Barn i bil
Våra rekommendationer
Varje år föds runt 100 000 barn i Sverige. De flesta kommer att göra sin första biltur bara någon dag efter det att de kommit till världen.

Rekommendationer för barn i bil
Under början av 2000-talet minskade andelen barn som åkte bakåtvänt. För att hejda utvecklingen tog Folksam 2006 initiativ till en gemensam Svensk policy för barnens säkerhet i bil. Policyn uppdaterades 2017 för att anpassas till säkerhetsutvecklingen och nuvarande riktlinjer.
Bakom rekommendationen står representanter för bilindustrin, Trafikverket, NTF, VTI, barnstolstillverkare, Autoliv och Folksam.
Merläsning: Svenska rekommendationer för barn i bil
Swedish recommendations for protecting children in cars
Rekommendation små barn (0 år till 4–5 år)
-
Barn åker bakåtvänt
Grundläggande är att små barn ska åka bakåtvänt åtminstone till och med fyra års ålder, eller så länge det går. Från krocksäkerhetssynpunkt är det lika säkert att placera barnet bakåtvänt i fram- eller baksäte, förutsatt att framsätets krockkudde är urkopplad -
Ansvar att informera
Vi har ett ansvar att informera om faran med att placera barn i babyskydd, bakåtvänd bilbarnstol, framåtvänd bältesstol eller bälteskudde på en plats utrustad med en påslagen passagerarkrockkudde -
Aktiv roll i hantering
Vi har ett ansvar för att all hantering med avstängning av krockkudden ska ske på ett säkert sätt för att minimera risken för felanvändning -
Sidokrockskuddar
Sidokrockkudde och sidokrockgardin utgör ingen fara för barn i bakåtvänd bilbarnstol
Rekommendation större barn (4–5 år till 12 år)
-
Stol eller kudde
Större barn åker säkrast i bältestol, bälteskudde eller integrerat barnskydd och placeras i främre eller bakre passagerarsätet -
Minimumlängd
Barnet ska vara minst 140 cm vid placering framför en aktiv krockkudde om inte biltillverkaren har andra rekommendationer -
Aktiv roll i hantering
Vi har ett ansvar att informera om när passagerarkrockkudden ska vara aktiv respektive avstängd och vem som då kan sitta på denna plats -
Sidokrockkuddar
Sidokrockkudde och sidokrockgardin utgör ingen fara för barn i bältestol eller bälteskudde
Bälteslag och barnstolskrav
- I Sverige är det lag på att alla som åker bil ska använda bilbälte. Alla barn som är kortare än 135 centimeter ska dessutom använda en godkänd barnstolsutrustning
- Barn i bakåtvända skyddssystem ska inte sitta på en plats utrustad med en passagerarkrock-kudde om inte krockkudden har satts ur funktion
En film om hur du skyddar ditt barn
Se filmen
De säkraste familjebilarna
Vi sammanfattar krocksäkerheten i fliken ”Testresultat-krocksäkerhet” och anger med ”Bra val” de bilar som uppfyller dessa villkor.
Viktig säkerhetsutrustning för framåtvända barn i baksätet
Mindre barn som åker bakåtvänt har ett utökat skydd från barnstolen och är inte lika beroende av de extra skyddssystemen bak. Säkerhetsutrustningen är bältespåminnare, bältessträckare, kraftbegränsare och sidogardiner.
- Bältespåminnare upplyser föraren att det sitter obältade i bilen. På äldre bilar saknas det ofta helt. Det infördes successivt i framsätet för att i vissa bilar även omfatta baksätet.
- Bältessträckare drar åt bältet ca en decimeter i samband med en krock. Det minskar det slack i bältet som man vill undvika i en kollision.
- Kraftbegränsare släpper efter bältet efter att sträckaren löst ut. Kraftbegränsaren syftar till att minska belastningen på kroppen som orsakas av bältet.
- Sidogardiner täcker sidorutorna helt och minskar risken för skallskador i en sidokollision.
