Barn i bil

Rekommendationer 2017

Varje år föds runt 100 000 barn i Sverige. De flesta kommer att göra sin första biltur bara någon dag efter det att de kommit till världen.

Från den dagen kan din kunskap bli deras räddning. Här har vi samlat råd och svar på de vanligaste frågorna efter åldersspann.
Sverige har en bra bilbarnstolskultur som vi måste slå vakt om.
Sverige är bäst i världen på att skydda barn i trafiken. Bland annat låter vi våra barn åka bil med ryggen mot färdriktningen betydligt högre upp i åldrarna än övriga Europa.

Under början av 2000-talet minskade andelen barn som åkte bakåtvänt. För att hejda utvecklingen tog Folksam 2006 initiativ till en gemensam Svensk policy för barnens säkerhet i bil. Policyn uppdaterades 2017 för att anpassas till säkerhetsutvecklingen och nuvarande riktlinjer.

Bakom rekommendationen står representanter för bilindustrin, Trafikverket, NTF, VTI, barnstolstillverkare, Autoliv och Folksam.

Merläsning: Svenska rekommendationer för barn i bil

Swedish recommendations for protecting children in cars

Rekommendationens främsta syfte är att slå vakt om den svenska ”bilbarnstolskulturen”, som varit så framgångsrik genom åren. Men vi vill också att alla aktörer som kommunicerar med vuxna, som kör små barn i sina bilar, säger samma sak:

Rekommendation små barn (0 år till 4–5 år)

  • Barn åker bakåtvänt
    Grundläggande är att små barn ska åka bakåtvänt åtminstone till och med fyra års ålder, eller så länge det går. Från krocksäkerhetssynpunkt är det lika säkert att placera barnet bakåtvänt i fram- eller baksäte, förutsatt att framsätets krockkudde är urkopplad
  • Ansvar att informera
    Vi har ett ansvar att informera om faran med att placera barn i babyskydd, bakåtvänd bilbarnstol, framåtvänd bältesstol eller bälteskudde på en plats utrustad med en påslagen passagerarkrockkudde
  • Aktiv roll i hantering
    Vi har ett ansvar för att all hantering med avstängning av krockkudden ska ske på ett säkert sätt för att minimera risken för felanvändning
  • Sidokrockskuddar
    Sidokrockkudde och sidokrockgardin utgör ingen fara för barn i bakåtvänd bilbarnstol

Rekommendation större barn (4–5 år till 12 år)

  • Stol eller kudde
    Större barn åker säkrast i bältestol, bälteskudde eller integrerat barnskydd och placeras i främre eller bakre passagerarsätet
  • Minimumlängd
    Barnet ska vara minst 140 cm vid placering framför en aktiv krockkudde om inte biltillverkaren har andra rekommendationer
  • Aktiv roll i hantering
    Vi har ett ansvar att informera om när passagerarkrockkudden ska vara aktiv respektive avstängd och vem som då kan sitta på denna plats
  • Sidokrockkuddar
    Sidokrockkudde och sidokrockgardin utgör ingen fara för barn i bältestol eller bälteskudde

Bälteslag och barnstolskrav

  • I Sverige är det lag på att alla som åker bil ska använda bilbälte. Alla barn som är kortare än 135 centimeter ska dessutom använda en godkänd barnstolsutrustning
  • Barn i bakåtvända skyddssystem ska inte sitta på en plats utrustad med en passagerarkrock-kudde om inte krockkudden har satts ur funktion

En film om hur du skyddar ditt barn

I Sverige är vi bra på att skydda våra barn. I filmen får du lära dig varför det är så viktigt för barn att åka bakåtvänt.

Se filmen
Hur skall en bra familjebil vara för att erbjuda krocksäkerhet för hela familjen? Grunden till en bra familjebil är bra krocksäkerhet tillsammans med vissa viktiga egenskaper, whiplashskydd och antisladd. Har man dessutom autobroms som standard eller tillval ger vi märkningen ”Bra val”.

Vi sammanfattar krocksäkerheten i fliken ”Testresultat-krocksäkerhet” och anger med ”Bra val” de bilar som uppfyller dessa villkor.

