
Våra krock- och säkerhetsfilmer
Våra trafikforskare utför krocktester och testar säkerheten i bilar så att du ska kunna känna dig tryggare i trafiken.
Här har vi samlat filmer från våra krocktester och rekommendationer om trafiksäkerhet. Ta del av resultaten för en säkrare bilresa.
Här kan du se alla Folksams filmer om bilsäkerhet.
Dubbdäck eller dubbfritt? Välj rätt vinterdäck
För att kunna se filmen behöver du godkänna cookies för förbättrad användarupplevelse
Ändra val av cookiesWhiplash
För att kunna se filmen behöver du godkänna cookies för förbättrad användarupplevelse
Ändra val av cookiesAntisladdsystem
För att kunna se filmen behöver du godkänna cookies för förbättrad användarupplevelse
Ändra val av cookiesKrockkudde och bilbälte
För att kunna se filmen behöver du godkänna cookies för förbättrad användarupplevelse
Ändra val av cookiesI Sverige är vi bra på att skydda våra barn i bilen bland annat tack vare våra bakåtvända bilbarnstolar. I filmen nedan kan du lära dig mer om varför det är viktigt för dina barn att åka bakåtvänt. Grundläggande är att små barn ska åka bakåtvänt åtminstone till och med fyra års ålder, eller så länge det går.
För att kunna se filmen behöver du godkänna cookies för förbättrad användarupplevelse
Ändra val av cookiesFör att kunna se filmen behöver du godkänna cookies för förbättrad användarupplevelse
Ändra val av cookiesPå semestern tar många med extra bagage i bilen. Då är det viktigt att du packar bilen rätt. Packning plus passagerare gör att bilen betydligt lättare kommer i obalans och börjar sladda. Våra sladdtester visar på dramatiska skillnader med och utan last, särskilt i bil utan antisladdsystem.
Bilar utan antisladdsystem
Den ena med endast förare och ingen last. Den andra bilen har fyra åkande, lastad takbox och fyllt bagageutrymme.
För att kunna se filmen behöver du godkänna cookies för förbättrad användarupplevelse
Ändra val av cookiesBilar med och utan antisladdsystem
Båda med fyra åkande, lastad takbox och fyllt bagageutrymme. Bilen utan antisladd snurrar av vägbanan. Även den med antisladdsystem får problem, men sladden är hanterbar.
För att kunna se filmen behöver du godkänna cookies för förbättrad användarupplevelse
Ändra val av cookiesSe vår film när vi testade en Toyota Aris från 2008 mot en äldre Volvo 945 från 1996 som var en av de säkraste bilarna under 90-talet.
För att kunna se filmen behöver du godkänna cookies för förbättrad användarupplevelse
Ändra val av cookiesBil mot betongbarriär i 80 km/h
Bilen träffar betongbarriären i 45 graders vinkel. Krocken blir mycket kraftig, bilen deformeras rejält och slungas upp i luften vid träffen. Risken är stor att de åkande får allvarliga eller dödande personskador.
För att kunna se filmen behöver du godkänna cookies för förbättrad användarupplevelse
Ändra val av cookiesBil mot vajerräcke i 80 km/h
Bilen träffar vajerräcket i 45 graders vinkel och fångas upp av räcket utan att ge stora belastningar på de åkande eller stora deformationer på bilen. I denna kollision klarar sig bilens åkande utan risk för skador.
För att kunna se filmen behöver du godkänna cookies för förbättrad användarupplevelse
Ändra val av cookiesBil mot vajerräcke i 110 km/h
Bilen kör in i ett vajerräcke med 20 graders infallsvinkel. Bilen stannar inte utan fortsätter ut ur räcket och välter i ett senare skede. Krocken sker utan att de åkande utsätts för höga belastningar.
För att kunna se filmen behöver du godkänna cookies för förbättrad användarupplevelse
Ändra val av cookiesBil mot stålbalksräcke i 80 km/h
Bilen träffar räcket i 45 graders vinkel. Bilen bromsas upp relativt odramatiskt på ca 2 meter. Detta ger låga belastningar på de åkande, som inte riskerar att få svåra skador.
För att kunna se filmen behöver du godkänna cookies för förbättrad användarupplevelse
Ändra val av cookiesBil mot stålbalksräcke i 110 km/h
Bilen krockas mot ett räcke med 20 graders infallsvinkel. Bilen ändrar riktning i krocken och fortsätter ut från räcket i hög hastighet. De åkande utsätts inte för några stora belastningar och riskerar inte att skadas i träffen.
För att kunna se filmen behöver du godkänna cookies för förbättrad användarupplevelse
Ändra val av cookiesHär kan du se alla filmer från studierna när vi krocktestar mc:s med vanliga motortyp och så kallad boxermotor tillsammans med olika sorters vägräcken. Krocktesterna har genomförts med tio graders kollisionvinkel och i 60 kilometer i timmen.
Vanlig MC in i ett standard w-räcke
Vanlig MC in i ett konventionellt W-räcke, upprät kollision med 10° kollisionsvinkel i 60 km/h.
För att kunna se filmen behöver du godkänna cookies för förbättrad användarupplevelse
Ändra val av cookiesMC med boxermotor in i ett standard w-räcke
MC med boxer-motor in i ett konventionellt W-räcke, upprät kollision med 10° kollisionsvinkel i 60 km/h.
För att kunna se filmen behöver du godkänna cookies för förbättrad användarupplevelse
Ändra val av cookiesMC med boxermotor in i ett w-räcke med MPS
MC med boxer-motor in i ett W-räcke med Motorcyclist Protection System (MPS, sk underglidningsskydd), upprätt kollision med 10° kollisionsvinkel i 60 km/h
För att kunna se filmen behöver du godkänna cookies för förbättrad användarupplevelse
Ändra val av cookiesMC med boxermotor in i ett w-räcke med MPS samt med prototyp av överglidningsskydd
MC med boxer-motor in i ett W-räcke med MPS samt en prototyp av ”överglidningsskydd”, upprät kollision med 10° kollisionsvinkel i 60 km/h.
För att kunna se filmen behöver du godkänna cookies för förbättrad användarupplevelse
Ändra val av cookiesVåra bilförsäkringar
Våra bilförsäkringar har det du behöver för att vara trygg på vägen. Vi har försäkrat bilar sedan 1925 och har i dag mer än 900.000 bilar trygga hos oss. Välkommen du också!

Lasta bilen rätt
På semestern tar många med extra bagage i bilen. Packning plus passagerare gör att bilen betydligt lättare kommer i obalans och börjar sladda.
Tips för att lasta bilen
Hur säker är bilen?
Vi på Folksam har undersökt olika bilmodellers krocksäkerhet och presenterat resultaten i över 40 år. Det gör vi så att våra kunder ska kunna göra ett tryggt och säkert val när de köper bil
Läs rapporten Hur säker är bilen