Folksams

Test av cykellampor

Bra val cykellampor
Folksams stora test av cykellampor 2020
För att både se och synas behöver du en bra cykellampa. Den vägbelysning som finns i både stadsmiljö och landsbygd är ofta otillräcklig, så för att öka alla cyklisters säkerhet har vi testat cykellampor.

Nya cykellampor av LED-typ gör att cyklisten kan se vägen bättre, och styra både ljusbild och siktsträcka. De ger ett mer intensivt ljus och är mer strömsnåla jämfört med gamla cykellampor. Vi har mätt cykellampornas prestanda, och förklarar i fliken under hur testet har gått till.

Vårt test visar vilka cykellampor som ger dig bäst sikt, och vilka som fått Folksams utmärkelse Bra val.
Följande cykellampor har fått betyg 4, och Folksams utmärkelse Bra val.

Testresultat – betyg 4, Bra val

  • Lumonite Compass R

    Pris: 1499 kr
    Ljusflöde angivet (lumen): 1200/630/240/80
    Batteritid (timmar): 1,7/3,7/8,7/40
    Max räckvidd ljuskägla (m): 32,3
    Max ljusbredd 25 m från lampa (m): 11,3
    Vikt inkl. batteri (g): 101
    Testår: 2020
    + Bred ljusbild
    + Utbytbart batteri
    - Svårbegriplig batteriindikator
    - Cykelfäste ingår ej.
    Betyg: 4
  • Lumonite Vector

    Pris: 899 kr
    Ljusflöde angivet (lumen): 500/200/50
    Batteritid (timmar): 2,25/6,5/25
    Max räckvidd ljuskägla (m): 30,0
    Max ljusbredd 25 m från lampa (m): 5,8
    Vikt inkl. batteri (g): 74
    Testår: 2020
    + Kompakt
    - Cykelfäste ingår ej
    - Svagaste ljusläget för svagt för att se
    - Batteriindikator kräver inlärning
    Betyg: 4
  • Magicshine MJ-900B

    Pris: 499 kr
    Ljusflöde angivet (lumen): 1000/470/265
    Batteritid (timmar): 1,75/3,25/6,2
    Max räckvidd ljuskägla (m): 33,1
    Max ljusbredd 25 m från lampa (m): 5,6
    Vikt inkl. batteri (g): 210
    Testår: 2020
    + Tar liten plats på styret
    + Hjälmfäste ingår
    - Batteriindikator endast ett steg
    - Separat batteri
    - Tappar 25% räckvidd när den blir varm
    Betyg: 4
  • Magicshine MJ-902BC

    Pris: 999 kr
    Ljusflöde angivet (lumen): 1600/650/280
    Batteritid (timmar): 3,8/6,8/18,3
    Max räckvidd ljuskägla (m): 32,8
    Max ljusbredd 25 m från lampa (m): 6,8
    Vikt inkl. batteri (g): 324
    Testår: 2020
    + Tar liten plats på styret
    + Bra batteritid
    + Hjälmfäste ingår
    + Fjärrkontroll för justering av ljusstyrka
    + Bakljus ingår
    - Batteriindikator endast ett steg
    - Separat batteri
    - Tungt batteri
    - Tappar 25% räckvidd när den blir varm
    Betyg: 4
  • Magicshine Allty 2000

    Pris: 999 kr
    Ljusflöde angivet (lumen): 2000/1000/500/200
    Batteritid (timmar): 1/2/3,5/8,5
    Max räckvidd ljuskägla (m): 42,0
    Max ljusbredd 25 m från lampa (m): 6,9
    Vikt inkl. batteri (g): 193
    Testår: 2020
    + Bred/lång ljusbild
    + Många ljuslägen
    + Bra infodisplay
    + Utbytbart batteri
    - Kort batteritid
    - Tappar 40% räckvidd när den blir varm
    Betyg: 4
  • Magicshine Allty 1000

    Pris: 599 kr
    Ljusflöde angivet (lumen): 1000/450/250
    Batteritid (timmar): 1,8/4/12,5
    Max räckvidd ljuskägla (m): 39,8
    Max ljusbredd 25 m från lampa (m): 9,7
    Vikt inkl. batteri (g): 145
    Testår: 2020
    + Bred/lång ljusbild
    + Varselljus för synbarhet
    - Batteriindikator 3 steg
    - Fast batteri
    Betyg: 4
  • Specilized Flux

    Pris: 1395 kr
    Ljusflöde angivet (lumen): 800/250/250
    Batteritid (timmar): 1,5/5/6
    Max räckvidd ljuskägla (m): 38,3
    Max ljusbredd 25 m från lampa (m): 6,7
    Vikt inkl. batteri (g): 182
    Testår: 2020
    + Bra ljusbild med två lampor
    + Bra räckvidd
    + Batteriindikator 4 lägen
    - Går ej variera ljusstyrka med två lampor tända
    - Cykelfäste ingår ej
    Betyg: 4

