Vanliga frågor och svar

Här ser du svar på frågor som ofta ställs till oss. Får du inte svar på just din fråga, kontakta oss på kundservice så hjälper vi dig.

Välj en kategori och se frågorna

Vardagar 07.30-17.00 ringer du 0771-950 950 för att tala med en skadehandläggare - eller så anmäler du händelsen på webben här. På helger och kvällar ringer du vår jour på telefon 020-45 00 00 om du har en akut skada.

Hör av dig till oss så hjälper vi dig med uppsägning av din försäkring. Du kan skriva brev till Folksam 106 60 STOCKHOLM, ringa oss på telefon 0771-950 950 eller skicka e-post.

Ja, du som har hemförsäkring hos oss får tio procents samlingsrabatt på en mängd av våra försäkringar och tillägg – se efter vilka rabatter du kan få.

Nej, det behöver du inte vara. Om du inte gör ett aktivt val erbjuds du för närvarande SEB Världen som är en blandfond med inriktning mot Sverige och övriga världen. Den placerar huvudsakligen i aktier och aktierelaterade instrument, samt i ränterelaterade instrument. Normalt placeras omkring 70 procent av fondens medel i aktier och aktierelaterade instrument och resterande 30 procent utgörs av svenska räntebärande instrument.

En gruppförsäkring är ett avtal mellan Folksam och din fackliga organisation. Genom detta samarbete kan vi på ett förmånligt och enkelt sätt öka din och din familjs trygghet. Kolla här om ditt förbund finns med.

De här telefonnumren tillhör oss på Folksam och används när vi ringer upp våra kunder, till exempel för att gå igenom deras försäkringsskydd.

Om du upplever problem, eller har några frågor kring detta så kontakta oss gärna på 0771-950 950, eller genom e-post.

Du kan skicka in post till oss på adressen:
Folksam
106 60 Stockholm

Vid skadeärenden skickar du post till:
Folksam Ömsesidig Sakförsäkring
Box 90345
120 25 Stockholm

Nej, försäkringen gäller endast från det att den tecknas.

Hör av dig till oss så hjälper vi dig. Du kan skriva brev till Folksam 106 60 STOCKHOLM, ringa oss på telefon 0771-950 950 eller skicka e-post ovan.

Nej, du kan enbart logga in med BankID. För att öka din och vår säkerhet, erbjuder vi från och med den 3 maj enbart påloggning med BankID när du ska använda Folksams Mina sidor. 

Om du tidigare har loggat in med personnummer och lösenord, kan du läsa mer om hur du skaffar BankID här

Detta gäller ej vid inloggning till din kooperativa tjänstepension.

Nej, vi har tyvärr ingen smådjursförsäkring – se vilka djurförsäkringar du kan teckna hos oss.

Vi erbjuder e-faktura till dig som betalar dina försäkringar per kvartal, halvår och helår. Betalar du per månad har du möjlighet att betala via autogiro.

Det är enkelt att anmäla dig till e-faktura. Anmäl dig via din internetbank, så övergår alla dina fakturor som du har på papper till e-faktura.

Vi drar pengarna den sista bankdagen varje månad. Saknas det täckning, så drar vi dubbelt belopp månaden efter. (Gäller för privatpersoner).

Du kan välja att betala din premie årsvis eller så kan du dela upp den per halvår, kvartal eller månad. För sakförsäkringar tillkommer en avgift om 6% av premien om du väljer kvartalsbetalning eller 3% vid halvårsbetalning. Detta gäller oavsett vilket betalningssätt du har valt; E- eller pappersfaktura.

Dessa används vid utlandsbetalningar
IBAN-nummer: SE6980000000089011117192
SWIFTKOD: SWEDSESS

Aktuella gironummer
OCR-inbetalningar: 5338-7643
Manuell inbetalning: 5427-9302

För dig som inte kan använda bankgiro
Plusgiro 806300-0

Vardagar 07.30-17.00 ringer du 0771-950 950 för att tala med en skadehandläggare - eller så anmäler du händelsen på webben här. På helger och kvällar ringer du vår jour på telefon 020-45 00 00 om du har en akut skada.

