Förlust, stöld eller skada
Vad gäller din anmälan?
Din bostad eller dina saker?
Att tänka på
Om din mobiltelefon har blivit stulen så är det viktigt spärra ditt abonnemang OCH telefonen via din operatör för att undvika att någon obehörig kan använda den.
Som en del av vårt hållbarhetsarbete har vi tillsammans med Godsinlösen Nordic AB tjänsten Mobilcirkeln®, med utgångspunkt i återbruk och reparation. Under 2019 återbrukade vi över 45 000 mobiltelefoner som bidrog till 3 213 ton minskade CO2 utsläpp och 3 195 ton mindre avfall.
Är det värt att göra en anmälan?
Cyklar förlorar en del i värde så det kan vara bra att veta om du kan få någon ersättning eller inte. Om din cykel är fem år eller äldre ersätter vi den med 20 procent av dagens nypris för en motsvarande cykel. Tänk på att din självrisk dras från ersättningen innan utbetalning sker.
Om du har fått skada på din värmeanläggning, exempelvis värmepump, varmvattenberedare, solfångare med mera ska du anmäla din skada här.
Vid akuta ärenden utanför kontorstid ring Folksams jour på 0771-45 00 00.
Vid akuta ärenden utanför kontorstid ring Folksams jour på 0771-45 00 00.
Vid akuta ärenden utanför kontorstid ring Folksams jour på 0771-45 00 00.
Bra att ha till hands när du gör din anmälan
Om föremålet är skadat- Inköpskvitto, orderbekräftelse eller garantibevis som visar inköpsdatum, pris och var föremålet är inköpt.
- Fotografi som visar skadan.
- Om du råkat ut för skadegörelse behöver du göra en polisanmälan, annars inte.
- Polisanmälan
- Inköpskvitto, orderbekräftelse eller garantibevis som visar inköpsdatum, pris och var föremålet är inköpt.
Din bil, båt eller andra fordon?
Stenskott eller annan glasskada på din bil
Du behöver inte anmäla din skada till oss utan du kan direkt välja en verkstad bland de vi har avtal med. Verkstaden sköter därefter kontakten direkt med oss.Sök verkstad här
Båt
För närvarande kan du tyvärr inte anmäla båtskador på webben, beroende på att vi vill ge dig bästa möjliga service. Ring oss istället, så hjälper vi dig.Vardagar 07.30 – 17:00
Är det värt att göra en anmälan?
Cyklar förlorar en del i värde så det kan vara bra att veta om du kan få någon ersättning eller inte. Om din cykel är fem år eller äldre ersätter vi den med 20 procent av dagens nypris för en motsvarande cykel. Tänk på att din självrisk dras från ersättningen innan utbetalning sker.
Trafikolycka
För närvarande kan du tyvärr inte anmäla trafikolyckor på webben, beroende på att vi vill ge dig bästa möjliga service. Ring oss istället, så hjälper vi dig.Vardagar 07.30–17.00
I den här broschyren står vad du behöver göra om du blivit skadad i samband med en trafikolycka.
Bra att ha till hands när du gör din anmälan
- Försäkringstagarens personnummer eller kundnummer
- Fordonets registernummer
- Namn- och kontaktuppgifter till alla inblandade
- Kvitto eller kontoutdrag eller andra dokument
- Polisanmälan om en sådan är gjord
Verkstad för reparation
Du kan söka efter godkänd verkstad för ditt bilmärke genom vårt verkstadssök
Din resa eller resgods?
Om du blir allvarligare skadad eller sjuk och behöver vård ska du kontakta SOS International direkt – innan du vänder dig till en vårdgivare.
SOS International
+46-8-13 60 60
Öppet dygnet runt.
Om du varit i kontakt med SOS International under din resa behöver du inte göra någon anmälan här! Ring i stället 0771-950 950 och be att få prata med Reseskador.
Om du blir allvarligare skadad eller sjuk och behöver vård ska du kontakta SOS International direkt – innan du vänder dig till en vårdgivare.
SOS International
+46-8-13 60 60
Öppet dygnet runt.
Om du varit i kontakt med SOS International under din resa behöver du inte göra någon anmälan här! Ring i stället 0771-950 950 och be att få prata med Reseskador.
När kan jag få ersättning för försenat bagage?
