Robin, rådgivare företag

Hej Robin, berätta om en vanlig dag på jobbet.

— En vanlig arbetsdag är jag ute på fältet och träffar olika företagskunder, vi går igenom försäkringar och sparande utifrån deras behov och önskemål.

När jag inte är ute och träffar kunder är jag på kontoret och tar hand om mejl och annan administration. Till stor del styr jag upplägget på mina dagar själv och det är både lärorikt och inspirerande.

Vad är särskilt kul och utmanande i ditt jobb?

Det som är särskilt kul är alla kundkontakter! Det som är utmanande är att få kunderna att förstå vikten av ett försäkringsskydd innan de råkar ut för en olycka. Tyvärr har många egna företagare väldigt dålig förståelse för pensionssystemet och vilka rättigheter de har att sätta av pengar från företaget i tjänstepension för att trygga sin framtida pension.

Det är en utmaning – och extra kul förstås när jag kan hjälpa en kund att förstå vilka fördelar det innebär i slutändan.

Hur ska man vara för att lyckas som rådgivare?

Enligt mig är det viktigt att vara lyhörd, förtroendeingivande och tydlig i rollen som rådgivare. Alla dagar ser olika ut och för att bli framgångsrik tycker jag att det är viktigt att man inte "stirrar sig blind" på att jobba fasta tider, utan att man är flexibel om en företagare till exempel enbart kan träffas på kvällstid. Vissa som driver företag har tyvärr inte möjlighet att träffas på dagtid och dessa kunder behöver också hjälp.
En nöjd kund är någon som är rätt försäkrad om olyckan är framme.

Folksam har som mål att ha försäkrings- och pensionssparandebranschens mest nöjda kunder - hur kan du bidra till det?

Genom att kontinuerligt ha kontakt med mina kunder och följa upp att det försäkringsskydd de tidigare haft fortfarande passar. En nöjd kund är någon som är rätt försäkrad om olyckan är framme och som enkelt kan få hjälp vid behov. Att vara tillgänglig för kunderna är väldigt viktigt för att de ska känna sig trygga.

Hur är stämningen på jobbet?

Väldigt god! Vi hjälper varandra när frågor uppstår och det är alltid högt i tak – ingen fråga är för stor eller liten att ställa. Det blir många skratt och vi är en sammansvetsad grupp som hittar på många roliga aktiviteter även utanför arbetstid.

Vad tror du att du jobbar med om tre år?

Vad som helst kan hända, som alla vet, men det känns som att jag till 99 procent är kvar på Folksam om tre år. Jag har nog ungefär samma typ av arbetsuppgifter eftersom allt i min nuvarande roll passar perfekt för mig och hur jag vill ha det på en arbetsplats.

Vad är det absolut bästa med att jobba på Folksam?

Folksam är en trygg arbetsgivare som värnar om sina medarbetare. I min roll som rådgivare är det också väldigt bra att vi kan erbjuda alla typer av försäkringar och flera olika alternativ för att placera sitt sparande – både som privatperson och som tjänstepension via företaget. Hos oss har kunden möjlighet att samla alla sina försäkringar hos en aktör, vilket många uppskattar. Att vi dessutom är ett kundägt bolag som faktiskt ger tillbaka överskottet till våra kunder är givetvis positivt på flera sätt.