Viktig säkerhetsutrustning för framåtvända barn i baksätet

Utöver dessa egenskaper finns några som är extra viktiga för framåtvända barn äldre än 4 år som sitter i baksätet, där viss säkerhetsutrustning ofta saknas.

Mindre barn som åker bakåtvänt har ett utökat skydd från barnstolen och är inte lika beroende av de extra skyddssystemen bak. Säkerhetsutrustningen är bältespåminnare, bältessträckare, kraftbegränsare och sidogardiner.
  • Bältespåminnare upplyser föraren att det sitter obältade i bilen. På äldre bilar saknas det ofta helt. Det infördes successivt i framsätet för att i vissa bilar även omfatta baksätet.
  • Bältessträckare drar åt bältet ca en decimeter i samband med en krock. Det minskar det slack i bältet som man vill undvika i en kollision.
  • Kraftbegränsare släpper efter bältet efter att sträckaren löst ut. Kraftbegränsaren syftar till att minska belastningen på kroppen som orsakas av bältet.
  • Sidogardiner täcker sidorutorna helt och minskar risken för skallskador i en sidokollision.

Så har vi delat in säkerhetsnivåerna

Högsta säkerhetsnivå innehåller främst lite nyare och dyrare bilar. De lägre säkerhetsnivåerna är anpassade för att kunna erbjuda säkra alternativ med lägre prislapp.

  • Utmärkt – Som ”Mycket bra” men där autobroms är standard
    Mycket bra – Ett "Bra val” där autobroms finns i vissa versioner – bältessträckare, kraftbegränsare, bältespåminnare och krockgardin finns i baksätet.
    Bra** – Som ”Godkänd” men även med bältessträckare
    Bra* – ”Godkänd” men med ”Bra val” där autobroms finns i vissa versioner
    Bra – Som Godkänd” men med ”Bra val” där autobroms är standard
    Godkänd – Bra krocksäkerhet där autobroms dock saknas helt – bältespåminnare och krockgardin finns i baksätet
Kravnivå Bra Val! Auto­broms Kraft­begränsare Bältes­sträckare Bältes­påminnare Krock­gardin
Utmärkt
Mycket bra Tillval*
Bra**
Bra* Tillval*
Bra
Godkänd