Så har vi delat in säkerhetsnivåerna
Kravnivå | Bra Val! | Autobroms | Kraftbegränsare | Bältessträckare | Bältespåminnare | Krockgardin |
---|---|---|---|---|---|---|
Utmärkt | ||||||
Mycket bra | Tillval* | |||||
Bra** | ||||||
Bra* | Tillval* | |||||
Bra | ||||||
Godkänd |
Hela familjebilslistan
Bilmodell | Pris | Storlek | Säkerhet |
---|---|---|---|
Kia Ceed 07-11 | 25.000-50.000 kr | Mindre bilar | Godkänd |
Toyota Corolla Verso 04- | 25.000-50.000 kr | Minibussar | Godkänd |
Volvo S40/V50 04-12 | 25.000-50.000 kr | Mellanstora bilar | Godkänd |
Honda Civic 06-11 | 50.000-75.000 kr | Mindre bilar | Godkänd |
Hyundai I30 07-11 | 50.000-75.000 kr | Mindre bilar | Godkänd |
Kia Soul 09-13 | 50.000-75.000 kr | Mindre bilar | Godkänd |
Mercedes A-Klass 08-11 | 50.000-75.000 kr | Mindre bilar | Bra** |
Mercedes B-Klass 05-09 | 50.000-75.000 kr | Mellanstora bilar | Godkänd |
Mercedes E-Klass 07-09 | 50.000-75.000 kr | Stora bilar | Godkänd |
Toyota Auris 07-13 | 50.000-75.000 kr | Mindre bilar | Godkänd |
Mercedes B-Klass 09-12 | 75.000-100.000 kr | Mellanstora bilar | Godkänd |
Nissan Qashqai 07-13 | 75.000-100.000 kr | SUV | Bra** |
Opel Astra 09- | 75.000-100.000 kr | Mindre bilar | Godkänd |
Opel Insignia 09- | 75.000-100.000 kr | Stora bilar | Godkänd |
Opel Meriva 10- | 75.000-100.000 kr | Mindre bilar | Godkänd |
Renault Grand Scenic 09- | 75.000-100.000 kr | Minibussar | Godkänd |
Renault Scenic 09- | 75.000-100.000 kr | Mindre bilar | Godkänd |
Toyota Avensis 09-15 | 75.000-100.000 kr | Mellanstora bilar | Bra* |
Toyota Prius 09- | 75.000-100.000 kr | Mellanstora bilar | Bra* |
Honda Accord 09-13 | 100.000-125.000 kr | Mellanstora bilar | Bra* |
Hyundai I30 12- | 100.000-125.000 kr | Mindre bilar | Godkänd |
Hyundai IX35 10- | 100.000-125.000 kr | SUV | Godkänd |
Kia Sorento 09-14 | 100.000-125.000 kr | SUV | Bra* |
Kia Sportage 11- | 100.000-125.000 kr | SUV | Bra* |
Mercedes M-Klass 06-11v | 100.000-125.000 kr | SUV | Godkänd |
Opel Astra 11- | 100.000-125.000 kr | Mindre bilar | Godkänd |
Peugeot 3008 10- | 100.000-125.000 kr | Mellanstora bilar | Godkänd |
Peugeot 308 13- | 100.000-125.000 kr | Mindre bilar | Bra* |
Peugeot 508 11- | 100.000-125.000 kr | Stora bilar | Godkänd |
Saab 9-5 10-12 | 100.000-125.000 kr | Stora bilar | Godkänd |
Subaru Legacy/Outback 09-14 | 100.000-125.000 kr | Mellanstora bilar | Godkänd |
Toyota Verso 09- | 100.000-125.000 kr | Minibussar | Godkänd |
Volvo S80 09-10 | 100.000-125.000 kr | Stora bilar | Mycket bra |
Volvo V70 09-10 | 100.000-125.000 kr | Stora bilar | Mycket bra |
Chevrolet Trax 13- | 125.000-150.000 kr | SUV | Godkänd |
Ford Gran C-Max 12- | 125.000-150.000 kr | Minibussar | Bra* |
Ford S-Max 09-15 | 125.000-150.000 kr | Minibussar | Mycket bra |
Honda Civic 12- | 125.000-150.000 kr | Mindre bilar | Bra* |
Kia Ceed 12- | 125.000-150.000 kr | Mindre bilar | Godkänd |
Lexus Ct 200h 09- | 125.000-150.000 kr | Mindre bilar | Mycket bra |
Mazda 3 13- | 125.000-150.000 kr | Mindre bilar | Bra |
