Folksam testar

Cykelhjälmar för vuxna

Bra val-hjälmar
Statistiken visar tydligt, att risken att skada huvudet vid en cykelolycka är mindre om du bär cykelhjälm.

Vår vision är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld, därför genomför vi återkommande tester av cykelhjälmar. Det finns stora skillnader mellan cykelhjälmar – både när det gäller hur bra de skyddar och hur mycket de kostar. Priset är inte avgörande för hur bra en cykelhjälm är.

Vårt cykelhjälmtest visar vilka hjälmar som skyddar huvudet bäst och som får Folksams utmärkelse Bra val.

Märkningen Bra val

Folksams tester går längre än lagkraven och visar hur hjälmen skyddar vid sneda islag och rotation – vilket vi vet är kritiskt för hjärnskakning. Hjälmar som får det bästa totalresultatet i Folksams test får märkningen Bra val.
En cykelhjälm som fått märkningen Bra val uppfyller lagkraven plus att den har klarat Folksams tester och är därmed bättre än övriga hjälmar i vårt test.

Här har vi samlat alla hjälmar som har utsetts till ett Bra val i vårt cykelhjälmtest (år 2017, 2019 och 2020).

Ladda ner

Rapporten som nedladdningsbar PDF.

Folksams test av cykelhjälmar för ungdomar och vuxna 2020

Bicycle Helmets 2020 Tested by Folksam

Testresultat – betyg 4, Bra val

Så här sätter vi betyg

  • Bell Super Air R MIPS

    Rotationsskydd: MIPS
    Pris: 3.000 kr
    Vikt: 440-689 gram
    Storlek: 55-59 cm
    Testår: 2020
    Betyg: 4
  • Bell Super 3 MIPS

    Rotationsskydd: MIPS
    Pris: 1.700 kr. 2.000-2.500 kr med hakspänne.
    Vikt: 437 gram (775 med hakskydd)
    Storlek: 51-55, 55-59, 59-63 cm
    Testår: 2017
    Betyg: 4
  • Biltema Cykelhjälm MIPS

    Rotationsskydd: MIPS
    Pris: 500 kr
    Vikt: 265 gram
    Storlek: 52–60 cm
    Testår: 2020
    Betyg: 4
  • Bontrager Specter WaveCel

    Rotationsskydd: WaveCel
    Pris: 1.700 kr
    Vikt: 384 gram
    Storlek: 58-63 cm
    Testår: 2020
    Betyg: 4
  • Giro Aether MIPS

    Rotationsskydd: MIPS
    Pris: 2.300 kr
    Vikt: 269 gram
    Storlek: 51-63 cm
    Testår: 2019
    Betyg: 4
  • Hövding Hövding 3

    Rotationsskydd: -
    Pris: 3.000 kr
    Vikt: 800 gram
    Storlek: One Size
    Testår: 2020
    Betyg: 4
  • Occano MIPS HELMET

    Rotationsskydd: MIPS
    Pris: 700 kr
    Vikt: 345 gram
    Storlek: 54-62 cm
    Testår: 2020
    Betyg: 4
  • Occano u MIPS Inmold HLM

    Rotationsskydd: MIPS
    Pris: 600 kr
    Vikt: 348 gram
    Storlek: 55-58, 58-61 cm
    Testår: 2017
    Betyg: 4
  • Scott Vivo Plus MIPS

    Rotationsskydd: MIPS
    Pris: 1.600 kr
    Vikt: 365
    Storlek: 51-61 cm
    Testår: 2020
    Betyg: 4
  • Specialized Propero 3 Angi MIPS

    Rotationsskydd: MIPS
    Pris: 1.500 kr
    Vikt: 303 gram
    Storlek: 51-63 cm
    Testår: 2019
    Betyg: 4
  • Specialized S-Works Prevail II

    Rotationsskydd: -
    Pris: 1.900-2.400 kr
    Vikt: 205 gram
    Storlek: 51-56, 55-59, 59-63 cm
    Testår: 2017
    Betyg: 4
  • Specialized S-Works Prevail II ANGI MIPS

