Se filmen om id-stöld och hur vi kan hjälpa dig.

Råd och hjälp vid id-stöld

Personlig hjälp ingår i alla våra hemförsäkringar!

För att någon ska kunna ta lån, teckna dyra mobilabonnemang eller beställa varor i ditt namn krävs i många fall bara ditt personnummer.

Vem som helst kan drabbas och ofta tar det ett tag innan du märker att din identitet blivit kapad. Det kan vara ett tidskrävande detektivarbete att upptäcka och begränsa skadorna.

Med Folksams hemförsäkringar ingår omfattande hjälp om du skulle råka ut för en id-stöld. Utan extra kostnad har du tillgång till dygnet runt-hjälp med både förebyggande rådgivning och personlig hjälp att begränsa de skador som kan följa med en id-stöld.
Undvik att gå i sms-bedragarens fälla - ta del av våra tips och råd!

Ett sms från banken om att ditt BankID kräver en uppdatering eller en paketleverans som behöver ytterligare uppgifter för att kunna delas ut, som dessutom har en länk som gör det enkelt för dig att svara. Känns det igen? Hade du klickat på länken? Sms-bedrägerier är ett växande problem och det är vi själva, som utan att tänka oss för, agerar på bedragarens uppmaning.

”Logga aldrig in med ditt BankID på en länk du fått från ett sms” uppmanar Erik Arvidsson, skadeförebyggare på Folksam.

Hur sker de vanligaste sms-bedrägerierna?

Ett nytt sms läser vi i snitt inom 15 minuter från att vi har mottagit det och det är lätt att klicka på en länk utan att först tänka till en gång extra om det känns trovärdigt. Men det är precis så som bedragare vill att vi ska agera när de skickar ut falska sms för att komma över personliga uppgifter eller till och med ditt BankID.

”Bedrägerier via sms har ofta banker, myndigheter eller företag med befogenhet att kontakta dig som avsändare. I många fall är de som råkar illa ut kunder till den påstådda avsändare och sms:et kommer i samma tråd som tidigare legitima sms. Bedrägerier som dessa är svåra att upptäcka”, säger Erik Arvidsson på Folksam.

Det som gör den här typen av bedrägerier så svårupptäckta är att mobilen sorterar och presenterar mottagna sms utifrån vilket avsändarnamn det har, inte vilket nummer det har skickats ifrån. Detta gör att bedragare kan välja samma namn som legitima avsändare och därför hamna i samma sms-tråd. I de flesta fall blir mottagaren ombedd att klicka på en länk för att sedan uppmanas att ange sina kortuppgifter eller bekräfta något med sitt BankID.

Undvik att bli drabbad

För att inte råka illa ut gäller det främst att vara uppmärksam och inte agera för snabbt.

”Du är själv det bästa försvaret och genom att vara uppmärksam och inte ta förhastade beslut så kan du undvika de flesta bedrägerier. Det absolut viktigaste är att aldrig logga in någonstans med BankID eller bankdosa på uppmaning av en okänd person”, säger Erik.

Bedragarna vet dessutom att vi blir lite extra ouppmärksamma under sommar och semester när det är annat som lockar på vår uppmärksamhet. Njut av sommaren men tänk en gång extra innan du klickar på en länk eller loggar in någonstans på uppmaning av ett sms. Blir du minsta tveksam, stäng sms:et och ta ett svalkande dopp innan du med full fokus läser meddelandet igen!

Ha en riktigt skön sommar!

Tips för att inte bli drabbad

  • Viktigast av allt att komma ihåg är att ingen bank kommer be dig att uppdatera kontoinformation eller bekräfta säkerhetsinställningar via sms.

  • Klicka inte på länkar i sms. Kom ihåg att falska sms många gånger kan se riktiga ut och kan hamna i samma sms-tråd som legitima sms du fått tidigare.

  • Låt dig inte luras av brådskande uppmaningar och formuleringar som till exempel: “Paketet är på väg, klicka här”, eller “Det finns misstänkt aktivitet på ditt konto, ring oss så snart som möjligt”.

  • Är du tveksam till ett sms eller misstänker att du har angett information via en länk som inte kom från rätt avsändare, kontakta vårt id-team dygnet runt på 0771- 190 001, så får du råd och stöd i hur du bör gå vidare.

