Se filmen om id-stöld och hur vi kan hjälpa dig.

Råd och hjälp vid id-stöld

För att någon ska kunna ta lån, teckna dyra mobilabonnemang eller beställa varor i ditt namn krävs i många fall bara ditt personnummer. Personlig hjälp vid id-stöld ingår i alla våra hemförsäkringar.

Vem som helst kan drabbas och ofta tar det ett tag innan du märker att din identitet har blivit kapad. Det kan vara ett tidskrävande detektivarbete att upptäcka och begränsa skadorna.

I Folksams hemförsäkringar ingår omfattande hjälp om du skulle råka ut för en id-stöld. Utan extra kostnad har du tillgång till dygnet runt-hjälp med både förebyggande rådgivning och personlig hjälp att begränsa de skador som kan följa med en id-stöld.

Bedrägerier förekommer i alla kanaler. Det kan dyka upp som e-post och SMS, eller som meddelande och reklam på sociala medier som Facebook och Instagram. Med hjälp av AI har bedragare blivit väldigt skickliga på att förfalska information. Både språk och design har förbättrats, falska kontaktuppgifter och användarrecensioner framstår allt oftare som trovärdig.

En bra grundregel att följa är: Låter det för bra för att vara sant? Då är det med stor sannolikhet inte sant.

Om ett erbjudande gör att du känner dig tveksam ska du inte klicka på länken i annonsen. Sök istället upp butiken via till exempel Google och se om du hittar erbjudandet på hemsidan. Gäller erbjudandet stora prissänkningar eller gäller annonsen en vara som du vet är svår att få tag på hos andra välkända butiker - var extra uppmärksam.

Återkommande tillvägagångsätt för bedrägeri

Det dyker hela tiden upp nya kreativa försök till bedrägerier, men det finns några vanliga metoder som kommer tillbaka år efter år.

En vanlig bedrägerimetod är att skicka mejl och sms som ser ut att komma från Postnord, DHL eller ett annat fraktbolag. Meddelandet innehåller oftast information om att du ska godkänna en leverans via en länk eller betala för att ditt paket ska levereras ut. Ett sådant meddelande kan se ut så här: "Vi har tagit emot ditt paket. Klicka på länken för att betala hanteringsavgiften på 49 kronor för att vi ska kunna leverera ditt paket." Dessa meddelanden skickas ut till många mottagare och kan bli mycket lönsamma för bedragaren.

Om du undrar hur det går med leveransen av ditt paket är det säkrare att ladda ner en spårningsapp via Google Play eller AppStore än att klicka på länkar i e-post eller SMS. De vanligaste fraktbolagen har egna appar där du kan spåra dina försändelser. Du kan också ofta söka efter ett paket via fraktbolagets webbplats.

Tips för säker shopping under blackweek, julhandel och långhelger

  • Ta dig tid till att göra ett säkert köp - många bedrägeriannonser uppmanar till att göra snabba köp för att du inte ska ta dig tid att undersöka sidan ordentligt. 
  • Dela aldrig med dig av personlig information som kort- eller kontouppgifter eller känslig information som till exempel lösenord.
  • Var skeptisk mot erbjudanden som låter för bra - då är det stor chans att det är ett bedrägeri.
  • Klicka inte på länkar i mejl och sms om du är osäker på vem som är avsändaren.

Känner du dig osäker eller vill du få tips om hur du kan förebygga id-stöld? Kontakta vårt id-team, det ingår kostnadsfritt i alla Folksams hemförsäkringar.

Du hittar fler tips för att göra säkrare köp på internet under fliken Tips och råd för säkrare e-handel.

De senaste åren har vi fått flera larmrapporter om kunder som drabbas av olika bedrägerier under stora e-handelshögtider som Black Friday, Cyber Monday, julhandel och mellandagsrea. Kunderna har drabbats av falska sms och e-postmeddelanden eller opålitliga annonskampanjer.

Med oemotståndliga erbjudanden kan vi lockas in på falska e-handelssidor där vi blir lurad till att betala för varor som inte finns eller att bedragarna stjäl person-, inloggnings- och kreditkortsuppgifter. Hur kan vi enklast ta del av dessa erbjudanden utan att gå i bedragarnas fällor?