    Rotationsskydd: MIPS
    Pris: 3.200 kr
    Vikt: 263 gram
    Storlek: 51-63 cm
    Testår: 2020
    Betyg: 4
  • Tec Nice MIPS

    Rotationsskydd: MIPS
    Pris: 900 kr
    Vikt: 292 gram
    Storlek: 54-61 cm
    Testår: 2019
    Betyg: 4
  • Tec Quadriga MIPS

    Rotationsskydd: MIPS
    Pris: 1.600 kr
    Vikt: 277 gram
    Storlek: 54-61 cm
    Testår: 2020
    Betyg: 4
Övriga cykelhjälmar är de som fått betyget 1-3.

Testresultat – betyg 1-3

Så här sätter vi betyg

  • Bell Trace MIPS

    Rotationsskydd: MIPS
    Pris: 800 kr
    Vikt: 360 gram
    Storlek : 53-64 cm
    Testår: 2020
    Betyg: 3
  • Bontrager Solstice MIPS

    Rotationsskydd: MIPS
    Pris: 750 kr
    Vikt: 357 gram
    Storlek : 55-61 cm
    Testår: 2020
    Betyg: 3
  • Lazer Blade MIPS

    Rotationsskydd: MIPS
    Pris: 1.300 kr
    Vikt: 336 gram
    Storlek : 52-64 cm
    Testår: 2020
    Betyg: 3
  • Lazer Gustav MIPS

    Rotationsskydd: MIPS
    Pris: 1.000 kr
    Vikt: 307 gram
    Storlek : 52-61 cm
    Testår: 2019
    Betyg: 3
  • Oakley ARO3 MIPS

    Rotationsskydd: MIPS
    Pris: 1.500 kr
    Vikt: 257 gram
    Storlek : 52-60 cm
    Testår: 2019
    Betyg: 3
  • Specialized Ambush

    Rotationsskydd: -
    Pris: 1.100-1.600 kr
    Vikt: 240 gram
    Storlek : 51-56, 54-58 ,57-61 ,59-63 cm
    Testår: 2017
    Betyg: 3
  • Spectra Urbana EV1 MIPS

    Rotationsskydd: -
    Pris: 800-1.000 kr
    Vikt: 369 gram
    Storlek : 55-59, 58-61 cm
    Testår: 2017
    Betyg: 3
  • Abus Hyban 2

    Rotationsskydd: -
    Pris: 600 kr
    Vikt: 396 gram
    Storlek : 52-63 cm
    Testår: 2020
    Betyg: 2
  • Abus Pedelec 2.0

    Rotationsskydd: -
    Pris: 1.500 kr
    Vikt: -
    Storlek : 52-62 cm
    Testår: 2019
    Betyg: 2
  • Biltema Cykelhjälm

    Rotationsskydd: -
    Pris: 140 kr
    Vikt: 247 gram
    Storlek : 52–60 cm
    Testår: 2020
    Betyg: 2
  • Bontrager Charge WaveCel

    Rotationsskydd: WaveCel
    Pris: 1.700 kr
    Vikt: 395 gram
    Storlek : 51-63 cm
    Testår: 2019
    Betyg: 2
  • Closca Design Fuga

    Rotationsskydd: -
    Pris: 1.100 kr
    Vikt: 378 gram
    Storlek : 51-62 cm
    Testår: 2020
    Betyg: 2
  • Giro Agilis MIPS

    Rotationsskydd: MIPS
    Pris: 1.000 kr
    Vikt: 285 kr
    Storlek : 51-63 cm
    Testår: 2020
    Betyg: 2
  • Giro Caden MIPS

    Rotationsskydd: MIPS
    Pris: 1.000 kr
    Vikt: 325 gram
    Storlek : 51-63 cm
    Testår: 2020
    Betyg: 2
  • Giro QUARTER FS MIPS

    Rotationsskydd: MIPS
    Pris: 700 kr
    Vikt: 445 gram
    Storlek : 51-63 cm
    Testår: 2020
    Betyg: 2
  • Giro Syntax MIPS