Mercedes C-Klass 11-13 | 125.000-150.000 kr | Mellanstora bilar | Mycket bra |
Suzuki SX4 13- | 125.000-150.000 kr | SUV | Godkänd |
Volvo S60/V60 10- | 125.000-150.000 kr | Mellanstora bilar | Utmärkt |
Volvo S80 11- | 125.000-150.000 kr | Stora bilar | Utmärkt |
Volvo V70 11- | 125.000-150.000 kr | Stora bilar | Utmärkt |
Volvo XC60 08- | 125.000-150.000 kr | SUV | Utmärkt |
Audi A3 12- | 150.000-200.000 kr | Mindre bilar | Bra* |
Audi A4 13- | 150.000-200.000 kr | Mellanstora bilar | Bra* |
Audi Q3 11- | 150.000-200.000 kr | SUV | Godkänd |
BMW 3-Serie 13- | 150.000-200.000 kr | Mellanstora bilar | Bra* |
Citroen C4 Picasso 13- | 150.000-200.000 kr | Mellanstora bilar | Godkänd |
Kia Carens 13- | 150.000-200.000 kr | Mindre bilar | Bra** |
Mercedes E-Klass 09-14 | 150.000-200.000 kr | Stora bilar | Mycket bra |
Nissan X-trail 14- | 150.000-200.000 kr | SUV | Bra* |
Opel Mokka 12- | 150.000-200.000 kr | Mindre bilar | Godkänd |
Opel Zafira Tourer 12- | 150.000-200.000 kr | Minibussar | Godkänd |
Subaru XV 12- | 150.000-200.000 kr | SUV | Godkänd |
Toyota Auris 13- | 150.000-200.000 kr | Mindre bilar | Godkänd |
Volvo V40 12- | 150.000-200.000 kr | Mindre bilar | Utmärkt |
Mercedes A-Klass 15- | 150.000-200.000 kr | Mindre bilar | Utmärkt |
Mercedes B-Klass 15- | 200.000-300.000 kr | Mindre bilar | Utmärkt |
Mercedes C-Klass 14- | 200.000-300.000 kr | Mellanstora bilar | Utmärkt |
Mercedes GLA 14- | 200.000-300.000 kr | Mindre bilar | Utmärkt |
Skoda Superb 15- | 200.000-300.000 kr | Stora bilar | Utmärkt |
Subaru Forester 13- | 200.000-300.000 kr | SUV | Godkänd |
Toyota Avensis 15- | 200.000-300.000 kr | Stora bilar | Utmärkt |
Toyota RAV4 13- | 200.000-300.000 kr | SUV | Godkänd |
Kia Sorento 15- | > 300.000 kr | SUV | Bra** |
Lexus NX 15- | > 300.000 kr | SUV | Mycket bra |
Mercedes E-Klass 15-16 | > 300.000 kr | Stora bilar | Utmärkt |
Mercedes M-Klass 11- | > 300.000 kr | SUV | Bra** |
Renault Espace 15- | > 300.000 kr | Minibussar | Mycket bra |
BMW 5-Serie 10- | 150.000-200.000 kr | Stora bilar | Bra* |
Ford Kuga 13- | 150.000-200.000 kr | SUV | Bra* |
Honda CR-V 12- | 150.000-200.000 kr | SUV | Bra* |
Mazda 6 13- | 150.000-200.000 kr | Mindre bilar | Bra |
Mazda CX-5 12- | 150.000-200.000 kr | Mellanstora bilar | Bra |
Mitsubishi Outlander 12- | 150.000-200.000 kr | SUV | Bra* |
Nissan Qashqai 14- | 150.000-200.000 kr | SUV | Bra* |
Skoda Octavia 13- | 150.000-200.000 kr | Mellanstora bilar | Bra* |
Audi Q5 13- | 200.000-300.000 kr | SUV | Bra* |
BMW 2-Serie 14- | 200.000-300.000 kr | Mindre bilar | Bra* |
Ford Mondeo 15- | 200.000-300.000 kr | Mellanstora bilar | Bra* |
Lexus IS 13- | 200.000-300.000 kr | Mellanstora bilar | Bra* |
Mitsubishi Outlander PHEV 13- | 200.000-300.000 kr | SUV | Bra* |
Subaru Outback 14- | 200.000-300.000 kr | Mellanstora bilar | Bra* |
Suzuki Vitara 15- | 200.000-300.000 kr | SUV | Bra* |
VW Passat 15- | 200.000-300.000 kr | Mellanstora bilar | Bra* |
Audi e-tron 14- | > 300.000 kr | Mindre bilar | Bra* |
Under 9 mån
Vad är viktigt vid val av babyskydd?