Vi kan behöva fråga dig mer om när och var händelsen inträffade och vad som blivit skadat. Gäller det föremål behöver vi veta ålder och pris på det som är skadat. Är ett fordon inblandat behöver vi registreringsnummer. Uppgifterna samlas i ditt skadeärende och får ett unikt skadenummer/ärendenummer som du även får i med din bekräftelse på skadeanmälan.

Ofta kan vi lösa ersättningsfrågan i telefonen direkt när du anmäler eller med e-post om du anmält via webben.

När vi fått all information vi behöver beslutar vi om ersättning. Du får besked via telefon eller per brev.

Utbetalningar från Folksam till privatpersoner sker via tjänsten Swedbanks Utbetalningssystem (SUS). En tjänst som används av många företag och myndigheter och sannolikt har du därför redan ett konto registrerat där. Skulle det inte finnas något konto registrerat skickas istället en avi ut till din bokföringsadress.

Du kan du själv gå in på Swedbanks hemsida och läsa mer eller välja vilket konto du vill att Swedbanks utbetalningssystem ska kopplas till. 

Har du några frågor kontakta Kundservice på 0771-950 950

Just nu får vi mycket samtal till kundservice om problem med skadedjur som myror, getingar, silverfiskar och vägglöss. Kontakta vår skadedjurspartner Anticimex så hjälper de dig med bra råd och en eventuell sanering, telefon 075-245 10 00. Du kan också läsa mer här.

Ja, om du har Villaförsäkring Stor kan du få ersättning för ytskikt och tätskikt även när läckaget uppstått genom ytskikt och tätskikt.

En förutsättning är att arbetet med ytskikt och tätskikt har utförts enligt gällande byggnormer och branschregler.

Hussvamp är en typ av rötsvamp som förstör virket i ett hus. Vid rätt förhållanden kan den växa upp till 6 millimeter per dygn. Byggnadsvirket försämras eller blir förstört vid ett angrepp. Hussvamp förekommer ofta i anslutning till skorstenar och murverk.

Att det inte finns någon beloppsgräns för högsta ersättning. Men enligt våra värderings- och ersättningsregler gör vi avdrag för ålder och slitage på olika byggnadsdelar.

En hemförsäkring skyddar din bostad och dina saker som du bryr dig om. När det värsta sker kan en hemförsäkring täcka inte bara materiella skador på din bostad - utan även ersätta ägodelar och ge dig skydd även utanför hemmet - exempelvis vid resa.

Folksam har hemförsäkring i tre olika paket, Bas, Mellan och Stor där skillnaderna i paketen är allt från högre ersättningsbelopp till utökade skydd. Baserat på hur du bor och din levnadssituation kan du välja en hemförsäkring som passar just dina behov. 

Se alla våra hemförsäkringar

Det är din ekonomiska förlust som ersätts, inte affektionsvärdet. Vi har rätt att avgöra om en skada ska ersättas kontant, repareras eller ersättas med likadan eller närmast motsvarande egendom.

Nej, adressändring meddelas automatisk via Skatteverket till Folksam. Har det skett förändringar i ditt försäkringsbehov, till exempel vid flytt från lägenhet till villa eller bostadsrätt; ring oss så hjälper vi dig med detta.

En hemförsäkring hos Folksam ersätter och skyddar mycket både i ditt hem och när du är utanför hemmet. Bortaskyddet gäller exempelvis om du förvarar saker tillfälligt utanför bostaden och reseskyddet gör att du kan känna dig trygg när du är på semester.

Folksam har hemförsäkring i tre olika paket, Bas, Mellan och Stor där skillnaderna i paketen är allt från högre ersättningsbelopp till utökade skydd. Baserat på hur du bor och din levnadssituation kan du välja en hemförsäkring som passar just dina behov.

Om du har ett hus behöver du komplettera din hemförsäkring med vår villaförsäkring som även täcker och skyddar ditt hus.  

Se alla våra hemförsäkringar

Att du ska vara försiktig med dina saker för att om möjligt förhindra skador. Till exempel att du låser ytterdörren när du går hemifrån. Om du är oförsiktig, riskerar du att få lägre ersättning eller ingen ersättning alls.

Baserat på vilket hemförsäkringspaket du väljer i Folksam så får du olika skydd. Du kan själv välja vad som är bäst för dig utifrån ditt boende och levnadssituation.

