Folksam testar

Säkra och bränslesnåla nybilar

Till testresultatet
För tjugonde året i följd granskar vi biltillverkarnas nya bilmodeller utifrån säkerhet och miljöpåverkan. Våra krav justeras varje år för att kunna följa utvecklingen och i detta års test kräver vi bland annat att autobroms är standardutrustning.

Vi har också gjort ändringar på miljöområdet och skärpt utsläppskraven med 1 procent. Det låter inte som en stor förändring men ställer krav på många bilar som idag ligger nära vår utsläppsgräns .

De bilar vi bedömt som klassledande och extra säkra (standardutrustade bilar med fotgängarautobroms och körfältsvarnare som standard eller tillval) rekommenderar vi också som ett Bra val när du ska köpa ny bil.

Hela listan

Här hittar du årets lista över bra bilmodeller när det gäller säkerhet och miljö.

Du kan sortera listan efter de olika kolumnerna och även jämföra olika modeller mot varandra – kryssa bara i till höger och klicka 'jämför'.

Denna lista innehåller de bilar som klarar våra säkerhetskrav och som har de allra lägsta utsläppen i sin storleksklass.

2017 års snålaste bilar – alternativt bränsle

Dessa bilar har de lägsta utsläppen av bilar som helt kan köras på alternativt bränsle som Gas, Etanol eller el.

Storlek Fabrikat/modell Version Co2
Liten småbil Volkswagen UP E-UP 0
Större småbil Volkswagen Golf E-Golf 0
Större småbil Hyundai Ionic el 0
Mellan Skoda Octavia 1.4 TSI G-Tec 94
Stor Tesla Model S Alla 0
Stor Volvo V60 2.0 T5 245 BI-FUEL Auto 38
Liten MPV*      
Stor MPV*      
Liten SUV**      
Stor SUV**      

2017 års snålaste bilar – fossilt bränsle

Dessa bilar har de lägsta utsläppen av fossilbränsledrivna bilar även med understöd av el.

Storlek Fabrikat/modell Version Co2
Liten småbil Toyota Yaris 1.5 VVT-I HYBRID 79
Större småbil Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG GTE 35
Mellan Volkswagen Passat 1.4 TSI DSG GTE 37
Stor Volvo V60 2.4 D6 4WD TWIN ENGINE SUMMUM 48
Liten MPV* Volkswagen Touran 1.6 TDI DSG BMT 116
Stor MPV* Renault Espace 1.6 DCI FAP 130 ZEN 116
Liten SUV** Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV 4WD BUSINESS NAV SAFETY 42
Stor SUV** Audi Q7 3.0 TDI E-TRON QUATTRO TIPTRONIC 48
*MPV - står för Multi Purpose Vehicle. Ett fordon som kan användas i flera olika syften.
** SUV - är en förkortning för Sports Utility Vehicle.
Vi är ett kundägt företag - när vi möter en kund möter vi en ägare. Vi engagerar oss i det som är viktigt för dig och genom att rekommendera säkra bilar eller andra bra och miljövänliga produkter, så tror vi att det kan bidra till en tryggare tillvaro.

Dessutom sänker vi skadekostnaderna när du förebygger skador, vilket är en fördel för våra ägare – det vill säga för dig och mig.

Vår trafiksäkerhetsforskare Anders Ydenius

Kan du berätta mer om varför Folksam arbetar med att ranka bilar efter säkerhets- och miljöaspekter?
– Eftersom vi engagerar oss i det som är viktigt för våra kunder vill vi spara liv och värna miljön. Vi vill se fler säkra och bensinsnåla bilar – styra utvecklingen av nya bilar mot högre säkerhet och lägre miljöpåverkan.

Men varför är det så viktigt?
– Eftersom en ny bil rullar i snitt 17 år, är det viktigt att påverka de stora inköparna av personbilar - till exempel kommuner, företag och återförsäljare. På sikt påverkar det också begagnat-marknaden. Vi kan alltså påverka hur bilflottan ser ut kring 2030.

Vilka krav ställer vi på årets modeller?
– Det är tuffa krav på säkerhetsegenskaper och miljöprestanda. Eftersom utvecklingen inom de här områdena går snabbt framåt justerar vi även kraven varje år. I årets lista ställer vi kravet att autobroms skall finnas som standard. Miljökraven har skärpts där vi sänkt utsläppskraven med 1% . Att kräva Euro6 är ett sätt att förutom krav på koldioxidutsläpp CO2, även ställa krav på kväveoxider NOx och kolväten HC.
Vi kan till exempel påverka de hyrbilsföretag som hyr ut ersättningsbilar när en kund råkat ut för en bilskada Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare
Hur använder vi listan på Folksam?
– Vi kan till exempel påverka de hyrbilsföretag som hyr ut ersättningsbilar när en kund råkat ut för en bilskada. Ungefär hälften av alla biluthyrningar görs till just försäkringsbranschen i samband med en bilskada och det är en stor andel bilar. Vi kan ställa krav att de måste kunna erbjuda bilar från vår lista. 60% av nya bilar köps av juridisk person. Dessa företag, kommuner och landsting etc kan vi påverka och vägleda i sina val av stora bilflottor.