Tre saker gäller för att du ska kunna få ersättning:
- Bagaget är incheckat/polletterat vid avresa med allmänt färdmedel.
- Du är bosatt i Sverige.
- Ditt bagage är försenat i mer än 8 timmar.
Bra att känna till:
- Bagageförsening gäller inte när du reser hem till Sverige.
- Du betalar ingen självrisk när vi betalar ut ersättningen.
Har du hyrt sportutrustning på grund av förseningen?
Har du Hemförsäkring Stor eller tillägget Resklar kan du ha rätt till ersättning för dina utlägg. Kontakta våra skadereglerare så hjälper vi dig via telefon istället.
Du får ersättning om du avbokar vid:
- Olycksfall, akut sjukdom eller dödsfall som drabbat dig eller någon närstående person, ditt resesällskap eller den person du tänkt besöka.
- Någonting allvarligt har hänt här hemma som orsakat skada på din egendom, till exempel en brand, och som gör att du inte kan genomföra resan.
Tre saker gäller för att du ska kunna få ersättning:
- Försök först avboka resan hos arrangören
- Ordna ett läkarintyg eller annan styrkande handling
- Kontakta oss för att anmäla
0771-950 950
Öppet 07.30–17.00Här kan du läsa mer ingående om hur du ska gå till väga
Så här gör du - om du råkat ut för något utomlands
Bra att ha till hands när du gör din anmälan
- Försäkringstagarens personnummer eller kundnummer
- Kvitto eller kontoutdrag eller andra dokument
Din hund, katt eller häst?
Logga in för att göra din anmälan
Här anmäler du kostnader för veterinärbesök eller receptbelagd medicin.
Gå vidare
Vill du hellre prata med oss?
Ring 0771-950 950 så hjälper vi dig.
Vardagar 07.30–17.00
Har din hund avlidit, försvunnit eller råkat ut för en trafikolycka?
Om du inte har kostnader utan ska anmäla en händelse som ovan behöver du fylla i en blankett och skicka in den till oss.
Ladda ner blanketten
Mejla till:
djurskador@folksam.se
Adress:
Folksam Ömsesidig Sakförsäkring
Djurskador
Box 90345
120 25 Stockholm
Logga in för att göra din anmälan
Här anmäler du kostnader för veterinärbesök eller receptbelagd medicin.
Gå vidare
Vill du hellre prata med oss?
Ring 0771-950 950 så hjälper vi dig.
Vardagar 07.30–17.00
Har din katt avlidit, försvunnit eller råkat ut för en trafikolycka?
Om du inte har kostnader utan ska anmäla en händelse som ovan behöver du fylla i en blankett och skicka in den till oss.
Ladda ned blanketten
Mejla till:
djurskador@folksam.se
Adress:
Folksam Ömsesidig Sakförsäkring
Djurskador
Box 90345
120 25 Stockholm
Det flesta skador klarar vi av snabbt och smidigt via telefonen, ring oss så hjälper vi dig. Du kan också skicka din anmälan till oss via mejl eller post.
0771-950 950
Vardagar 07.30–17.00Har din häst avlidit, försvunnit eller råkat ut för en trafikolycka?
Om du inte har kostnader utan ska anmäla en händelse som ovan behöver du fylla i en blankett och skicka in den till oss.
Ladda ned blanketten
Mejla till:
djurskador@folksam.se
Adress:
Folksam Ömsesidig Sakförsäkring
Djurskador
Box 90345
120 25 Stockholm
Bra att ha till hands innan du gör din anmälan
- Underlag från veterinär eller annan behandlingsklinik
- Medicinkvitton
Veterinärbesök i mobilen
Kom ihåg att du kan boka ett videosamtal med FirstVets veterinärer genom veterinärbesök i mobilen.
Inskickande av kvitton
Kvitton på utlägg skickas till:
Folksam Djurskador Box 90345 120 25 Stockholm
Glöm inte
Du kommer behöva ange skadenummer, kundnummer eller försäkringsnummer. Du hittar till exempel ditt skadenummer om du loggar in på Mina Sidor.
Din kropp och din hälsa?
Här gör du en anmälan om arbetsoförmåga om du har en sjukförsäkring via ditt fackförbund eller en individuell sjukförsäkring. Du kan göra anmälan för dig själv eller för någon annan som är försäkrad hos Folksam.
