- En rad säkerhetssystem såsom autobromssystem för både fotgängare och cyklister och filavåkningsvarnare eller filhållningsstöd måste vara standard
- Samtliga bilar på listan är laddbara eller drivs med alternativa bränslen
- Kör du en av de rekommenderade bilarna i vårt urval får du 10 procents rabatt på din bilförsäkring
Säkra nya bilar 2022 med låga utsläpp
Vårt urval
Kör du en av bilarna i listan – får du 10% rabatt på bilförsäkringen.
Uppgifterna är hämtade från JATO Dynamics och bilfabrikanternas generalagenter. Vi reserverar oss för eventuella felaktigheter i data.
Därför guidar vi
Dessutom sänker vi våra kostnader i och med att du förebygger skador. Det är en fördel för våra ägare – det vill säga för dig och mig.

Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare, varför skapar ni den här guiden av säkra bilar med låga koldioxidutsläpp?
Eftersom en ny bil rullar i snitt 17 år har det på sikt stor betydelse vilka bilar som köps som nya Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare
Men varför är det så viktigt?
Vilka krav ställer ni på årets urval?
– Utsläppskraven är tufft satta och siktar mot en utsläppsfri bilflotta till 2030. Redan nu består listan endast av laddbara modeller alternativt med gas-, vätgas- eller etanoldrift.
Bilar som släpper ut 50 gram koldioxid eller mindre ges ett statligt bidrag, du hittar dem genom att välja ”Klimatbonusbil”
Hur använder ni urvalet på Folksam?
– Folksamanställda som väljer personalbil måste välja bland dem som finns på listan.
– Nästan sextio procent av nya bilar köps av juridiska personer som företag, kommuner och landsting som vi kan påverka och vägleda i deras val av stora bilflottor. Externa företag kan fritt använda den här listan som underlag i sina egna fordonspolicyer.
Säkerhetskrav 2022
Våra säkerhetskrav
Krav på krocksäkerhet
De bilar vi godkänner ska uppfylla de här kraven:
Krocksäkerhetskrav
- Minst fyrtio procent bättre än medelbilen i Folksams undersökning “Hur säker är bilen?” (samtliga storleksklasser) eller:
- Minst fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktester
- Krocktestresultat från Euro NCAP får inte vara äldre än från 2016
Letar du efter en säker begagnad bil? Titta i vår rapport "Hur säker är bilen?".
Whiplashskydd
Bilen måste ha ett dokumenterat effektivt whiplashskydd, vilket kan uppvisas genom krocktester eller verkliga data. Minst ett av villkoren måste vara uppfyllt:
- Effektiviteten måste vara i nivå med skydd som visat sig bra både i krockprov och verkliga olyckor.
Resultat från krocktester
- Betyget "Good” i framsätet i Euro NCAP:s Whiplash protection från testår 2014
- Tre poäng eller bättre i EuroNCAPS:s Whiplash protection före testår 2014
- Betyget ”G” i dynamic whiplash rating av amerikanska IIHS.
Bältespåminnarsystem
Bilen måste vara utrustad med bältespåminnare på samtliga platser och uppfylla funktionskrav motsvarande Euro NCAP.
Autobroms
Bilen ska ha autobroms med fordonsdetektion, fotgängardetektion och cykeldetektion som standardutrustning.
Filavåkningsvarnare/filhållningsstöd
Bilen ska antingen ha filavåkningsvarnare eller filhållningsstöd som standard. Filavåkningsvarnare aktiveras när bilen ofrivilligt närmar sig körfältslinjerna. Filhållningsstöd håller bilen i sitt körfält.
Utsläppskriterier
Ett viktigt verktyg för att nå det är kriterierna för Folksams personal- och förmånsbilar, vilka formaliseras i våra rekommendationer "När Folksam väljer nya bilar".
Folksam arbetar för ett nollutsläpp av koldioxid till 2030
Utsläppskrav för 2022

