- Ett bra skydd om kattungen du sålt har dolda fel
- Veterinärvård vid dolda fel
- Om din kattunge blir sjuk eller skadad kan du få kostnadsfri rådgivning genom Veterinärbesök i mobilen
Kattkullsförsäkring
Kontakta mig med ett prisDet här ingår i vår kattkullsförsäkring
Det här innehåller försäkringen
Här nedan ser du innehållet i korthet. För att läsa mer i detalj vad som ingår kan du se efter i försäkringsvillkoret.
Dolda fel
Försäkringen ger dig ett bra skydd om dolda fel upptäcks på en kattunge som du har sålt. Den gäller tills katten uppnår 39 månaders ålder. Försäkringen gäller endast för kattungar som är födda i Sverige.
Veterinärvård
Om en kattunge behöver veterinärvård på grund av ett dolt fel, betalar vi kostnaderna.
Livförsäkring
Skulle det vara så illa att en kattunge dör eller måste avlivas på grund av ett dolt fel, betalar vi lika mycket som om du skulle ha sålt kattungen.
Veterinärbesök i mobilen
Behöver du rådgöra med en veterinär? Boka ett videosamtal med FirstVets veterinärer och få hjälp på webben. Tjänsten är kostnadsfri och du kan använda den tre gånger per år.
Du får även detta
Tecknar du Kattkull kan du få både försäkring och bonus.
Kattförsäkring på köpet
När du tecknar dolda fel-försäkring får du dessutom utan kostnad en vanlig kattförsäkring, det vill säga en liv- och veterinärvårdsförsäkring från det att kattungen är fyra veckor gammal.
Försäkringen gäller tills den dag då kattungarna blir 14 veckor gamla, dock längst till leveransdagen. Därefter måste köparen teckna egen försäkring.
Förmedlingsbonus
Om du har kattkullen försäkrad hos oss, får du bonus om du förmedlar vår kattförsäkring till dina köpare. För varje förmedlad kattförsäkring minskas priset för din dolda fel-försäkring med 100 kronor. Det innebär att dolda fel-försäkringen kan bli helt gratis.
Gör så här:
- Skicka in ansökan om dolda fel-försäkring eller kontakta något av våra ombud. Efter några dagar får du ett försäkringsbrev utan krav på betalning.
- Premien påverkas av hur många av dina köpare som fortsättningsförsäkrar sin kattunge hos oss.
- Slutpremien bestäms när kattungarna är 14 veckor.
Villkor
Viktig och samlad information om försäkringen
Vanliga frågor och svar
När ska jag teckna försäkringen?
Du kan teckna försäkring för hela kattkullen från det att ungarna är en vecka tills de är 14 veckor gamla, under förutsättning att ingen kattunge har levererats.
Försäkringen träder i kraft tidigast när kattungarna är fyra veckor gamla. Du kan endast teckna kattkullsförsäkringen för kattungar som är födda i Sverige.
Vad säger lagarna?
När du som uppfödare säljer en kattunge till en konsument ansvarar du för fel som kattungen kan ha.
• Konsumentköplagen - gäller när en näringsidkare säljer till en privatperson. Den som föder upp katter räknas normalt som näringsidkare. Lagen är tvingande och kan inte avtalas bort. När du som uppfödare säljer en kattunge har du ett ansvar för de fel som kattungen kan ha.
• Köplagen - gäller vid köp mellan två näringsidkare eller två privatpersoner. Till skillnad från konsumentköplagen kan köplagens bestämmelser avtalas bort. Om inget annat avtalats gäller att du ansvarar för de fel som kattungen kan ha.
Vad är ett dolt fel?
Med dolt fel menas fel som har funnits före leveransen, men som inte har upptäckts vid veterinärbesiktningen. De vanligaste dolda felen är medfödda.
Hur länge gäller uppfödaransvaret?
Som uppfödare ansvarar du för dolda fel under tre år från varje kattunges leveransdag.
Hur gör jag en livskadeanmälan?