Här kan du som råkat ut för en komplikation under graviditet och/eller förlossning göra en anmälan. Du kan göra anmälan för dig själv eller någon annan som är försäkrad hos Folksam. Logga in med Bank-ID.
Här kan du som råkat ut för ett olycksfall göra en anmälan. Du kan göra anmälan för dig själv eller någon annan som är försäkrad hos Folksam. Logga in med Bank-ID.
Här kan du som är försäkrad via skola eller kommun och har råkat ut för ett olycksfall göra en anmälan. Du kan göra anmälan för dig själv eller någon annan som är försäkrad hos Folksam.
Här gör du en anmälan om sjukdom om du har en sjukförsäkring eller en diagnosförsäkring. Du kan göra anmälan för dig själv eller någon annan som är försäkrad hos Folksam. Logga in med Bank-ID.
Dödsfall
För närvarande kan du tyvärr inte anmäla dödsfall på webben, beroende på att vi vill ge dig bästa möjliga service. Ring oss istället, så hjälper vi dig.Vardagar 07.30–17.00
Trafikolycka
För närvarande kan du tyvärr inte anmäla trafikolyckor på webben, beroende på att vi vill ge dig bästa möjliga service. Ring oss istället, så hjälper vi dig.Vardagar 07.30–17.00
I den här broschyren står vad du behöver göra om du blivit skadad i samband med en trafikolycka.
Överfall
För närvarande kan du tyvärr inte anmäla överfallsskada på webben, beroende på att vi vill ge dig bästa möjliga service. Ring oss i stället, så hjälper vi dig!Måndag – fredag, 7.30 – 17
Bra att ha till hands när du gör din anmälan
- Personnummer och kontaktuppgifter till försäkringstagare och skadedrabbad
- Lista över de vårdställen som du besök (ex. sjukhus, vårdcentral)
- Vid sjukdom: Insjuknandedatum och datum för läkarbesök
- Vid olycksfall: Datum när olyckan inträffade
Ditt företag?
Till dig som är företagare
Här hittar du kontaktuppgifterna du behöver om du vill anmäla en skada för företag.
Ring oss
Skicka e-post om pågående ärende
Har du frågor eller vill komplettera en redan anmäld skada?
- Då kan du använda vårt e-postformulär. Vill du anmäla en skada går du längst upp sidan och börjar med att välja vad din anmälan gäller för.
*Personnummer
- För en säkrare identifiering av dig och en bättre hantering av ditt ärende så kan du ange ditt personnummer.
Chatta med vår digitala assistent

"Hej! Jag heter Sam och är Folksams digitala assistent."
Skadade och förlorade mobiltelefoner är ett av våra vanligaste skadeärenden och förhoppningen är att jag, som är helt automatisk, ska kunna hjälpa dig snabbt och enkelt, dygnet runt. I de flesta fall kan jag sköta allt helt själv och ett ärende tar då cirka 10 -15 minuter.
Mina kollegor har lärt mig vad jag ska svara, men du behöver ha lite tålamod med mig. Även om jag har ett utmärkt minne så är jag långt ifrån fullärd och jag testas just nu för att se hur duktig jag är.
När jag inte förstår ber jag dig skriva din fråga en gång till, men på ett annat sätt. Missförstår vi varandra kan du även skriva ”börja om” i fall att du vill starta om och pröva igen. I vissa fall kan jag också ropa på en mänsklig kollega som fortsätter samtalet med dig.
Så vad säger du, vill du testa att få hjälp av Folksams första digitala skadehandläggare?
När du chattar:
- Du kan alltid skriva ”börja om” för att återställa och starta om.
- Genom att chatta med Sam samtycker du till Folksams personuppgiftsbehandling. Det du skriver i chatten kan komma att sparas i syfte att hantera din anmälan och för att förbättra Folksams digitala assistent. Här kan du läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter.
- Du kan få hjälp med din mobiltelefonskada, men du kan inte få svar på frågor om pågående eller avslutade ärenden.
- Om skadan regleras utan att du kopplats över till en mänsklig handläggare är beslutet automatiserat.
- Sam fungerar bra ihop med de flesta webbläsare, men tyvärr inte med Internet Explorer. Inte heller med adblockers igång.
Vanliga frågor och svar
Hur anmäler jag en förlust, stöld eller skada?