Här ger Folksams skadeförebyggare Erik Arvidsson några tips på hur du kan handla säkrare i höst:

Tips för säkrare onlineshopping

  • Dubbelkolla så att webbsidan är säker – säkra sidor har en låsikon till vänster om webbadressen och börjar på https.
  • Första gången du handlar i en ny butik bör du kontrollera den genom att söka ytterligare information och läsa omdömen på andra sidor än deras egna.
  • Handla säkert – se till att butiken har en säker betalningslösning. Till exempel 3D Secure med tvåstegsverifiering, där du måste godkänna köpet med ett lösenord eller ditt BankID.
  • Var uppmärksam, ha inte för bråttom och använd sunt förnuft och tänk till en extra gång innan du fyller i personlig information online.Är du tveksam till en websida eller om du misstänker att du kan ha blivit utsatt för ett bedrägeri online; kontakta vårt id-team dygnet runt på 0771-190 001, så får du råd och stöd i hur du bör gå vidare.

Två fall av identitetsstöld

Case - beställa varor i någon annans namn

Under mellandagsrean såg en kvinna i 25-årsåldern ett tidsbegränsat erbjudande på en laptop. Företaget som marknadsförde erbjudandet var okänt för kvinnan men då erbjudandet har en begränsad upplaga känner kvinnan att hon måste agera snabbt för att inte bli utan.

På sidan visas också citat från nöjda kunder så kvinnan känner sig trygg med att gå vidare med köpet. Vid betalningen ombeds kvinnan att ange personlig information för att kunna genomföra köpet.

Kort därefter får kvinnan en kreditupplysning till sitt Kivra-konto, från ett företag hon inte har handlat av. När Folksams id-team kopplas in på ärendet upptäcker man att fler onlineköp gjorts i kvinnans namn.

Hur gick det sen? Det visade sig att webbsidan kvinnan handlat av drevs av bedragare som använt uppgifterna hon lämnat på sidan för att göra flera kostsamma köp online. Kvinnan fick hjälp av id-teamet att begränsa skadorna och stoppa fortsatta bedrägerier i hennes namn.

Case - tagit lån i någon annans namn
En man i 80-årsåldern fick ett sms-erbjudande under Black Friday. Meddelandet såg ut att komma från ett för mannen välkänt företag. Han följde därför länken i meddelandet och eftersom det stod att han skulle få en gratis gåva om han signerade med sitt BankID gjorde han det.

Efter en tid börjar kreditupplysningar dyka upp i mannens brevlåda. Lån och kreditköp har gjorts i hans namn. Dessa uppdagades när mannen fick hjälp av en personlig handläggare hos Folksams id-team, som hjälpte till att kartlägga omfattningen av bedrägeriet och minimera den ekonomiska skadan. Genom en fullmakt kunde handläggaren agera i mannens namn och kontaktade alla inblandade företag för att förklara situationen samt bestrida de felaktiga fakturorna.

Hur gick det sen? Efter en lång och tidsödande process lyckades handläggaren få lån och köp makulerade och mannen fick hjälp att begränsa effekterna av id-stölden.

Många ID-bedrägerier kan vara svåra att upptäcka. Var därför en medveten internetanvändare när du är på resande fot med några enkla tips.

Öppna WiFi-nätverk finns tillgängligt nästan överallt - På tåget, flygplatsen och på kaféer. Frågan är inte längre var du kommer åt webben, utan snarare hur.

Tips för säkrare surf på resande fot

  • Om du besöker en webbplats via ett öppet nätverk (wifi) är det viktigt att tänka på att alla andra som använder samma nätverk kommer kunna se ditt användarnamn och lösenord - om de vet hur man gör.Bedragare kan sätta upp falska wifi-nätverk som de kallar t.ex. “cafe_gratis_wifi”. Detta kan ge bedragaren full tillgång till innehållet på din enhet.
  • Om du ska logga in på ett konto som innehåller känslig information eller använda din internetbank kan det därför vara en bra idé att alltid använda din egen mobilsurf. Streamar du film? Då är wifi ett bra alternativ som är helt okej att använda.
  • En bra tumregel är: Om du använder webben till något du inte vill att andra ska se, använd mobilsurf i stället för öppna nätverk.

Ett sms från banken om att ditt BankID kräver en uppdatering eller en paketleverans som behöver ytterligare uppgifter för att kunna delas ut, som dessutom har en länk som gör det enkelt för dig att svara. Känns det igen? Hade du klickat på länken?

Sms-bedrägerier är ett växande problem och det är vi själva, som utan att tänka oss för, agerar på bedragarens uppmaning.Ett nytt sms läser vi i snitt inom 15 minuter från att vi har mottagit det och det är lätt att klicka på en länk utan att först tänka till en gång extra om det känns trovärdigt. Men det är precis så som bedragare vill att vi ska agera när de skickar ut falska sms för att komma över personliga uppgifter eller till och med ditt BankID.