Två exempel på vanliga sms-bedrägerier bland bedragare

  • Falska sms med aviseringsinformation för paket
  • Falska sms från banker med varningar eller uppdateringar

E-handeln har ökat kraftigt under de senaste åren och med den även antalet sms med aviseringsinformation. Enligt E-barometern från PostNord så beställer vi svenskar i snitt över tre paket varje månad. Bedragare är inte sena på att utnyttja en förändring som påverkar många människor.  Om det är många som väntar på leveranser från köp online så är det stor sannolikhet att fler faller för ett bluff-sms där man ombeds ”ange ytterligare information för att paketet ska lämnas ut”.

Kommunikation via sms från den bank man är kund hos är inte något ovanligt. Men vid dessa falska sms spelar bedragarna ofta på att något har skett och att åtgärd krävs snabbt: ”vänligen genomför uppdateringen snarast” följt av en länk. Ibland blir offret även uppringt efter att ha fått det falska sms:et. Bedragarna försöker oftast komma över offrens bank-id och om de lyckas kan de orsaka stor ekonomisk skada där både konton töms på sparpengar och lån tas i offrets namn.

Med lite tekniskt kunnande och en bärbar dator kan vägen vara kort till snabba vinster för online-bedragare. När bedragarna har allt de behöver, tar de din identitet utan att du vet om det. Här listar vi några vanliga sätt som en bedragare kan använda sig av.

Sociala medier

Sociala medier gör jobbet enkelt för en bedragare. På Facebook lägger du upp personliga bilder på din öppna profil, på ditt Snapchat-konto kan man läsa att du trivs på Mallorca och på nätet hittas enkelt din adress och ditt telefonnummer. Medan du är på Mallorca kan någon beställa hem post och avier till din brevlåda, som sedan är en enkel match att hämta.

Skicka e-post

Genom att skicka till flera olika e-postadresser samtidigt, kan bedragaren snabbt lura många människor på kort tid. Det är enkelt att få tag på e-postadresser – de finns att köpa på Darknet.

Ofta används ett välkänt varumärke som Netflix, Apple eller Coop i menyraden, och en kort deadline för att åtgärda ett problem eller svara på ett erbjudande. En stressad person tenderar att klicka på en länk utan att noggrant se var den leder. Från mejlet länkas man ofta vidare till en falsk webbplats där personlig information som användarnamn, lösenord och kortnummer ska skrivas in. Då har bedragaren allt de behöver för att handla i ditt namn.

Öppet WiFi

Genom att sätta upp ett öppet WiFi på en allmän plats, kan bedragaren bara vänta på att en slumpmässig person ska logga in på nätverket för att få full tillgång till allt på personens PC eller telefon, inklusive lösenord till användarkonton. Tekniken kan bara till viss del hålla en bedragare utanför. Det är dock ett välkänt faktum att den svagaste punkten inom säkerhet är mänskliga fel. De flesta vill tro gott om andra och vill vara hjälpsamma, vilket gör dem till ett lätt offer i dessa sammanhang.

Några tips att tänka på

  • Klicka inte på länkar i e-post eller sms, utan skriv hellre själv in webbadressen i din webbläsare.
  • Ha inte bråttom och var särskilt uppmärksam med e-post som påstår att du måste agera snabbt.
  • Var uppmärksam, använd sunt förnuft och tänk till en extra gång innan du fyller i personlig information online.
  • Undvik okända öppna nätverk på allmänna platser.

Case – identitetstöld

En kvinna i 25-års åldern fick e-post till sin privata mejladress. I ämnesraden stod det att hennes konto hos en stor streamingtjänst skulle stängas av vid midnatt om hon inte genast gick in och kompletterade sin kontoinformation.

Eftersom kvinnan har ett konto hos streamingtjänsten, klickade hon sig snabbt vidare för att undgå att stängas ute från tjänsten. Bedragarna hade länkat till en falsk landningssida och kunde med den information som kvinnan skrivit in agera i hennes namn för att göra köp online.

Hur gick det sen? Kvinnan blev misstänksam när hon får en kreditupplysning till sitt Kivra-konto på ett köp som hon inte känner till. Tack vare att hon vänder sig till ID-teamet får hon hjälp att spärra sitt personnummer för framtida köp och stoppar också de pågående bedrägerierna i hennes namn.
Om du misstänker att du kan ha drabbats av id-stöld kontaktar du oss och får prata med en personlig handläggare. Tillsammans kartlägger vi vad som har hänt och ser till att få stopp på bedrägeriet.

