Frida, skadespecialist

Hej Frida, berätta om ditt jobb och din karriär på Folksam!

Jag började extrajobba som skadereglerare på Folksam under tiden som jag pluggade juridik. Jag tyckte det var kul med försäkringsrätt och skadeståndsrätt och ville gärna få in en fot i försäkringsbranschen.

Efter studierna blev jag anställd och jobbade inom flera olika skadeområden. Sedan dök det upp en ledig tjänst som lokal skadespecialist - på pricken vad jag ville göra! Jag fick jobbet och fungerar nu som en länk mellan skadeverksamheten och juristavdelningen. Jag får verkligen användning av min juridiska kompetens eftersom jag jobbar med många olika rättsområden och lagstiftningar.

Vad är särskilt kul och utmanande i ditt jobb?

Jag gillar dynamiken – allt från konkreta vardagsuppgifter till djupare analys av svåra villkorsfrågor. Mitt jobb är bland annat att hjälpa skadereglerarna att tolka villkor, ta fram villkorsändringar, göra beslutskontroller, kvalitetsgranska ärenden och vara delaktig i omprövning av ärenden.

Jag håller också utbildning för nyanställda och skriver instruktioner för skadehantering, det är väldigt roligt. Det känns bra att vara med och forma något för framtiden. En utmaning är att det ibland är väldigt knepiga och svåra ärenden, men då finns det andra specialister att bolla med.
Det känns bra att vara med och forma något för framtiden.

Hur ska man vara för att lyckas som skadespecialist på Folksam?

Du behöver kunna fatta snabbt beslut, men också gilla att analysera och grotta i villkor och lagtexter. Flexibel bör du också vara – om det kommer in ett akut ärende så måste det prioriteras. Eftersom det dyker upp nya frågor hela tiden så måste du finna dig i att du aldrig blir fullärd. Du behöver också ha koll på alla förändringar i lagstiftning, regelverk och EU-direktiv.

Hur bidrar du till att skapa nytta för Folksams kunder?

Min uppgift är att tolka villkoren och lära ut till handläggarna, på ett tydligt och bra sätt. Då kan de sedan förklara för kunderna så att de förstår och blir nöjda, oavsett vilket besked de får. Vi ska göra korrekta bedömningar och se till att rätt ersättning betalas ut i rätt situation.

Det handlar om att förvalta våra kunders pengar på ett bra sätt. Eftersom Folksam är ett kundägt bolag är detta särskilt viktigt. För mig känns det bra att bidra till att vi dagligen hjälper människor som har råkat ut för något.

Hur trivs du på jobbet?

Jättebra! Den goda stämningen och mina trevliga kollegor är en stor anledning till att jag är kvar på Folksam. De är som en andra familj, jag har många vänner på jobbet. En del av våra ärenden är ganska tunga och då är det extra viktigt att bryta av och ha kul ihop.

Hur ser du på framtiden?

Som det känns nu vill jag jobba kvar i den här rollen ett bra tag till, jag har mycket kvar att lära. Att fördjupa sig som specialist är en bra karriärväg om man inte är så intresserad av att bli chef. Men det finns många olika utvecklingsmöjligheter inom Folksam, så vi får se vad som händer på sikt.