Hela familjebilslistan

Bilmodell Pris Storlek Säkerhet
Kia Ceed 07-11 25.000-50.000 kr Mindre bilar Godkänd
Toyota Corolla Verso 04- 25.000-50.000 kr Minibussar Godkänd
Volvo S40/V50 04-12 25.000-50.000 kr Mellanstora bilar Godkänd
Honda Civic 06-11 50.000-75.000 kr Mindre bilar Godkänd
Hyundai I30 07-11 50.000-75.000 kr Mindre bilar Godkänd
Kia Soul 09-13 50.000-75.000 kr Mindre bilar Godkänd
Mercedes A-Klass 08-11 50.000-75.000 kr Mindre bilar
Bra**
Mercedes B-Klass 05-09 50.000-75.000 kr Mellanstora bilar Godkänd
Mercedes E-Klass 07-09 50.000-75.000 kr Stora bilar Godkänd
Toyota Auris 07-13 50.000-75.000 kr Mindre bilar Godkänd
Mercedes B-Klass 09-12 75.000-100.000 kr Mellanstora bilar Godkänd
Nissan Qashqai 07-13 75.000-100.000 kr SUV
Bra**
Opel Astra 09- 75.000-100.000 kr Mindre bilar Godkänd
Opel Insignia 09- 75.000-100.000 kr Stora bilar Godkänd
Opel Meriva 10- 75.000-100.000 kr Mindre bilar Godkänd
Renault Grand Scenic 09- 75.000-100.000 kr Minibussar Godkänd
Renault Scenic 09- 75.000-100.000 kr Mindre bilar Godkänd
Toyota Avensis 09-15 75.000-100.000 kr Mellanstora bilar Bra*
Toyota Prius 09- 75.000-100.000 kr Mellanstora bilar Bra*
Honda Accord 09-13 100.000-125.000 kr Mellanstora bilar Bra*
Hyundai I30 12- 100.000-125.000 kr Mindre bilar Godkänd
Hyundai IX35 10- 100.000-125.000 kr SUV Godkänd
Kia Sorento 09-14 100.000-125.000 kr SUV
Bra*
Kia Sportage 11- 100.000-125.000 kr SUV Bra*
Mercedes M-Klass 06-11v 100.000-125.000 kr SUV Godkänd
Opel Astra 11- 100.000-125.000 kr Mindre bilar Godkänd
Peugeot 3008 10- 100.000-125.000 kr Mellanstora bilar Godkänd
Peugeot 308 13- 100.000-125.000 kr Mindre bilar Bra*
Peugeot 508 11- 100.000-125.000 kr Stora bilar Godkänd
Saab 9-5 10-12 100.000-125.000 kr Stora bilar Godkänd
Subaru Legacy/Outback 09-14 100.000-125.000 kr Mellanstora bilar Godkänd
Toyota Verso 09- 100.000-125.000 kr Minibussar Godkänd
Volvo S80 09-10 100.000-125.000 kr Stora bilar Mycket bra
Volvo V70 09-10 100.000-125.000 kr Stora bilar Mycket bra
Chevrolet Trax 13- 125.000-150.000 kr SUV Godkänd
Ford Gran C-Max 12- 125.000-150.000 kr Minibussar Bra*
Ford S-Max 09-15 125.000-150.000 kr Minibussar Mycket bra
Honda Civic 12- 125.000-150.000 kr Mindre bilar
Bra*
Kia Ceed 12- 125.000-150.000 kr Mindre bilar Godkänd
Lexus Ct 200h 09- 125.000-150.000 kr Mindre bilar
Mycket bra
Mazda 3 13- 125.000-150.000 kr Mindre bilar Bra
Mercedes C-Klass 11-13 125.000-150.000 kr Mellanstora bilar Mycket bra
Suzuki SX4 13- 125.000-150.000 kr SUV Godkänd
Volvo S60/V60 10- 125.000-150.000 kr Mellanstora bilar
Utmärkt
Volvo S80 11- 125.000-150.000 kr Stora bilar
Utmärkt
Volvo V70 11- 125.000-150.000 kr Stora bilar
Utmärkt
Volvo XC60 08- 125.000-150.000 kr SUV
Utmärkt
Audi A3 12- 150.000-200.000 kr Mindre bilar Bra*
Audi A4 13- 150.000-200.000 kr Mellanstora bilar Bra*
Audi Q3 11- 150.000-200.000 kr SUV Godkänd
BMW 3-Serie 13- 150.000-200.000 kr Mellanstora bilar Bra*
Citroen C4 Picasso 13- 150.000-200.000 kr Mellanstora bilar Godkänd
Kia Carens 13- 150.000-200.000 kr Mindre bilar Bra**
Mercedes E-Klass 09-14 150.000-200.000 kr Stora bilar
Mycket bra
Nissan X-trail 14- 150.000-200.000 kr SUV Bra*
Opel Mokka 12- 150.000-200.000 kr Mindre bilar Godkänd
Opel Zafira Tourer 12- 150.000-200.000 kr Minibussar Godkänd
Subaru XV 12- 150.000-200.000 kr SUV Godkänd
Toyota Auris 13- 150.000-200.000 kr Mindre bilar Godkänd
Volvo V40 12- 150.000-200.000 kr Mindre bilar Utmärkt
Mercedes A-Klass 15- 150.000-200.000 kr Mindre bilar Utmärkt
Mercedes B-Klass 15- 200.000-300.000 kr Mindre bilar Utmärkt
Mercedes C-Klass 14- 200.000-300.000 kr Mellanstora bilar Utmärkt
Mercedes GLA 14- 200.000-300.000 kr Mindre bilar Utmärkt
Skoda Superb 15- 200.000-300.000 kr Stora bilar Utmärkt
Subaru Forester 13- 200.000-300.000 kr SUV Godkänd
Toyota Avensis 15- 200.000-300.000 kr Stora bilar Utmärkt
Toyota RAV4 13- 200.000-300.000 kr SUV Godkänd
Kia Sorento 15- > 300.000 kr SUV Bra**
Lexus NX 15- > 300.000 kr SUV Mycket bra
Mercedes E-Klass 15-16 > 300.000 kr Stora bilar Utmärkt
Mercedes M-Klass 11- > 300.000 kr SUV Bra**
Renault Espace 15- > 300.000 kr Minibussar Mycket bra
BMW 5-Serie 10- 150.000-200.000 kr Stora bilar
Bra*
Ford Kuga 13- 150.000-200.000 kr SUV
Bra*
Honda CR-V 12- 150.000-200.000 kr SUV Bra*
Mazda 6 13- 150.000-200.000 kr Mindre bilar Bra
Mazda CX-5 12- 150.000-200.000 kr Mellanstora bilar Bra
Mitsubishi Outlander 12- 150.000-200.000 kr SUV Bra*
Nissan Qashqai 14- 150.000-200.000 kr SUV Bra*
Skoda Octavia 13- 150.000-200.000 kr Mellanstora bilar Bra*
Audi Q5 13- 200.000-300.000 kr SUV Bra*
BMW 2-Serie 14- 200.000-300.000 kr Mindre bilar Bra*
Ford Mondeo 15- 200.000-300.000 kr Mellanstora bilar Bra*
Lexus IS 13- 200.000-300.000 kr Mellanstora bilar Bra*
Mitsubishi Outlander PHEV 13- 200.000-300.000 kr SUV Bra*
Subaru Outback 14- 200.000-300.000 kr Mellanstora bilar Bra*
Suzuki Vitara 15- 200.000-300.000 kr SUV Bra*
VW Passat 15- 200.000-300.000 kr Mellanstora bilar Bra*
Audi e-tron 14- > 300.000 kr Mindre bilar Bra*
Om du inte hittar svar på din fråga här nedan, så kan du ställa din fråga direkt till våra forskare på bloggen. Du kan också hitta mer information i broschyren.