• Välj så höga sidokanter som möjligt, det ger ökat skydd vid krock från sidan.
• Testa så att bilbältet når runt babyskyddet helt och hållet, även i baksätet.
• Placera skyddet i ett så upprätt läge som möjligt, så att nacken inte belastas för mycket vid en krock.
• Babyskyddet kan spännas fast med antingen bilbältet eller via en basenhet som monteras fast i bilen. Det är ingen säkerhetsskillnad mellan de olika monteringssätten. Det är snarare en fråga om bekvämlighet. Basen gör det möjligt att montera det bärbara babyskyddet, som barnet ligger i, på ett enkelt sätt.
När är det dags att byta från babyskydd till bakåtvänd bilbarnstol?
När barnet kan sitta själv utan stöd går det bra att byta från babyskydd till en större bakåtvänd stol. Ofta följer det med en extra babydyna som ger de mindre barnen bättre stöd i den större bakåtvända stolen.
Är en fastspänd barnvagnsinsats säker?
Nej, en barnvagnsinsats är inte anpassad för krock och saknar fastsättning för barnet. Ett babyskydd är ett mycket säkrare alternativ. För tidigt födda barn kan behöva ligga ned i början. För dem finns det speciella skydd där även barnet ligger fastspänt.
Är det okej att köpa begagnat?
Det är helt okej att köpa begagnat, tänk på följande:
• Kontrollera att det inte finns några synliga skador på skyddsutrustningen, bältet eller fästpunkterna. Se till att utrustningen är komplett. Många bakåtvända bilbarnstolar har underförankringssband som ska monteras under bilstolen. Dessa kan lätt försvinna.
• Se till att du får med dig monteringsanvisningen. Man ska självklart inte köpa en stol som varit med om en krock, den bör kasseras.
Var är det säkrast att sitta?
• Under förutsättning att krockkudden är avstängd, är det ingen större skillnad säkerhetsmässigt mellan fram- och baksätet. Vid en sidokollision är barnet mer skyddat på mittplats bak, än i framsätet. Krockar från sidan är dock mer ovanliga än frontalkrockar. Det finns andra fördelar med att ha barnet i framsätet:
• Föraren störs mindre. Observationer från USA tyder på en ökad olycksrisk när spädbarn eller barn är placerade i baksätet. I en jämförelse distraherades föraren fyra gånger oftare av ett barn i baksätet än av en vuxen medpassagerare. Och nästan åtta gånger mer av ett spädbarn.
• Den sociala kontakten blir bättre mellan barn och förare, vilket har betydelse när man åker ensam med barnet.
Kan man lita på att urkopplingen av krockkudden är säker?
Har din bil nyckelavstängning kan du själv stänga av och sätta på krockkudden. Nyckelavstängning är tillförlitlig, men risken finns att den mänskliga faktorn gör att krockkudden är påslagen när den absolut inte får vara det. För bilar som inte har nyckelavstängning krävs det att krockkudden kopplas ur på en auktoriserad märkesverkstad.
Är sidokrockkuddar och sidokrockgardiner farliga?
Det finns inga studier som visar att varken sidokrockkuddar eller krockgardiner är farliga för barn i babyskydd eller i bakåtvänd bilbarnstol. Tidigare har man varit orolig för att sidokrockkuddarna skulle ha negativ effekt, men amerikanska studier visar att barn snarare skulle ha en positiv effekt av ökad sidokrockskydd.
Krockkuddarna är testade enligt en rekommenderad standard framtagen i USA. Sidokrockkuddar innehåller betydligt mindre luft än frontalkrockkudden och är därmed mindre aggressiva. Dessutom är de sidokrockkuddar som sitter i baksätet mycket "snällare" än de som sitter i framsätet.
Hur viktig är bilens säkerhet?
Något som påverkar barns säkerhet i bil, lika mycket som vuxnas säkerhet, är bilens egen säkerhetsstandard. Speciellt viktigt blir detta i mindre bilar, där säkerhetsnivån varierar stort. Bara mellan den säkraste och den farligaste småbilen skiljer det cirka tio gånger i risk för att bli dödad eller invalidiserad.