För att ansöka om full ersättning liv eller förlorad användbarhet ber vi dig fylla i blanketten nedan.
Ladda ned blanketten
Mejla till: djurskador@folksam.se
Eller skicka in till:
Folksam Ömsesidig Sakförsäkring
Djurskador Box 90345
120 25 Stockholm
Innan du tecknar
Prisförfrågan på Internet
Vi behöver ditt personnummer för att registrera försäkringen. Med hjälp av personnumret hämtar vi uppgifter om var du är bosatt (län, kommun, församling). Uppgifterna kan kompletteras med uppgifter från registerkällor som folkbokföringsregister, fastighetsregister och kreditupplysningsregister.
Genom att du lämnar ditt personnummer samtycker du till detta. Vill du inte lämna ditt personnummer så kan du kontakta oss.
Bra att veta när du tecknar försäkring
Folksams verksamhet står under tillsyn av Finansinspektionen och marknadsföringen följer svensk lag. Folksam Sak tillhandahåller i huvudsak försäkring för dig som person, boende, motorfordon, djur och båtar.
Omfattningen av din försäkring framgår av försäkringsvillkoret. Om inte annat avtalats är försäkringstiden ett år. All kommunikation mellan dig och oss sker på svenska.
Försäkringsrådgivare
Folksam ömsesidig sakförsäkring (Folksam Sak)
Organisationsnummer
502006-1619
Adress
106 60 Stockholm
Telefon
0771-950 950
Försäkringens pris
Priset för din försäkring framgår av försäkringsbesked och premiefaktura eller av den offert du fått. Har priset lämnats i en offert gäller prisuppgiften enligt vad som sägs i offerten eller annars avtalats. Betalningsvillkoren framgår av dina försäkringsvillkor.
Ångerrätt
När du tecknar försäkring genom ett distansavtal eller vid försäljning utanför Folksams affärslokaler, exempelvis på nätet eller om vi ringt upp dig, så har du rätt att ångra köpet inom 14 dagar. Tiden räknas från det att du ingick avtalet och att du vid distansavtal fick information och avtalsvillkor.
Eller då du vid försäljning utanför Folksams affärslokaler fick information om ångerrätt. Har du redan hunnit betala försäkringen återbetalar vi pengarna inom 30 dagar med ett avdrag för den tid försäkringen har gällt.
Uppsägning av försäkringen i förtid
Du kan säga upp försäkringen under försäkringstiden om det föreligger viss anledning som anges i försäkringsavtalslagen, till exempel om behovet av försäkringen upphör eller liknande omständighet inträffar. Du kan också säga upp försäkringen vid skada att upphöra inom 14 dagar.
Från vår sida kan vi säga upp försäkringen under försäkringstiden bara om det föreligger viss anledning som anges i försäkringsavtalslagen, till exempel att du grovt åsidosatt dina förpliktelser mot oss.
Om försäkringen sagts upp av dig eller oss, får du tillbaka den del av premien som du har rätt till.
Klagomål
Missförstånd eller oenigheter kan oftast klaras upp på ett enkelt sätt, till exempel genom ett telefonsamtal. Ta först kontakt med den som handlagt ditt ärende.
Om du efter omprövning ändå inte skulle bli nöjd med vårt beslut kan du kontakta Kundombudsmannen Folksam som gör en opartisk bedömning av ditt ärende. Du kan även vända dig till Allmänna reklamationsnämnden som prövar de flesta tvister angående privatpersoners försäkringar. Tingsrätt kan pröva din tvist med Folksam enligt svensk lag.
Köp kattkullsförsäkring
Vi äger Folksam tillsammans
Det är du som äger Folksam, tillsammans med våra andra kunder. Vi ser till att tryggheten följer med i livets alla skeden. Det är vårt jobb.
För en hållbar framtid
Genom att placera pengar ansvarsfullt vill vi påverka de företag vi investerar i att ta ett aktivt ansvar. Så här jobbar vi med ansvarsfullt ägande.