler från 2023

31 augusti infördes strängare regler för att köra A-traktor. Det är numera krav på att alla som färdas i en A-traktor måste använda bilbälte och att passagerare är begränsat till en per bältesförsedd plats. 1 december 2023 kom även lagkrav på vinterdäck.

Kommande lagändringar

För att ytterligare förbättra trafiksäkerheten har regeringen aviserat nya lagkrav som planeras införas i slutet av 2024.

Försvårande av Manipulation
Regler som gör det svårare att manipulera A-traktorer för att överskrida den tillåtna hastigheten på 30 km/h. Detta är en viktig åtgärd för att motverka trimning och de allvarliga olyckor som ofta följer. 

Folksam välkomnar de lagändringar som tillkommit och som är planerade att införas som ett viktigt steg för att minska olycksrisken och förbättra säkerheten på vägarna.

Men det finns andra lagändringar som kan minska olyckor som behöver utredas vidare.

Övningskörning inför körkortet

Folksams rapport visar att det finns ett samband mellan bristande övningskörning och antalet olyckor som sker inom de tre första månaderna efter att ungdomar fått sitt AM-körkort. 

Möjligheten för föräldrar att övningsköra med sina barn innan de får ett AM-körkort behöver utredas.

Förarutbildning för A-traktor

Förarutbildning för A-traktor behöver utredas och likställas med kommande förändringar för mopedbilar.

Hastighetsgräns

En majoritet av alla föräldrar vill se en ökad hastighetsgräns till 45 km/h då det finns en oro för farliga omkörningssituationer. En höjning skulle kunna minska vissa problem, men det finns även en risk att det kan leda till fler olyckor. En eventuell höjning behöver utforskas vidare.

– Säkerheten måste stå i centrum. Varje förändring i hastighetsgränsen bör endast göras om det kan minska olycksrisker, säger Maria Klingegård, trafiksäkerhetsforskare på Folksam

Teknologisk Övervakning

Kommande lagändringar 2024 kommer göra det svårare att manipulera A-traktorer för överskrida tillåten hastighet för att motverka trimning. 

Folksams rapport framhåller även potential att införa tekniska lösningar för att övervaka fordonets hastighet för att säkerställa att de inte manipuleras. Ett sådant tilläggande system skulle vara effektivt. Det är också något som flera föräldrar (39 %) efterfrågar för att kunna bevaka deras ungdomar i trafiken. 

För att köra en A-traktor säkert och lagligt är det viktigt att känna till de specifika regler som gäller i trafiken. Många olyckor kan förebyggas genom att förstå och följa dessa regler. 

På vår sida om A-traktorregler har vi sammanställt all relevant information du behöver, exempelvis krav på fordonet, hastighetsbegränsningar och regler för övningskörning.

A-traktor/EPA - viktiga regler att följa i trafiken

En trygg försäkring för din A-traktor

En A-traktor eller mopedbil innebär både frihet och ansvar. Men en bra försäkring ökar tryggheten.