Testresultat – betyg 1-3

  • Knog pwr road

    Pris: 999 kr
    Ljusflöde angivet (lumen): 600/250/65
    Batteritid (timmar): 2,2/6/23
    Max räckvidd ljuskägla (m): 29,0
    Max ljusbredd 25 m från lampa (m): 4,2
    Vikt inkl. batteri (g): 134
    Testår: 2020
    + Möjlighet att byta till större batteri
    + Enkelt fäste på styret behöver ej verktyg. Kan hänga under styret
    + Batteriindikator 4 steg
    - Svagaste ljusläget för svagt för att se
    Betyg: 3
  • Knog pwr commuter

    Pris: 649 kr
    Ljusflöde angivet (lumen): 450/190/50
    Batteritid (timmar): 0,75/2,5/7
    Max räckvidd ljuskägla (m): 18,0
    Max ljusbredd 25 m från lampa (m): -
    Vikt inkl. batteri (g): 80
    Testår: 2020
    + Kompakt
    + Batteriindikator 4 steg
    - Strömbrytaren svårplacerad
    - Kort batteritid
    - Svagaste ljusläget för svagt för att se
    Betyg: 2
  • Moon Meteor Vortex

    Pris: 799 kr
    Ljusflöde angivet (lumen): 800/550/100
    Batteritid (timmar): 1,5/2,75/13,75
    Max räckvidd ljuskägla (m): 35,4
    Max ljusbredd 25 m från lampa (m): 6,9
    Vikt inkl. batteri (g): 137
    Testår: 2020
    + Enkel väl fungerande lampfäste
    + Utbytbart batteri
    + Batteriindikator 4 steg
    - Ljuslägesindikator kräver inlärning
    Betyg: 3
  • Moon 90 Rebel

    Pris: 299 kr
    Ljusflöde angivet (lumen): 90/60
    Batteritid (timmar): 6/9
    Max räckvidd ljuskägla (m): 18,2
    Max ljusbredd 25 m från lampa (m): -
    Vikt inkl. batteri (g): 152
    Testår: 2020
    + Lång batteritid
    - Ej laddbar
    - Saknar batteriindikator
    - Smal ljusbild
    - Svagaste ljusläget för svagt för att se
    Betyg: 3

Urvalet av cykellampor

Folksam har testat elva framlysen för cykel, och urvalet gjordes utifrån kriteriet att kunna se bra i mörker. Den svagaste i testet har ljusflödet 90 lumen, medan övriga har över 450 lumen, och den starkaste hela 2000 lumen. Alla cykellampor låg i prisintervallet 300–1500 kronor.

Så gick testet till

Mätningen av cykellampornas prestanda gjordes i ett ljuslabb, med ordentlig mätutrustning som också används för bilstrålkastare. Varje cykellampas prestanda mättes vertikalt, på längden och på bredden, och däremellan utifrån olika belysningsstyrkor.

Belysningsstyrka pratar man om i enheten lux, som motsvarar lumen per kvadratmeter. När tillverkarna anger hur starkt en cykellampa lyser anges oftast antalet lumen vilket är det ljusflöde som lampan ger. Lumen talet säger inget hur mycket ljus som når en viss riktning. Belysningsstyrkan lux talar däremot om hur starkt lampan lyser i en viss riktning.

Mätningarna görs utifrån fyra belysningsstyrkor: 15 lux (starkt och därav på nära håll), 7 lux, 3 lux och 1 lux (svagt och därav på långt håll). Till exempel mättes längden och bredden utifrån vad som bedömdes lagom för att identifiera objekt i mörker: hur långt eller brett cykellampan lyste med styrkan 3 lux. 
I rapporten här nedan kan du läsa mer detaljerat om hur lux-skalan fungerar, hur mätningarna gick till och deras fullständiga resultat.

Rapport – test av cykellampor

Typ av test Betyg sätts på
Räckvidd Ljuskäglans maximala räckvidd vid 3 lux
Bredd Ljuskäglans maximala bredd vid 3 lux, 25 meter framför lampan
Bländning Ljusets spridning vid 1 lux uppåt, 25 meter framför lampan
Batteritid Angivet av tillverkare vid maximal ljuseffekt
Ljusbild Bedömning av ljusbildens övergång från ljus till mörker

Hur stark lampa behöver du?

De flesta cykellampornas ljusflöde mäts i lumen. Men ju högre lumen är inte alltid desto bättre – det finns alltid en risk att blända mötande trafik, och räckvidd och riktning spelar också in. Generellt kan man säga att för att synas räcker det med 20–100 lumen, men för att du ska se vägen framför dig ordentligt behöver du 300-400 lumen eller mer.

Här är en fingervisning:

Stadscykling: 100–300 lumen. 
Landsvägscykling: 400–1000 lumen. 
Tävling- eller motionscykling: 600–2000 lumen.
Terrängcykling: inget egentligt max, då mötande trafik inte finns.