    Rotationsskydd: MIPS
    Pris: 1.100 kr
    Vikt: 247 gram
    Storlek : 51-65 cm
    Testår: 2019
    Betyg: 2
  • POC Axion SPIN

    Rotationsskydd: Spin
    Pris: 1.600 kr
    Vikt: 420 cm
    Storlek : 51-62 cm
    Testår: 2020
    Betyg: 2
  • POC Omne Air SPIN

    Rotationsskydd: SPIN
    Pris: 1.600 kr
    Vikt: 291 gram
    Storlek : 50-61 cm
    Testår: 2019
    Betyg: 2
  • POC TECTAL SPIN

    Rotationsskydd: Spin
    Pris: 2.300 kr
    Vikt: 368 gram
    Storlek : 51-62 cm
    Testår: 2020
    Betyg: 2
  • Rockrider MTB ST 500

    Rotationsskydd: -
    Pris: 350 kr
    Vikt: 334 gram
    Storlek : 53-61 cm
    Testår: 2020
    Betyg: 2
  • Specialized Ambush ANGI MIPS

    Rotationsskydd: MIPS
    Pris: 2.200 kr
    Vikt: 352 gram
    Storlek : 51-63 cm
    Testår: 2020
    Betyg: 2
  • Sweet Protection Outrider MIPS

    Rotationsskydd: MIPS
    Pris: 1.500 kr
    Vikt: 320 gram
    Storlek : 52-61 cm
    Testår: 2020
    Betyg: 2
  • TEC Umbra EV1 MIPS

    Rotationsskydd: MIPS
    Pris: 800-900 kr
    Vikt: 292 gram
    Storlek : 50-54, 54-58,56-60 cm
    Testår: 2017
    Betyg: 2
  • Van Rysel RoadR 900

    Rotationsskydd: -
    Pris: 550 kr
    Vikt: 250 gram
    Storlek : 57-59 cm
    Testår: 2020
    Betyg: 2
  • ABUS URBAN-I 2.0

    Rotationsskydd: -
    Pris: 750–900 kr
    Vikt: 313 gram
    Storlek : 52–58, 56-61, 61-65 cm
    Testår: 2017
    Betyg: 1
  • Bell Crest Universal

    Rotationsskydd: -
    Pris: 500 kr
    Vikt: 279 gram
    Storlek : 54-61 cm
    Testår: 2020
    Betyg: 1
  • Bern Brentwood

    Rotationsskydd: -
    Pris: 650 kr
    Vikt: 386 gram
    Storlek : 54-57, 57-60,5 cm
    Testår: 2017
    Betyg: 1
  • B'TWIN MTB 500

    Rotationsskydd: -
    Pris: 300 kr
    Vikt: 338 gram
    Storlek : 53-57, 56-61 cm
    Testår: 2017
    Betyg: 1
  • 6D ATB-1T EVO

    Rotationsskydd: ODS
    Pris: 1.600 kr
    Vikt: 517 gram
    Storlek : 53-62 cm
    Testår: 2019
    Betyg: 1
  • Giro Caden

    Rotationsskydd: -
    Pris: 650 kr
    Vikt: 329 gram
    Storlek : 51-63 cm
    Testår: 2020
    Betyg: 1
  • Halfords Commuter Helmet

    Rotationsskydd: -
    Pris: 400 kr
    Vikt: 324 gram
    Storlek : 58-62 cm
    Testår: 2020
    Betyg: 1
  • Occano Sport Helmet

    Rotationsskydd: -
    Pris: 300 kr
    Vikt: 219 gram
    Storlek : 53-63 cm
    Testår: 2019
    Betyg: 1
  • Oxford Hurricane F15

    Rotationsskydd: -
    Pris: 200 kr
    Vikt: 256 gram
    Storlek : 53-61 cm
    Testår: 2019
    Betyg: 1
  • SMITH Convoy MIPS

    Rotationsskydd: MIPS
    Pris: 750 kr
    Vikt: 323 gram
    Storlek : 51-61 cm
    Testår: 2020
    Betyg: 1
De hjälmar som ingår i Folksams test är redan testade och godkända enligt CE-standard, men för lagkraven testas hjälmarna bara för rakt islag. Ett rakt islag speglar hjälmens energiupptagning, men inte vad som händer i hjärnan.