Trafiksäkerhetsbloggen

• Välj så höga sidokanter som möjligt, det ger ökat skydd vid krock från sidan.

• Testa så att bilbältet når runt babyskyddet helt och hållet, även i baksätet. 

• Placera skyddet i ett så upprätt läge som möjligt, så att nacken inte belastas för mycket vid en krock.

• Babyskyddet kan spännas fast med antingen bilbältet eller via en basenhet som monteras fast i bilen. Det är ingen säkerhetsskillnad mellan de olika monteringssätten. Det är snarare en fråga om bekvämlighet. Basen gör det möjligt att montera det bärbara babyskyddet, som barnet ligger i, på ett enkelt sätt.

När barnet kan sitta själv utan stöd går det bra att byta från babyskydd till en större bakåtvänd stol. Ofta följer det med en extra babydyna som ger de mindre barnen bättre stöd i den större bakåtvända stolen.

Nej, en barnvagnsinsats är inte anpassad för krock och saknar fastsättning för barnet. Ett babyskydd är ett mycket säkrare alternativ. För tidigt födda barn kan behöva ligga ned i början. För dem finns det speciella skydd där även barnet ligger fastspänt.

Det är helt okej att köpa begagnat, tänk på följande:

• Kontrollera att det inte finns några synliga skador på skyddsutrustningen, bältet eller fästpunkterna. Se till att utrustningen är komplett. Många bakåtvända bilbarnstolar har underförankringssband som ska monteras under bilstolen. Dessa kan lätt försvinna.

• Se till att du får med dig monteringsanvisningen. Man ska självklart inte köpa en stol som varit med om en krock, den bör kasseras.

• Under förutsättning att krockkudden är avstängd, är det ingen större skillnad säkerhetsmässigt mellan fram- och baksätet. Vid en sidokollision är barnet mer skyddat på mittplats bak, än i framsätet. Krockar från sidan är dock mer ovanliga än frontalkrockar. Det finns andra fördelar med att ha barnet i framsätet:

• Föraren störs mindre. Observationer från USA tyder på en ökad olycksrisk när spädbarn eller barn är placerade i baksätet. I en jämförelse distraherades föraren fyra gånger oftare av ett barn i baksätet än av en vuxen medpassagerare. Och nästan åtta gånger mer av ett spädbarn.

• Den sociala kontakten blir bättre mellan barn och förare, vilket har betydelse när man åker ensam med barnet.

Har din bil nyckelavstängning kan du själv stänga av och sätta på krockkudden. Nyckelavstängning är tillförlitlig, men risken finns att den mänskliga faktorn gör att krockkudden är påslagen när den absolut inte får vara det. För bilar som inte har nyckelavstängning krävs det att krockkudden kopplas ur på en auktoriserad märkesverkstad.