”Det absolut viktigaste är att aldrig logga in någonstans med BankID eller bankdosa på uppmaning av en okänd person”, säger Erik Arvidsson på Folksam.

Hur sker de vanligaste sms-bedrägerierna?

Ett nytt sms läser vi i snitt inom 15 minuter från att vi har mottagit det och det är lätt att klicka på en länk utan att först tänka till en gång extra om det känns trovärdigt. Men det är precis så som bedragare vill att vi ska agera när de skickar ut falska sms för att komma över personliga uppgifter eller till och med ditt BankID.

”Bedrägerier via sms har ofta banker, myndigheter eller företag med befogenhet att kontakta dig som avsändare. I många fall är de som råkar illa ut kunder till den påstådda avsändare och sms:et kommer i samma tråd som tidigare legitima sms. Bedrägerier som dessa är svåra att upptäcka”, säger Erik Arvidsson på Folksam.

Det som gör den här typen av bedrägerier så svårupptäckta är att mobilen sorterar och presenterar mottagna sms utifrån vilket avsändarnamn det har, inte vilket nummer det har skickats ifrån. Detta gör att bedragare kan välja samma namn som legitima avsändare och därför hamna i samma sms-tråd. I de flesta fall blir mottagaren ombedd att klicka på en länk för att sedan uppmanas att ange sina kortuppgifter eller bekräfta något med sitt BankID.

Undvik att bli drabbad

För att inte råka illa ut gäller det främst att vara uppmärksam och inte agera för snabbt.

”Du är själv det bästa försvaret och genom att vara uppmärksam och inte ta förhastade beslut så kan du undvika de flesta bedrägerier. Det absolut viktigaste är att aldrig logga in någonstans med BankID eller bankdosa på uppmaning av en okänd person”, säger Erik.

Bedragarna vet dessutom att vi blir lite extra ouppmärksamma under sommar och semester när det är annat som lockar på vår uppmärksamhet. Njut av sommaren men tänk en gång extra innan du klickar på en länk eller loggar in någonstans på uppmaning av ett sms. Blir du minsta tveksam, stäng sms:et och ta ett svalkande dopp innan du med full fokus läser meddelandet igen!

Tips för att inte bli drabbad

  • Viktigast av allt att komma ihåg är att ingen bank kommer be dig att uppdatera kontoinformation eller bekräfta säkerhetsinställningar via sms.
  • Klicka inte på länkar i sms. Kom ihåg att falska sms många gånger kan se riktiga ut och kan hamna i samma sms-tråd som legitima sms du fått tidigare.
  • Låt dig inte luras av brådskande uppmaningar och formuleringar som till exempel: “Paketet är på väg, klicka här”, eller “Det finns misstänkt aktivitet på ditt konto, ring oss så snart som möjligt”.Är du tveksam till ett sms eller misstänker att du har angett information via en länk som inte kom från rätt avsändare, kontakta vårt id-team dygnet runt på 0771- 190 001, så får du råd och stöd i hur du bör gå vidare.

Två exempel på vanliga sms-bedrägerier bland bedragare

  • Falska sms med aviseringsinformation för paket
  • Falska sms från banker med varningar eller uppdateringar

E-handeln har ökat kraftigt under de senaste åren och med den även antalet sms med aviseringsinformation. Enligt E-barometern från PostNord så beställer vi svenskar i snitt över tre paket varje månad. Bedragare är inte sena på att utnyttja en förändring som påverkar många människor.  Om det är många som väntar på leveranser från köp online så är det stor sannolikhet att fler faller för ett bluff-sms där man ombeds ”ange ytterligare information för att paketet ska lämnas ut”.

Kommunikation via sms från den bank man är kund hos är inte något ovanligt. Men vid dessa falska sms spelar bedragarna ofta på att något har skett och att åtgärd krävs snabbt: ”vänligen genomför uppdateringen snarast” följt av en länk. Ibland blir offret även uppringt efter att ha fått det falska sms:et. Bedragarna försöker oftast komma över offrens bank-id och om de lyckas kan de orsaka stor ekonomisk skada där både konton töms på sparpengar och lån tas i offrets namn.

Om du misstänker att du kan ha drabbats av id-stöld kontaktar du oss och får prata med en personlig handläggare. Tillsammans kartlägger vi vad som har hänt och ser till att få stopp på bedrägeriet.