Så här gör du

  • Det är viktigt att agera snabbt om du blivit drabbad för att så snabbt som möjligt kunna begränsa bedrägeriet. Du får tillgång till telefonassistans 24 timmar om dygnet för att förebygga, upptäcka och begränsa skadeomfattningen vid id-stöld.
  • När id-stöld konstaterats får du hjälp att avvisa oriktiga pengakrav och radera oriktiga betalningsanmärkningar.
  • Skulle det behövas täcker försäkringen juridisk assistans upp till 100 000 kronor per identitetsstöldshändelse.
  • Du betalar ingen självrisk för att nyttja hjälp vid id-stöld.

Gör det svårare för bedragaren

  • Kontakta våra ID-agenter redan idag och få tips och råd hur du minskar risken att bli utsatt.

    0771-190 001

Kortbedrägerier ingår inte i hjälp vid id-stöld

Skillnaden mellan kortbedrägeri och id-stöld är att vid kortbedrägeri har det dragits pengar från ditt konto, till exempel genom att ditt bankkort blivit avläst (”skimmat”) när du har använt kortet vid betalning eller vid bankomatuttag. Medan en id-stöld innebär att någon använder dina personuppgifter för att till exempel beställa varor på internet eller ansöka om lån i ditt namn.

Drabbas du av kortbedrägeri ska du spärra ditt kort omedelbart hos din bank så att inte bedrägeriet kan fortsätta. Du ska också polisanmäla händelsen. De obehöriga köpen och uttagen som kortbedragarna gjort reklamerar du hos din bank eller kortutgivare.

Identitetstjuvar stal Linas post

När Lina nekades att beställa ett nytt internetabonnemang på grund av att hon inte var kreditvärdig förstod hon att något var fel. Det visade sig att identitetstjuvar hade stulit post från henne och fått tag i hennes personnummer.

Bedragarna har sedan adresserat om Linas post och beställt varor på kredit i hennes namn. Räkningarna för varorna var inte betalda och hade därför gått till inkasso. Dessutom har flera kreditkort beställts och använts i hennes namn.

Med vår hemförsäkring fick Lina hjälp att upptäcka de inkassoärenden som fanns i hennes namn. Det fanns även fler obetalda räkningar som inte hade gått till inkasso. Lina gav oss fullmakt att kontakta alla fordringsägare för att få kraven strukna och betalningsanmärkningarna borttagna.

Annas körkort förfalskades

Anna hade varit på utlandssemester i två veckor. När hon kom hem upptäckte hon flera fakturor i brevlådan avseende mobilabonnemang med tillhörande mobiltelefoner som hon inte hade beställt. Det visade sig att bedragaren hade ett förfalskat körkort med Annas personnummer och på så sätt kunnat upprätta abonnemangen i butik.

Med vår hemförsäkring fick Anna hjälp att lägga en spärr mot kreditupplysning på hennes personnummer. Hon rekommenderades också att själv lägga in en spärr för olovlig adressändring på Skatteverkets hemsida.

Anna gjorde en polisanmälan som gav oss fullmakt att företräda henne. Vi kontaktade samtliga inblandade företag och bestred de felaktiga betalningskraven. Tack vare stämplar i Annas pass gick det att bevisa att hon befunnit sig i utlandet när abonnemangen tecknats och paketen hämtats ut i hennes namn, så att samtliga betalningskrav tillslut kunde avskrivas.

Bedragare lyckades låna 200 000 kronor i Simons namn

Simon blev av med sin plånbok. Han förlustanmälde körkortet och gjorde en polisanmälan direkt men fick sedan en kreditupplysning på posten som han inte kände till.

Han kontaktade oss för att få hjälp med att lägga en bedrägerispärr på hans personnummer. Bedragaren hade med hjälp av Simons stulna ID-handling både kunnat öppna ett bankkonto och ansökt om ett lån på nästan 200 000 kronor. Låneansökan var redan beviljad och pengarna utbetalade.

Simon gav oss fullmakt att föra hans talan mot låneföretaget och bestrida betalningskravet. Efter många kontakter med låneföretaget annulleras slutligen betalningskravet utan ekonomisk påföljd för Simons del.
Det går inte att garantera att du inte drabbas av id-stöld. Men med några enkla åtgärder kan du minska risken och göra det svårare för en bedragare att kapa din identitet. Här listar vi några av de viktigaste åtgärderna du kan göra.

Din post innehåller personlig information om dig som kan vara intressant för en bedragare. Se därför till att göra det svårt för någon obehörig att ta brev och avier ur din brevlåda genom att ha en brevlåda med lås – och glöm inte att låsa!