När en cyklist kör omkull eller blir påkörd av en bil, blir islaget i princip alltid snett mot marken eller bilen. Därför har vi valt en tuffare metod och har även testat hur väl hjälmen skyddar mot sneda islag och rotation.

Urvalet av hjälmar

Vi har testat cykelhjälmar sedan 2012. När vi valde ut hjälmar för årets test ville vi hitta de vanligaste hjälmarna på marknaden — som vi ännu inte hade testat. Vi tittade på utbud och försäljningsstatistik och rådfrågade personal i cykel- och sportbutiker. Hjälmarna som utmärkte sig i testet från 2017 och 2019 är fortfarande ett bra val.

Så gick testet till

Vi har gjort fem tester per hjälm. För att säkerställa resultatet testades två hjälmar för varje testmoment. De två första testerna motsvarar de lagkrav som ställs på en hjälm och innebär ett rakt islag av huvudet vid 20 kilometer i timmen.
Test av rakt islag mot cykelhjälm.
Sedan har vi gjort ytterligare tre tester som speglar sneda islag med olika träffpunkter och rotationsriktningar. Just rotation av huvudet vid islag, vet man är kritiskt för hjärnskador. Testerna genomfördes med en träffhastighet på 22 km i timmen.

Datasimulering utifrån testresultat

Vidare har datasimulering genomförts för att bättre värdera risken för skada vid de sneda islagen baserat på mätvärden i de fysiska testerna. Här har vi använt en modell av människohjärnan som är framtagen av forskare vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH).

Då modellen är uppbyggd utifrån vilken belastning hjärnan tål, användes denna för att avgöra om de uppmätta värdena var skadliga - samt vilken hjälm som reducerar krafterna på hjärnan bäst. Rött innebär hög belastning och blå låg belastning. Genom att testa hjälmens egenskaper i fler situationer, gynnas de hjälmar som inte bara är framtagna för att klara lagkravet.
Vi testar även sneda islag av cykelhjälm.

Datasimuleringen visar skillnad mellan bästa och sämsta hjälm

I våra simuleringsfilmer visar vi vad som händer vid snett islag på främre delen av hjälmen. Resultaten är från en av de bästa och en av de sämre hjälmarna i testet. Simuleringen visar att belastningen i hjärnan är betydligt lägre med den bästa hjälmen och därmed är också risken att skadas betydligt lägre.

Dessutom visar vi resultatet från när vi testade Hövding. Det är ett huvudskydd i form av en krage som cyklisten bär runt halsen. Kragen innehåller en krockkudde som blåses upp och skyddar huvudet vid en olycka. Simuleringen visar att belastningen i hjärnan är betydligt lägre med Hövding och den bästa hjälmen jämfört med den minst bra hjälmen - därmed är risken att skadas betydligt lägre.
Datasimuleringen visar vad som händer i hjärnan vid islag.
Typ av test Det här görs i testet Testhastighet
Raka islag Två islag mot hjälmen för att testa hjälmens stötupptagningsförmåga. 20 km/h
Sneda islag Tre islag: snett islag mot ovandelen av hjälmen, snett islag mot sidan av hjälmen och snett islag mot främre delen av hjälmen. 22 km/h
Simulering För att avgöra om de uppmätta värdena i dockhuvudet är skadliga har vi använt en matematisk datasimuleringsmodell av hjärnan.  

Alla rapporter

Folksams test av cykelhjälmar för ungdomar och vuxna 2020

Bicycle Helmets 2020 Tested by Folksam

Folksams test av cykelhjälmar för ungdomar och vuxna 2019

Bicycle Helmets 2019 Tested by Folksam

Folksams test av cykelhjälmar för ungdomar och vuxna 2017

Bicycle Helmets 2017 Tested by Folksam

Barn och ungdomar under 15 år ska enligt lagen använda hjälm när de cyklar eller blir skjutsade på cykel. Barn upp till och med sju år rekommenderas att använda hjälm med grönt spänne. Värt att veta är att alla hjälmar som säljs i Sverige är testade och godkända enligt Konsumentverkets CE-normer och EU:s krav, EN1078 eller EN1080 (småbarnshjälm med grönt spänne).

