Se filmen om id-stöld och hur vi kan hjälpa dig.

Råd och hjälp vid id-stöld

Personlig hjälp ingår i alla våra hemförsäkringar!

För att någon ska kunna ta lån, teckna dyra mobilabonnemang eller beställa varor i ditt namn krävs i många fall bara ditt personnummer.

Vem som helst kan drabbas och ofta tar det ett tag innan du märker att din identitet blivit kapad. Det kan vara ett tidskrävande detektivarbete att upptäcka och begränsa skadorna.

Med Folksams hemförsäkringar ingår omfattande hjälp om du skulle råka ut för en id-stöld. Utan extra kostnad har du tillgång till dygnet runt-hjälp med både förebyggande rådgivning och personlig hjälp att begränsa de skador som kan följa med en id-stöld.
 
Om du misstänker att du kan ha drabbats av id-stöld kontaktar du oss och får prata med en personlig handläggare. Tillsammans kartlägger vi vad som har hänt och ser till att få stopp på bedrägeriet.

Så här gör du

null
  • Det är viktigt att agera snabbt om du blivit drabbad för att så snabbt som möjligt kunna begränsa bedrägeriet. Du får tillgång till telefonassistans 24 timmar om dygnet för att förebygga, upptäcka och begränsa skadeomfattningen vid id-stöld.
  • När id-stöld konstaterats får du hjälp att avvisa oriktiga pengakrav och radera oriktiga betalningsanmärkningar.
  • Skulle det behövas täcker försäkringen juridisk assistans upp till 100 000 kronor per identitetsstöldshändelse.
  • Du betalar ingen självrisk för att nyttja hjälp vid id-stöld.

Gör det svårare för bedragaren

  • Kontakta våra ID-agenter redan idag och få tips och råd hur du minskar risken att bli utsatt.

    0771-190 001

Kortbedrägerier ingår inte i hjälp vid id-stöld

Skillnaden mellan kortbedrägeri och id-stöld är att vid kortbedrägeri har det dragits pengar från ditt konto, till exempel genom att ditt bankkort blivit avläst (”skimmat”) när du har använt kortet vid betalning eller vid bankomatuttag. Medan en id-stöld innebär att någon använder dina personuppgifter för att till exempel beställa varor på internet eller ansöka om lån i ditt namn.

Drabbas du av kortbedrägeri ska du spärra ditt kort omedelbart hos din bank så att inte bedrägeriet kan fortsätta. Du ska också polisanmäla händelsen. De obehöriga köpen och uttagen som kortbedragarna gjort reklamerar du hos din bank eller kortutgivare.

Identitetstjuvar stal Linas post

När Lina nekades att beställa ett nytt internetabonnemang på grund av att hon inte var kreditvärdig förstod hon att något var fel. Det visade sig att identitetstjuvar hade stulit post från henne och fått tag i hennes personnummer.

Bedragarna har sedan adresserat om Linas post och beställt varor på kredit i hennes namn. Räkningarna för varorna var inte betalda och hade därför gått till inkasso. Dessutom har flera kreditkort beställts och använts i hennes namn.

Med vår hemförsäkring fick Lina hjälp att upptäcka de inkassoärenden som fanns i hennes namn. Det fanns även fler obetalda räkningar som inte hade gått till inkasso. Lina gav oss fullmakt att kontakta alla fordringsägare för att få kraven strukna och betalningsanmärkningarna borttagna.

Annas körkort förfalskades

Anna hade varit på utlandssemester i två veckor. När hon kom hem upptäckte hon flera fakturor i brevlådan avseende mobilabonnemang med tillhörande mobiltelefoner som hon inte hade beställt. Det visade sig att bedragaren hade ett förfalskat körkort med Annas personnummer och på så sätt kunnat upprätta abonnemangen i butik.

Med vår hemförsäkring fick Anna hjälp att lägga en spärr mot kreditupplysning på hennes personnummer. Hon rekommenderades också att själv lägga in en spärr för olovlig adressändring på Skatteverkets hemsida.