Det finns inga studier som visar att varken sidokrockkuddar eller krockgardiner är farliga för barn i babyskydd eller i bakåtvänd bilbarnstol. Tidigare har man varit orolig för att sidokrockkuddarna skulle ha negativ effekt, men amerikanska studier visar att barn snarare skulle ha en positiv effekt av ökad sidokrockskydd.

Krockkuddarna är testade enligt en rekommenderad standard framtagen i USA. Sidokrockkuddar innehåller betydligt mindre luft än frontalkrockkudden och är därmed mindre aggressiva. Dessutom är de sidokrockkuddar som sitter i baksätet mycket "snällare" än de som sitter i framsätet.

Något som påverkar barns säkerhet i bil, lika mycket som vuxnas säkerhet, är bilens egen säkerhetsstandard. Speciellt viktigt blir detta i mindre bilar, där säkerhetsnivån varierar stort. Bara mellan den säkraste och den farligaste småbilen skiljer det cirka tio gånger i risk för att bli dödad eller invalidiserad.

Välj helst en bil enligt följande:

- Utsedd till ”Säkrast val” i rapporten ”Hur säker är bilen?”
- Kraftbegränsare* och bältesförsträckare** i baksätet
- Sidokrockgardin även för baksätet
- Bältespåminnare för baksätet

*Kraftbegränsare: släpper efter bältet kontrollerat under krockfasen för att minska belastningen på kroppen.
**Bältesförsträckare: i samband med krock dras bältet åt för att ta bort det bältesslack som alltid finns och därmed minska kroppens rörelse framåt.

Vissa bilfabrikanter erbjuder bakåtvända bilbarnstolar som tillval längst bak i sina kombimodeller. Många föräldrar känner en viss oro att sätta sina barn där. Ofta för att barnen känns utsatta vid en kollision bakifrån. På grund av att påkörning bakifrån sker i relativt låga hastigheter blir bilen vanligtvis lite deformerad. Därför är skaderisken trots allt väldigt liten.

Om biltillverkare erbjuder bakåtvända bilbarnstolar i kombiutrymmen måste lösningen vara godkänd, vilket betyder att stolarna är utprovade för just den bilmodellen. Vår rekommendation är att i första hand använda ordinarie sätesplatser, men som extrasäten är de acceptabla.

I våra studier från verkliga olyckor ser vi att påkörningar bakifrån är avsevärt mildare än frontalkollisioner. Risken att råka ut för en kraftig påkörning bakifrån är liten då dessa är mycket ovanliga. Se till att minibussen även har sidokrockgardiner på sista sätesraden.

Det är ett standardiserat fästsystem som ska underlätta bilbarnstolens montering i bilen. I stort sett erbjuder alla biltillverkare dessa fästen (standard sedan 2004). De är avsedda för barn upp till fyra års ålder.

Det är ingen större säkerhetsmässig skillnad på dessa stolar, men de kan underlätta monteringen. ISOFIX-stolar för bakåtvänt bruk är oftast tyngre och dyrare än stolar utan ISOFIX-fästen.

För att ge ditt barn ett bra skydd dygnet runt bör du ge barnet en egen barnförsäkring. En sådan försäkring ger ersättning oberoende av om skadan ger bestående men eller inte. Och den ökar dina möjligheter att hjälpa ditt barn till ett bra liv i framtiden.

Om du inte hittar svar på din fråga här nedan, så kan du ställa din fråga direkt till våra forskare på bloggen. Du kan också hitta mer information i broschyrerna.

Trafiksäkerhetsbloggen

• Välj en stol som är avsedd för bakåtvänt bruk för barn upp till fyra till fem års ålder.

• Välj så höga sidokanter som möjligt, det ger ökat skydd vid krock från sidan.

• Vissa så kallade kombistolar, kan användas för både framåt och bakåtvänt bruk. Vi avråder att dessa används för framåtvänt bruk för barn under fyra år. När stolen är för liten för en bakåtvänd stol, byt i stället till en bältesstol.

