

Forskningschef på Folksam
Läs mer om Anders KullgrenStadsjeepar - en falsk trygghet
En större och tyngre bil är inte nödvändigtvis en säkrare bil. Att köra en tung stadsjeep är dessutom inte speciellt solidariskt mot övriga trafikanter, visar vår forskning.
En stor bil väger oftast betydligt mer än en liten. I tvåbilskollisioner har den därför en fördel mot den mindre, som får en våldsammare krock - men till viket pris?
Generellt är en stor bil säkrare för sina egna åkande än en liten. Men man ska också komma ihåg att en stor bil utsätter den bil man kolliderar med för en svårare krock och därmed en högre skaderisk. De som åker i mindre småbilar riskerar i större utsträckning att råka ut för en skada som leder till död eller invaliditet jämfört med åkande i stora bilar.
Tung bil ingen fördel vid singelolyckor
Skillnaden i skaderisk i singelolyckor, däremot, är mycket mindre. Där har man i de flesta fall ingen fördel alls av den större vikten. Det har man bara i de fall krocken sker mot ett objekt som "ger efter", till exempel vajerräcken eller deformerbara stolpar.
Småbilar blir allt säkrare
Säkerhetsgapet mellan stora och små bilar krymper; nya småbilar blir allt säkrare. Sedan 80-talet har de stora bilarna blivit cirka 25 procent säkrare, medan de mindre småbilarna är 35 procent säkrare. Det är till och med så att de moderna småbilarna har högre säkerhet än de äldre stora bilarna. För att visa utvecklingen som skett för småbilarna genomförde vi ett krocktest mellan en Toyota Yaris (08) som hade 5 stjärnor i Euro NCAP och en äldre Volvo 945 (96) - en av de säkrare på sin tid.
Terrängbilen, även kallad stadsjeep eller SUV (Sports Utility Vehicle), har blivit allt mer populär. Men är den verkligen säkrare än en mindre personbil? Genom sin storlek orsakar SUV tyvärr en kraftigt ökad skaderisk för motpartens passagerare. Stadsjeepar väger ungefär dubbelt så mycket som övriga personbilar, men det är inte bara vikten som gör dem mer "aggressiva". Den höga fronten bidrar också till att sätta den mindre bilens säkerhetssystem ur spel. Designen ökar dessutom skade- och dödsrisken för oskyddade trafikanter som fotgängare och cyklister.
Väsentligt högre dödsrisk
Resultat från verkliga olyckor i USA visar att dödsrisken är drygt tre gånger högre för personer i en vanlig personbil som krockar med en stadsjeep, jämfört med om de krockat med en bil i samma viktklass. Vid frontalkrockar är dödsrisken nästan sju gånger högre.
Falsk säkerhet
Stadsjeepens egensäkerhet är inte högre än för övriga personbilar, snarare tvärtom. I Euro NCAP:s krockprov får stadsjeepar generellt sämre resultat än vanliga personbilar vid frontalkollisioner. Stadsjeepens bättre säkerhet i en kollision uppnås alltså främst på bekostnad av motparten.
Hälften av alla olyckor är singelolyckor
Vid singelolyckor ska bilens egensäkerhet verka. Resultat från USA visar en högre dödsrisk i singelolyckor för stadsjeepar än för övriga personbilar. Det beror till stor del på den ökade risken för voltningsolyckor på grund av biltypens högre tyngdpunkt.
Se vår film när vi testade en Toyota Aris från 2008 mot en äldre Volvo 945 från 1996 som var en av de säkraste bilarna under 90-talet.
För att kunna se filmen behöver du godkänna cookies för förbättrad användarupplevelse
Ändra val av cookiesVåra bilförsäkringar
Våra bilförsäkringar har det du behöver för att vara trygg på vägen. Vi har försäkrat bilar sedan 1925 och har i dag mer än 900.000 bilar trygga hos oss. Välkommen du också!

Lasta bilen rätt
På semestern tar många med extra bagage i bilen. Packning plus passagerare gör att bilen betydligt lättare kommer i obalans och börjar sladda.
Tips för att lasta bilen
Hur säker är bilen?
Vi på Folksam har undersökt olika bilmodellers krocksäkerhet och presenterat resultaten i över 40 år. Det gör vi så att våra kunder ska kunna göra ett tryggt och säkert val när de köper bil
Läs rapporten Hur säker är bilen