Välj helst en bil enligt följande:
- Utsedd till ”Säkrast val” i rapporten ”Hur säker är bilen?”
- Kraftbegränsare* och bältesförsträckare** i baksätet
- Sidokrockgardin även för baksätet
- Bältespåminnare för baksätet
*Kraftbegränsare: släpper efter bältet kontrollerat under krockfasen för att minska belastningen på kroppen.
**Bältesförsträckare: i samband med krock dras bältet åt för att ta bort det bältesslack som alltid finns och därmed minska kroppens rörelse framåt.
Placering av barn i kombibilar?
Vissa bilfabrikanter erbjuder bakåtvända bilbarnstolar som tillval längst bak i sina kombimodeller. Många föräldrar känner en viss oro att sätta sina barn där. Ofta för att barnen känns utsatta vid en kollision bakifrån. På grund av att påkörning bakifrån sker i relativt låga hastigheter blir bilen vanligtvis lite deformerad. Därför är skaderisken trots allt väldigt liten.
Om biltillverkare erbjuder bakåtvända bilbarnstolar i kombiutrymmen måste lösningen vara godkänd, vilket betyder att stolarna är utprovade för just den bilmodellen. Vår rekommendation är att i första hand använda ordinarie sätesplatser, men som extrasäten är de acceptabla.
7-sitsiga minibussar - är bakersta sätesraden säker vid en påkörning bakifrån?
I våra studier från verkliga olyckor ser vi att påkörningar bakifrån är avsevärt mildare än frontalkollisioner. Risken att råka ut för en kraftig påkörning bakifrån är liten då dessa är mycket ovanliga. Se till att minibussen även har sidokrockgardiner på sista sätesraden.
Isofix, vad är det?
Det är ett standardiserat fästsystem som ska underlätta bilbarnstolens montering i bilen. I stort sett erbjuder alla biltillverkare dessa fästen (standard sedan 2004). De är avsedda för barn upp till fyra års ålder.
Det är ingen större säkerhetsmässig skillnad på dessa stolar, men de kan underlätta monteringen. ISOFIX-stolar för bakåtvänt bruk är oftast tyngre och dyrare än stolar utan ISOFIX-fästen.
Är ditt barn lika försäkrad som du?
För att ge ditt barn ett bra skydd dygnet runt bör du ge barnet en egen barnförsäkring. En sådan försäkring ger ersättning oberoende av om skadan ger bestående men eller inte. Och den ökar dina möjligheter att hjälpa ditt barn till ett bra liv i framtiden.
4 mån till 5 år
Vad är viktigt vid val av bilbarnstol?
• Välj en stol som är avsedd för bakåtvänt bruk för barn upp till fyra till fem års ålder.
• Välj så höga sidokanter som möjligt, det ger ökat skydd vid krock från sidan.
• Vissa så kallade kombistolar, kan användas för både framåt och bakåtvänt bruk. Vi avråder att dessa används för framåtvänt bruk för barn under fyra år. När stolen är för liten för en bakåtvänd stol, byt i stället till en bältesstol.
Är det okej att köpa begagnat?
Det är helt okej att köpa begagnat, tänk på följande:
• Kontrollera att det inte finns några synliga skador på skyddsutrustningen, bältet eller fästpunkterna. Se till att utrustningen är komplett. Många bakåtvända bilbarnstolar har underförankringssband som ska monteras under bilstolen. Dessa kan lätt försvinna.
• Se till att du får med dig monteringsanvisningen. Man ska självklart inte köpa en stol som varit med om en krock, den bör kasseras.
Var är det bäst att barnet sitter?
Under förutsättning att krockkudden är avstängd, är det ingen större skillnad säkerhetsmässigt mellan fram- och baksätet. Vid en sidokollision är barnet mer skyddat på mittplats bak, än i framsätet. Krockar från sidan är dock mer ovanliga än frontalkrockar. Det finns andra fördelar med att ha barnet i framsätet:
• Framsätet kan ge barnet mer benutrymme än baksätet. Det större benutrymmet gör att barnet kan åka bakåtvänt upp till ett år längre än i baksätet.