Det är helt okej att köpa begagnat, tänk på följande:

• Kontrollera att det inte finns några synliga skador på skyddsutrustningen, bältet eller fästpunkterna. Se till att utrustningen är komplett. Många bakåtvända bilbarnstolar har underförankringssband som ska monteras under bilstolen. Dessa kan lätt försvinna.

• Se till att du får med dig monteringsanvisningen. Man ska självklart inte köpa en stol som varit med om en krock, den bör kasseras.

Under förutsättning att krockkudden är avstängd, är det ingen större skillnad säkerhetsmässigt mellan fram- och baksätet. Vid en sidokollision är barnet mer skyddat på mittplats bak, än i framsätet. Krockar från sidan är dock mer ovanliga än frontalkrockar. Det finns andra fördelar med att ha barnet i framsätet:

• Framsätet kan ge barnet mer benutrymme än baksätet. Det större benutrymmet gör att barnet kan åka bakåtvänt upp till ett år längre än i baksätet.

• Föraren störs mindre. Observationer från USA tyder på en ökad olycksrisk när spädbarn eller barn är placerade i baksätet. I en jämförelse distraherades föraren fyra gånger oftare av ett barn i baksätet än av en vuxen medpassagerare. Och nästan åtta gånger mer av ett spädbarn.

• Den sociala kontakten blir bättre mellan barn och förare, vilket har betydelse när man åker ensam med barnet.

För att skapa mer benutrymme kan man räta upp barnstolen. Placera helst stolen i framsätet.

Säkerhetsmässigt är det ingen fara att barnet åker med böjda ben. Det är sällan barnet som klagar, utan istället vi vuxna som tycker det ser obekvämt ut.

Barn bör sitta bakåtvänt så länge som möjligt. Åtminstone till och med fyra års ålder. Inte förrän cirka en tredjedel av huvudet sticker upp ovanför kanten av stolen är det dags att vända.

I en frontalkrock löper ett framåtvänt barn betydligt högre risk (upp till fem gånger) för framför allt nack- och skallskador, jämfört med ett bakåtvänt barn.

Har din bil nyckelavstängning kan du själv stänga av och sätta på krockkudden. Nyckelavstängning är tillförlitlig, men risken finns att den mänskliga faktorn gör att krockkudden är påslagen när den absolut inte får vara det. För bilar som inte har nyckelavstängning krävs det att krockkudden kopplas ur på en auktoriserad märkesverkstad.

Det finns inga studier som visar att varken sidokrockkuddar eller krockgardiner är farliga för barn i babyskydd eller i bakåtvänd bilbarnstol. Tidigare har man varit orolig för att sidokrockkuddarna skulle ha negativ effekt, men amerikanska studier visar att barn snarare skulle ha en positiv effekt av ökad sidokrockskydd.

Krockkuddarna är testade enligt en rekommenderad standard framtagen i USA. Sidokrockkuddar innehåller betydligt mindre luft än frontalkrockkudden och är därmed mindre aggressiva. Dessutom är de sidokrockkuddar som sitter i baksätet mycket "snällare" än de som sitter i framsätet.

Något som påverkar barns säkerhet i bil, lika mycket som vuxnas säkerhet, är bilens egen säkerhetsstandard. Speciellt viktigt blir detta i mindre bilar, där säkerhetsnivån varierar stort. Bara mellan den säkraste och den farligaste småbilen skiljer det cirka tio gånger i risk för att bli dödad eller invalidiserad.

Välj helst en bil enligt följande:

- Utsedd till ”Säkrast val” i rapporten ”Hur säker är bilen?”
- Kraftbegränsare* och bältesförsträckare** i baksätet - Sidokrockgardin även för baksätet
- Bältespåminnare för baksätet

*Kraftbegränsare: släpper efter bältet kontrollerat under krockfasen för att minska belastningen på kroppen.

**Bältesförsträckare: i samband med krock dras bältet åt för att ta bort det bältesslack som alltid finns och därmed minska kroppens rörelse framåt.

Vissa bilfabrikanter erbjuder bakåtvända bilbarnstolar som tillval längst bak i sina kombimodeller. Många föräldrar känner en viss oro att sätta sina barn där. Ofta för att barnen känns utsatta vid en kollision bakifrån. På grund av att påkörning bakifrån sker i relativt låga hastigheter blir bilen vanligtvis lite deformerad. Därför är skaderisken trots allt väldigt liten.

