Så täcker hemförsäkring din tv
Din tv räknas som lösöre, precis som möbler och elektronik i hemmet - det betyder att tv:n skyddas av din hemförsäkring. Om din tv går sönder, skadas eller blir stulen kan du få ersättning.
Alla våra hemförsäkringar har ett skydd för tv. Hur stor ersättning du kan få beror på vad som hänt och vilken storlek du har på din hemförsäkring. Vår hemförsäkring finns i tre storlekar: Bas, Mellan och Stor.
Detta ingår i hemförsäkring Bas
Om du har hemförsäkring Bas är din tv skyddad vid inbrott, brand, vattenskada och skadegörelse. I hemförsäkringen ingår även ett bortaskydd som skyddar tv:n utanför hemmet, till exempel om du tar med dig din tv till sommarstugan.
Ersättning du kan få i bortaskyddet:
- Hemförsäkring Bas: Upp till 40 000 kronor per skadetillfälle
- Hemförsäkring Mellan eller Stor: Upp till 80 000 kronor per skadetillfälle
Om du har otur med din tv
Om du har Hemförsäkring Mellan eller Stor ingår allriskförsäkring (otursskydd). Det ger dig ersättning vid olyckor och oförutsedda händelser, till exempel om:
- Din tv välter och går sönder
- Du tappar tv:n vid flytt
- Tv-skärmen går sönder vid en olyckshändelse
Så får du ersättning för din tv:
- Hemförsäkring Mellan: Ersätter tv:ns värde upp till 40 000 kronor
- Hemförsäkring Stor: Ersätter upp till 80 000 kronor – och du betalar bara halva självrisken på 900 kr
Ingen värdeminskning på tv med hemförsäkring Stor
Om du har hemförsäkring Stor sker ingen värdeminskning alls på hemelektronik som är yngre än fyra år. Du får alltså ersättning som motsvarar vad det kostar att köpa en ny, likvärdig tv under de första fyra åren.
För att detta ska gälla behöver du köpa en ny likvärdig tv eller reparera den skadade inom sex månader från skadetillfället. Om tv:n går att reparera ersätter vi högst reparationskostnaden.
Vilken hemförsäkring har jag?
- Om du redan är kund hos oss kan du enkelt logga in på Mina sidor för att se om du har Hemförsäkring Bas, Mellan eller Stor.
- Se vilken försäkring du har - Logga in på Mina sidor >
- Behöver du hjälp eller vill ändra din hemförsäkring kan du kontakta oss.
- Få hjälp av kundservice >
Behöver jag butikens försäkring för min TV?
När du köper en ny tv kan butiken erbjuda en extra försäkring. Denna typ av försäkring är oftast onödig eftersom hemförsäkringen redan ger ett bra skydd.
Försäkringar som säljs i butik är oftast dyra och gäller bara under en begränsad tid, vanligtvis 12 månader. De täcker normalt olyckshändelser direkt och har ingen självrisk - men samma skydd ingår redan i din hemförsäkring hos oss om du har hemförsäkring Mellan eller stor.
Med hemförsäkring Mellan eller Stor hos Folksam får du samma skydd för din tv genom vårt otursskydd (allrisk). Alltså kan du i många fall spara pengar genom att tacka nej till butikens försäkring.
Vad gör jag om något hänt min TV?
Om du har din hemförsäkring hos Folksam är det smidigast att göra en skadeanmälan på webben. Då kan du enkelt bifoga kvitton och bilder på skadan så att vi kan hantera ditt ärende snabbare.
Anmäl skadad tv
Anmäl stöld av tv
Du kan även ringa eller chatta med oss så hjälper vi dig med din skadeanmälan.