Krocktest - lastning i hantverkarbil

Är du en av dem som kör, lastar och jobbar i en hantverkarbil? Du är inte ensam, idag är var tionde bil som rullar på de svenska vägarna just en sådan.

En hantverkarbil är ett lätt transportfordon under 3,5 tons totalvikt. Folksams nya krocktest av hantverkarbilar visar att det är viktigt att inte lasta bilen för tungt och att lasten måste förankras på ett säkert sätt. Här kan du läsa testet och få tips ”Så lastar du hantverkarbilen rätt!”

Tänk på att:

  • Ta reda på hur mycket bilen får lastas.
  • Studera olika metoder för lastsäkring, läs mer nedan.
  • Kan du inte förankra lasten bör du lägga den så långt fram i bilen som möjligt, bäst är mot mellanväggen.
  • Lägg inte för tung last i hyllsystemet, placera tung last långt ner och så långt fram som möjligt.
  • Låt en auktoriserad verkstad sätta fast hyllsystemet enligt tillverkarens anvisningar.

Det finns ett antal lastsäkringsmetoder som är bra att känna till. Använd någon eller kombinationer av de som beskrivs nedan. I hantverkarbilar är så kallad förstängning den viktigaste metoden. Lägg sedan till ytterligare metoder för att hålla fast lasten.

Lasten placeras mot bilens fasta konstruktionsdelar för att förhindra lasten från att glida innan en kollision. Reglar eller kilar stöder indirekt mot bilens fasta konstruktionsdelar. På bilden har kabeltrumma och gasflaska förstängs mot mellanväggen.

Lasten spänns ned mot golvet i surrningsöglor. I kombination med förstängning gör detta att lasten inte rör sig eller tippar. Hos små transportbilar med hyllsystem är antalet surrningsöglor färre.

Används för att förhindra att lasten tippar och glider. Den kan bestå av ett spännband runt lastens övre hörn eller runt en kabeltrumma. På bilden används grimma i kombination med förstängning för att förankra kabeltrumman mot mellanvägg och hyllsystem.

Mindre last förvaras i hyllor och lådor. Montera hyllsystemet på ett säkert sätt, helst med hjälp av en auktoriserad verkstad.

Två likadana mindre hantverkarbilar valdes ut för att krocktestas i 64 km/h mot en barriär.
  • Båda bilarna hade samma hyllsystem monterat men lastades på olika sätt, med lös respektive förankrad last.
  • Förarutrymme och lastutrymme filmades med höghastighetskamera och GoPro kamera.
  • Bilarna var instrumenterade enligt Euro NCAPs protokoll med mätning av bil och dockor.

Bil med lös last

Lastades med cirka 260 kilo delvis lös last placerad på golv och hyllor, varav 189 kilo på golvet. I passagerarutrymmet placerades en förarkrockdocka.
Bil med lös last

Bil med fast förankrad last

Lastades med cirka 275 kilo enligt de riktlinjer som finns, varav 55 kilo på golvet. I passagerarutrymmet placerades två krockdockor.
Bil med fast förankrad last
Föremålen på golvet rörde sig med stor energi mot mellanväggen som deformerades kraftigt.
  • När mellanväggen deformerades och fönstren krossades, flög mindre objekt in i kupén och riskerade att skada passagerarna.
  • Båda stolarna deformerades kraftigt och lossnade i sina golvfästen.
  • Flera av hyllsystemets fästen deformerades kraftigt men hyllsystemet satt fortfarande fast.
  • Förardockan fick höga värden på bröstkorg och ben när lasten tryckte på bakifrån.
All last var förankrad för att inte tränga in i passagerarutrymmet. Dock lossnade hela hyllsystemet så att mellanväggen och förarstolen deformerades kraftigt.
  • Kabeltrumman och gasflaskan på golvet gjorde ingen stor skada på kupéutrymmet, men gasflaskan orsakade glassplitter när fönstret i mellanväggen krossades.
  • Förardockan fick höga värden på bröstkorgen och ben till följd av att lasten tryckte på bakifrån. Bälteskraften på förarens midjedel blev mycket hög.
  • Passagerardockan fick förhöjda krafter på bröstkorgen men lägre krafter i midjebältet jämfört med föraren. Kraften mot benen var lägre än för föraren.
Folksams krocktest av lastning i hantverkarbil.

Läs testrapporten

Vårt pressmeddelande