Utsläppscertifiering Euro6d
Förutom viktbaserade utsläppskrav, ska motorn uppfylla reningskrav enligt Euro6d. 2021 tillåts kväveoxidutsläppen enligt en beslutad konformitetsfaktor vara 43 procent högre i RDE-testet (verklig körning).
Euroklass | Kolväte milligram per kilometer | Kväveoxider milligram per kilometer | Partikelmassa milligram per kilometer |
---|---|---|---|
Euro 6d bensin | 100 | 85,8 (RDE) | 4,5 |
Euro 6d diesel | 170 | 114,4 (RDE) | 4,5 |
Vad är Bonus Malus?
Bonus Malus efter tre år
Hur beräknas Bonus Malus?
- Elbilar och vätgasbilar med nollutsläpp får 70 000 kronor
- From 1 juni 2022 föreslås ett maximalt inköpspris på 700 000 kronor för att kvalificera sig för bonus
- Laddhybrider med CO2-utsläpp mellan 1 och 60 gram får en bonus mellan 45 000 och 10 000 kronor. From 1 juni 2022 föreslås ändrad bonus mellan 20 000 och 5 000 kronor med utsläpp 1-50 gram
- Gasbilar får 10 000 kronor i bonus oavsett CO2-utsläpp
- Etanolbilar får ingen bonus
- Grundbelopp är 360 kronor kronor per år för alla bilar
- För diesel tillkommer ytterligare 250 kronor per år i miljötillägg
- Bränsletillägg för diesel är 13,52 x antalet gram CO2
- Mellan 90 och 130 gram tas 107 kronor per gram CO2 ut i skatt - över 130 gram tas 132 kronor per gram CO2 ut i skatt. From 1 juni 2022 föreslås gränsen ändras för den lägre malusskatten (107 kr/gram) från 90-130 gram till 75-125 gram och den högre malusskatten (132 kr/gram) tas ut från 125 gram istället för 130 gram.
- För bensin- och dieseldrivna fordon tas den förhöjda fordonsskatten (malus) ut under de tre första åren
Bränslesnål bil – vilket drivmedel är bäst för dig och miljön
Alternativen finns redan nu men framförallt utbudet av elbilar har växt. Och hur påverkar regeländringar olika typer av bränsle?
Nedan listar vi för- och nackdelar med olika drivmedel.
Miljözoner i Stockholm
-
Miljözon 2
Miljözon 2 infördes på Hornsgatan i Stockholm 15 januari 2020
Miljözon 2 gäller personbil, lätt lastbil och lätt buss. Här krävs att bensin- eller dieselfordon minst uppfyller kraven för Euro 5 (bilar registrerade från 1 september 2011). 1 juli 2022 krävs Euro 6 (bilar registrerade från 1 september 2015) för dieselbilar.
Drivmedel - fördelar och nackdelar
Elbil
- Nollutsläpp från bilen
- Låga skatter och driftkostnader kan ge en låg milkostnad trots högt inköpspris
- 70 000 kronor i klimatbonus
- Passar framförallt för kortare körning men många elbilar klarar 30-40 mils verklig körning
- Nödvändigt med hemmaladdning för att hålla ned laddningskostnaden
- Stora skillnader på snabbladdningshastighet mellan olika elbilar, varierar mellan 50 och 250kW
- Laddkostnaden på olika publika laddstationer kan variera flera hundra procent
- Betalning på olika publika laddstationer kan kräva flera typer av laddkort
- Räckvidden påverkas påtagligt av en rad faktorer som vinterkyla, väglag, släpvagn och högre hastigheter
- Ibland låg dragvikt med släp och går inte alltid att få med dragkrok
Laddhybrid
- Kan ge nollutsläpp i stadstrafik, vanligtvis i kombination med bensindrift
- Klimatbonus 10 000-45 000 kronor för laddhybrider mellan 60 och 1g CO2
- From 1 juni 2022 föreslås, klimatbonus 5 000-20 000 kronor för laddhybrider mellan 50 och 1g CO2
- Större laddhybrider kan ha hög bränsleförbrukning när batteriet är tomt
- Förutsätter laddning i bostaden för att ge låga utsläpp
- Relativt lång laddtid - laddar vanligtvis 3,7-7,4kW dvs två- fyra mil per timme
- Räckvidd på el vanligtvis 60-90 km för nyare laddhybrider
- Bra möjligheter att montera dragkrok
- Lång total räckvidd (el+bensin/diesel)
Elhybrid
- Har generellt lägre bensinförbrukning jämfört med traditionell bensinbil
- Har bensinmotorns fördelar med lägre kväveoxidutsläpp i stadstrafik men fortfarande likvärdig förbrukning med en diesel
- Går inte att köra helt på el mer än någon kilometer
- Förbrukning i nivå med diesel som därför ger likvärdiga utsläpp av koldioxid, speciellt i stadskörning
- Oberoende av laddning utifrån – går ej att ladda
- Begränsad möjlighet med att montera dragkrok
- Lång räckvidd
Gas
- Mycket låga utsläpp av koldioxid och kväveoxider vid gasdrift
- Begränsat utbud av modeller
- Cirka 200 tankställen (jämfört med 2700 bensinstationer)
- 10 000 kronor i klimatbonus
- Bra räckvidd i kombination med bensin
Bränslecell-vätgas
- Nollutsläpp från bilen
- Klimatbonus 70 000 kr
- Relativt snabb tankning (cirka fem minuter)
- Lång räckvidd
- Mycket få tankställen (fem stycken 2022). 24 nya stationer planeras till 2025
- Endast två bilmodeller
E85
- Låga utsläpp av koldioxid, kväveoxid och kolväten
- Känslig för kyla
- Hög förbrukning
- Litet utbud av bilmodeller
- Ingen statlig klimatbonus
Bensin
- Nya bensinbilar får hög skatt även om motsvarande dieselbil får ännu högre skatt
- Kör du mycket stadstrafik är bensinmotorn att föredra framför diesel eftersom bensin har lägre utsläpp av kväveoxider
- Moderna bensinmotorer har partikelutsläpp och saknar oftast partikelfilter
- Klarar miljözon 2 om motorn minst uppfyller Euro 5
- Lång räckvidd
Diesel
- Höga skatter för nya dieselbilar
- Kör du mycket landsväg och inte så mycket i storstadsmiljö så kan dieseln vara ett bättre alternativ än bensin tack vare lägre koldioxidutsläpp
- Dieselmotorernas partikelfilter sätter igen vid för mycket stadskörning. Kostsamt att byta
- Klarar miljözon 2 om motorn minst klarar Euro 5, från 1 juli 2022 krävs Euro 6 i miljözon 2
- Ofta mycket lång räckvidd
Ställ en fråga till vår trafiksäkerhetsforskare

Ställ din fråga direkt till vår trafikforskare Anders Ydenius
En bilförsäkring med högt betyg
Vår bilförsäkring har det du behöver för att vara trygg på vägen och får betyget 4,4 av 5 hos Konsumenternas försäkringsbyrå.
Du får 10% rabatt på bilförsäkringen
Äger du en av bilarna i vår lista över säkra och bränselsnåla nybilar? Då får du 10% rabatt på din bilförsäkring.