Säker på cykel
Att cykla är ett hälsosamt sätt att transportera sig. Men varje år skadas i Sverige cirka 2 000 cyklister svårt. Fler skadas alltså totalt i cykelolyckor än i bilolyckor.
Under många år har vi på Folksam forskat om cykelolyckor, både om hur det går att förebygga dem och hur olyckorna uppstår. Ta del av våra tips för att cykla säkrare i trafiken.
Använd alltid cykelhjälm
Studier från Folksam visar att två av tre huvudskador hade kunnat undvikas om cyklisten burit hjälm och att över 40% av dödsolyckorna med cyklister skulle kunna undvikas om cyklisten burit hjälm.
Grönt spänne rekommenderas till små barn
Nu finns en gemensam rekommendation för barns säkerhet och hjälm. Bakom står förutom Folksam representanter från bland annat cykelbranschen, Konsumentverket och Trafikverket.
Cykelhjälmstester
Ha bra cykelbelysning och reflexer
När du cyklar i mörkret är det särskilt viktigt att du har belysning och reflexer. Använd belysning med fast vitt eller gult sken fram på cykeln – och rött sken bak på cykeln. En reflexväst gör att du syns ännu bättre.
Vi har testat cykelbelysning, ta del av vårt test för att se vilka cykellampor som presterar bäst.
Lådcykel
Det finns flera olika varianter av lådcyklar. Om du ska skjutsa barn i lådcykeln är det viktigt att den är anpassad för barn och utrustad med säkerhetsbälten. Barnen ska sitta fastspända och ha hjälm. Självklart ska även du som cyklar ha hjälm.
För att minska risken för att du som kör cykeln ska råka falla fram över barnen vid tvärbromsning eller olycka kan du ställa in styret lite högre. Innan du ger dig ut i trafiken kan det vara en god idé att öva på att manövrera lådcykeln.
Automatiska bromsar är framtiden
Folksam har studerat ett stort antal dödsolyckor med cyklister i trafiken. Totalt skulle mer än 90 procent av alla dödsolyckor kunna undvikas med i dag känd teknik. De mest effektiva åtgärderna är avancerade fordonssystem såsom autobroms med detektion av cyklister, cykelhjälm, separerade cykelbanor och säkra cykelpassager.
En studie Folksam genomfört 2022 tillsammans med Karlstads Universitet visade att autobroms med detektion av cyklister än så länge inte är tillräckligt effektiva, endast 20% av olyckorna kan undvikas. Men effekten väntas öka framöver.
Krocktest mellan cykel och bil