De hjälmar som ingår i Folksams test är redan testade och godkända enligt CE-standard, men för lagkraven testas hjälmarna bara för rakt islag. Ett rakt islag speglar hjälmens energiupptagning, men inte vad som händer i hjärnan.
När en cyklist kör omkull eller blir påkörd av en bil, blir islaget i princip alltid snett mot marken eller bilen. Därför har vi valt en tuffare metod och har även testat hur väl hjälmen skyddar mot sneda islag och rotation.
Urvalet av hjälmar
Vi har testat cykelhjälmar sedan 2012. När vi valde ut hjälmar för årets test ville vi hitta de vanligaste hjälmarna på marknaden — som vi ännu inte hade testat. Vi tittade på utbud och försäljningsstatistik och rådfrågade personal i cykel- och sportbutiker. Hjälmarna som utmärkte sig i testet från 2017 och 2019 är fortfarande ett bra val.
Så gick testet till
Vi har gjort fem tester per hjälm. För att säkerställa resultatet testades två hjälmar för varje testmoment. De två första testerna motsvarar de lagkrav som ställs på en hjälm och innebär ett rakt islag av huvudet vid 20 kilometer i timmen.
Sedan har vi gjort ytterligare tre tester som speglar sneda islag med olika träffpunkter och rotationsriktningar. Just rotation av huvudet vid islag, vet man är kritiskt för hjärnskador. Testerna genomfördes med en träffhastighet på 22 km i timmen.
Datasimulering utifrån testresultat
Vidare har datasimulering genomförts för att bättre värdera risken för skada vid de sneda islagen baserat på mätvärden i de fysiska testerna. Här har vi använt en modell av människohjärnan som är framtagen av forskare vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH).
Då modellen är uppbyggd utifrån vilken belastning hjärnan tål, användes denna för att avgöra om de uppmätta värdena var skadliga - samt vilken hjälm som reducerar krafterna på hjärnan bäst. Rött innebär hög belastning och blå låg belastning. Genom att testa hjälmens egenskaper i fler situationer, gynnas de hjälmar som inte bara är framtagna för att klara lagkravet.
Datasimuleringen visar skillnad mellan bästa och sämsta hjälm
I våra simuleringsfilmer visar vi vad som händer vid snett islag på främre delen av hjälmen. Resultaten är från en av de bästa och en av de sämre hjälmarna i testet. Simuleringen visar att belastningen i hjärnan är betydligt lägre med den bästa hjälmen och därmed är också risken att skadas betydligt lägre.
Dessutom visar vi resultatet från när vi testade Hövding. Det är ett huvudskydd i form av en krage som cyklisten bär runt halsen. Kragen innehåller en krockkudde som blåses upp och skyddar huvudet vid en olycka. Simuleringen visar att belastningen i hjärnan är betydligt lägre med Hövding och den bästa hjälmen jämfört med den minst bra hjälmen - därmed är risken att skadas betydligt lägre.