• Föraren störs mindre. Observationer från USA tyder på en ökad olycksrisk när spädbarn eller barn är placerade i baksätet. I en jämförelse distraherades föraren fyra gånger oftare av ett barn i baksätet än av en vuxen medpassagerare. Och nästan åtta gånger mer av ett spädbarn.
• Den sociala kontakten blir bättre mellan barn och förare, vilket har betydelse när man åker ensam med barnet.
Vad gör man om det är trångt för barnets ben?
För att skapa mer benutrymme kan man räta upp barnstolen. Placera helst stolen i framsätet.
Säkerhetsmässigt är det ingen fara att barnet åker med böjda ben. Det är sällan barnet som klagar, utan istället vi vuxna som tycker det ser obekvämt ut.
När är det dags att sätta barnet framåtvänt?
Barn bör sitta bakåtvänt så länge som möjligt. Åtminstone till och med fyra års ålder. Inte förrän cirka en tredjedel av huvudet sticker upp ovanför kanten av stolen är det dags att vända.
I en frontalkrock löper ett framåtvänt barn betydligt högre risk (upp till fem gånger) för framför allt nack- och skallskador, jämfört med ett bakåtvänt barn.
Kan man lita på att urkopplingen av krockkudden är säker?
Har din bil nyckelavstängning kan du själv stänga av och sätta på krockkudden. Nyckelavstängning är tillförlitlig, men risken finns att den mänskliga faktorn gör att krockkudden är påslagen när den absolut inte får vara det. För bilar som inte har nyckelavstängning krävs det att krockkudden kopplas ur på en auktoriserad märkesverkstad.
Är sidokrockkuddar och sidokrockgardiner farliga?
Det finns inga studier som visar att varken sidokrockkuddar eller krockgardiner är farliga för barn i babyskydd eller i bakåtvänd bilbarnstol. Tidigare har man varit orolig för att sidokrockkuddarna skulle ha negativ effekt, men amerikanska studier visar att barn snarare skulle ha en positiv effekt av ökad sidokrockskydd.
Krockkuddarna är testade enligt en rekommenderad standard framtagen i USA. Sidokrockkuddar innehåller betydligt mindre luft än frontalkrockkudden och är därmed mindre aggressiva. Dessutom är de sidokrockkuddar som sitter i baksätet mycket "snällare" än de som sitter i framsätet.
Hur viktig är bilens säkerhet?
Något som påverkar barns säkerhet i bil, lika mycket som vuxnas säkerhet, är bilens egen säkerhetsstandard. Speciellt viktigt blir detta i mindre bilar, där säkerhetsnivån varierar stort. Bara mellan den säkraste och den farligaste småbilen skiljer det cirka tio gånger i risk för att bli dödad eller invalidiserad.
Välj helst en bil enligt följande:
- Utsedd till ”Säkrast val” i rapporten ”Hur säker är bilen?”
- Kraftbegränsare* och bältesförsträckare** i baksätet - Sidokrockgardin även för baksätet
- Bältespåminnare för baksätet
*Kraftbegränsare: släpper efter bältet kontrollerat under krockfasen för att minska belastningen på kroppen.
**Bältesförsträckare: i samband med krock dras bältet åt för att ta bort det bältesslack som alltid finns och därmed minska kroppens rörelse framåt.
Placering av barn i kombibilar?
Vissa bilfabrikanter erbjuder bakåtvända bilbarnstolar som tillval längst bak i sina kombimodeller. Många föräldrar känner en viss oro att sätta sina barn där. Ofta för att barnen känns utsatta vid en kollision bakifrån. På grund av att påkörning bakifrån sker i relativt låga hastigheter blir bilen vanligtvis lite deformerad. Därför är skaderisken trots allt väldigt liten.
Om biltillverkare erbjuder bakåtvända bilbarnstolar i kombiutrymmen måste lösningen vara godkänd, vilket betyder att stolarna är utprovade för just den bilmodellen. Vår rekommendation är att i första hand använda ordinarie sätesplatser, men som extrasäten är de acceptabla.
7-sitsiga minibussar - är bakersta sätesraden säker vid en påkörning bakifrån?
I våra studier från verkliga olyckor ser vi att påkörningar bakifrån är avsevärt mildare än frontalkollisioner. Risken att råka ut för en kraftig påkörning bakifrån är liten då dessa är mycket ovanliga. Se till att minibussen även har sidokrockgardiner på sista sätesraden
ISOFIX, vad är det?