Många butiker har kundklubbar som kopplas till dina personuppgifter, men undvik att tala om ditt personnummer i kassan. Då är det bättre att ge kassören ditt ID-kort.

Brev, avier och andra dokument som innehåller personlig information bör rivas sönder innan du kastar dem i soporna.

Skydda dig mot obehörig adressändring

Med Skatteverkets e-tjänst ”Spärra obehörig adressändring” kan du förhindra att någon obehörig ändrar din adress. När spärren är aktiverad godkänns endast adressändringar som görs med e-legitimation i Skatteverkets e-tjänster för Flyttanmälan eller Särskild postadress.

Detta minskar risken för att någon använder dina personuppgifter för bedrägerier och id-kapning. Spärr av obehörig adressändring hos Skatteverket är kostnadsfri.

Spärra obehörig adressändring hos skatteverket

Med en digital brevlåda, till exempel Kivra, får du post från myndigheter och andra företag digitalt i stället för på papper. En digital brevlåda är gratis och du tar emot breven säkert, snabbt och miljövänligt.

Svenska stöldskyddsföreningen (SSF) har en spärrtjänst där det ingår id-stöldsupport. Med hjälp av tjänsten kan du med ett samtal spärra dina kort, id-handlingar och mobil/surfplatta.

Läs mer och beställ här från Folksams säkerhetsbutik.

Vi hjälper dig!

  • Kontakta oss för fler råd på hur du kan minska risken att bli utsatt för id-stöld.

    0771-190 001

Att ta sig ur ett bedrägeri som följd av en id-stöld kan kännas både känslomässigt och tidsmässigt svårt. För att göra det lite lättare förklarar vi några begrepp som kan förekomma i samband med ditt ärende.

Id-stöld är att obehörigt använda någon annans identitetsuppgifter för att till exempel beställa varor och/eller tjänster i en annan persons namn. Identitetsuppgifter kan till exempel vara körkort, pass eller personnummer. Id-stöld kan även kallas för identitetstöld, id-kapning eller id-bedrägeri.

Genom att skriva under en fullmakt ger du någon annan rätt att agera i ditt namn. Du som lämnar fullmakten kallas huvudman och den som får fullmakten kallas ofta för ombud. När det gäller id-stöld innebär det att id-agenterna kan hjälpa dig att kontakta företagen som står bakom de krav som riktas mot dig.

Fordringsägare är det företag som har skickat en faktura eller ett betalningskrav. Beroende på vad ärendet gäller kan det till exempel en bank eller telefonoperatör.

Skulle ditt ärende få rättsliga påföljder så att du behöver till exempel advokathjälp, täcker din hemförsäkring hos Folksam detta med upp till 100 000 kronor per identitetsstöldshändelse.

Ditt bankkort räknas inte som en id-handling. Om ditt kort har blivit avläst/”skimmat" är detta därför inget id-bedrägeri och täcks därmed inte av hjälp vid id-stöld.

Drabbas du av kortbedrägeri ska du kontakta din bank omedelbart för att spärra kortet och beställa ett nytt konto- eller kreditkort. Du ska också göra en polisanmälan. De obehöriga köpen och uttagen som kortbedragarna gjort reklamerar du hos din bank eller kortutgivare.

Känner du dig osäker kring något om id-stöld?

Ring oss så hjälper vi dig!
Vi finns tillgängliga dygnet runt på 0771-190 001
Här kan du ladda hem försäkringsvillkoren för id-stöld. Där kan du läsa i detalj vad som gäller för försäkringen. För att vi ska kunna hjälpa dig att upptäcka och begränsa konsekvenserna av id-stölden behöver vi din fullmakt. Kontakta oss så skickar vi hem fullmakten till dig.

När vi fått din fullmakt kan vi agera!

  • Vi hjälper dig med att upptäcka och begränsa konsekvenserna av id-stöld genom att inhämta upplysningar från olika instanser och vidtar nödvändiga åtgärder åt dig

Ditt ansvar som kund

  • Anmäla till oss så snart en id-stöld upptäcks
  • Kunna visa bekräftelse på polisanmälan

Hem- och villaförsäkringsvillkor (Id-stöld, sidan 71)

Med våra hemförsäkringar kan du känna dig trygg med att hjälp vid id-stöld alltid ingår, oavsett om du köper försäkring för din hyresrätt, bostadsrätt eller villa.

Genom länken nedan kan du läsa mer om våra olika paket du kan välja mellan. Du kan också ringa till oss på telefon 0771-950 950 så hjälper vi dig.

Hur bor du?