Vardagar 07.30-17.00 ringer du 0771-950 950 för att tala med en skadehandläggare - eller så anmäler du händelsen på webben här. På helger och kvällar ringer du vår jour på telefon 020-45 00 00 om du har en akut skada.
Vad händer efter att jag har gjort min anmälan?
De uppgifter du lämnar samlas i ditt skadeärende. Vi kan behöva fråga dig mer om när och var händelsen inträffade och vad som blivit skadat. Gäller det till exempel föremål behöver vi veta ålder och pris på det som är skadat. Är ett fordon inblandat behöver vi registreringsnummer.
Ditt ärende får ett unikt skade-/ärendenummer. Det finns i de flesta fall med i bekräftelsen på din skadeanmälan.
Hur gör jag för att komplettera eller få veta mer om mitt pågående ärende?
Vill du komplettera eller veta mer om ditt pågående ärende kontaktar du oss på telefon 0771-950 950 under vardagar mellan 7.30-17. Du kan också använda e-postformuläret under fliken Skicka e-post om pågående ärende.
Hur lång tid tar det innan jag får beslut om ersättning?
Ofta kan vi lösa det direkt när du ringer eller direkt med e-post om vi får din anmälan via webben. Det beror också på hur snabbt vi får alla de uppgifter vi behöver.
På vilken adress kan jag skicka post till Folksam?
Om du har allmänna frågor kan du skicka in post till oss på adressen:
Folksam
106 60 Stockholm
Om du har ett pågående skadeärende:
Vi har olika postadresser för olika skadeärenden. Du som har anmält en skada och fått ett brev av oss hittar rätt adress i vårt brev. Där finns även namn och telefonnummer till din handläggare.
Om du inte har fått ett brev eller är osäker på vilken adress du ska använda – ring oss på 0771-950 950 (vardagar 7.30-17).
Kom ihåg att alltid ange ditt skadenummer i de handlingar du skickar in till oss.
Hur gör jag om jag inte är nöjd med Folksams beslut?
Här kan du läsa om hur du gör när du inte är nöjd med vårt beslut i ditt ärende.
Får man göra rut- eller rotavdrag när man har ett skadeärende?
Nej, när man reparerar något som är skadat och den reparationen täcks av en försäkring, får man inte göra rot- eller rutavdrag på arbetet. Detta har man som kund skyldighet att säkerställa, även fast leverantören också ska känna till det. Vi ger alltså alltid skadeersättning på det fulla priset, det vill säga innan rot eller rut.
Hur gäller försäkringen vid översvämningar?
Försäkringen ersätter vattenskador på huset till följd av till exempel skyfall eller snösmältning – då vattnet kommer in i huset genom ventiler, fönster eller dörröppningar – eller upp genom avloppsledningar inomhus, så kallad baktrycksskada.
Du som bor i villa eller eget radhus behöver en hemförsäkring för dina saker och en villaförsäkring för byggnaden och tomtmarken. Läs mer om våra hemförsäkringspaket.
Hur anmäler jag en rättsskyddskada?
För att ansöka om rättsskydd måste du anlita ett juridiskt ombud som skickar in en skriftlig ansökan till oss. Efter att vi gått igenom ansökan kan vi ta ställning till om rättsskydd kan beviljas.
En ansökan om rättsskydd ska innehålla följande: Försäkringsnummer, kundnummer och/eller personnummer för den rättsskydd söks för och en beskrivning av vad tvisten gäller och vem som är motpart. Det ska även finnas information om vilket krav som framställts samt när kravet har bestridits.
Bilagor till din ansökan: Ombudsfullmakt, kravet samt bestridandet (om det skett skriftligt), intyg om tidigare försäkringsskydd (om du inte har haft ett sammanhängande försäkringsskydd hos Folksam de senaste två åren innan tvisten uppkom), övrigt underlag som är relevant för tvisten.
Skicka in ansökan till Folksam Ömsesidig Sakförsäkring, Box 90345, 120 25 Stockholm eller via e-post.
Vem gäller reseskyddet för?
För dig som försäkringstagare. Din ordinarie och huvudsakliga bostadsort är i Sverige och ska gälla under hela resan. För att omfattas som medförsäkrad, ska du ingå/ha gemensamt hushåll och vara folkbokförd på samma adress. Barn under 18 år och skrivna på annan adress omfattas endast av din försäkring om annat Reseskydd saknas.
När kan jag få ersättningsresa?
