Om du inte är nöjd med vårt beslut
Folksam är ett kundägt bolag. Det betyder att vi ägs av våra kunder. För oss är nöjda kunder och nöjda ägare samma sak.
Om något inte har fungerat som det ska eller om du tycker att vi inte har skött ditt ärende så bra som vi borde, vill vi gärna att du berättar det för oss. Här beskriver vi i vilken ordning du ska gå till väga.
Välkommen med dina synpunkter – de hjälper oss att bli bättre!
Prata först med den som handlagt ditt ärende
Missförstånd klarar vi oftast upp på ett enkelt sätt. Kontakta därför först den som tagit hand om ditt ärende för att se om vi kan komma överens.
Det enklaste sättet att kontakta oss är att skicka ett meddelande i ditt ärende på Mina sidor. Har du inte den möjligheten kan du kontakta vår kundservice. Berätta vilken typ av ärende det gäller så hjälper vi dig rätt.
Logga in på Mina sidorRing vår kundservice på 0771-950 950
Slutligt beslut
Om du fortfarande inte är nöjd efter att ha pratat med din handläggare kan du begära att ärendet prövas av en chef och begära ett slutligt skriftligt beslut. Då kontaktar du oss återigen via Mina sidor eller på telefon.
Folksams kundombudsman
Om du som kund i Folksam inte är nöjd med Folksams slutliga beslut har du möjlighet att be om omprövning av vår Kundombudsman. Kundombudsmannen prövar de flesta ärenden som gäller försäkring, skador och sparande.
För att Kundombudsmannen ska pröva ditt ärende behöver du först ha försökt komma överens med den som handlagt ditt ärende och tagit ärendet vidare för ett slutligt beslut.
Kundombudsmannen kan göra en opartisk bedömning av ditt ärende och sedan rekommendera Folksam att ändra sitt beslut. Prövningen är självklart kostnadsfri.
Om du fortfarande inte är nöjd
Om vi har försökt lösa problemen tillsammans och du ändå känner dig missnöjd med vårt beslut finns det andra möjligheter för dig att få ditt ärende prövat utanför Folksam.
Klagomålsansvarig utsedd av Folksam
- Marcus Kitti är utsedd av Folksam som klagomålsansvarig. Detta har informerats till Finansinspektionen.