Så här gör du

  • Det är viktigt att agera snabbt om du blivit drabbad för att så snabbt som möjligt kunna begränsa bedrägeriet. Du får tillgång till telefonassistans 24 timmar om dygnet för att förebygga, upptäcka och begränsa skadeomfattningen vid id-stöld.
  • När id-stöld konstaterats får du hjälp att avvisa oriktiga pengakrav och radera oriktiga betalningsanmärkningar.
  • Skulle det behövas täcker försäkringen juridisk assistans upp till 100 000 kronor per identitetsstöldshändelse.
  • Du betalar ingen självrisk för att nyttja hjälp vid id-stöld.

Gör det svårare för bedragaren

  • Kontakta våra ID-agenter redan idag och få tips och råd hur du minskar risken att bli utsatt.

    0771-190 001

Kortbedrägerier ingår inte i hjälp vid id-stöld

Skillnaden mellan kortbedrägeri och id-stöld är att vid kortbedrägeri har det dragits pengar från ditt konto, till exempel genom att ditt bankkort blivit avläst (skimmat) när du har använt kortet vid betalning eller vid bankomatuttag.

En id-stöld innebär att någon använder dina personuppgifter för att till exempel beställa varor på internet eller ansöka om lån i ditt namn.

Drabbas du av kortbedrägeri ska du spärra ditt kort omedelbart hos din bank så att inte bedrägeriet kan fortsätta. Du ska också polisanmäla händelsen. De obehöriga köpen och uttagen som kortbedragarna gjort reklamerar du hos din bank eller kortutgivare.

Identitetstjuvar stal Linas post

När Lina nekades att beställa ett nytt internetabonnemang på grund av att hon inte var kreditvärdig förstod hon att något var fel. Det visade sig att identitetstjuvar hade stulit post från henne och fått tag i hennes personnummer.

Bedragarna har sedan adresserat om Linas post och beställt varor på kredit i hennes namn. Räkningarna för varorna var inte betalda och hade därför gått till inkasso. Dessutom har flera kreditkort beställts och använts i hennes namn.

Med vår hemförsäkring fick Lina hjälp att upptäcka de inkassoärenden som fanns i hennes namn. Det fanns även fler obetalda räkningar som inte hade gått till inkasso. Lina gav oss fullmakt att kontakta alla fordringsägare för att få kraven strukna och betalningsanmärkningarna borttagna.

Annas körkort förfalskades

Anna hade varit på utlandssemester i två veckor. När hon kom hem upptäckte hon flera fakturor i brevlådan avseende mobilabonnemang med tillhörande mobiltelefoner som hon inte hade beställt. Det visade sig att bedragaren hade ett förfalskat körkort med Annas personnummer och på så sätt kunnat upprätta abonnemangen i butik.

Med vår hemförsäkring fick Anna hjälp att lägga en spärr mot kreditupplysning på hennes personnummer. Hon rekommenderades också att själv lägga in en spärr för olovlig adressändring på Skatteverkets hemsida.

Anna gjorde en polisanmälan som gav oss fullmakt att företräda henne. Vi kontaktade samtliga inblandade företag och bestred de felaktiga betalningskraven. Tack vare stämplar i Annas pass gick det att bevisa att hon befunnit sig i utlandet när abonnemangen tecknats och paketen hämtats ut i hennes namn, så att samtliga betalningskrav tillslut kunde avskrivas.

Bedragare lyckades låna 200 000 kronor i Simons namn

Simon blev av med sin plånbok. Han förlustanmälde körkortet och gjorde en polisanmälan direkt men fick sedan en kreditupplysning på posten som han inte kände till.

Han kontaktade oss för att få hjälp med att lägga en bedrägerispärr på hans personnummer. Bedragaren hade med hjälp av Simons stulna ID-handling både kunnat öppna ett bankkonto och ansökt om ett lån på nästan 200 000 kronor. Låneansökan var redan beviljad och pengarna utbetalade.

Simon gav oss fullmakt att föra hans talan mot låneföretaget och bestrida betalningskravet. Efter många kontakter med låneföretaget annulleras slutligen betalningskravet utan ekonomisk påföljd för Simons del.
Det går inte att garantera att du inte drabbas av id-stöld. Men med några enkla åtgärder kan du minska risken och göra det svårare för en bedragare att kapa din identitet. Här listar vi några av de viktigaste åtgärderna du kan göra.

Din post innehåller personlig information om dig som kan vara intressant för en bedragare. Se därför till att göra det svårt för någon obehörig att ta brev och avier ur din brevlåda genom att ha en brevlåda med lås – och glöm inte att låsa!