Det är ett standardiserat fästsystem som ska underlätta bilbarnstolens montering i bilen. I stort sett erbjuder alla biltillverkare dessa fästen (standard sedan 2004). De är avsedda för barn upp till fyra års ålder.
Det är ingen större säkerhetsmässig skillnad på dessa stolar, men de kan underlätta monteringen. ISOFIX-stolar för bakåtvänt bruk är oftast tyngre och dyrare än stolar utan ISOFIX-fästen.
Är ditt barn lika försäkrad som du?
För att ge ditt barn ett bra skydd dygnet runt bör du ge barnet en egen barnförsäkring. En sådan försäkring ger ersättning oberoende av om skadan ger bestående men eller inte. Och den ökar dina möjligheter att hjälpa ditt barn till ett bra liv i framtiden.
4 till 12 år
Vad är viktigt vid val av bältesstol/kudde?
• Det ska finnas tydliga ordentliga bältesomlänkare (horn) på kudden så att höftbältet leds bort från barnets mage.
• Fördelen med bältesstol jämfört med bälteskudde är att stolen ger sidostöd om barnet somnar och håller därför barnet på plats i bältet. Det är också lättare att få bältet att löpa rätt över axeln och inte hamna utanför axeln.
• För barn i skolåldern som kanske är lite känsliga för att det är barnsligt med bilstol, är en kudde ett utmärkt alternativ. Då är barnet i allmänhet så storväxt att bältet löper bra över axeln.
När kan man sitta framför en krockkudde?
Barnet ska vara minst 140 cm. För barn över 140 cm är det viktigt att tänka på att diagonaldelen på bilbältet ligger över axeln. En vanlig felanvändning är att barn har bältet under armen, vilket medför en ökad skaderisk, speciellt framför en krockkudde.
Var är det bäst att placera bältesstolen/kudden?
Om krockkudden inte är urkopplad på passagerarplatsen är det baksätet som gäller ända tills barnet är över 140 cm.
En framåtvänd bilbarnstol eller bältesstol kan placeras på alla platser med 3-punktsbälte.
Med bälteskudde kan både 3- och 2-punktsbälte användas, men 3-punktsbälte ger bättre skydd.
Är det någon skillnad på olika bälten?
Risken för att barnet skadas är nästan dubbelt så stor med ett midjebälte jämfört med ett 3-punktsbälte.
Hur ska barnets bälte sitta?
Bilbältets midjedel styrs bort från barnets mage och placeras ner över låren. Hjälp barnen att sträcka bältet rätt. Bältet ska sitta nära halsen, över bröstbenet och över låren. Inte över magen.
Det är viktigt att tänka på att diagonaldelen på bilbältet ligger över axeln. En vanlig felanvändning är att barn har bältet under armen, vilket medför en ökad skaderisk, speciellt framför en krockkudde.
Försök att lätta på tjocka ytterplagg och dra bältet under kläderna. Ju närmare kroppen desto bättre skydd. Vi har genomfört krocktest med vinterkläder – se våra resultat här.
Är integrerade bilbarnstolar bra?
Vissa biltillverkare tillhandahåller integrerade framåtvända bilbarnstolar. Studier visar att felanvändningen i dessa stolar är betydligt lägre om barnet placeras i en integrerad bilbarnstol jämfört med en bältesstol. Om Du har möjlighet att välja en integrerad bilbarnstol är det självklart att föredra.
Är det okej att köpa begagnat?
Det är helt okej att köpa begagnat, tänk på följande:
• Kontrollera att det inte finns några synliga skador på skyddsutrustningen, bältet eller fästpunkterna. Se till att utrustningen är komplett. Många bakåtvända bilbarnstolar har underförankringssband som ska monteras under bilstolen. Dessa kan lätt försvinna.
• Se till att du får med dig monteringsanvisningen. Man ska självklart inte köpa en stol som varit med om en krock, den bör kasseras.
När är det dags att sätta barnet framåtvänt?
Barn bör sitta bakåtvänt så länge som möjligt. Åtminstone till och med fyra års ålder. Inte förrän cirka en tredjedel av huvudet sticker upp ovanför kanten av stolen är det dags att vända.