Hur funkar cykellampans räckvidd

Din cykellampas användbarhet beror mycket på vilken riktning ljuset styrs i. Det är en av anledningarna till varför vi på Folksam har valt att testa cykellampor. Ett högt lumen-tal behöver inte innebära mer ljus på färden, utan för att få en bra räckvidd och undvika bländning måste ljuset riktas dit det gör störst nytta: ner på vägen. Räckvidden bestäms av avståndet från lampan som en bestämd ljusstyrka, minst 3 lux (lumen/kvadratmeter, kan mätas upp.

Vad är ljusbild

Ljusbild betyder hur ljuset ser ut när det träffar marken. En bra ljusbild ska ha en jämn fördelning ljus, utan mörka fläckar. Oftast är en bredare och kortare ljusbild bättre än en lång och smal, men det bästa är en kombination av båda. En skillnad mellan cykellampor och bilstrålkastare är att reflektorerna hos de flesta cykellamporna inte skärmar av ljus som sprids uppåt eller mot mötande trafik.

Vad säger lagen

Det finns lite regler att förhålla dig till. Du får till exempel inte ha en blinkande cykellampa fram. Följande lagar gäller för cykelbelysning (TSFS 2009:31).

Du ska ha:

  • Strålkastare framtill som kan avge vitt eller gult ljus med sådan ljusstyrka att cykeln under mörker kan föras på betryggande sätt eller en lykta framtill som kan visa vitt eller gult ljus framåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter
  • En lykta baktill som kan visa rött ljus bakåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Baklyktan får vara av blinkande typ om den blinkar med minst 200 blinkningar/minut
  • Vit reflex framtill och röd reflex baktill
  • Vit eller orangegul åt sidan
  • Har strålkastaren bländande ljus ska den snabbt kunna bländas av
Utvecklingen har gått fort framåt, och nya cykellampor av LED-typ har ett mer intensivt ljus och lägre strömförbrukning än gamla cykellampor. Som cyklist får du lättare att se, synas och även styra ljusbild och siktsträcka eftersom LED-lampor kan bestå av flera dioder. Vad som är lagom för just din cykellampa beror lite på var du cyklar.
  • I staden finns ofta gatubelysning, men inte överallt. Här behöver du en cykellampa som lyser upp din väg men samtidigt inte bländar mötande trafik.
  • Rikta lampan ner mot vägen för att minska risken för att blända.
  • Lagom för stadscykling kan vara en ljusstyrka på 100–300 lumen.
  • På landsväg saknas ofta vägbelysning. Hastigheten för cyklisten kan också vara högre och därför är det viktigt med lång räckvidd. Att inte blända mötande trafik är också viktigt, då en cykellampa kan vara mycket ljusstark.
  • Rikta lampan ner mot vägen för att minska risken för att blända.
  • Om du cyklar i 20 km/h behöver du åtminstone 20 meter upplyst väg för att hinna stanna för ett hinder.
  • För landsväg är en ljusstyrka på 400–1000 lumen lämplig
  • Vid högre hastigheter behöver du också en längre siktsträcka. Om du cyklar i 40 km/h behöver du åtminstone 55 meter upplyst väg för att hinna stanna för ett hinder.
  • Det är viktigt att rikta lampan ner mot vägbanan för att minska bländning, speciellt när ljusstyrkan är hög.
  • För tävlings- eller motionscykling är en ljusstyrka på 600–2000 lumen lämplig.
  • Om du cyklar i terräng är det bra att lysa upp ett så stort område som möjligt, till skillnad från i trafiken. Du kan med fördel komplettera med en hjälmmonterad lampa som följer med dit du tittar.
  • I terräng är bländningsrisken minimal, så du behöver egentligen inte tänka på maximal ljusstyrka.

Nej, framlyset ska ha fast sken.

Det finns ingen begränsning i ljusstyrka, men du som cyklist har ett ansvar att inte blända annan trafik.

Rikta cykellampan ner mot vägen, inte rakt fram eller uppåt. Använd inte de starkaste ljuslägena i onödan, och vid möte kan du rikta ner lampan ordentligt tills mötet är över.

Folksam har just nu fokuserat på cykellampor för framljus, och den testmetod som hittills är framtagen passar inte för bakljus.

Nej, och du behöver heller inte ha cykellampa när det är mörkt, om du går och leder cykeln. Om du cyklar i mörker måste du ha cykellampa.

Skaffa en topprankad bilförsäkring

Vår bilförsäkring har det du behöver för att vara trygg på vägen och är topprankad av Konsumenternas försäkringsbyrå.

Våra bilförsäkringar

Olycksfallsförsäkring

Vårt jobb är att skapa trygghet vid olika händelser i livet. Med olycksfallsförsäkringen får du hjälp om oturen är framme.

Köp Olycksfallsförsäkring