Om biltillverkare erbjuder bakåtvända bilbarnstolar i kombiutrymmen måste lösningen vara godkänd, vilket betyder att stolarna är utprovade för just den bilmodellen. Vår rekommendation är att i första hand använda ordinarie sätesplatser, men som extrasäten är de acceptabla.

I våra studier från verkliga olyckor ser vi att påkörningar bakifrån är avsevärt mildare än frontalkollisioner. Risken att råka ut för en kraftig påkörning bakifrån är liten då dessa är mycket ovanliga. Se till att minibussen även har sidokrockgardiner på sista sätesraden

Det är ett standardiserat fästsystem som ska underlätta bilbarnstolens montering i bilen. I stort sett erbjuder alla biltillverkare dessa fästen (standard sedan 2004). De är avsedda för barn upp till fyra års ålder.

Det är ingen större säkerhetsmässig skillnad på dessa stolar, men de kan underlätta monteringen. ISOFIX-stolar för bakåtvänt bruk är oftast tyngre och dyrare än stolar utan ISOFIX-fästen.

För att ge ditt barn ett bra skydd dygnet runt bör du ge barnet en egen barnförsäkring. En sådan försäkring ger ersättning oberoende av om skadan ger bestående men eller inte. Och den ökar dina möjligheter att hjälpa ditt barn till ett bra liv i framtiden.

Om du inte hittar svar på din fråga här nedan, så kan du ställa din fråga direkt till våra forskare på bloggen. Du kan också hitta mer information i broschyren.

Trafiksäkerhetsbloggen

• Det ska finnas tydliga ordentliga bältesomlänkare (horn) på kudden så att höftbältet leds bort från barnets mage.

• Fördelen med bältesstol jämfört med bälteskudde är att stolen ger sidostöd om barnet somnar och håller därför barnet på plats i bältet. Det är också lättare att få bältet att löpa rätt över axeln och inte hamna utanför axeln.

• För barn i skolåldern som kanske är lite känsliga för att det är barnsligt med bilstol, är en kudde ett utmärkt alternativ. Då är barnet i allmänhet så storväxt att bältet löper bra över axeln.

Barnet ska vara minst 140 cm. För barn över 140 cm är det viktigt att tänka på att diagonaldelen på bilbältet ligger över axeln. En vanlig felanvändning är att barn har bältet under armen, vilket medför en ökad skaderisk, speciellt framför en krockkudde.

Om krockkudden inte är urkopplad på passagerarplatsen är det baksätet som gäller ända tills barnet är över 140 cm.

En framåtvänd bilbarnstol eller bältesstol kan placeras på alla platser med 3-punktsbälte.

Med bälteskudde kan både 3- och 2-punktsbälte användas, men 3-punktsbälte ger bättre skydd.

Risken för att barnet skadas är nästan dubbelt så stor med ett midjebälte jämfört med ett 3-punktsbälte.

Bilbältets midjedel styrs bort från barnets mage och placeras ner över låren. Hjälp barnen att sträcka bältet rätt. Bältet ska sitta nära halsen, över bröstbenet och över låren. Inte över magen.

Det är viktigt att tänka på att diagonaldelen på bilbältet ligger över axeln. En vanlig felanvändning är att barn har bältet under armen, vilket medför en ökad skaderisk, speciellt framför en krockkudde. 

Försök att lätta på tjocka ytterplagg och dra bältet under kläderna. Ju närmare kroppen desto bättre skydd. Vi har genomfört krocktest med vinterkläder – se våra resultat här.

Vissa biltillverkare tillhandahåller integrerade framåtvända bilbarnstolar. Studier visar att felanvändningen i dessa stolar är betydligt lägre om barnet placeras i en integrerad bilbarnstol jämfört med en bältesstol. Om Du har möjlighet att välja en integrerad bilbarnstol är det självklart att föredra.

Det är helt okej att köpa begagnat, tänk på följande:

• Kontrollera att det inte finns några synliga skador på skyddsutrustningen, bältet eller fästpunkterna. Se till att utrustningen är komplett. Många bakåtvända bilbarnstolar har underförankringssband som ska monteras under bilstolen. Dessa kan lätt försvinna.