Vår hemförsäkring Bas täcker det mesta, men om du vill ha exempelvis Otursskydd (Allrisk) ska du välja Mellan. Vill du ha högre ersättningsbelopp, utökat reseskydd och nyvärde på hemelektronik ska du välja Hemförsäkring Stor.


Om du har ett hus behöver du komplettera din hemförsäkring med vår villaförsäkring som även täcker och skyddar ditt hus. 

Se alla våra hemförsäkringar

Det är skydd för din egendom, alltså saker som du äger, lånar eller har hyrt och som du har för privat bruk.

I våra hemförsäkringar ingår alltid 1,5 miljoner i försäkringsbelopp, men du kan välja ett högre belopp. Beloppet ska motsvara värdet på dina saker. Om du har ett för lågt försäkringsbelopp riskerar du att inte få full ersättning, till exempel om du råkar ut för ett inbrott.

Om du har hemförsäkring genom ditt fackförbund eller en organisation, har du en beloppslös försäkring, vilket betyder att du inte riskerar att blir underförsäkrad.

Försäkringen gäller inom Norden. På resa gäller den dessutom i hela världen under de första 45 dagarna.

Den gäller för dig som försäkringstagare och för alla personer som bor i samma bostad som du om ni delar hushåll och är folkbokförda på samma adress.

Personer som bor och har gemensamt hushåll med dig kan ingå även om de inte är folkbokförda, förutsatt att de har sökt uppehållstillstånd och att du har anmält till oss att de bor med dig.

Ja, om du har Villaförsäkring Stor kan du få ersättning för ytskikt och tätskikt även när läckaget uppstått genom ytskikt och tätskikt.

En förutsättning är att arbetet med ytskikt och tätskikt har utförts enligt gällande byggnormer och branschregler.

Om den försäkrade byggnaden skadas av ett träd som blåser ner så kan du få ersättning genom försäkringens stormskadedel.

Hussvamp är en typ av rötsvamp som förstör virket i ett hus. Vid rätt förhållanden kan den växa upp till 6 millimeter per dygn. Byggnadsvirket försämras eller blir förstört vid ett angrepp. Hussvamp förekommer ofta i anslutning till skorstenar och murverk.

Att det inte finns någon beloppsgräns för högsta ersättning. Men enligt våra värderings- och ersättningsregler gör vi avdrag för ålder och slitage på olika byggnadsdelar.

Försäkringen omfattar sanering och skador på försäkrad byggnad. Skulle det värsta hända så att byggnaden blir totalförstörd så återställs den med en ny enligt Folksams värderings- och ersättningsregler.

Vad är det egentligen som skiljer en helförsäkring från halvförsäkring? Enkelt sagt handlar det om att en helförsäkring ger ersättning vid en vagnskada. Halvförsäkring ger en lägre premie men innehåller inte det momentet.

Vagnskada i våra bilförsäkringar gäller för skador som uppstår på bilen vid trafikolycka, uppsåtlig skadegörelse eller annan yttre olyckshändelse som kollision, dikeskörning, fallande träd eller vid transport på annat fordon (bilfärja, tåg etc).

Med våra bilförsäkringar väljer du mellan paketen Bilförsäkring och Bilförsäkring Stor – och du avgör själv om du vill välja till vagnskada eller inte, till ditt paket.

Halvförsäkring innehåller, till skillnad från helförsäkring, inte vagnskada. Vagnskada gäller för skador som uppstår på din bil. Halvförsäkring ger dig en lägre premie men innehåller inte det momentet.

Har du en gammal bil med lågt värde kan det vara en bra idé att välja en halvförsäkring. Om du köpt en ny bil kan det ibland även ingå en vagnskadegaranti under tre år. Då räcker det med en halvförsäkring den första tiden.

Vagnskada ingår i vår helförsäkring och gäller för skador som uppstår på bilen vid trafikolycka, uppsåtlig skadegörelse eller annan yttre olyckshändelse som kollision, dikeskörning, fallande träd eller vid transport på annat fordon (bilfärja, tåg etc).

Med våra bilförsäkringar väljer du mellan paketen Bilförsäkring och Bilförsäkring Stor – och du avgör själv om du vill välja till vagnskada eller inte, till ditt paket.