Vi ställer tuffa krav för att dela ut märkningen 'Bra köp' till en bilmodell. Här kan du läsa mer om vad vi tittar på gällande säkerhet, när vi listar säkra och hållbara bilar.

Våra säkerhetskrav

De bilar vi godkänner ska uppfylla nedanstående krav:

Krocksäkerhetskrav
  • Minst 20 procent bättre än medelbilen i Folksams undersökning “Hur säker är bilen?” (samtliga storleksklasser) eller
  • Minst fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktester

Till vår rapport Hur säker är bilen?

Bilen måste ha ett dokumenterat effektivt whiplashskydd, vilket kan uppvisas genom krocktester eller verklighetsdata. Minst ett villkor måste vara uppfyllt:

  • Resultat från verkliga olyckor där effektiviteten måste vara i nivå med skydd som visat sig bra både i krockprov och verkliga olyckor, såsom de från Volvo, Saab och Toyota.
Resultat från krocktester
  • "Good” i Euro NCAP:s 'Whiplash protection' från testår 2014
  • Trea eller bättre i EuroNCAPS:s whiplash protection före testår 2014

Bilen måste ha antisladdsystem ESC (ofta benämnt ESP, VSC, DSTC etc) som standardutrustning.

Bilen måste vara utrustad med bältespåminnarsystem på förarplats och på främre passagerarplats och som uppfyller krav motsvarande Euro NCAP.

Bilen skall ha autobroms som standardutrustning. Systemet kan antingen vara ett så kallat City system som är aktivt upp till 50 km/h eller Urban system som fungerar i högre hastigheter.

Rekommendationer utöver ovan

Vi rekommenderar även köp av bilar med autobroms som även känner av fotgängare samt körfältsvarnare.

Bilar med CO2-utsläpp 104 g/km eller mindre är godkända. Fossilbränsledrivna bilar med utsläpp över 119g är underkända. För fossilbränsledrivna bilar som släpper ut mellan 104g och 119g koldioxid gäller utsläppsgränserna nedan.

Utsläppsgränser

  • För bensin/Diesel 100+0,0457x(Tjänstevikt-1.372)g/km
  • För etanol/gas: 150+0,0457 x (Tjänstevikt-1.372) g/km
EUs miljömål för 2021 vad gäller CO2-utsläpp är beslutat till 95 gram koldioxid. För åren 2012-2015 har bilarnas genomsnittliga tjänstevikt inom EU satts till 1.372 kg. Denna vikt är tänkt att revideras år 2016 baserat på utvecklingen av föregående tre års tjänstevikter. (I Sverige är medelvikten på bilar något högre än för hela EU.)

Utsläppskrav för bensin- & dieselbilar

Tjänstevikt CO2
900 kg 104
1.000 kg 104
1.100 kg 104
1.200 kg 104
1.300 kg 104
1.400 kg 104
1.500 kg 106
1.600 kg 110
1.700 kg 115
1.800 kg 119
1.900 kg 119

Utsläppskrav för etanol- & gasbilar

Tjänstevikt CO2
800 kg 124
900 kg 128
1.000 kg 133
1.100 kg 138
1.200 kg 142
1.300 kg 147
1.400 kg 151
1.500 kg 156
1.600 kg 160
1.700 kg 165
1.800 kg 170
1.900 kg 174

Euro6 eller miljöbil

Förutom viktbaserade utsläppskrav, skall motorn uppfylla reningskrav enligt Euro6 alternativt uppfylla miljöbilsdefinitionen.

HC mg/km NOx mg/km PM mg/km
Euro6 bensin 100 60 5
Euro6 diesel - 80 5

Definition av miljöbilsklassad personbil 2013

  • Högst utsläpp av Bensin/Diesel: 95+0,0457 x (Tjänstevikt-1372) g/km
  • Högst utsläpp av Etanol/gas: 150+0,0457 x (Tjänstevikt-1372) g/km
Hej! anders-ydenius-email

Ställ din fråga direkt till vår trafikforskare Anders Ydenius

En riktigt bra bilförsäkring

Vår bilförsäkring har det du behöver för att vara trygg på vägen, topprankad på konsumenternas försäkringsbyrå.

Våra bilförsäkringar

Bilförsäkring hos Folksam

Hur säker är bilen? Vi vet!

Efter att vi studerat 178.000 verkliga olyckor och 50.000 inblandade bilister står det klart. Se vilka bilar som blev ett bra val.

Hur säker är bilen?