Den hjälm som vi har utsett som ett Bra val är mer än 15% bättre än genomsnittet samt att den är bättre såväl vid raka som sneda islag. Den ger ett bra skydd och är en hjälm vi rekommenderar.

Här är några tips inför hjälmköpet:

  • Tänk på att prova hjälmen innan du köper den så att du får rätt passform och trivs med den.
  • Hjälmen ska sitta så att den inte kan trilla av eller skjutas bakåt. Den ska täcka panna, hjässa och bakhuvud.
  • Om du köper till ett barn: köp inte en för stor hjälm som barnet ska växa i.
  • De hjälmar vi har utsett till ett Bra val skyddar huvudet bättre mot både raka och sneda islag.

Hur länge kan jag ha en hjälm?

Det är svårt att ge någon exakt rekommendation, eftersom det beror på vad hjälmen utsatts för och hur ofta den använts. Om hjälmen varit utsatt för yttre våld – köp alltid en ny!

Extra skydd mot rotationsvåld

Vissa hjälmar är utrustade med rotationsskydd för att minska huvudets rotation vid ett islag. Rotationsvåld orsakar det förlopp som hjärnan är allra mest känslig för. Andelen cykelhjälmar med rotationsskydd har under den period som Folksam genomfört hjälmtester ökat kraftigt.

Resultat från årets test visar att de hjälmar som kommer bäst ut i testet är utrustade med rotationsskyddet MIPS (Multi-directional Impact Protection System) eller WaveCel.
Den vanligaste felet är att man sätter hjälmen för högt uppe i pannan och inte drar åt remmarna. För att uppnå maximalt skydd, välj rätt storlek så att den täcker huvudet och upplevs skön. Hjälmen ska sitta så att den täcker pannan, bakhuvud och hjässa. Den får inte glida ner i nacken.

Innan du börjar använda hjälmen, justera eventuellt nackvred och remmar. Remmarna ska dras så att öronen är fria. Hakbandet är lagom spänt om du får in ett finger mellan bandet och hakan. Det är viktigt att hjälmen sitter stadigt.
Exempel på hur du ska, och inte ska, sätta på cykelhjälmen.
Hövding 3 är ett alternativ till hjälm, ett huvudskydd i form av en krage som cyklisten bär runt halsen. Kragen innehåller en krockkudde som blåses upp och skyddar huvudet vid en olycka. Vi på Folksam har testat Hövding i tidigare testomgångar och hittills är det ingen vanlig cykelhjälm som lyckats lika bra. Hövding 3 fick överlägset bäst testresultat både när det gäller stötupptagning och vid sneda islag.

En begränsning med Hövding är att den inte skyddar när huvudet träffas direkt av ett föremål utan att du faller av cykeln. Till exempel om huvudet träffar en gren, skylt eller då en lastbilsdörr öppnas framför dig under cykelturen – dessa olyckor är dock ovanliga.

Så fungerar cykelhjälmen Hövding

Cyklistens rörelser registreras kontinuerligt med hjälp av sensorer och gyron och om ett onormalt rörelsemönster upptäcks kommer den att blåsas upp – på en tiondels sekund.

Trycket i krockkudden hålls konstant under flera sekunder och hjälmen ska därför skydda huvudet mot flera slag under samma olycka. När vi testat skyddet har den varit uppblåst, vi har därför inte testat och verifierat Hövdings förmåga att upptäcka en olycka.

Vi har däremot tidigare genomfört en demonstration för att visa hur Hövding fungerar och använde då en stuntman som körde in i en stolpe och på så sätt aktiverade den. Vid utvecklingen av produkten har också företaget själva gjort krocktester på RISE och VTI för att se att den aktiveras. RISE har även utfört oberoende tester av aktivering vid CE-märkningen. Under dessa moment har de använt såväl krockdockor som stuntmän.
Här kan du hitta svar på vanliga frågor om cykelhjälmar.