Trafikförsäkring är obligatoriskt enligt svensk lag – alla bilar som är i trafik ska ha en trafikförsäkring. Trafikförsäkring är alltså det lägsta försäkringsskydd du kan välja till din bil. En trafikförsäkring gäller endast skador som ditt fordon orsakar. Med andra ord har du inget eget försäkringsskydd för din egna bil – däremot för andra fordon och andra person- och sakskador.

Vagnskada ingår i vår helförsäkring och gäller för skador som uppstår på bilen vid trafikolycka, uppsåtlig skadegörelse eller annan yttre olyckshändelse som kollision, dikeskörning, fallande träd eller vid transport på annat fordon (bilfärja, tåg etc).

Med våra bilförsäkringar väljer du mellan paketen Bilförsäkring och Bilförsäkring Stor – och du avgör själv om du vill välja till vagnskada eller inte, till ditt paket.

Bilförsäkringen gäller i de flesta europeiska länder. Tänk bara på att i en del länder krävs att du har med dig ett Grönt kort.

Det beror på om du ska importera från ett EU-land eller till exempel USA och Kanada.

Transportstyrelsens hemsida finns information och anvisningar om hur du går tillväga.

Om du har vårt paket Bilförsäkring Stor eller bilförsäkring med tillvalet vagnskada – betalar du bara halva din vagnskadesjälvrisk, resten står vi för. Har du endast paketet bilförsäkring men vagnskadegaranti betalar vi den del av självrisken som överstiger 3 000 kronor.

Med helförsäkring betalar du ingen grundsjälvrisk för skador på din bil. Detta gäller även om du har halvförsäkring hos oss, med vagnskadegaranti.

Enligt trafikskadelagen måste alla fordon som används i trafiken ha en trafikförsäkring. Om du inte tecknar trafikförsäkring behöver du betala en straffavgift. Den är mycket högre än priset på försäkringen.

I en halvförsäkring ingår alla delar som skydd förutom vagnskada som ingår i helförsäkring. Vagnskada täcker även skadan på din egen bil vid trafikolycka eller annan olyckshändelse.

I Bilförsäkring ingår trafik-, stöld-, brand-, glas-, maskin, räddnings- och rättsskyddsförsäkring. Om du vill kan du välja till vagnskadeförsäkring*. Du kan också välja till Hyrbil och Assistans.

I Bilförsäkring Stor ingår förutom ovan också Hyrbil, Assistans och försäkring mot otursmoment som till exempel feltankning och nyckelförlust. Om du vill kan du välja till vagnskadeförsäkring*.

*Vagnskadeförsäkring ersätter skador på det egna fordonet när du själv är vållande till exempel om du kör i diket men också vid skadegörelse. När du köper en ny bil, ingår ofta vagnskadegaranti och då kan du välja att köpa bilförsäkringen utan vagnskademomentet.

Du måste själv anmäla ägarbyte och teckna försäkring. Ägarbytet måste du anmäla till Bilregistret inom en vecka. Försäkring måste du teckna senast på och från och med ägarbytesdagen. För att försäkringen ska gälla måste försäkringstagaren och ägaren till bilen vara samma person.

Bilfirman anmäler ägarbytet och tecknar försäkring åt dig.

  • Börja med att sätta ut en varningstriangel. Märk ut platsen där du körde på djuret.
  • Särskilda markeringsremsor finns hos Bilprovningen, men en vit plastpåse eller liknande fungerar också. Anmäl till polisen på telefon 112.
  • Lämna en så noggrann platsbeskrivning som du kan. Om du är osäker var du är, kan du nollställa trippmätaren och köra till en plats där du känner igen dig.
  • Kom ihåg att du har anmälningsplikt. Om du inte anmäler till polisen blir böterna minst 2 000 kronor.

Laga skadan så fort det går innan det blir en lång spricka och du måste byta hela vindrutan. När du lagar vindrutan slipper du självrisken. När du byter vindrutan betalar du ordinarie självrisk.

Enligt trafikskadelagen måste alla fordon som används i trafiken ha en trafikförsäkring. Om du inte tecknar trafikförsäkring behöver du betala en straffavgift. Den är mycket högre än priset på försäkringen.