Inlagd på sjukhus mer än halva planerade resan. Skriftligen ordinerats vila inomhus av opartisk och behörig läkare på vistelseorten mer än halva planerade resan och vara motiverad av medicinska skäl. Avbrutit resan pga av medicinska skäl under resans första hälft och godkänt av SOS International. Momentet Ersättningsresa ingår endast i tillägget Resklar eller Hemförsäkring Stor
När kan jag få ersättning för outnyttjad resekostnad?
Inlagd på sjukhus eller skriftligen ordinerats vila inomhus av opartisk och behörig läkare på vistelseorten och vara motiverad av medicinska skäl. Om det gäller ett barn under 12 år ersätter vi även en vuxen.
Kronisk sjukdom, allvarligt sjuk eller nyligen varit till läkare?
Reseskyddet i hemförsäkringen gäller vid akut sjukdom och olycksfall. Är du inte stabil i din kroniska och/eller allvarliga sjukdom eller nyligen sökt vård eller behandlats kanske inte reseskyddet gäller för din diagnos på resan. Det finns begränsningar i villkoret varför vi erbjuder våra kunder att göra en medicinsk förhandsbedömning för att få klara besked hur Reseskyddet gäller på kommande resa.
I vilka situationer kan jag avboka resa?
Du, nära anhörig, resesällskapet eller resesällskapets nära anhörig ska ha drabbats av akut sjukdom, olycksfall eller dödsfall. Övriga händelser som ingår är om din privata egendom förstörs t ex stor vattenskada eller brand i hus. Eller om ditt djur som är försäkrat i Folksam akut behöver veterinärvård och okänt vid bokningstillfället. Momentet ingår endast i tillägget Resklar eller Hemförsäkring Stor.
Vilka handlingar ska jag skicka in vid skada?
Viktigt är att få med läkarintyg och kvitton i original, resehandlingar med ut och hemresedatum. Vid omfattande behandling vill vi även ha medicinska journaler för att kunna bedöma vilken ersättning som kan vara aktuell.
Vad gäller om jag har betalat för vårdkostnad i annat i EU-land?
Kontakta försäkringskassan och ansök om ersättning. Om du inte får tillbaka allt kan reseskyddet i hemförsäkringen ersätta den del som överstiger din självrisk. EU-kortet ger rätt till offentlig vård och privat vård som är ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet. Kan även ersätta tandvård och vård orsakad av kronisk sjukdom.
Vad gäller vid flygkonkurser?
Hemförsäkringens reseskydd omfattar inte konkurser och kan inte ersätta förseningar, merkostnader för att komma iväg på planerad resa eller att ta sig hem under pågående resa. Avbeställningsskyddet i Resklar kan inte heller ersätta något då den endast omfattar akut sjukdom och olycksfall.
Vi hänvisar till Konsumentverket. Läs gärna på deras hemsida Hallå Konsument, där finns bra information om vad som gäller vid konkurs.
Vad gäller vid förseningar och inställda flyg?
Försening vid strejk: om du blir försenad i mer än åtta timmar på grund av strejk, lämnar vi ersättning med schablonbeloppet 500 kr för varje påbörjad 24-timmarsperiod, upp till 5 000 kronor. Du måste ha lämnat hemorten före strejkvarslet.
Personförsening: om färdmedlet du ska åka med är försenat/inställt och du anländer mer än sex timmar för sent till planerade ankomstorten lämnar vi ersättning med schablonbeloppet 600 kronor. För var tolfte timme utöver det lämnar vi ytterligare 600 kronor och maximalt 5 000 kronor. Ingår endast med tillägget Resklar och i Hemförsäkring Stor.
Vad gäller i USA?
Sjukvårdssystemet i USA är både speciellt och kostsamt. Om du råkar ut för sjukdom eller skada ska du alltid kontakta våra larmcentraler direkt, de kan hänvisa dig till rätt vårdställe Convenience Care Clinic eller Walk in Clinic om det inte är akut.
Larmcentralen förhandlar oftast om priset direkt med sjukhuset (vilket är en lång process i USA), men fakturan skickas ofta från ett externt bolag utanför sjukhuset. För att du ska slippa få fakturor hem och eventuella påminnelser måste faktureringsadress till larmcentral bli rätt från början.
Kontakta oss direkt på telefon 0771-950 950 om du får påminnelser trots allt och känner dig osäker.