I en frontalkrock löper ett framåtvänt barn betydligt högre risk (upp till fem gånger) för framför allt nack- och skallskador, jämfört med ett bakåtvänt barn.
Kan man lita på att urkopplingen av krockkudden är säker?
Har din bil nyckelavstängning kan du själv stänga av och sätta på krockkudden. Nyckelavstängning är tillförlitlig, men risken finns att den mänskliga faktorn gör att krockkudden är påslagen när den absolut inte får vara det. För bilar som inte har nyckelavstängning krävs det att krockkudden kopplas ur på en auktoriserad märkesverkstad.
Hur viktig är bilens säkerhet?
Något som påverkar barns säkerhet i bil, lika mycket som vuxnas säkerhet, är bilens egen säkerhetsstandard. Speciellt viktigt blir detta i mindre bilar, där säkerhetsnivån varierar stort. Bara mellan den säkraste och den farligaste småbilen skiljer det cirka tio gånger i risk för att bli dödad eller invalidiserad.
Välj helst en bil enligt följande:
- Utsedd till ”Säkrast val” i rapporten ”Hur säker är bilen?”
- Kraftbegränsare* och bältesförsträckare** i baksätet
- Sidokrockgardin även för baksätet
- Bältespåminnare för baksätet
*Kraftbegränsare: släpper efter bältet kontrollerat under krockfasen för att minska belastningen på kroppen.
**Bältesförsträckare: i samband med krock dras bältet åt för att ta bort det bältesslack som alltid finns och därmed minska kroppens rörelse framåt.
Placering av barn i kombibilar?
Vissa bilfabrikanter erbjuder bakåtvända bilbarnstolar som tillval längst bak i sina kombimodeller. Många föräldrar känner en viss oro att sätta sina barn där. Ofta för att barnen känns utsatta vid en kollision bakifrån. På grund av att påkörning bakifrån sker i relativt låga hastigheter blir bilen vanligtvis lite deformerad. Därför är skaderisken trots allt väldigt liten.
Om biltillverkare erbjuder bakåtvända bilbarnstolar i kombiutrymmen måste lösningen vara godkänd, vilket betyder att stolarna är utprovade för just den bilmodellen. Vår rekommendation är att i första hand använda ordinarie sätesplatser, men som extrasäten är de acceptabla.
7-sitsiga minibussar - är bakersta sätesraden säker vid en påkörning bakifrån?
I våra studier från verkliga olyckor ser vi att påkörningar bakifrån är avsevärt mildare än frontalkollisioner. Risken att råka ut för en kraftig påkörning bakifrån är liten då dessa är mycket ovanliga. Se till att minibussen även har sidokrockgardiner på sista sätesraden.
ISOFIX, vad är det?
Det är ett standardiserat fästsystem som ska underlätta bilbarnstolens montering i bilen. I stort sett erbjuder alla biltillverkare dessa fästen (standard sedan 2004). De är avsedda för barn upp till fyra års ålder.
Det är ingen större säkerhetsmässig skillnad på dessa stolar, men de kan underlätta monteringen. ISOFIX-stolar för bakåtvänt bruk är oftast tyngre och dyrare än stolar utan ISOFIX-fästen.
Är ditt barn lika försäkrad som du?
För att ge ditt barn ett bra skydd dygnet runt bör du ge barnet en egen barnförsäkring. En sådan försäkring ger ersättning oberoende av om skadan ger bestående men eller inte. Och den ökar dina möjligheter att hjälpa ditt barn till ett bra liv i framtiden.
Se filmen om hur du skyddar ditt barn
I filmen nedan kan du lära dig mer om varför det är viktigt för dina barn att åka bakåtvänt. Grundläggande är att små barn ska åka bakåtvänt åtminstone till och med fyra års ålder, eller så länge det går.
Kontakta vår trafikforskare

Ställ din fråga direkt till vår forskare Helena Stigson
Våra bilförsäkringar

Våra tester
Trettiotvå populära bilbarnstolar
Vi har testat 32 bilbarnstolar för barn från nio månader till cirka fyra år på den svenska marknaden.

Våra tester
Krocktest med vinterkläder
Vi har genomfört ett test för att ta reda på hur ett barn kan påverkas i en framåtvänd bilbarnstol om barnet har tjocka vinterkläder på sig.