• Se till att du får med dig monteringsanvisningen. Man ska självklart inte köpa en stol som varit med om en krock, den bör kasseras.

Barn bör sitta bakåtvänt så länge som möjligt. Åtminstone till och med fyra års ålder. Inte förrän cirka en tredjedel av huvudet sticker upp ovanför kanten av stolen är det dags att vända.

I en frontalkrock löper ett framåtvänt barn betydligt högre risk (upp till fem gånger) för framför allt nack- och skallskador, jämfört med ett bakåtvänt barn.

Har din bil nyckelavstängning kan du själv stänga av och sätta på krockkudden. Nyckelavstängning är tillförlitlig, men risken finns att den mänskliga faktorn gör att krockkudden är påslagen när den absolut inte får vara det. För bilar som inte har nyckelavstängning krävs det att krockkudden kopplas ur på en auktoriserad märkesverkstad.

Något som påverkar barns säkerhet i bil, lika mycket som vuxnas säkerhet, är bilens egen säkerhetsstandard. Speciellt viktigt blir detta i mindre bilar, där säkerhetsnivån varierar stort. Bara mellan den säkraste och den farligaste småbilen skiljer det cirka tio gånger i risk för att bli dödad eller invalidiserad.

Välj helst en bil enligt följande:

- Utsedd till ”Säkrast val” i rapporten ”Hur säker är bilen?”
- Kraftbegränsare* och bältesförsträckare** i baksätet
- Sidokrockgardin även för baksätet
- Bältespåminnare för baksätet

*Kraftbegränsare: släpper efter bältet kontrollerat under krockfasen för att minska belastningen på kroppen.

**Bältesförsträckare: i samband med krock dras bältet åt för att ta bort det bältesslack som alltid finns och därmed minska kroppens rörelse framåt.

Vissa bilfabrikanter erbjuder bakåtvända bilbarnstolar som tillval längst bak i sina kombimodeller. Många föräldrar känner en viss oro att sätta sina barn där. Ofta för att barnen känns utsatta vid en kollision bakifrån. På grund av att påkörning bakifrån sker i relativt låga hastigheter blir bilen vanligtvis lite deformerad. Därför är skaderisken trots allt väldigt liten.

Om biltillverkare erbjuder bakåtvända bilbarnstolar i kombiutrymmen måste lösningen vara godkänd, vilket betyder att stolarna är utprovade för just den bilmodellen. Vår rekommendation är att i första hand använda ordinarie sätesplatser, men som extrasäten är de acceptabla.

I våra studier från verkliga olyckor ser vi att påkörningar bakifrån är avsevärt mildare än frontalkollisioner. Risken att råka ut för en kraftig påkörning bakifrån är liten då dessa är mycket ovanliga. Se till att minibussen även har sidokrockgardiner på sista sätesraden.

Det är ett standardiserat fästsystem som ska underlätta bilbarnstolens montering i bilen. I stort sett erbjuder alla biltillverkare dessa fästen (standard sedan 2004). De är avsedda för barn upp till fyra års ålder.

Det är ingen större säkerhetsmässig skillnad på dessa stolar, men de kan underlätta monteringen. ISOFIX-stolar för bakåtvänt bruk är oftast tyngre och dyrare än stolar utan ISOFIX-fästen.

För att ge ditt barn ett bra skydd dygnet runt bör du ge barnet en egen barnförsäkring. En sådan försäkring ger ersättning oberoende av om skadan ger bestående men eller inte. Och den ökar dina möjligheter att hjälpa ditt barn till ett bra liv i framtiden.

I Sverige är vi bra på att skydda våra barn i bilen bland annat tack vare våra bakåtvända bilbarnstolar.

I filmen nedan kan du lära dig mer om varför det är viktigt för dina barn att åka bakåtvänt. Grundläggande är att små barn ska åka bakåtvänt åtminstone till och med fyra års ålder, eller så länge det går.

I Sverige är vi bra på att skydda våra barn i bilen bland annat tack vare våra bakåtvända bilbarnstolar. Se filmen om hur du skyddar ditt barn.
In Sweden, we are good at protecting children in cars thanks to rear-facing car seats. In this video we show the best way in how to protect your child.
Hej! helena-stigson-email

Ställ din fråga direkt till vår trafikforskare Helena Stigson