Till innehållTill navigering
bilar som kör längs skogsväg
Maria Klingegård, Trafiksäkerhetsforskare
Maria Klingegård

Trafiksäkerhetsforskare på Folksam

Läs mer om Maria Klingegård

Säker i bilen med förarstödsystem

Dagens fordon blir allt mer avancerade och är utrustade med ett flertal tekniska system som ökar tryggheten och minskar risken för olyckor i trafiken. Med rätt tillval i bilen kan du öka säkerheten för dig och dina passagerare.

Det finns system som informerar, varnar och system som aktivt går in och ingriper genom att justera körningen eller hastigheten. Vissa system är bara tillgängliga under eller över en viss hastighet och på vissa vägsträckor, till exempel vid synliga körfältslinjer. Sensorernas förmåga att uppfatta omgivningen kan påverkas av många faktorer som snö, dimma, mörker, smuts och kvalitet på körfältslinjer och då är det inte säkert att systemen aktiveras.

Kartläggning av självrapporterad upplevelse av förarstödssystem

Tänk på att:

  • Det är alltid du som förare som är ansvarig för körningen. Förarstödssystemen kan inte ersätta dig.

  • Läsa manualen och få en genomgång av funktionerna av säljaren.

  • Funktionerna fungerar inte alltid på grund av väder, trafik och trafikmiljö.

  • Använda förarstödssystemet så ofta det går.

Här kan du läsa om de viktigaste förarstödssystemen.

Att köra på något vid parkering är en vanlig olyckssituation. En fjärdedel av olyckorna skulle kunna undvikas om bilarna var utrustade med backsensorer. Som stöd finns backkamera och sensorer som varnar när du riskerar att backa på något. Vissa bilar har även automatisk nödbroms för att helt undvika kollision vid backning.

Backkamera och radarenhet

Med backkamera eller radarsensor får du bättre koll på vad som händer bakom bilen. Kameran visar en bild av området bakom dig, ofta med stödlinjer som hjälper dig att se var bilen är på väg. Vissa system ger också ifrån sig ljud eller visar symboler om du är nära att köra på något.

Sensorer som varnar för hinder

Det finns ultraljud och radarsensorer som känner av om det finns hinder bakom bilen. De varnar dig med ljud eller bilder om du kommer för nära. Vissa radarsystem kan dessutom upptäcka om en bil eller en person närmar sig bakifrån, så att du hinner stanna i tid.

Automatisk nödbroms när du backar

Vissa bilar kan bromsa automatiskt om något plötsligt dyker upp bakom dig när du backar. Systemet känner av både saker och personer, och hjälper dig att undvika en krock.

Sensorer som varnar vid urstigning

Det finns också system som varnar om det kommer någon bakifrån när du ska öppna bildörren, till exempel en cyklist eller bil. Då hinner du stanna upp och undvika en olycka när du eller någon annan kliver ur bilen.

Parkeringsassistans

Parkeringsassistans hjälper dig att hitta en ledig plats och styra in bilen, både vid parallelparkering och när du ska in i en vanlig ruta. Vissa system kan också gasa och styra så att du enkelt tar dig in eller ut från parkeringsplatsen.

Om alla höll hastighetsbegränsningen skulle ungefär 80 liv per år kunna räddas. Att hålla lagom avstånd till bilen framför minskar också risken för olyckor. Det finns smarta funktioner i bilen som hjälper dig med både hastighet och avstånd.

Trafikskyltsavläsning

Vissa bilar har trafikskyltsavläsning eller trafikskyltsigenkänning som kan läsa av hastighetsskyltarna längs vägen. De visar tydligt vilken hastighetsgräns som gäller just där du kör. Det gör det enklare för dig att hålla rätt fart.

Hastighetsbegränsare

Hastighetsbegränsare eller farthållare med hastighetsbegränsning är system som hjälper dig att inte köra för fort. De kan begränsa bilens maxhastighet så att du inte råkar överskrida den tillåtna gränsen. I vissa bilar ställer du själv in vilken hastighet du vill hålla, medan andra system automatiskt anpassar sig efter skyltarna längs vägen.

Farthållare

Farthållare gör det enklare att hålla en jämn hastighet. Du ställer själv in vilken fart du vill hålla, och bilen ser till att du slipper gasa hela tiden. Det gör körningen bekvämare, särskilt på längre sträckor.

Adaptiv farthållare

Adaptiv farthållare gör att bilen automatiskt anpassar farten till trafiken. Den håller inte bara den hastighet du valt, utan ser också till att du har lagom avstånd till bilen framför. Systemet använder kamera eller radar för att känna av trafiken. Om bilen framför saktar in, minskar din bil farten – och om det behövs kan den stanna helt. När trafiken rullar igen följer bilen med automatiskt.

Att bli påkörd bakifrån är en vanlig olycka. Folksams forskning visar att nödbroms i bilen bakom kan mer än halvera risken för krock vid hastigheter upp till 50 km/h. Det gör stor skillnad för säkerheten, både för dig och andra i trafiken.