För dig som försäkringstagare. Din ordinarie och huvudsakliga bostadsort är i Sverige och ska gälla under hela resan. För att omfattas som medförsäkrad, ska du ingå/ha gemensamt hushåll och vara folkbokförd på samma adress. Barn under 18 år och skrivna på annan adress omfattas endast av din försäkring om annat Reseskydd saknas.

Inlagd på sjukhus mer än halva planerade resan. Skriftligen ordinerats vila inomhus av opartisk och behörig läkare på vistelseorten mer än halva planerade resan och vara motiverad av medicinska skäl. Avbrutit resan pga av medicinska skäl under resans första hälft och godkänt av Falck Global Assistance eller SOS International. Momentet Ersättningsresa ingår endast i tillägget Resklar eller Hemförsäkring Stor

Inlagd på sjukhus eller skriftligen ordinerats vila inomhus av opartisk och behörig läkare på vistelseorten och vara motiverad av medicinska skäl. Om det gäller ett barn under 12 år ersätter vi även en vuxen.

Reseskyddet i hemförsäkringen gäller vid akut sjukdom och olycksfall. Är du inte i stabil i din kroniska och/eller allvarliga sjukdom eller nyligen sökt vård eller behandlats kanske inte reseskyddet gäller för din diagnos på resan. Det finns begränsningar i villkoret varför vi erbjuder våra kunder att göra en medicinsk förhandsbedömning för att få klara besked hur Reseskyddet gäller på kommande resa.

Du, nära anhörig, resesällskapet eller resesällskapets nära anhörig ska ha drabbats av akut sjukdom, olycksfall eller dödsfall. Övriga händelser som ingår är om din privata egendom förstörs t ex stor vattenskada eller brand i hus. Eller om ditt djur som är försäkrat i Folksam akut behöver veterinärvård och okänt vid bokningstillfället. Momentet ingår endast i tillägget Resklar eller Hemförsäkring Stor.

Viktigt är att få med läkarintyg och kvitton i original, resehandlingar med ut och hemresedatum. Vid omfattande behandling vill vi även ha medicinska journaler för att kunna bedöma vilken ersättning som kan vara aktuell.

Kontakta försäkringskassan och ansök om ersättning. Om du inte får tillbaka allt kan Reseskyddet ersätta den del som överstiger din självrisk. EU kortet ger rätt till offentlig vård och privat vård som är ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet. Kan även ersätta tandvård och vård orsakad av kronisk sjukdom.

Hemförsäkringens reseskydd omfattar inte konkurser och kan inte ersätta förseningar, merkostnader för att komma iväg på planerad resa eller att ta sig hem under pågående resa. Avbeställningsskyddet i Resklar kan inte heller ersätta något då den endast omfattar akut sjukdom och olycksfall.

Vi hänvisar till Konsumentverket. Läs gärna på deras hemsida Hallå Konsument, där finns bra information om vad som gäller vid konkurs.

Försening vid strejk: om du blir försenad i mer än åtta timmar på grund av strejk, lämnar vi ersättning med schablonbeloppet 500 kr för varje påbörjad 24-timmarsperiod, upp till 5 000 kronor. Du måste ha lämnat hemorten före strejkvarslet.

Personförsening: om färdmedlet du ska åka med är försenat och du anländer mer än sex timmar för sent lämnar vi ersättning med schablonbeloppet 600 kronor. För var tolfte timme utöver det lämnar vi ytterligare 600 kronor och maximalt 5 000 kronor. Ingår endast med tillägget Resklar och i Hemförsäkring Stor.

Sjukvårdssystemet i USA är både speciellt och kostsamt. Om du råkar ut för sjukdom eller skada ska du alltid kontakta våra larmcentraler direkt, de kan hänvisa dig till rätt vårdställe Convenience Care Clinic eller Walk in Clinic om det inte är akut.

Larmcentralen förhandlar oftast om priset direkt med sjukhuset (vilket är en lång process i USA), men fakturan skickas ofta från ett externt bolag utanför sjukhuset. För att du ska slippa få fakturor hem och eventuella påminnelser måste faktureringsadress till larmcentral bli rätt från början.

Kontakta oss direkt på telefon 0771-950 950 om du får påminnelser trots allt och känner dig osäker.

De här länderna kräver ett särskilt intyg på att du har giltig reseförsäkring. Om du ska resa till ett av dessa länder behöver du beställa "Intyg om reseförsäkring" av oss – ring oss på 0771-950 950.