Anna gjorde en polisanmälan som gav oss fullmakt att företräda henne. Vi kontaktade samtliga inblandade företag och bestred de felaktiga betalningskraven. Tack vare stämplar i Annas pass gick det att bevisa att hon befunnit sig i utlandet när abonnemangen tecknats och paketen hämtats ut i hennes namn, så att samtliga betalningskrav tillslut kunde avskrivas.

Bedragare lyckades låna 200 000 kronor i Simons namn

Simon blev av med sin plånbok. Han förlustanmälde körkortet och gjorde en polisanmälan direkt men fick sedan en kreditupplysning på posten som han inte kände till.

Han kontaktade oss för att få hjälp med att lägga en bedrägerispärr på hans personnummer. Bedragaren hade med hjälp av Simons stulna ID-handling både kunnat öppna ett bankkonto och ansökt om ett lån på nästan 200 000 kronor. Låneansökan var redan beviljad och pengarna utbetalade.

Simon gav oss fullmakt att föra hans talan mot låneföretaget och bestrida betalningskravet. Efter många kontakter med låneföretaget annulleras slutligen betalningskravet utan ekonomisk påföljd för Simons del.
Att ta sig ur ett bedrägeri som följd av en id-stöld kan kännas både känslomässigt och tidsmässigt svårt. För att göra det lite lättare förklarar vi några begrepp som kan förekomma i samband med ditt ärende.

Id-stöld är att obehörigt använda någon annans identitetsuppgifter för att till exempel beställa varor och/eller tjänster i en annan persons namn. Identitetsuppgifter kan till exempel vara körkort, pass eller personnummer. Id-stöld kan även kallas för identitetstöld, id-kapning eller id-bedrägeri.

Genom att skriva under en fullmakt ger du någon annan rätt att agera i ditt namn. Du som lämnar fullmakten kallas huvudman och den som får fullmakten kallas ofta för ombud. När det gäller id-stöld innebär det att id-agenterna kan hjälpa dig att kontakta företagen som står bakom de krav som riktas mot dig.

Fordringsägare är det företag som har skickat en faktura eller ett betalningskrav. Beroende på vad ärendet gäller kan det till exempel en bank eller telefonoperatör.

Skulle ditt ärende få rättsliga påföljder så att du behöver till exempel advokathjälp, täcker din hemförsäkring hos Folksam detta med upp till 100 000 kronor per identitetsstöldshändelse.

Ditt bankkort räknas inte som en id-handling. Om ditt kort har blivit avläst/”skimmat" är detta därför inget id-bedrägeri och täcks därmed inte av hjälp vid id-stöld.

Drabbas du av kortbedrägeri ska du kontakta din bank omedelbart för att spärra kortet och beställa ett nytt konto- eller kreditkort. Du ska också göra en polisanmälan. De obehöriga köpen och uttagen som kortbedragarna gjort reklamerar du hos din bank eller kortutgivare.

Känner du dig osäker kring något om id-stöld?

Ring oss så hjälper vi dig!
Vi finns tillgängliga dygnet runt på 0771-190 001
Här kan du ladda hem försäkringsvillkoren för id-stöld. Där kan du läsa i detalj vad som gäller för försäkringen. För att vi ska kunna hjälpa dig att upptäcka och begränsa konsekvenserna av id-stölden behöver vi din fullmakt. Kontakta oss så skickar vi hem fullmakten till dig.

När vi fått din fullmakt kan vi agera!

  • Vi hjälper dig med att upptäcka och begränsa konsekvenserna av id-stöld genom att inhämta upplysningar från olika instanser och vidtar nödvändiga åtgärder åt dig

Ditt ansvar som kund

  • Anmäla till oss så snart en id-stöld upptäcks
  • Kunna visa bekräftelse på polisanmälan

Hem- och villaförsäkringsvillkor (Id-stöld, sidan 71)

Med våra hemförsäkringar kan du känna dig trygg med att hjälp vid id-stöld alltid ingår, oavsett om du köper försäkring för din hyresrätt, bostadsrätt eller villa.

Genom länken nedan kan du läsa mer om våra olika paket du kan välja mellan. Du kan också ringa till oss på telefon 0771-950 950 så hjälper vi dig.

Hur bor du?