Kollisionsvarningssystem med nödbroms

Kollisionsvarningssystem med nödbroms bromsar bilen automatiskt om det finns risk för att du ska köra in i något. Systemet använder kamera eller radar för att upptäcka hinder framför bilen. Automatisk nödbroms är ofta standard i nyare bilar. Många bilar har också nödbroms som kan upptäcka fotgängare och cyklister, antingen som standard eller som tillval. Nödbroms som känner av vilt eller korsande och mötande trafik finns, men är fortfarande ovanligt.

Undanmanöversystem

Undanmanöversystem hjälper dig att styra undan om något plötsligt dyker upp framför bilen. Systemet förstärker din styrning för att du lättare ska kunna undvika en kollision, både om du närmar dig ett hinder bakifrån eller om det kommer något i mötande trafik.

Att köra över i mötande riktning innebär en allvarlig risk. Det finns flera system som hjälper dig att hålla dig kvar i rätt fil. De kan varna om du är på väg att lämna körfältet eller till och med styra bilen tillbaka så att du håller dig innanför linjerna.

Dödavinkelvarnare

Dödavinkelvarnare varnar om det finns en bil i din döda vinkel, alltså i området du inte ser i speglarna. Om en bil befinner sig eller passerar där får du en varning, till exempel med en blinkande lampa eller ett ljud. Vissa system kan också bromsa om det behövs.

Trötthetsvarnare

Trötthetsvarnare reagerar om du visar tecken på trötthet eller om du blir distraherad och inte har full uppmärksamhet på vägen. Systemet kan ge en ljudsignal eller visa en ikon som föreslår att du tar en paus.

Filavåkningsvarnare

Filavåkningsvarnare övervakar bilens position på vägen och varnar om du är på väg att oavsiktligt köra över sidolinjen. Varningen kan komma via instrumentbrädan, ett ljud eller genom att ratten eller sätet vibrerar lätt. På engelska kallas funktionen ofta Lane Departure Warning (LDW).

Filhållningsstöd

Filhållningsstöd ger dig ett kontinuerligt styrningsstöd och hjälper till att hålla bilen kvar i rätt fil. Du kan känna hur systemet styr lätt i ratten om du är på väg att lämna körfältet. Filhållningsstöd finns ofta tillsammans med adaptiv farthållare. På engelska kallas funktionen ofta Lane Keeping Assistance (LKAS).

Assisterad körning

Assisterad körning hjälper dig både med styrning och att anpassa hastigheten efter bilen framför. Systemet kan sänka farten ända till stillastående och starta igen automatiskt när trafiken rullar. Det fungerar vid olika hastigheter och på vissa vägsträckor, till exempel när du kör i tät trafik. I vissa bilar kan farthållaren också anpassa sig efter gällande hastighetsbegränsning. Systemet kan dessutom bromsa automatiskt om det behövs, både för andra bilar och ibland även för fotgängare och cyklister. Assisterad körning kan ha olika namn beroende på bilmärke, till exempel kö-körningsassistans, adaptive cruise assist, co-pilot 360, active distance assist, distronic with active steering assist, ProPilot eller Pilot assist.

Krocksäkerhetssystem

  • Ett krocksäkerhetssystem är vad som tidigare kallades passiva säkerhetssystem. Dit räknas till exempel bilbälte, olika typer av krockkuddar, bältessträckare eller inbyggda whiplashskydd i bilstolen. 

  • Dessa system syftar till att reducera risken för personskador när krocken väl inträffar.

Förarstödssystem

  • Förarstödssystemens funktion är att minska allvarlighetsgraden av en olycka eller helt undvika den. De kallades förr aktiva säkerhetssystem. Beroende på typ av förarstödssystem kan de ingripa vid olika skeenden innan olyckan är på väg att ske.

  • Filvarningssystem eller trötthetsvarnare varnar exempelvis relativt tidigt innan risken för en olycka blivit stor. 

  • Ett kollisionsvarningssystem varnar när kollisionen är nära och ett nödbromssystem aktiveras bara någon sekund innan kollisionen. Beroende på situation kan därför nödsystemen lindra kollisionen eller bromsa helt och undvika kollisionen.

Föraren av bilen har det yttersta ansvaret för säkerheten ombord. I de fall föraren är ansvarig för skada, måste bilen ha en vagnskadeförsäkring.

Trafikförordningen (1998:1276) 4 kap 10 e § säger: ”Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen.” Den sista meningen tillkom 1 februari 2018 enligt SFS 2017:1284.

Vi engagerar oss i att göra trafiken säker för alla som vistas i trafiken. Vår vision är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld.

En familj med resväskor vid sin bil.

Rätt bilförsäkring för dig

Vår bilförsäkring innehåller det du behöver för att vara trygg.

Bilförsäkring – får ett pris direkt
En person vid en bil bläddrar igenom några papper.

Hur säker är din bil?

Här är de sju säkraste bilarna som fått utmärkelsen Bra val.

Säkraste bilarna

Sidfot

Hitta snabbt

  • Våra försäkringar
  • Sparande
  • Våra tester
  • Beställ resebevis
  • Folksam mobilapp
  • Våra försäkringar
  • Sparande
  • Våra tester
  • Beställ resebevis
  • Folksam mobilapp