Befinner du dig på resa ska läkaren på vistelseorten ge ordination om vilken behandling som är nödvändig. Vi godkänner i dessa fall inte anmälningar via appar eller webdoktorer. Blir du däremot sjuk innan avresa i Sverige likställer vi dessa tjänster med läkarbesök.

Om du ska åka till något av följande länder så behöver du ha ett Grönt kort: Albanien, Bosnien Hercegovina, Iran, Israel, Makedonien, Marocko, Moldavien, Ryssland, Serbien och Montenegro, Tunisien, Turkiet, Ukraina och Vitryssland. Du kan beställa ett grönt kort här.

Du ska ha med dig ett resebevis. Detta är ett bevis på att du är försäkrad. Du hittar det i ditt hem- eller villaförsäkringsbrev.

Skulle du behöva ett nytt kan du beställa ett resebevis här eller kontakta oss. Saknar du hemförsäkring? Ring oss på 0771-950 950 så hjälper vi dig!

Försäkringen gäller inte för kostnader som har samband med graviditet och förlossning efter vecka 28, även om det finns flygbolag som accepterar att man reser senare i graviditeten.

Om det uppstår en naturkatastrof, smittspridning eller terrorhandling utomlands ersätter vi nödvändiga och skäliga merkostnader för att ta sig till säkrare plats, högsta ersättning är 10 000 kronor.

I en traditionell försäkring förvaltar Folksam det sparade kapitalet för din räkning. Du som kund får ett garanterat försäkringsbelopp för varje inbetalning som görs. En traditionell pensionsförsäkring är med andra ord ett bra val för dig som vill ha en trygg försäkring.

Utöver det garanterade beloppet kan återbäring uppstå (läs mer under "Vad är återbäringsränta?")

Återbäring utgör en del av bolagets riskkapital och är inte garanterad. Återbäringen är beroende av avkastning på placeringstillgångarna.

Avkastning utöver den garanterade räntan ger ett överskott som kan leda till att preliminärt fördelad återbäring ökar.

På samma sätt innebär det att underskott kan leda till att preliminärt fördelad återbäring minskar.

Återbetalningsskyddet innebär att vid dödsfall utbetalas det uppsamlade kapitalet till insatt förmånstagare.

Det varierar beroende på vilket tjänstepensionsavtal som du arbetar inom. Du kan i detalj läsa om vad som gäller för ditt arbete i de olika sidorna för tjänstepension.

I regel behöver du göra ett aktivt val via den valcentral som administrerar tjänstepensionsavtalet.

Från valcentralen kan du hämta valblanketter och där välja Folksam för din tjänstepension.

Vi på Folksam erbjuder dig ett kvalitetssäkrat guidat fondutbud då du väljer fondförsäkring. Hos oss har du möjligheten att välja bland marknadens bästa fonder.

 Vi är ett av få fondförsäkringsbolag som inte har något eget fondbolag och det ger oss friheten att fritt välja ut högpresterande fonder på marknaden och även välja bort fonder som inte håller måttet över tiden. Du hittar hela vårt fondutbud under valbara fonder.

Valbara fonder

Att spara till sin pension är faktiskt enkelt. Hos oss kan du välja mellan att antingen spara långsiktigt i en traditionell försäkring där vi sköter förvaltningen av dina pengar åt dig och du får lägre risk. Eller så kan du själv välja hur dina pengar placeras i en fondförsäkring.

Men det är svårt att säga vilket sparande som är bäst för dig utan att vi tillsammans har en rådgivning per telefon där en av våra certifierade rådgivare hjälper dig att komma igång.

Boka en rådgivning

I första hand beror det på olikheter i tillgångsallokeringen. Tjänstepensionsportföljen har något mer aktier i portföljen, medan övrig livförsäkringsverksamhets portfölj har högre räntevikt. Det har bidragit till skillnaden i avkastning.

Återbäringsräntan kan vara högre eller lägre än avkastningen i kapitalförvaltningen på kort sikt, men fördelas ut rättvist över tid. Fördelen med fördelningen av överskott med återbäringsränta är att det ger en jämn och trygg utveckling av kundens sparande över tiden.

Därför kan exempelvis återbäringsräntan vara 6% medan totalavkastningen är på 3,1%.