Djurvård och veterinärbesök i mobilen

Du som har din hund-, katt- eller hästförsäkring hos oss kan snabbt få hjälp genom att ringa Djurens vårdguide för att få rådgivning om du kan ge vård i hemmet eller behöver åka till veterinär.

Under samtalet blir du antingen slussad till ett veterinärbesök i mobilen hos FirstVet eller till en fysisk djurklinik beroende på hur ditt djur mår.

Nyhet! Med start 1 juni reduceras den fasta delen av självrisken med 300 kr om du under samtalet får rådet att besöka en veterinär fysiskt.

Vid allvarliga och akuta sjukdomar kontaktar du förstås veterinären direkt.

Djurens vårdguide för hundar, katter och hästar

  • Ring 0771-222288 så får du prata med en djursjukvårdare.
  • Tjänsten är öppen 8–20 vardagar.
  • Reducering med 300 kr på den fasta delen av självrisken om du behöver besöka en veterinär fysiskt.
  • Du med djurförsäkring betalar ingenting extra – ring så ofta du vill.

FirstVet

När Djurens vårdguide är stängd kan du som har djurförsäkring få hjälp av en veterinär hos FirstVet. Om du vill ha hjälp för din häst kontaktar du alltid FirstVet. Som Folksamkund kan du ringa tre samtal per försäkringssår utan någon extra kostnad.

Du får råd, behandlingsförslag eller en remiss till en fysik klinik. Tjänsten är öppen 06:00-02:00 alla dagar, året om.

Kontakta FirstVet

Det finns många fördelar med att använda våra digitala tjänster:
  • Behöver jag besöka en djurklinik eller kan jag avvakta? Det är tryggt att direkt få rådgöra med en djursjukvårdare.
  • Veterinärbesök är kostsamt. Du kan spara pengar genom att få hjälp på webben.
  • Du kan få hjälp via videosamtal och med bild visa upp djurets symtom.
  • Många har långt till djurkliniken och öppettiderna är ofta begränsade.
  • En del djur blir stressade av att besöka veterinären. Det kan underlätta att slippa transporter, sitta i väntrum och träffa främmande människor. Kanske problemet går att lösa hemifrån.

Du kan få rådgivning för sjukdomar och skador som omfattas av din djurförsäkring. Om din fråga gäller något annat betalar du själv. Som kund hos oss i Folksam kan du ringa tre samtal per försäkringssår till FirstVet utan någon extra kostnad.

Du kan till exempel få hjälp med:

  • Kräkningar och diarré
  • Klåda och hudproblem
  • Ögon- och öronproblem
  • Hosta och nysningar
  • Förgiftningar
  • Skador och olyckshändelser
Veterinären kan hjälpa dig med råd, behandling eller vid behov, remiss till din lokala veterinär.

Så här använder du tjänsten

  • 1. Logga in på FirstVet – skapa ett konto om det är första gången
    2. Lägg till ditt djur
    3. Fyll i försäkringsnummer (hittar du på Mina sidor) eller personnummer
    4. Boka tid
    5. Träffa veterinären i ett videosamtal
    6. Du får råd, behandling eller remiss

    Tips! Lägg till ditt djur redan idag så kan du snabbt och enkelt få hjälp av en veterinär när behovet uppstår. Har du frågor eller behöver hjälp så ring FirstVets kundtjänst: 010-206 70 66.