Till skillnad mot de test som utförs enligt lagkrav testar Folksam även sneda islag och därmed testar vi hur bra hjälmen skyddar mot hjärnskakning eller mer allvarliga hjärnskador. Att testa ett snett islag speglar bättre vad som händer vid en verklig olycka. Folksam mäter även vad som händer i hjärnan. De tester som genomförs för att godkänna att en hjälm får säljas på svenska marknaden visar bara hur bra hjälmen skyddar mot en skallfraktur men inte mot en hjärnskakning eller svårare hjärnskada.

Nej, det behöver du inte. Det viktigaste är att du använder hjälm. Två av tre huvudskador undviks om man använder hjälm. Däremot är vår rekommendation att när det väl är dags att köpa en ny cykelhjälm att köpa en av de hjälmar som vi rekommenderar.

Det är svårt att ge någon exakt rekommendation, eftersom det beror på vad hjälmen utsatts för och hur ofta den använts. Om hjälmen har varit utsatt för yttre våld ska du alltid köpa en ny.

För att en hjälm ska kunna säljas på europeiska marknaden måste tillverkaren kunna visa att den uppfyller grundläggande säkerhetskrav för personlig skyddsutrustning. Vid denna certifiering testas exempelvis hjälmarnas energiupptagning vid ett rakt islag. Detta speglar inte till fullo olycksförloppet vid en cykelolycka.

Många gånger sker sneda islag som innebär att huvudet utsätts för rotationskrafter, vilket hjärnan är mycket känslig för och därför kan skador såsom hjärnskakning av olika svårighetsgrad inträffa. Vi har efterliknat detta i Folksams test av cykelhjälmar eftersom ett snett slag mot huvudet kan orsaka svåra hjärnskador som kan ge långvariga konsekvenser.

Vid en cykelolycka då man slår i huvudet kommer huvudet att utsättas för rotationsvåld. Rotationsvåld orsakar det förlopp som hjärnan är allra mest känslig för. Rotationsvåldet kan orsaka dragningar mellan hjärnans olika vävnader – nervtrådar, blodkärl och hjärnvävnad. Detta kan ge upphov till en hjärnskakning eller i värsta fall en nervskada eller en blödning.

När vi testar mot en sned yta kommer vi sätta det hjälmbeklädda huvudet i rotation på liknande sätt som sker vid en olycka och därför är detta testmoment betydligt mer verklighetsnära än då hjälmar testas för ett rakt islag.

Det ställs inga krav på att dagens hjälmar ska skydda mot rotationsvåld, det våld som framförallt orsakar hjärnskador. Folksam har sedan 2012 kontinuerligt utfört konsumenttester av hjälmar för att belysa att dagens hjälmar inte fullt ut skyddar mot huvudskador.

Totalt har Folksam genomfört tolv tester av cykel-, rid- och skidhjälmar sedan 2012. Syftet med dessa tester är att hjälpa våra kunder att göra ett säkert val av hjälm och att driva på utveckling av säkrare hjälmar. Folksam deltar även i standardiseringsarbetet gällande TK 525 Hjälmar och verkar för att det ska införas krav kopplat till sneda islag.

Med våra hjälmtester hoppas vi att fler konsumenter ska göra medvetna val när de köper cykelhjälm. På så sätt bidrar vi till att efterfrågan på säkra hjälmar ökar. Konsumenternas ökade efterfrågan kan också påskynda att lagkraven ändras.


Hej! helena-stigson-email

Ställ din fråga direkt till vår forskare Helena Stigson

Skaffa en topprankad bilförsäkring

Vår bilförsäkring har det du behöver för att vara trygg på vägen och är topprankad av Konsumenternas försäkringsbyrå.

Våra bilförsäkringar

Olycksfallsförsäkring

Vårt jobb är att skapa trygghet vid olika händelser i livet. Med olycksfallsförsäkringen får du hjälp om oturen är framme.

Köp Olycksfallsförsäkring