Många butiker har kundklubbar som kopplas till dina personuppgifter, men undvik att tala om ditt personnummer i kassan. Då är det bättre att ge kassören ditt ID-kort.

Brev, avier och andra dokument som innehåller personlig information bör rivas sönder innan du kastar dem i soporna.

Skydda dig mot obehörig adressändring

Med Skatteverkets e-tjänst ”Spärra obehörig adressändring” kan du förhindra att någon obehörig ändrar din adress. När spärren är aktiverad godkänns endast adressändringar som görs med e-legitimation i Skatteverkets e-tjänster för Flyttanmälan eller Särskild postadress.

Detta minskar risken för att någon använder dina personuppgifter för bedrägerier och id-kapning. Spärr av obehörig adressändring hos Skatteverket är kostnadsfri.

Spärra obehörig adressändring hos skatteverket

Med en digital brevlåda, till exempel Kivra, får du post från myndigheter och andra företag digitalt i stället för på papper. En digital brevlåda är gratis och du tar emot breven säkert, snabbt och miljövänligt.

Svenska stöldskyddsföreningen (SSF) har en spärrtjänst där det ingår id-stöldsupport. Med hjälp av tjänsten kan du med ett samtal spärra dina kort, id-handlingar och mobil/surfplatta.

Läs mer och beställ här från Folksams säkerhetsbutik.

Vi hjälper dig!

  • Kontakta oss för fler råd på hur du kan minska risken att bli utsatt för id-stöld.

    0771-190 001
Att ta sig ur ett bedrägeri som följd av en id-stöld kan kännas både känslomässigt och tidsmässigt svårt. För att göra det lite lättare förklarar vi några begrepp som kan förekomma i samband med ditt ärende.

Id-stöld är att obehörigt använda någon annans identitetsuppgifter för att till exempel beställa varor och/eller tjänster i en annan persons namn. Identitetsuppgifter kan till exempel vara körkort, pass eller personnummer. Id-stöld kan även kallas för identitetstöld, id-kapning eller id-bedrägeri.

Genom att skriva under en fullmakt ger du någon annan rätt att agera i ditt namn. Du som lämnar fullmakten kallas huvudman och den som får fullmakten kallas ofta för ombud. När det gäller id-stöld innebär det att id-agenterna kan hjälpa dig att kontakta företagen som står bakom de krav som riktas mot dig.

Fordringsägare är det företag som har skickat en faktura eller ett betalningskrav. Beroende på vad ärendet gäller kan det till exempel en bank eller telefonoperatör.

Skulle ditt ärende få rättsliga påföljder så att du behöver till exempel advokathjälp, täcker din hemförsäkring hos Folksam detta med upp till 100 000 kronor per identitetsstöldshändelse.

Ditt bankkort räknas inte som en id-handling. Om ditt kort har blivit avläst/”skimmat" är detta därför inget id-bedrägeri och täcks därmed inte av hjälp vid id-stöld.

Drabbas du av kortbedrägeri ska du kontakta din bank omedelbart för att spärra kortet och beställa ett nytt konto- eller kreditkort. Du ska också göra en polisanmälan. De obehöriga köpen och uttagen som kortbedragarna gjort reklamerar du hos din bank eller kortutgivare.

Känner du dig osäker kring något om id-stöld?

Ring oss så hjälper vi dig!
Vi finns tillgängliga dygnet runt på 0771-190 001
Här kan du ladda hem försäkringsvillkoren för id-stöld. Där kan du läsa i detalj vad som gäller för försäkringen. För att vi ska kunna hjälpa dig att upptäcka och begränsa konsekvenserna av id-stölden behöver vi din fullmakt. Kontakta oss så skickar vi hem fullmakten till dig.

När vi fått din fullmakt kan vi agera!

  • Vi hjälper dig med att upptäcka och begränsa konsekvenserna av id-stöld genom att inhämta upplysningar från olika instanser och vidtar nödvändiga åtgärder åt dig

Ditt ansvar som kund

  • Anmäla till oss så snart en id-stöld upptäcks
  • Kunna visa bekräftelse på polisanmälan

Hem- och villaförsäkringsvillkor (Id-stöld, sidan 71)

Med våra hemförsäkringar kan du känna dig trygg med att hjälp vid id-stöld alltid ingår, oavsett om du köper försäkring för din hyresrätt, bostadsrätt eller villa.

Genom länken nedan får du mer information om våra olika försäkringar som du kan välja mellan. Du kan också ringa till oss på telefon 0771-950 950 så hjälper vi dig.

Våra hemförsäkringar